Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia olemaan oma itsensä sisarusten

Lähettäjä: Seurassa? 
Päivämäärä:   18.12.24 17:41:00

Joulu lähestyy ja ahdistaa kun vietämme aaton vanhemmillani jonne tulevat kaikki sisarukseni perheineen. Minulla on siis kolme sisarusta. Yhden kanssa tulee nähtyä muutenkin kuin jouluna ja vaihdamme viestejä ajoittain. Hänen seurassaan koen olon ihan ok mukavaksi. Vejeni kanssa en keksi ikinä mitään jutun juurta ja tunnelma on sellainen kiusallinen hiljaisuus. Yhden siskoni kanssa olemme vain ihan eri aaltopituudella, hänen juttunsa menevät minulta ohi ja hänellä on tarve koittaa pilkata minua kaikkien läsnäollessa enkä koe tätä mukavana. Esim saattaa alkaa muistelemaan ilkeään sävyyn minkälaiset vaatteet minulla oli lapsena tai mitä olen tehnyt, päälle tekonaurua ja odottaa, että muut yhtyvät hänen nautuunsa. Tai esim juttelin tämän mukavan siskoni kanssa ja mainitsin hänelle, että sain vihdoinkin ostettua uudet sisäliikuntakengät kun edelliset olivat hutiostos ja tästä oli ollut juttua vähän aikaisemmin hänen kanssaan. Tähän tämä toinen sisko alkaa hekottamaan, että mihin sinä niitä tarvitset ja kun kerron käyväni ryhmäliikuntatunneilla alkaa hän nauraa vedet silmissä, että sinäkö muka käyt ryhmäliikuntatunneilla. On tullut käytyä jo varmaan lähemmäs 20 vuotta muutaman kerran viikossa koska se on minulle mielekäs tapa liikkua. En ymmärrä mikä tarve siskollani on pilkata minua ja odottaa, että muut yhtyisivät hänen nauruunsa ja tätä ei tapahdu vain muutamaa kertaa illan aikana vaan jatkuvasti jos siskoni on kuulolla kun puhun jonkun kanssa jotain tai jos on hiljaista niin sitten alkaa kaivelemaan lapsuuttamme ja kertomaan minun vaatteistani tai tekemisistäni pilkkaavaan sävyyn.

Äitimme häärää kaikkien ympärillä ja hokee kuinka on kivaa kun olemme kaikki yhdessä. Minä taas koen, että nämä ovat hyvin raskaita hetkiä kun olen sisarusteni kanssa samassa tilassa. Pääasiassa on sellaista kiusallista hiljaisuutta kun kukaan ei keksi puhuttavaa tai sitten siskoni pilkkaa minua. Kukaan muu ei edes lähde mukaan noihin hänen juttuihinsa.

Tuntuu, että minusta tulee ihan eri ihminen kun olen sisarusteni kanssa tekemisissä. Jännitän, en osaa puhua normaalisti ja vain odotan, että piina olisi ohi ja voi lähteä kotiin. Kuitenkin tämä tuntuu olevan äidilleni tärkeää niin siksi osallistun. Millä ihmeellä sitä voisi opetella olemaan oma itsensä ja rennommin sisarusten seurassa? Ei minulle tuota vaikeuksia töissä höpötellä niitä näitä muiden kanssa ja mielelläni näen kavereita jne enkä jännitä työkavereiden tai muiden kavereiden seuraa. Mutta jos sisarukseni tai vanhempani ovat samassa tilassa jäädyn ja jännitän, en keksi mitään sanottavaa, mietin tarkasti jokaisen sanani etukäteen jolloin tapaamisista tulee ihan kamala stressi.

Re: Miten oppia olemaan oma itsensä sisarusten

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   18.12.24 17:44:56

Minä menisin tervehtimään vanhempia eri aikaan kuin tuo ilkeä sisko. Suvun kans ei ole mikään pakko olla tekemisissä. Ilmota vaikka että sulla on kuumetta ettei tarvi mennä. Tietenki jos vaan pystyt niin menet paikalle ja sanot siskolle että ole hiljaa. Jos ei lopeta niin vaatteet päälle ja pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 17:46:23

Ehkä muutkin sisarukset jännittävät ja siksi on epäluonnollista ja puhuu hermostuksissaan höpsöjä.

Usein ikä korjaa tuon, osaan itse keskustella nykyään tuntemattomienkin kanssa rattoisasti mutta kun olin teini, koin kovasti kiusalliseksi olla tätien ja vanhemman sisarukseni kanssa.

