Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen ihminen lähettää vihaviestin

Lähettäjä: tuntemattomalle? 
Päivämäärä:   19.12.24 12:54:50

Tämä sopisi rasismikeskusteluunkin, mutta halusin avata ihan oman ketjun. Vaikka ymmärtäisi rasistisen ajattelun (mitä en oikein ymmärrä) tai vierauden pelon (joka on vähän ymmärrettävämpi), niin yhtä asiaa en kerta kaikkiaan pysty käsittämään:

Millainen ihminen on se, joka näkee vaivaa lähettääkseen vihaviestin Lucia-neidoksi valitulle nuorelle naiselle?

Mitä tällainen ihminen miettii? Mitä hän tekee työkseen? Minkä ikäinen hän on? Mitä hän harrastaa vai harrastaako mitään? Millainen perhe hänellä on? Millainen on ollut hänen lapsuudenperheensä? Kaveripiiri? Lempiruoka? Kengännumero? ÄO?

Tunnetko jonkun, joka on tunnustanut lähettäneensä vihaviestin joko nyt Lucialle tai joskus jollekulle itselleen tuntemattomalle henkilölle? Mitä tällaisen ihmisen päässä liikkuu?

En ymmärrä.

Re: Millainen ihminen lähettää vihaviestin

Lähettäjä: tina 
Päivämäärä:   19.12.24 12:57:16

Samaa miettinyt. Eikai tuolle ole muuta selitystä kuin vaikeat mielenterveyden ongelmat. Ei terve ihminen toiselle vihaviestejä laita, olkoonkin kuinka eri mieltä hyvänsä.

Päivämäärä:   19.12.24 13:01:03

Niin! Se, että vaikka itsekseen ja kavereilleen puhuu rumasti jostakusta kuten nyt tuosta Luciasta, on toki ikävää sekin, mutta miten huonoa täytyy ihmisellä olla oma elämä, että päättää lähettää tuiki tuntemattomalle ihmiselle vihaviestin? Sitä en ymmärrä, en sitten yhtään.

Tunteeko joku jonkun tällaisen? Mielenterveys ei todellakaan voi olla hyvä vihaviestittäjällä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.12.24 13:01:12

Nuppivikainen agressiivinen ihminen - tuskin kukaan muu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.12.24 13:02:14

Samaa olen joskus miettinyt. Tai jopa sitä, millainen ihminen kommentoi esim. vieraan ihmisen painoa tms. kaupan kassalla.

En tunne ketään, joka olisi lähettänyt vihaviestejä tai kommentoinut ääneen jotain, mutta voihan joku olla näin tehnyt.
Hevostalli.netiin voi aina kirjoittaa ajatuksiaan :)

Päivämäärä:   19.12.24 13:06:05

*: Joo, tuntemattoman painon kommentointi kaupan kassalla kuulostaa vähän samaan tapaan mielenterveysongelmaisen käytökseltä. En ole todistanut sellaista, mutta varmasti sitä tapahtuu.

Sairashan tuommoinen ihminen on, mutta olisi jotenkin kiintoisaa tietää, mitä sellainen ajattelee. Voisi kysyä: Miksi? Mitä hän kuvittelee hyötyvänsä tai saavuttavansa lähettämällä vihaviestin? Mikä motiivi?

En tosiaan tunne ketään, joka edes voisi lähettää tuommoisia viestejä, enkä haluakaan tuntea. Siksi täällä kyselenkin. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 13:17:43

Tätähän joku vihaviestejä saava joskus analysoi lehdessä, että millaisia ihmisiä niiden viestien takana on. Ja hän sanoi, että siellä oli joukossa monia sellaisia viestejä, joista pystyi päättelemään, että lähettäjä on ihan oppinut hyväosainen ihminen. Ja näinhän se on, mielellään sitä ajattelisi, että lähettäjät ovat tyyppiä "elämäm koulu", mutta kyllä tätä tekevät muutkin. Osa voi olla hyvinkin korkeassa asemassa tässä yhteiskunnassa, ja se on pelottavaa.

En itse tiedä kenenkään tuntemani ihmisen lähettäneen vihaviestejä ja vaikea olisi heistä sellaista uskoa. Mutta enhän minä sellaisista pintapuolisesti tuntemistani ihmisistä toki oikeasti tiedä millaisia asenteita heillä ehkä on. Läheisistä nyt tiedän heidän arvomaailmaansa.

