Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuntosalista hyötyä 1x vko?

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   18.12.24 20:12:27

Kysymys otsikossa, onko mitään hyötyä käydä salilla, jos sinne pääsee vain 1-2 kertaa viikossa? Olen siellä tunnin kerrallaan ja teen sen koko ajan tehokkaasti eri laitteissa (en pidä taukoja, vaan vaihtelen kahden laitteen välillä siten että ensin toinen, sitten toinen ja näin kolme kertaa, sitten toiset kaksi laitetta jne.)

Re: Kuntosalista hyötyä 1x vko?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.12.24 20:16:08

Tottakai se on tyhjää parempi. Maailman vahvin ihminen- tai fitness-kisoja sillä ei ehkä voiteta, mutta peruslihaskunto pysyy parempana kuin mitään tekemättä.

Lähettäjä: Piut 
Päivämäärä:   18.12.24 20:16:51

On hyötyä paljonkin 😊

Lähettäjä: Paukki 
Päivämäärä:   18.12.24 20:17:01

On siitä ainakin enemmän hyötyä kuin siitä, ettet kävisi ollenkaan. :) Voithan tehdä lihaskuntoa ja liikkuvuutta lisäksi kotona.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   18.12.24 20:22:25

Kerta viikossa ei riitä.

Päivämäärä:   18.12.24 20:24:48

Hyöty riippuu peruskunnosta ja laitteiden monipuolisuudesta.

Lihaskunnon kasvattamiseen tarvittaisiin useampi treenikerta viikossa, mutta ylläpitämiseen voi tuo treenimäärä riittää.
Luin kerran tutkimuksesta, jossa vatsalihasten voima pysyi yllä, kun treenattiin 10 päivän välein :)

Kerran viikossa on hieman vaikeaa käydä koko kropan lihakset läpi tehokkaasti, mutta tosiaan tämä riippuu paljon laitteista ja toisaalta myös siitä, mitä lihasryhmiä tarvitsee eniten päivittäisissä toiminnoissa ja työssä.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   18.12.24 20:27:55

"Kerta viikossa ei riitä."

Riitä mihin? Onko siis mielestäsi ihan sama maksaako sen tunnin sohvalla vai harrastaako liikuntaa?

Liikunnasta on aina hyötyä. Jopa jo portaiden kävelemisestä hissin sijaan on hyötyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 20:28:26

On hyötyä. Itse kävin aikoinaan kansalaisopiston jumpassa joka oli oikeasti tehokas kuntopiiri ja keväällä huomasi että lihaskunto oli selvästi parempi kuin oli ollut syksyllä.

Päivämäärä:   18.12.24 20:43:08

Aina on hyötyäa

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   18.12.24 20:52:54

On hyötyä. Et ehkä huomaa eroa itse, mutta kroppasi vahvistuu.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   18.12.24 21:20:14

Tietenkin siitä on hyötyä. Aina se on terveellisempää kuin liikkumattomuus. Mitään suurta kehitystä tuolla tavalla et saa, mutta liikkua voi muuallakin. Voit vaikka ostaa käsipainot kotiin ja tehdä kotona lihaskuntoa niiden avulla vaikka pari kertaa viikossa ja täydentää sitä sillä viikottaisella salikäynnillä. Näin pääsee ihan samaan tulokseen lihaskasvullisesti kuin vaikka 3-4 kertaa viikossa salilla käyvät. Jos tavoitteena on terveyden ylläpito niin silloin tuo kerran viikossa salikäynti on ihan riittävä ja kaveriksi riittää ihan vaikka joku kävely tmv.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.12.24 21:20:25

Hyödyn lisääntyminen välillä 0 -> 1 kertaa viikossa on älyttömän paljon suurempi kuin välillä 1 -> 2 kertaa viikossa! Minä käyn salilla vain kerran viikossa, koska en käy salilla salin takia, vaan harrastamieni urheilulajien tueksi. Kehitys näkyy sekä painojen nousemisena että ihan silmällä. Jos haluat täyden hyödyn, ota pt tekemään ohjelma ja kerro, että treenaat kerran viikossa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   18.12.24 21:27:50

Kävin salilla 1-2x viikko. Oli todellakin hyötyä. Kroppa kiinteytyi ja lihastakin tuli. Ensin jaksoin just nostaa tangon penkistä, tuolla harjoitus määrällä sain ennen lopettamista nostettua enemmän kuin itse painoin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.12.24 21:46:11

Mikä tahansa liikunta on parempi kuin ei liikuntaa.

