Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi alilämpöä kokoajan vaikka kuumeinen olo?

Lähettäjä: Apuca 
Päivämäärä:   18.12.24 20:09:40

Kauhea flunssa päällä, yskä ja palelee niin että hartiat jumissa kun kroppa jännittää tärinää vastaan. Mutta kuumetta ei ole vaan alilämpöä. Normi lämpö on 36.5 tienoilla nyt ollut 35-35.5 välillä.
Mistä jatkuva alilämpö vois johtua?

Re: Miksi alilämpöä kokoajan vaikka kuumeinen olo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 20:15:17

Tiede ei tunnista ”alilämpöä.”

Lähettäjä: tuota 
Päivämäärä:   18.12.24 20:17:35

Alilämpö on vaarallisempaa kuin kuume. Suosittelen menemään päivystykseen.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.12.24 20:33:38

se on keuhkokuume. oirweulee myös alilämpönä.

Lähettäjä: vee 
Päivämäärä:   18.12.24 20:47:54

minulla oli koronassa alilämpöä, ei koskaan muulloin.

Lähettäjä: Ulrika 
Päivämäärä:   18.12.24 22:08:49

Kauanko flunssan oireet ovat kestäneet?
Miten kauan tuollaista horkkatärinää?
Burana tai Panadol normalisoi myös tuota olotilaa eli oletko ottanut ja miten vaikutti?

Itselläni lämpö saattaa laskea esim 34.3 asti, kun olen oikein kipeä. Ikää 46v ja kuumetta ollut aikuisiällä tasan kerran, keuhkokuumeessa. Olo tuossa on todella inhottava ja kipeä, särkylääkkeellä helpottaa.

Päivystyksessä ei edes hengenahdistuspotilas ainakaan meilläpäin pääse tuntikausia jonottamatta hoitoon. Ensin jonotat tunteja pelkkään ilmoittautumiseen ja sitten seuraavat tunnit että saat hoitoa. Vähintään soita päivystysnumeroon ensin.

Lähettäjä: Ristus 
Päivämäärä:   18.12.24 22:31:15

Minulla myös saattaa viruksen ollessa päällä lämpö yhtä lailla laskea kuin nousta normaalista. Ehkä jopa useammin laskee, koronassa oli kainalosta mitattuna alhaisimmillaan jotain 34,4 (ja ylimmillään 39,2).

Äidilläni on sama juttu, kipeänä lämpö usein laskee, hänelläkin koronassa oli 35,1, kuume ei noussut ollenkaan.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.12.24 23:50:01

"Lähettäjä-
Päivämäärä18.12.24 20:15:17
Tiede ei tunnista ”alilämpöä.” "

Kuumemittari mittaa tieteen vastaisesti kehon lämpötilaksi 34,2 mitattuna eri kehon aukoista ja eri mittareilla jotta varmistetaan mittauksen luotettavuus?

Lähettäjä: Jaaa 
Päivämäärä:   18.12.24 23:52:27

Tieteen nimissä vauvat eivät vielä 100 vuotta sitten tunteneet kipua, synnyttävien naisten huuto oli vain hysteriaa ja eläimillekin tiede löysi tunteet vasta 17 vuotta sitten.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 06:08:35

Onko kuumemittari varmasti kunnossa?

Itse viimeksi flunssassa mittasin kotona perus kuumemittarilla 35,1 ja terveyskeskuksessa se olikin korvasta mitattuna 39,5 :’D

Päivämäärä:   19.12.24 06:50:50

”Itse viimeksi flunssassa mittasin kotona perus kuumemittarilla 35,1 ja terveyskeskuksessa se olikin korvasta mitattuna 39,5 :’”

Mä mittaan meidän kotimittarilla aina n. 35,5 astetta mutta jos heti perään mittaan työpaikan korvamittarilla (oon töissä sairaalassa) niin lukema on aina n. 37.

Lähettäjä: Fk 
Päivämäärä:   19.12.24 08:26:32

Korvamittari näyttää aina enemmän.

Päivämäärä:   19.12.24 08:27:41

”Korvamittari näyttää aina enemmän.”

Kyllä, mutta eron pitäisi olla puoli astetta. Ei puolitoista tai jopa useita asteita.

Päivämäärä:   19.12.24 08:33:49

Korvasta kun mittaisia, mitä sairaalassa aina mitataan, lämpö olisikin tyyliin 36. 35 ja 36 ovat ihan normaalia ihmisen lämpöä. Täytyy googlettaa miksi keho reagoi niin taudeissa. Jos kuumeen avulla keho esimerkiksi yrittää estää esim. viruksia tai bakteereja lisääntymästä niin tuolla alilämmöllä on varmasti myös jokin tarkoitus. Tai keholla menee sillä aikaa energiat muuhun työhön kuin lämmittämiseen. En siis lämpöä liian tarkasti tutkisi tai mittaa se korvasta. Jos yleistila heikkenee tai tauti jatkuu muuten liian pitkään menisin lääkäriin. Googleta alilämmön syyt.