Lähettäjä: Desi 
Päivämäärä:   19.12.24 13:23:03

Jotakin katkeraa ja kovaksi keitettyä sellaisissa ihmisissä on. Olin 10v töissä hoitoalalla ja voisin kuvitella kyllä kourallisen tuosta työporukasta hyvinkin olevan tuollaisia potentiaalisia vihaviestijöitä. Niin kovin sanoin arvostelivat ja haukkuivat ihan ketä tahansa, selän takana parhaatkin kaverit saivat osansa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.12.24 13:29:29

Muakin kiinnostaisi tietää tämä.
Sairasta touhua.

Päivämäärä:   19.12.24 13:39:09

Olen..mutta he ovat olleet kiusaajia , joten ei ole aiheetta

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   19.12.24 13:42:02

Yritän miettiä kans samaa asiaa. Ei tuo ole terveen ihmisen käytöstä!

Saan ajoittain itseni kiinni pahan puhumisesta. Mietin miksi teen sitä ja mulla on yleensä 2 syytä:
1) Se perinteinen kateus. Sitä on vaan vaikea siinä hetkessä myöntää itselleen. (Olen muuten aktiivisesti pyrkinyt pois tästä huonosta tavasta ja pyrkinyt tietoisesti puhumaan päinvastaista opettaakseni omia aivojani. Ts. Olen kateellinen toisen hienosta kisamenestyksestä ja ennen piti keksiä jotain nrgatiivista ja nyt yritän ääneen sanoa että pikeasti ratsastaja on taitava ja hevonen hieno. Itse halusisin olla yhtä hyvä ja omistaa yhtä hienon hevosen.)

2) Kun olen järkyttynyt oikeasti esim. jonkun tavasta kohdella eläimiä tai toisia ihmisiä ja tarvitsee purkaa ahdistus.

Tuosta kun vien eteenpäin asiaa, niin voisin kuvitella että taustalla on mm. tunteiden käsittelyyn liittyviä ongelmia. Ei esimerkiksi tunnisteta pelkoa, kateutta jne. ja kun oma elämä ahdistaa, niin on ”helppoa” purkaa kateus ja ikävä fiilis heikompaan ja puolustuskyvyttömään. Tällainen ihminen tuskin haastais ketään snägärijonossa, mutta varsinkin nimettömänä voi uhota netin välityksellä. Ei joudu IRL seisomaan sanojensa takana.

Se haukkuja voi olla se kiva tyyppi töistä samoin kuin naapurin juoppo. Yhdestä puolitutusta paljastui vähän yllättäen tällainen piirre sattumalta. Livenä kauhean mukava, pukeutui hyvin ja näennäisesti asiat kunnossa. Mutta netissä nimimerkin takaa suolsi ihan hirveää tekstiä! Joku trauma varmaan taustalla.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.12.24 13:44:48

Voi olla koulukiusattu.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   19.12.24 13:48:23

Samaa olen miettinyt kun näitä uutisssa on nyt ollut. Kuinka köyhä elämä pitää olla että moiseen on aikaa ja viitseliäisyyttä. Tiina Forsbyn vihaviestien lähettäjien motiivit ja ihmiset niiden takana olisi hauska tietää.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   19.12.24 13:50:13

Äärioikeistossa esiintyy ulossulkevaa nationalismia, jossa ihmiset jaetaan sisä- ja ulkoryhmään. Tällöin sisäryhmän menestyksen voidaan katsoa edellyttävän ulkoryhmän sulkemista ulos yhteisöstä. Äärioikeistolaisuus on pyhän sodan ja harrastuksen sekoitus. Samaan aikaan uskotaan että suomalainen kulttuuri, suomenkieli ja kristilliset arvot häviävät jos täällä on eri kulttuurista tulevia ihmisiä tai eri uskontoihin kuuluvia. Tätä yhteiskunnan romahtamista vastaan käydään pyhää sotaa jossa kaikki keinot ovat sallittuja.
Samaan aikaan äärioikeistolaisuus on harrastus johon kuuluu saman mielisten keskusteluryhmät ja erilaiset leirit missä hehkutetaan valkoista ylivaltaa. Tunnetusti joukossa tyhmyys tiivistyy.

