Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä muistiani vaivaa?

Lähettäjä: Matte 
Päivämäärä:   19.12.24 10:53:59

Kävipä outo juttu. Sain uuden pankkikortin, ihan vaan koska edellinen vanhentui. Tunnusluvun kerrottiin pysyvän samana. Otin uuden kortin käyttöön n. kuukausi sitten. Sama tunnusluku minulla on ollut tämän edeltävän kortin ajan eli mitä ne nyt on muutaman vuoden aina voimassa kerrallaan.

No, viimeisten 2 viikon aikana olen sillä kortilla maksanut lähimaksulla onnistuneesti, mutta kun on kysynyt pin-koodia, maksupääte on ilmoittanut että koodi on väärä. Ihmettelin, mutta ajattelin sitten vaan että näppäilin väärin. Näin kävi kolmannen kerran tiistaina ja hajamielisenä näppäilin koodin kolmeen kertaan ja kortti lukittui. Sain avattua kortin verkkopankin kautta mobiilissa nopeasti ja aspa ohjeisti mistä löydän tunnusluvun. Kävin katsomassa ja kappas vaan, se olikin ihan oudon näköinen. Eipä siinä mitään, laitoin sen itselleni ylös ja kävin maksamassa kassalle jääneet ostokseni. Jatkoin päivää ja siinä tunnuslukua muistiin päntätessäni alkoi valjeta aika pelottavalta tuntuva homma; kyllä minä tätä tunnuslukua olen käyttänyt ennenkin! Olin yrittänyt nyt siis jo 2vk ajan käyttää tätä nykyistä lukua edeltävää pin-koodia! Ja verkkopankista katsoessani nykyinen koodi tosiaankin näytti aivan oudolta ja uudelta niin, että se piti ihan kirjoittaa ylös.

Voiko tämä jotenkin liittyä dissosiatiivisuuteen? Minulla nimittäin sitä on jonkin verran, muttei kovin isosti. Tätä nykyistä koodia kuitenkin olin tosiaan käyttänyt jo kauan. Edellinen koodi on kyllä päivittäin käytössä muussa yhteydessä, mutta kuitenkin, ihan hiton pelottavaa!

Re: Mikä muistiani vaivaa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.12.24 11:08:46

Öh...

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   19.12.24 11:22:47

Mulla ainakin menee tunnuslukujen kanssa niin, että ne tulee automaattisesti jostain, ja jos niitä alkaa yhtään miettimään, ei ole hajuakaan mikä se luku oli. Toki ap:lla nyt hieman eri tilanne, kun on hypännyt takaisin vanhempaan lukuun...

"Edellinen koodi on kyllä päivittäin käytössä muussa yhteydessä"
Tämä selittänee ainakin osittain.

Päivämäärä:   19.12.24 11:47:20

Joo eihän tuo muuten ihmetytyäisi, mutta se että olen pari vuotta käyttänyt ahkerasti nykyistä kortin tunnuslukua (viikoittain) ja sitten yhtäkkiä unohtanut sen ja palannut edeltävään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 21:28:12

Iltavuorosta aamuvuoroon alle 5tunnin unilla ei työpaikan ovi auennut pankkikortin pin-koodilla ja kun sitten aamuvuorosta kauppaan ei käynyt ovikoodi pankkikortille..

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   19.12.24 21:30:56

Ekan kerran kun maksaa uudella kortilla niin pitää näpytellä tunnusluku, joten et ole voinut maksaa ensimmäistä kertaa lähimaksulla.
Keksi parempi.

Lähettäjä: Sis 
Päivämäärä:   19.12.24 21:32:18

Mun mielestä kuulostaa kans väsymyksen tai stressin aiheuttamalta. Nuku tarpeeksi ja lepää, niin aivotkin saavat palautua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 21:46:37

Mähän mielestäni tänne kesällä kirjoitin että kävi siten, että kaupan kassalla yhtäkkiä unohdin pin-koodini joka mulla on ollut iät ja ajat, sanoisin että jopa 20 vuotta ja sitä olen aktiivisesti käyttänyt. Unohdin sen yhtäkkiä ja sen jälkeen kirjoitin sen ylös.

Nyt on niin, että joudun tarkistelemaan alinomaan sitä pinkoodia koska en vain enää sitä muista. Vaikka käytin sitä 20 vuotta. Ihan kuin oman nimensä unohtaisi.

Ei tämä ihan normaalia mielestäni ole mutta en tiedä mistä johtuu. Terveet elämäntavat ja varhainen keski-ikä.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   19.12.24 21:52:53

Voiko muka unohtuneen pin koodin käydä jostain katsomasta. Eikö tarviikkaan uutta korttia tilata.