Päivämäärä:   18.12.24 21:53:22

Kerran viikossa salilla käymällä pidän oman toimistotyökropan kunnossa, ei ole niska-hartiavaivoja. Lisäksi lihakset näkyy. Eli todellakin hyötyä.

Päivämäärä:   18.12.24 21:53:45

Erakkorapu ja muut, kerta viikossa ei riitä edes kunnon ylläpitoon.

Päivämäärä:   18.12.24 21:57:24

mm: Väitätkö nyt ihan tosissasi, että on ihan sama käykö salilla kerran viikossa vai ei ollenkaan?

Päivämäärä:   18.12.24 21:58:12

Todellakin on! Jos tekee koko kropan kerralla, 2* on maksimi. :)

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   18.12.24 21:58:24

No on tietysti hyötyä.

Päivämäärä:   18.12.24 22:02:51

Väitän. Ei hyötyä muille kuin saliyrittäjälle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.12.24 22:07:00

mm, eli siis ihmisten niskavaivat helpottavat plasebon vaikutuksesta ja ryhti paranee kerran viikossa salitreenillä?

Päivämäärä:   18.12.24 22:37:35

Kerta viikossa ei riitä. 2-3 kertaa viikossa vaikuttaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 22:41:49

Aivan. Kiitos tästä taas :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.12.24 22:43:54

Totta kai siitä on hyötyä. Eri asia jos olisit kysynyt "voiko lihasmassani kasvaa x määrän tällä treenimäärällä". Sellaiseen olisi vaikea antaa vastausta, koska tuolla treenimäärällä ei välttämättä mitään isoa lihaskasvua tai voiman kasvua vielä huomaa. Riippuu tietysti ihan hirveästi siitä, millä tavalla ja kuinka kovaa treenaat.

Päivämäärä:   18.12.24 22:52:04

Lihaskasvua voit saavuttaa kerran viikossa-treenillä. Lihasvoimaa et.

Päivämäärä:   19.12.24 00:20:37

Hyödyttää. Selkäkivut hävisi ja voima kasvanut. Aloittaessa sain jalkaprässissä 45kg (3*15) ja vuoden jälkeen teen 65 kilolla.

Mitään kovin suurta kehitystä ei ehkä tapahdu ja siksi yleensä puhutaan että riittää vain ylläpitoon ei voiman kasvattamiseen. Mutta kyllä se voimakin hieman kasvaa.

Päivämäärä:   19.12.24 03:00:58

Tottakai siitä on hyötyä, varsinkin jos olet keski-ikäinen: kuittaat terveysvaatimukset ja sosiaalisen paineen käymällä salilla.
Salikuva someen ja työterveyslääkärille sanot harrastavasi salia.
Et ihan varmasti ole ainoa, joka ostaa uutenavuotena ja syksyllä salirannekkeen ja käy siellä pari kertaa kuukaudessa kaikissa laitteissa.

Päivämäärä:   19.12.24 03:16:49

Toki tulisi halvemmaksi käydä kävelemässä ja tehdä muutama kehonpainoharjoitus siinä sivussa, mutta SALI on nyt se juttu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 03:55:15

Takuulla on jo kerran viikossa tapahtuvasta treenistä hyötyä, mutta tuo tauotta puurtaminen ja laitteesta toiseen hyppääminen ei ole järkevää. Et tuollaisen jojoilun kanssa muista ollenkaan mitkä painot on ollut missäkin laitteessa edellisellä viikolla ja hatusta painon vetämällä sekä nollapalautuksilla vemputtelet aivan liian pienillä painoilla mikäli kehitystä haluat.

Muista myös syödä proteiinia 2g per painokilosi joka päivä.

Ota mieluummin käyttöön joku simppeli yksijakoinen treeniohjelma jota noudatat orjallisesti pitäen kirjaa treenipainoistasi jokaisen liikkeen kanssa. Pyri joka viikko lisäämään toistoja tai painoa rautaan. Älä polje paikallasi samoilla painoilla ja samoilla toistomäärillä. Vapaat painot rohkeasti käyttöön niin monenmoiset tukilihakset aktivoituvat myös. Jos teet enemmän kuin kerran viikossa niin kannattaa jättää vikalla sarjalla liikkeissä pari toistoa reserviin eikä vetää failureen asti.

