Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä tietää onko lapseni kaverin kotiasiat ok?

Lähettäjä: Huolestuttaa 
Päivämäärä:   18.12.24 18:36:20

Olen seuraillut 5 vuotta lapseni kaverin kotiasioita aika tiiviisti koska lapsemme ovat paljon tekemisissä keskenään. En usko, että heillä on päihdeongelmaa ymv vaikka äiti tuntuukin käyvän viihteellä hyvin usein. Esim nyt hiljattain usempien sattumusten kautta selvisi, että oli ollut kolme viikonloppua peräkkäin yömenoissa. Lapset ovat aina jossain kenelle sattuu pääsemään yökylässä viikonloput ja oma lapsenikin on usein sanonut, että on harmi kun eivät ole ikinä viikonloppuja kotona vaan voi nähdä vain arki iltaisin. Yhteiset puolitutut ovat ihmetelleet kun tämä on työntämässä lapsiaan heillekin yökylään vaikka ovat vain muutamia kertoja nähneet leikkipuistossa vuosia sitten ja puhelinnumerot on vaihdettu, että voivat ajoittaa sinne menemiset samaan aikaan. Arkisin sitten taas hyvin usein on sitä ettei tätä lapseni kaveria saa meiltä kotiin koska ei halua olla yksin kotona. Ilmeisesti hänen pikkuveljensäkin on sitten jossain kaverillaan. Tiedän, että äidin työpäivöt loppuvat 15.00 eikä työmatka kestä kuin max 20 minuuttia. Kuitenkin tulee kotiin hyvin usein vasta noin klo 19-20 aikoihin. Tästä olen perillä koska lapsen kaverin pärjääminen on meidän harteillamme. Yleensä heille ei saa mennä, mutta tänään saivat olla siihen asti kunnes äiti tulee kotiin ja tämä on usein noin klo 19-20. Koulujen loma-ajat lapset viettävät isovanhemmilla kauempana ja äiti on tässä naapurissamme kotona. Heidät viedään sinne sinä päivänä kun koulu loppuu ja yleensä haetaan edeltävänä yönä kun koulut alkaa.

Minusta kuulostaa jotenkin todella hurjalta ja kurjalta, että 8 ja 11 vuotiaat ovat näin paljon keskenään/ ilman akkuista. Aamuisinkin äiti lähtee töihin niin, että herättää lapset vasta kun on lähdössä. Ei kai tämä mitenkään laitonta ole kun periaatteessa lapsista huolehditaan. Usein jos olen oman lapseni kanssa ollut jossain saattaa tämä kaverin äiti laittaa viestiä juurikin klo 20 aikoihin, että ei ole saanut lastaan kiinni koulun jälkeen, että onko meillä. Kyllä minä huolstuisin jo paljon aikaisemmin jos lapsestani ei olisi kuulunut 12 tuntiin mitään.

Vaate asiat heillä on korjaantuneet. Muistan, että ainakin muutamalla ensimmäisellä luokalla lapsi kulki aivan liian pienissä ja täysin säähän sopimattomissa vaatteissa. Nykyään on ihan asiallisesti pukeutunut. Ilmeisesti heillä on ruokaakin tai ainakin lapset saavat kavereillaan syödäkseen kun heillä päivällinen on kuulemma vasta klo 20 aikoihin niin syö meillä jätti annoksia.

Eli periaatteessa lapsista kai huolehditaan ihan ok, mutta silti heidän menoa seuranneena tuntuu jotenkin siltä, että äiti elää omaa elämäänsä, mutta kuitenkin huolehtii lapsilleen vaatteet ja ruokaa völillä ja katsoo, että ovat illalla suht säntilliseen aikaan kotona. Jokin tuossa lapseni kaverin perheen elämässä tulee tunne ettei kaikki ole kunnossa vaikka perusasiat tuleekin hoidettua. En ole äidin kanssa pahemmin tekemisissä vaan kommunikoimme lähinnä pakolliset ja puhumme niitä näitä jos satumme näkemään. Hän elää jotenkin niin omissa sfääreissään, että ei ole yhtään sen tyylinen jonka kanssa voisi ystävystyä lähemmin. Lasten isä ei kai ole mitenkään osallisena lasten elämään koska äiti usein nähdessämme valittaa kuinka rankkaa on olla yksinhuoltaja ja kysyy usein lapsiaan meille yökylään vedoten siihen, että tarvitsee omaa aikaa kun on yksinhuoltaja.

Kuulostaako tämä teistä muista ihan ”normaalilta” ja minä olen vain liian huolehtiva omia lapsiani kohtaan? En tiedä mikä tuon perheen elämässä on tarkemmin sellaista, että se saa minut huolestumaan. Kuitenkin perusasiat tuntuvat olevan kunnossa. Tai sitten heillä on vain niin erilainen elämäntyyli kuin mihin itse olen tottunut.