Kyllä se sitten iän kanssa ohi menee yleensä mitä lähemmäs keski-ikää tulet. Nyt jo voit kysellä ihan että mitä kuuluu, mitä sun lemmikille/miehelle/työpaikalle/harrastukselle kuuluu ja sitten kun kertovat niin niistä tulee usein jatkokysymyksiä kysyttäväksi.

Tottakai äitinne haluaa nähdä teidät kaikki yhdessä. Te olette äitinne perhe ja hänen lapsiaan, hänen elämäntyönsä ja varmasti nauttii saadessaan teidät kaikki samaan aikaan lähelle.

Lähettäjä: Seurassa? 
Päivämäärä:   18.12.24 17:50:22

Silsi menen paikalle kun se selvästi on tärkeää äidilleni. Muuten jättäisin väliin.

Todella toivon, että ikä auttaa tähän. Nyt on mittarissa 44 vuotta ja en tiedä tuntuuko minusta vain siltä vai onko nämä hetket joka vuosi enemmän ja enemmän kiusallisia sisarusteni kanssa. Eli ainakaan vielä tilanne ei ole kääntynyt siihen, että olisi kerta kerralta helpompaa olla heidän seurassaan.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   18.12.24 18:07:04

Sun pitää vaan kerta kaikkiaan räjähtää ja pamauttaa kerran vastapalloon, että miksi sun pitää aina olla noin ilkeä. Ja mitään vähättelyä ja selittelyä et kuuntele, vaan painotat, että nyt saa riittää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.12.24 18:28:54

Sisko luulee olevansa hauska ja vitsikäs. Iske takasin jos alkaa hekottamaan jotain ilkeää. Jos nauraa ryhmäliikuntatunteja niin lohkaise että tekis hyvää sullekin. Tai kysy suoraan mikä tossa on hauskaa??? Älä jää jankuttamaan asiasta vaan kerralla jauhot kurkkuun räjähdys.

Päivämäärä:   19.12.24 07:57:46

Mä annoin siskon kuulla kunniansa, kun oli ensin moittinut mua. Veti herneet nenään eikä olla sen jälkeen nähty :D Idiootti, kun luulee aikuinen ihminen, että voi suoltaa suustansa mitä tahansa ja sitten, kun joku sanookin vastaan, niin loukkaannutaan.

En ole menossa vanhempieni luokse jouluksi. En vaan jaksa sitä paskaa ja tärkeämpää lienee, että sisarusten lapset ovat siellä. Minulla ei ole lapsia joten mitä väliä. Saavat leikkiä iloista joulua keskenään. Se kyllä harmittaa, että äitiä ei auta kukaan, koska muut kuin minä tulevat aina valmiiseen pöytään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 08:29:12

Meillä on perheessä ollut tapana että ns. kissa nostetaan pöydälle. Eli ollaan tavattu ja olen sanonut ihan suoraan olevani loukkaantunut ja haluavani anteeksi pyynnön. Olen myös ilmoittanut että en halua olla tekemisissä jos välit ovat tällaiset. Asioista saa siis puhua suoraan. Ei minua nykyään kukaan loukkaa kun osaan pitää puoleni. Aikuiset ihmiset pitäisi pystyä puhumaan asiat siinä hetkessä. Haluatko sinä että sisaruksilla olisi lämpimät välit? Tuppisuuuna oleminen ei edistä asiaa vaan teidän täytyy puhua, puhua ja puhua. Suomalaiset varmaan ovat hieman huonoja siinä.

Päivämäärä:   19.12.24 08:40:02

Lapsuuden perhettä tavatessa nousevat vanhat roolit usein pinnalle. Niitä voi kuitenkin muuttaa, jos siihen on tahtoa, mutta ei hetkessä.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   19.12.24 08:47:43

Minä en ymmärrä miksi vuodesta toiseen kuuntelet tuollaista nälvimistä? Olisin jo ensimmäisellä kerralla kysynyt, että onko siskokullalla joku päävika vai miksi on niin ilkeä.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   19.12.24 11:45:29

Sanot sille äidillesi, että et tule, koska joudut kuuntelemaan siskosi pilkkaa joka kerralla.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   19.12.24 11:52:31

Ikävä kyllä monella nousee ne lapsuuden roolit jotenkin päälle vaikka ollaan jo aikuisia. Mitä jos tosiaan vaikka tällä kerralla ilmoittaisit olevasi kuumeessa, etkä menisi paikalle?