Esimerkiksi Arnoldin kultainen kuusikko on hyvä:

4 sarjaa 10 toistoa kyykkyjä reisilinja vaakatasoon lattian kanssa ja ylös. Purista tiukasti vatsa ja selkälihaksilla että selkä pysyy suorana. Tauot 2 minuuttia

3 sarjaa 10 toistoa penkkipunnerrus hieman hartioita leveämpi ote, kyynärpäiden ei pidä osoittaa suoraan sivuille vaan hieman jalkoja kohti, vedä lapaluut tiukasti yhteen ja selkään pienoinen kaari etteivät olkapään jänteet jää puristuksiin ja tule olkapäävikoja. Silmät tangon alle, alaspäin tango kontrolloidusti rintalastan alaosaan ja siitä ylös. Tauot 2 minuuttia

3 sarjaa maksimit leuanvetoja, tai vaihtoehtoisesti ylätaljassa 10 toiston sarjoja. Taljassa leveä kahva sekä leveä myötäote. Keskity vetämään selkälihaksilla ja pyri myös laskemaan painot takaisin alas hallitusti. Tauot 2 minuuttia

4 sarjaa 10 toistoa pystypunnerrus. Jos tangolla käy kipeää olkapäihin (jänteet, nivelet) niin kokeile käsipainoilla josko olisi parempi. Lihaspolte on ok, nivel tai jännekipu ei. Tauot 2 minuuttia

3 sarjaa 10 toistoa hauiskääntö tangolla tai käsipainoilla. Tauot 90 sekuntia

3 sarjaa maksimit vatsalihaksia (istumaannousut/jalannostot) Tauot 1 minuutti

Vielä yksinkertaisempi ohjelma olisi esimerkiksi Starting strength, jossa joka toisella treenikerralla tehdään vuoronperään seuraavat kolme liikettä:

1. Treeni
3x5 Kyykky
3x5 Penkkipunnerrus
2x5 Maastaveto

2. Treeni
3x5 Kyykky
3X5 Pystypunnerrus
3x5 Kulmasoutu

Muista myös tehdä lämmittelysarjat ennen varsinaisia työsarjoja, eli samat liikkeet mutta pienemmin painoin. Jos esim kyykyssä työsarja 80kg niin lämppärit 10x 20kg, 6x 40kg, 3x 60kg

Lähettäjä: jgjhghjg 
Päivämäärä:   19.12.24 06:10:29

On hyötyä, itse aloin selkävaivaisena juuri noin, eli kerta viikkoon käymään kun alussa ei kyennyt enempää. Pikkuhiljaa selkä vetristyi ja pystyin lisäämään käyntikertoja.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   19.12.24 08:51:07

"Mikä tahansa liikunta on parempi kuin ei liikuntaa."

TÄMÄ!

"kerta viikossa ei riitä edes kunnon ylläpitoon."

-Riippuu kuule paljon siitä lähtökunnosta. Jos on tehnyt 20v istumatyötä ja harrastanut TV:n katselua sohvalla, niin aika vähäinenkin nilkan pyörittely tekee hyvää pyörittelemättä jättämiseen verrattuna. Kaikki ei ole mitää himoliikkujia, joiden kunto romahtaa, jos käy salilla vain kerran viikkoon.

Kerta viikossa on 52x vuodessa, se on paljon enemmän liikuntaa kuin 0x vuodessa. Minä olen jo tyytyväinen jos saan aikaiseksi käydä salilla edes kerran kuukaudessa.

Ihmisen eliniän odote on n. 80v. Siinä ajassa pienilläkin arkirutiineilla on iso kerrannaisvaikutus

"Ei hyötyä muille kuin saliyrittäjälle."

-Ainahan siitä on hyötyä asiakkaalle: saa tilan ja laitteet käyttöönsä haluamakseen ajaksi. Tulisi aika helkkarin kalliiksi järjestää kotikuntosali, jos tarve on kerran viikkoon :D Suomessa on pitkä pimeän liukas kausi, jonka aikana jää lenkkeilemättä, eikä siinä säässä ulkokuntosalitkaan kiinnosta, vaikka miten olisi ilmaisia. Kotijumppamahdollisuudet voi olla rajalliset joko tilan puutteen tai esim. kimpussa pyörivien lasten vuoksi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 08:56:16

Tottakai on. Minulle pt tekee säännöllisesti uudet saliohjelmat. Itse käyn pääsääntöisesti kerran viikossa salilla. Mutta sittenhän tietysti harrastetaan muuta liikuntaa muina päivinä. Porrastreeniä, ratsastusta, lenkkeilyä, kotona vapailla painoilla. Ei siellä kuntosalilla tarvitse käydä monta kertaa viikossa. Ehkä 2x VK voisi kuitenkin olla vielä parempi, mutta harvalla sellaiseen on aikaa.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   19.12.24 11:36:07

On hyötyä käydä kerran viikossa.
Voima kasvaa mutta selvästi hitaammin kuin jos treenaa 2-3 kertaa. Joku "maksimitaso" varmaan ennen pitkää tulee vastaan, johon voiman kasvaminen pysähtyy jos treenimäärää ei lisää. Heikolla toimistotyöntekijällä tämä ei kuitenkaan tule vastaan järin nopeasti.