Päivämäärä:   19.12.24 08:36:51

Mikä kokoaja?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.12.24 09:15:49

Älkää mitatko kainalosta. Varsinkin normaalipainoisella ihmisellä ei mittari ota tuntumaa tarpeeksi. Mitatkaa nivusesta, suusta tai kehon sisäpuolelta.

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   19.12.24 14:49:57

Käsite hypotermia eli vaarallisesti liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

Päivämäärä:   19.12.24 15:20:37

.: Juu kyllä elämämkoululaiset tietää paremmin kun tiede. Seppo 55v. netissä kun kertoo, että on alilämpöä, niin täytyyhän sitä olla, kun Seppo niin sanoo!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 15:35:52

Mun on sairaalassa mitattu lämpö korvamittarilla 34,2.

Jos se ei ole alilämpöä, niin mitä se on?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   19.12.24 17:05:45

Kokeile mitata eri paikasta tai eri mittarilla. Minulla esimerkiksi vasemmasta kainalosta mitattuna näyttää jostain syystä aina 35,0-35,5 astetta, vaikka oikeasti olisikin kuumetta. Oikeasta kainalosta mitattuna näyttää yleensä oikein.

Päivämäärä:   19.12.24 19:13:38

Korona

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.12.24 19:23:27

Se teidän alilämpö on mittausvirhe. Joko mittari tai mittaustapa aiheuttaa väärän lukeman. Se että saatte useamman kerran väärän lukeman ei ole mikään tosite siitä että alilämpöä esiintyy. Mittari tulee kalibroida oikein ja muutenkin kainalo ei ole luotettava paikka lämmönmittaukseen.

Päivämäärä:   19.12.24 19:37:48

”Mun on sairaalassa mitattu lämpö korvamittarilla 34,2.

Jos se ei ole alilämpöä, niin mitä se on?”

Olet siis ollut kylmässä ja siksi kehosi lämpötila on laskenut? Hypotermia se on.

Toki sillä korvamittarillakin saa tuollaisia lukemia ihan mittausvirheen vuoksi, jos sitä ei laita tarpeeksi syvälle korvaan.

Päivämäärä:   19.12.24 19:44:42

”Ai että ihmisellä ei voi olla lämpöä sitä 34,2? Miksi ei?”

No voi olla, jos käyt yön nukkumassa lumihangessa. Tuolloin puhutaan hypotermiasta, jolloin ainoa oikea paikka on sairaala. Äkkiä puhutaan myös hengenvaarallisesta tilasta.

Elimistö ei kumminkaan ilman ulkopuolista vaikutetta laske lämpötilaansa 34 asteeseen. Miksi laskisi? Se on vaarallista, eikä elimistön lämpötilan laskemisella ole samanlaista hyötyä kuin kuumeella.

Päivämäärä:   19.12.24 19:46:11

”Eli sairaala on tehnyt mittausvirheen. Kuinka "yllättävää" kun hötölän tieteilijät tietää :D”

Mittausvirhe on mahdollinen. Korvamittarilla(kin) mitattu jopa yllättävän yleinen. Olen itse tehnyt monta mittausvirhettä ja saanut juuri tuollaisia 34-33 asteen lukemia. Kummasti se lämpö nousee muutamassa sekunnissa uusinta mittauksella sinne 36-37 asteeseen kun mittaa oikein.

t. Sh sieltä maagisesta sairaalasta :D

Päivämäärä:   19.12.24 19:50:11

Korvamittarilla on helppo mitata itseltä. Tunnet miten mittari asettuu ja tunnet milloin se on kunnolla korvassa. Toiselta ihmiseltä mittaaminen on paljon haastavampaa ja mittausvirheitä sattuu useinkin.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   19.12.24 19:56:44

Jos peräaukosta mitattuna saatte yhtä alhaisia lukemia niin kannattaisi lähteä kiireellä päivystykseen.
Jos kainalo on kylmä tai kostea antaa mittari aivan väärän tuloksen joten siihen en luottaisi..

Päivämäärä:   19.12.24 20:04:27

”Mutta jos tälle 42 asteen potilaalle uusintamittauksilla ja eri laitteella on saatu samanlainen lukema, onko se edelleen mittausvirhe koska sinä et ole hoitsuna onnistunut semmosta lukemaa saamaan ja tiede?”

42 astetta on taas ihan eri juttu, kuin 34 astetta. Toki molemmissa tapauksissa on hyvä olla sairaalassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.