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   19.12.24 21:59:29

No sen unohtuneen pin-koodin saa kyllä ihan pankkitunnuksilla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.12.24 22:35:43

Väsymys ja stressi. Äitini ollessa vielä työelämässä väsymys vei vastaavasti muistin osoitteesta. Jos johonkin piti kirjoittaa yhteystiedot, niin kirjoitti edellisen kodin osoitteen. Mitä väsyneempi oli, sitä vanhempi osoite tuntui ajantasaiselta. Pahimmillaan kuulemma sukunimi vaihtui tyttönimeen. Älä polta itseäsi loppuun.

Lähettäjä: Satu 
Päivämäärä:   19.12.24 23:10:01

S pankin uusi kortti ainakin juuri meillä toimi vaan lähimaksulla ilman pinkoodia eka kertaa.

Päivämäärä:   19.12.24 23:11:09

Joo pankkikortin pin-koodin saa ainakin Osuuspankin verkkopankista. Puhelimen sovelluksessa kävi ihan näppärästi. Tässä kohtaa täytyy kiitellä hyvin toimivaa asiakaspalvelua; avasin puhelinsovelluksen ja se ilmoitti heti, että korttisi on lukittu ja varmisteli, olenko ollut itse asialla ja haluanko että yhdistetään asiakaspalvelijalle chattiin. 5 minsaa ja kortti oli avattu.

Minä olen nukkunut huonosti viimeiset 16v, 2 viimeisintä unilääkkeen avulla. Kaikki konstit on kokeiltu vuosien aikana ja lääkkeistä (6 kokeilin) piti valita se, millä nukun mutta olen seuraavan päivän töttöröö. Ja sikäli jännä, että palasin kuukausi sitten 2kk pituiselta sairauslomalta ja nyt teen 50% työaikaa. Ei pitäisi olla raskasta ainakaan työn osalta, mutta tiedä sitten riittikö tuo burnoutista toipumiseen. Vuosien kuormitus vain nosti tien hetkeksi ihan täysin pystyyn ja oli pakko luovuttaa hetkeksi.

Ja sille, joka epäili "tarinaa" niin kyllä, olen käyttänyt nykyistä pin-koodia siis uuden kortinkin kanssa (onhan minun täytynyt), mutta sitten yhtäkkiä unohdin sen.

Kiva kuulla, etten ole ainut ja ettei tarvitse näin 46-vuotiaana epäillä saaneensa muistisairautta tai tulleensa muuten vaan hulluksi. Tai no, onhan minulla "hullun" paperit, masennus ja ptsd.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.12.24 16:52:47

Pin-koodin tai jonkun muun koodin/salasanan saatan unohtaa silloin tällöin.
Mutta tänään piti tehdä hampurilaisia, eilen olin tehnyt sämpylät valmiiksi ja nyt piti paistaa neljä pihviä.
Jauhelihapaketti oli hellan vieressä lämpiämässä "huoneenlämpöiseksi", olin ottanut paistinpannun valmiiksi.
Juttelin kaverini kanssa puhelimessa, nappikuulokkeet että kädet vapaina tekemään taikinaa ja muotoilee pihvejä .
Yhtäkkiä huomasin että paistan sitä jauhelihaa pannulla ikäänkuin kastikkeeseen tms.
Yleensä siis jauhelihasta teen kastiketta, jauhelihakermaperunoita, makaronilaatikkoa tms ja max kaks kertaa viikossa.
Miten voi tällainen asia tapahtua? Ikää 52v ja talvilomalla tällä hetkellä ilman stressiä ja kiireitä...joulukin valmisteltu 95%...

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   20.12.24 20:01:31

.
No mielestäni tuo nyt aika inhimillistä, olet keskittynyt puheluun ja alkanut tehdä sitä itsellesi tuttua asiaa eli esim sitä kastiketta. En tässä näe mitään erikoista.

En itsekkään osaa luetella esim verkkopankin tunnusta vaan pitää päästä näppäimistön viereen ja sitten "osaan" sen sanoa :D vähän sama tuppaa olemaan puhelimen näyttö koodin kanssa, jos mies sitä kylmiltään kysyy niin ei välttämättä tule mieleen mutta sitten kun on puhelin kädessä niin tulee.

Lähettäjä: Hämme 
Päivämäärä:   20.12.24 21:06:33

Mies ja tytär ovat myös jossain määrin "Lilan" tapaan kertoneet, että he näkevät numerosarjat näppäimistöissä. Mä ajattelen että "1, painan numeroa 1, 2, painan numeroa 2 jne." Toki nopeammin mielessä. He taas näkevät ainoastaan kuvion edessään ja näppäilevät sen.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.12.24 07:59:59

Minä unohdin kerran pankkiautomaatilla tunnusluvun niin, etten enää koskaan muistanut sitä. Samoin työpaikan luottokortin luvun unohdin yhtäkkiä kassalla enkä enää pystynyt palauttamaan sitä mieleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.