Jos ei hae "salituloksia" eli erittäin lihaksikkaalta näyttävää kroppaa, vaan apua omaan pääasialliseen lajiin, kerta viikkoon on oikein hyvä oheisharjoittelumäärä ja näen itse hyödyn siitä (jos vertaa aikoihin kun en ehtinyt käydä).

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   19.12.24 18:33:16

Mulle ollut iso hyöty käydä kerran viikossa tai harvemminkin. Peruskunto huono

Päivämäärä:   20.12.24 08:53:02

Tietenkin on hyötyä. Osta kotiin jumppa kuminauha tai kahvakuula niin voit jumpata kotona 2 x viikko, varttikin riittää aivan hyvin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.12.24 09:07:34

Onpa osa viesteistä ikäviä, tyhmiä ja latistavia. Itse näen kerran viikossa harjoittelemisesta hyötyä. Ensinnäkin jo se luo rutiinin treenaamisesta ja auttaa vahvistamaan kehoa ja lihasmassaa häviämästä. Lisäksi asioilla on tapaa alkaa kiinnostaa yhä enemmän kun niitä tekee: vaikka nyt olisi mahdollista tehdä vain kerta viikkoon, esim. lomilla ja elämäntilanteiden muuttuessa voi tulla aikaa treenata enemmän.

Esim. itse aloitin juoksemisen lyhyistä, satunnaisista lenkeistä ja nyt treenaan maratonille. Kaverini haastoi itsensä käymään yhden kuntosalikurssiin, joka oli kerran viikossa ja nyt hän treenaa monta kertaa viikossa.

Kuntosaliharjoitteluhan on vielä esimerkiksi hevosharrastukseen verrattuna helppoa. Laitteet eivät hajoa kuten hevoset, tallilla menee aikaa monta tuntia kun salilla menee tunti ja saleilu on halvempaakin. Lisäksi keski-iässä lihasmassa alkaa hävitä, jolloin kaikki lihaskunnon tekeminen on hyvästä. Moni nuorikin on yllättävän lihakseton. Treenaaminen ohjaa myös syömään oikein/ paremmin.

Päivämäärä:   20.12.24 10:40:17

No on se kerta tietenkin tosi paljon parempi kuin ettei kävisi ollenkaan.

Mutta jo kahdella kerralla viikossa kehittyy oikein hyvin ensimmäiset vuodet, varsinkin jos tietää mitä tekee! Eli treenillä on väliä. Meidän kuntosalilta saa ostettua pt-palveluja niin olen sieltä ottanut ohjelmia ja pt kysyy montako kertaa viikossa käy salilla ja ohjelman sisältö riippuu paljon siitä. Ja ohjelma pitää päivittää muutaman kuukauden välein.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   20.12.24 13:40:07

Tietenkin on. Minulle pt sanoi, että olisi hyvä harrastaa liikuntaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Se toinen kerta voi olla vaikka uimista tai muuta.
Minulla tavoitteena on toki ihan vain peruskunto ja kipujen väheneminen.

Itse pidän erikoisena tuota ettet pitäisi ollenkaan taukoja. Minulla on ollut elämäni aikana neljä pt:tä ja kukaan ei ole suositellut tuommoista. Jos tekee useemman liikkeen sarjaa, niin tauko ennen kun aloittaa ensimmäisen uudelleen.

Päivämäärä:   20.12.24 14:12:29

Olen koko aikuisikäni eli 25 vuotta käynyt salilla tasan kerran viikossa, koko kroppa kerralla läpi ja niin että lihaksissa tuntuu ainakin 2 päivää treenin jälkeen. Kehonkoostumukseni on ideaali, lihasmassa ollut koko ajan normaalin ylärajoilla ja lihakset myös näkyvät.

Fitnesskisoihin ei tietenkään mennä treenaamalla kerran tai kaksi viikossa, mutta jos tavoitteena on lihasmassan ja toimintakyvyn säilyttäminen normaalitasolla, niin kerta viikkoon riittää mainiosti hyviin tuloksiin.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   20.12.24 23:19:47

Totta kai kaikesta liikunnasta on hyötyä. Itse tykkään liikkua joka päivä jotenkin, oli se sitten kuntosalia, juoksua, kävelyä, hiihtoa, jalkapalloa, ratsastusta - mitä milloinkin. Monipuolisuus on keholle hyväksi, vaikka sillä tavalla ei missään lajissa mestariksi tulisikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.