Lähettäjä: Huolestuttaa
Päivämäärä: 18.12.24 18:36:20
Olen seuraillut 5 vuotta lapseni kaverin kotiasioita aika tiiviisti koska lapsemme ovat paljon tekemisissä keskenään. En usko, että heillä on päihdeongelmaa ymv vaikka äiti tuntuukin käyvän viihteellä hyvin usein. Esim nyt hiljattain usempien sattumusten kautta selvisi, että oli ollut kolme viikonloppua peräkkäin yömenoissa. Lapset ovat aina jossain kenelle sattuu pääsemään yökylässä viikonloput ja oma lapsenikin on usein sanonut, että on harmi kun eivät ole ikinä viikonloppuja kotona vaan voi nähdä vain arki iltaisin. Yhteiset puolitutut ovat ihmetelleet kun tämä on työntämässä lapsiaan heillekin yökylään vaikka ovat vain muutamia kertoja nähneet leikkipuistossa vuosia sitten ja puhelinnumerot on vaihdettu, että voivat ajoittaa sinne menemiset samaan aikaan. Arkisin sitten taas hyvin usein on sitä ettei tätä lapseni kaveria saa meiltä kotiin koska ei halua olla yksin kotona. Ilmeisesti hänen pikkuveljensäkin on sitten jossain kaverillaan. Tiedän, että äidin työpäivöt loppuvat 15.00 eikä työmatka kestä kuin max 20 minuuttia. Kuitenkin tulee kotiin hyvin usein vasta noin klo 19-20 aikoihin. Tästä olen perillä koska lapsen kaverin pärjääminen on meidän harteillamme. Yleensä heille ei saa mennä, mutta tänään saivat olla siihen asti kunnes äiti tulee kotiin ja tämä on usein noin klo 19-20. Koulujen loma-ajat lapset viettävät isovanhemmilla kauempana ja äiti on tässä naapurissamme kotona. Heidät viedään sinne sinä päivänä kun koulu loppuu ja yleensä haetaan edeltävänä yönä kun koulut alkaa.
Minusta kuulostaa jotenkin todella hurjalta ja kurjalta, että 8 ja 11 vuotiaat ovat näin paljon keskenään/ ilman akkuista. Aamuisinkin äiti lähtee töihin niin, että herättää lapset vasta kun on lähdössä. Ei kai tämä mitenkään laitonta ole kun periaatteessa lapsista huolehditaan. Usein jos olen oman lapseni kanssa ollut jossain saattaa tämä kaverin äiti laittaa viestiä juurikin klo 20 aikoihin, että ei ole saanut lastaan kiinni koulun jälkeen, että onko meillä. Kyllä minä huolstuisin jo paljon aikaisemmin jos lapsestani ei olisi kuulunut 12 tuntiin mitään.
Vaate asiat heillä on korjaantuneet. Muistan, että ainakin muutamalla ensimmäisellä luokalla lapsi kulki aivan liian pienissä ja täysin säähän sopimattomissa vaatteissa. Nykyään on ihan asiallisesti pukeutunut. Ilmeisesti heillä on ruokaakin tai ainakin lapset saavat kavereillaan syödäkseen kun heillä päivällinen on kuulemma vasta klo 20 aikoihin niin syö meillä jätti annoksia.
Eli periaatteessa lapsista kai huolehditaan ihan ok, mutta silti heidän menoa seuranneena tuntuu jotenkin siltä, että äiti elää omaa elämäänsä, mutta kuitenkin huolehtii lapsilleen vaatteet ja ruokaa völillä ja katsoo, että ovat illalla suht säntilliseen aikaan kotona. Jokin tuossa lapseni kaverin perheen elämässä tulee tunne ettei kaikki ole kunnossa vaikka perusasiat tuleekin hoidettua. En ole äidin kanssa pahemmin tekemisissä vaan kommunikoimme lähinnä pakolliset ja puhumme niitä näitä jos satumme näkemään. Hän elää jotenkin niin omissa sfääreissään, että ei ole yhtään sen tyylinen jonka kanssa voisi ystävystyä lähemmin. Lasten isä ei kai ole mitenkään osallisena lasten elämään koska äiti usein nähdessämme valittaa kuinka rankkaa on olla yksinhuoltaja ja kysyy usein lapsiaan meille yökylään vedoten siihen, että tarvitsee omaa aikaa kun on yksinhuoltaja.
Kuulostaako tämä teistä muista ihan ”normaalilta” ja minä olen vain liian huolehtiva omia lapsiani kohtaan? En tiedä mikä tuon perheen elämässä on tarkemmin sellaista, että se saa minut huolestumaan. Kuitenkin perusasiat tuntuvat olevan kunnossa. Tai sitten heillä on vain niin erilainen elämäntyyli kuin mihin itse olen tottunut.
|