Re: Mistä tietää onko lapseni kaverin kotiasiat ok?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 18:53:24

Ei ole ihan kaikki kunnossa lapsen kotona mutta mitä tulee lasuun, todennäköisesti riittävän kunnossa. Lasun asiakkuudestahan he silti hyötyisivät, saisivat tukiperhettä, tukitoimia jne.

Kiitos että sinä olet siinä yhtenä aikuisena jonka ansiosta lapsi saa vatsansa täyteen ja turvallisen leikkiympäristön.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.12.24 19:02:51

Tee lastensuojelu ilmoitus, apuahan ne lapset tarvii. Ja laita siihen että vasta klo 20 äiti kotiutuu ja lapset on missä sattuu.

Lähettäjä: Huolestuttaa 
Päivämäärä:   18.12.24 20:00:31

Sehän tässä mättääkin kun en jaksaisi olla se joka pistää omat suunnitelmansa uusiksi tuon lapsen tai paremminkin lapsen äidin takia. Eihän tämä lapsen vika ole. En edes viitsi laskea kuinka minta kertaa olemme jättäneet menemättä jonnekin arki iltaisin kun tytöllä ei ole avaimia emmekä saa hänen äitiään kiinni. Ikinä ei tule mitään pahoittelua vaan ainoastaan ”hups, minun piti vain äkkiä käydä kampaajalla töiden jälkeen, mutta ajattelin samalla käydä muutamassa kaupassa pikaisesti”. Meillä on niin eri käsitykset tästä pikaisesti. Hänen pikaisesti kaupassa käynti on 3-4 tuntia. Tai kerran lähti vaihdattamaan autonsa renkaita ”ihan lähelle”. Hänen lapsensa tuli meille koulun jälkeen ja saimme äidin kiinni vasta klo 21. jälkeen. Vastaus oli, että yksi rengas ei meinannut irrota ja vähän kestikin kauemmin. Siinä kohtaa mietin jo, että mitä teen kun lasten pitäisi mennä kouluun seuraavana päivänä enkä saa hänen äitiään vielä tuohonkaan aikaan kiinni.

Tämä on myös yksi asia mikä ihmetyttää. Ymmärrän, että töissä ei voi vastata puhelimeen, mutta jos on tuon ikäiset lapset keskenään niin kyllä minä olen puhelimella tavoitettavissa vapaa-ajalla tai ainakin tarkistan välillä puhelimen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 20:03:10

Isä ei vissiin ole kuvioissa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.12.24 20:11:31

Ymmärrän, että välillä pännii muuttaa suunnitelmat. Mutta ihana, kun niin teet. Minun ystävällä ei ollut kotiolot kunnossa. Minun äiti otti ystäväni omien siipiensä suojaan. Hoiti vatsan täyteen, katsoi, että hänkin lähti aamulla kouluun (oli arkiöitäkin meillä) ja vahti läksyjä samoin kuin meiltä, kyseli kuulumiset ja huolehti. Vei lääkäriinkin välillä, kun ystävällä puhkesi syömishäiriö. Ollaan molemmat tästä äidilleni kiitollisia ja nyt ollaan aikuisia. Ystäväni elämä meni lopulta hyvin. Hänellä on oma perhe ja vakituinen työ. Syömishäiriöstä on parantunut. Jos ystäväni olisi joutunut kasvamaan ilman aikuisia, olisi elämä voinut mennä toisinkin. Meillä suunnitelmat alettiin tekemään niin, että meitä on äiti +3 lasta. Ei enää niin, että on äiti +2 lasta. Jos sitten mentiin kolmistaan, niin sitten mentiin. Mutta lähtökohtaisesti jo varausuttiin yhteen extraan. Eikä tässä saanut vain ystäväni. Nyt äidilläni ja ystävälläni on lämpimät välit, kun olemme aikuisia. Äitini on ystävälleni läheisempi, kuin oma äitinsä. Ystäväni on aina valmis auttamaan äitiäni, kun hänelle ikää on tullut. Itse koen olevani nykyään todella empaattinen. Koen, että se on supervoimani. Voin samaan aikaan tehdä töitä yritysjohdossa ja olla empaattinen ihmisiä kohtaan. He eivät ole vain käsipareja työssä, vaan paljon enemmän.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   19.12.24 08:03:39

Kiitos että huolehdit!
Varmaan asiat on ok että saavat ruokaa ja vaatteet mutta ei ole todellakaan ok että ovat kaveriperheiden armoilla. Lapset tarvitsee öidin läsnäoloa ja huolenpitoa muutenkin.
Pystyisitkö juttelemaan opettajalle? Pidä vaikka kirjaa miten äiti on lastensa kanssa ja paljonko lapset ovat "heitteillä". Jotakin kautta he tarvitsisivat apua.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.12.24 08:48:42

Näin lapsettoman silmin, eikö tuota voi jo lasun tehdä kun lapsen äiti ei ole saavutettavissa useasti ja lapsi on ns. muiden armoilla? Entä jos teidän pitäisikin lähtä jonnekkin, minne ei kaveria voi ottaa ja teidän olisi pakko mennä? Kyllä mä tuosta jo lasun tekisin.