Pelko siitä että maahanmuuttajat tuhoavat suomalaisen kulttuurin on siinä mielessä huvittava että eniten suomalaista kulttuuria (joka on sekoitus venäläisestä ja ruotsalaisesta kulttuurista) on muuttanut USA. Hampurilaisravintolat ja niiden autokaistat, Halloween juhla,  Coca‑Colan joulupukki punaisine takkeineen, suuri osa iskelmistä on käännösiskelmiä joiden alkuperä on USA:ssa, moottoripyöräjengit, katujengien toiminta on myös kopioitu USA:sta aivan kuten heidän kuuntelemansa rap-musiikkikin.

Päivämäärä:   19.12.24 13:51:35

Ratsastaja: pahoista ajatuksista ja pahan puhumisesta tai anonyymistä nettikirjoittelusta on vielä matkaa siihen, että lähettää henkilökohtaisesti viestin.

Päivämäärä:   19.12.24 13:52:34

Rasistinen ihminen on yleensä rasisti, koska ei tunne ketään ulkomaalaista = ei kokemusta mutta paljon ennakkoluuloja, joku joka kuvittelee että suomalaiset on parempi "rotu" tai joku jolla on negatiivisia kokemuksia ulkomaalaisista. Lucia neito ei kyllä ole minkään perinteen mukaan ole koskaan ollut tumma ihoinen ihminen, joten kyseessä voi olla myös joku perinne uskova - ei moderni ihminen. Itsellä suurin osa työkavereista tulee muista maista joten vaikea ymmärtää miksi tämä oli jollekin kova pala.

Päivämäärä:   19.12.24 13:54:46

Niin, raaisti on rasisti, mutta tuskin suurin osa edes rasisteista päätyy lähettämään vihaviestiä.

Lähettäjä: Paukki 
Päivämäärä:   19.12.24 14:17:37

"Sairashan tuommoinen ihminen on, mutta olisi jotenkin kiintoisaa tietää, mitä sellainen ajattelee. Voisi kysyä: Miksi? Mitä hän kuvittelee hyötyvänsä tai saavuttavansa lähettämällä vihaviestin? Mikä motiivi?"

Mä luulen, että osa ei edes ajattele kovin syvällisesti mitään motiivia. Kunhan purkaa omaa pahaa oloaan. Jos viettää aikaansa porukassa tai vaikka nettipalstalla jossa rasistinen tai muuten aggressiivinen puhe on yleistä, niin siitähän tulee ihmiselle normaalia. Tai toisaalta, jos viettää hyvin paljon aikaa yksin omien ajatustensa parissa, oma kupla pienenee.

Lähettäjä: Maalainen 
Päivämäärä:   19.12.24 14:44:05

Kyllä minä tunnen rasisteja, jotka tuntee ulkomaalaisia. Yllättävän monella on myös ulkomaalainen puoliso. Yleensä köyhemmästä maasta. Ei rajoitu vain miehiin vaan tunnen naistenkin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.12.24 14:54:18

En ole lucialle lähettänyt viestiä, mutta voisin lähettää....

Mitä tällainen ihminen miettii? Ihan normaaleja asioita. Mitä hän tekee työkseen? Ylempitoimihenkilö. Minkä ikäinen hän on? 43v. Mitä hän harrastaa vai harrastaako mitään? Hevosia, yhdistystoimintaa, liikuntaa. Millainen perhe hänellä on? Okt, mies, pari lasta, autot ja koira. Lapsuuden olen elänyt ydinperheessä. Millainen on ollut hänen lapsuudenperheensä? Kaveripiiri? Koostuu harrastusten ja työnparissa tavatuista ihmisistä. Lempiruoka? Ei ole. Kengännumero? 38 ÄO? Keskivertoa korkeampi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.12.24 11:05:02

Sellainen ihminen, joka tällä palstalla haukkuu kaikki hänen kanssaan eri mieltä olevat rasistiksi ja persuksi tai tyhmäksi idiootiksi. Joka katsoo oikeudekseen nimitellä muita jotka ei palvo samoja asioita.
Sellainen ihminen profiloituu vihaviestien lähettäjäksi.

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   20.12.24 11:19:37

Olen ihmetellyt ihan samaa. Enkä pelkästään Lucian kohdalla vaan myös muiden julkisuudessa olevien kohdalla.
On paljon julkkiksia joiden ohjelmista, musiikista tms...en pidä.
Yhtäkään syytä en ole vielä keksinyt miksi mun pitäisi se heille kertoa.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.12.24 11:21:52

***: Miksi haukkuisit nuorta tyttöä? Miksi haluat pahoittaa hänen mielen? Valaise hiukan?

Et kyllä ”ihan normaaleja” asioita mieti, jos olet valmis vihaviestejä laittamaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.