Ja ehkä huoli-ilmon lapsen vanhemmasta?

Just siksi itsellä ei lapsia ole, kun minusta lapset on iso vastuu, enkä olisi varma onko minusta siihen. Ja sitten tuollaiset tyypit tekee/saa lapsia…

Lähettäjä: Talla 
Päivämäärä:   19.12.24 08:53:27

Tuossa tilanteessa voisi hyvin soittaa sosiaalitoimen päivystykseen, jos lapsella ei avaimia eikä äitiä saa illalla moneen tuntiin kiinni. Ethän sinä lasta yksin oikeasti jättäisi, mutta ei sitä tarvitse sossuille sanoa. Kerrot, että et pysty jäämään lapsen seuraksi ja jää muuten yksin ulos. Selvästi perhe tarvitsee tukitoimia, ehkä tuo herättäisi äidin tilanteeseen.

Päivämäärä:   19.12.24 09:58:27

Kannattaa tehdä se lastensuojekuilmoitus. Siihen on hyvät perusteet. Se on sitten heidän tehtävänsä arvioida onko siellä kaikki kunnossa vai tarvitsevatko jotain tukea.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 10:05:44

Minkä ihmeen takia lapsella ei ole avaimia?

Päivämäärä:   19.12.24 10:08:14

-: ja isää?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.12.24 10:27:36

On varmaan uusi mies etsinnässä ja siksi ollaan iltaisin ja viikonloppuisin menossa..

Ja onhan se rankkaa, eivät kaikki ole niin lapsiperheihmisiä, että kaiket päivät sitä jaksaisivat ja olisivat oikeasti lapsilleen läsnä ! Ei edes kahden aikuisen ydinperheissä, mitäs sitten jos aikuisia on vain yksi eikä oikein huvita.. mutta iso kynnys se on lapsiaan poiskaan kokonaan antaa kun ne on tehnyt.

Päivämäärä:   19.12.24 10:34:57

Mutta eikö niillä lapsilla siis oikeasti ole isää? Ero ei poista isyyttä, sitten on eri juttu jos lapset on tehty yksin tai isä on vaikka vankilassa tai kuollut tai narkkari.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.12.24 11:49:40

Äiti vuoro töissä, tekee extraa pikkujouluaikana ravintoloissa?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.12.24 11:50:32

Tai tekee säännöllisesti kahta työtä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.12.24 11:52:29

Tee lasu. Sieltä selvitetään sitten asiaa, ei ole sinun vastuulla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.12.24 12:18:45

Mulla tuli mieleen myös et jos yksin on taloudellinen vastuu ja täytyy vielä itse kuluttaa baareihin yms. Niin joutuuko tekemään kahta työtä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.12.24 17:29:46

Kyllä tuossa on jo monia syitä tehdä lastensuojeluilmoitus. Sen voi tehdä nimettömänä netissä.

Teidän ei tarvitse muuttaa omia menojanne tämän lapsen takia. Virka-aikana voi soittaa suoraan hyvinvointialueen lastensuojeluun ja virka-ajan ulkopuolella sosiaalipäivystykseen (hätänumeron kautta), jos lapsen vanhempaa ei saada kiinni ja lapsi on jäämässä "heitteille". Teillä on täysi oikeus omiin menoihinne.

Nyt pitäisi oikeasti heittää pallo viranomaisille. Tuo perhe tarvitsee isompaa apua, mitä sinä pystyt antamaan. On hienoa, että autat, mutta sinun apusi on vain tekohengitystä tähän vakavaan tilanteeseen.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   19.12.24 20:50:23

Minustakin on ihanaa, että välität. Sillä, että elämässä on se yksi turvallinen aikuinen on suuri merkitys lapsen elämässä.
Lasu voisi silti kuitenkin olla paikallaan. Sen voi tosiaan tehdä myös nimettömänä, jottei äiti hermostu ja kiellä lasta enää tulemasta teille.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.12.24 07:29:16

Pystyisitkö juttelemaan lapselle ja kyselemään tarkemmin ja muistuta että aina saa tulla juttelemaan jne jos jokin on hullusti tai on yksin.
Jos vielä kuullostaa et asiat on perheessä päin p:tä niin päätä jutteletko äidille vai sossuille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.