Lähettäjä: Östi 
Päivämäärä:   19.12.24 13:40:28

Miksi aloittajan pitäisi OMALLE PERHEELLEEN keksiä tekosyitä tai valheita? Sen kun tosiaan vain ilmoittaa äidille, tai mieluummin sille siskolle, että siskon takia et ole tulossa. Tai menet ja heti kun pilkka alkaa, nostat kytkintä ja ilmoitat myös miksi.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.12.24 13:46:48

Minulla on myös tuollainen ilkeä sisko, eikä taida ikä tuoda muutosta, kun ollaan jo yli 50-v. Vaan nykyisin ei juuri enää tavata kuin ohimennen ja se on juuri sopivasti. Tällöin ei ehdi ilkeillä.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   19.12.24 13:57:12

Vähän samaa olen kokenut veljeni taholta. Joskus esim kysyi, että ”etkö ole vieläkään päässyt niistä hevosista eroon”, vaikka tiesi, että hevoset ovat minulle tärkeitä. Enkä koskaan osannut sanoa vastaan tai osoittaa, että se mitä veljeni sanoi, ei ollut oikein. Voi miten vaikeaa se onkaan. Nyt vanhana olen opetellut sanomaan miehelleni aina, kun hän ylittää rajani. Sitä tapahtuu silloin tällöin. On siinäkin ollut opettelemista. Mutta kun alkaa saamaan onnistumisia, niin se antaa voimaa ja itseluottamusta. Olen jopa töissäkin jo osannut reagoida, jos joku astuu rajalleni, ihanaa. Aloittaja, ala opettelemaan rajojen asettamista. Suhtaudu tilanteisiin oppimisen kannalta. Ole rohkea ja tarkkaile tilannetta sekä itseäsi, että muita. Valmistaudu vastahyökkäykseen ja muista, että aina voit poistua paikalta. Sinulla on oikeus puolustaa itseäsi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 14:13:12

"Usein ikä korjaa tuon, osaan itse keskustella nykyään tuntemattomienkin kanssa rattoisasti mutta kun olin teini, koin kovasti kiusalliseksi olla tätien ja vanhemman sisarukseni kanssa.

Kyllä se sitten iän kanssa ohi menee yleensä mitä lähemmäs keski-ikää tulet. Nyt jo voit kysellä ihan että mitä kuuluu, mitä sun lemmikille/miehelle/työpaikalle/harrastukselle kuuluu ja sitten kun kertovat niin niistä tulee usein jatkokysymyksiä kysyttäväksi."

Ja tähän voi olla kuin äitini, joka tuollaisiin mukaviin keskustelun avauksiin tuhisee, että mitä helevettiä se taas utelee, mitä se sille kuulu. Isäni on sitä mieltä, että hän kun ei utele eikä kysele. Isäni sai siskoltaan yhden lasiastian, joka on heidän lapsuudestaan. Tähän isäni totesi, että hyvältähän tämä näyttää... tuolla navetassa! Oikeasti, vanhempani lähinnä puhuvat vttuillen kaikille ja kaikesta tai eivät puhu ollenkaan. Että se ikä ei oikeasti korjaa mitään, jos luonne on vttumainen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   19.12.24 14:15:08

"Joskus esim kysyi, että ”etkö ole vieläkään päässyt niistä hevosista eroon”"

Tällaiseen voisi vastata vaikka "Etkö sinä ole vieläkään päässyt tuosta vatsamakkarasta eroon"

Näihin heittoihin voi vähän valmistautua, miettiä sopivia ilkeilyjä jos ilkeilyä tulee. Hiljaisesti ei kannata sietää huonoa kohtelua, sillä kun on taipumus silloin vain lisääntyä.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   19.12.24 14:30:38

Aloittajalle: ihan sillä, että alat puolustamaan itseäsi siskoasi vastaan.

Mieti valmiiksi etukäteen pari nasevaa kommenttia takaisin, kai sinä jotain siskosi heikkoja kohtia tiedät. Ja jos nätisti sanomien ei tehoa niin anna takaisin samalla mitalla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.12.24 15:03:31

Sanoisin myös siskolle ihan kunnolla vastaan, vaikka huutamalla. Mieti sopiva vastalause vaikka jollekin lapsuuden jutulle, mistä voisit häntä ojentaa. Tai sitten vain sanot kovaan ääneen, etkö keksi mitään muuta kuin mollata minua kaiken aikaa, tms.

Onkohan ilkeä sisko lopulta sinulle kateellinen, vai mitä siellä on takana? Miten hänen elämässään menee?

Lähettäjä: muffe 
Päivämäärä:   19.12.24 16:01:52

Sellaisten ihmisten elämä on aina vaikeaa, jotka eivät osaa sanoa toisille, että nyt riittää. Sellaiset henkilöt aina vain ahdistuvat, välttelevät, keksivät tekosyitä, kirjoittelevat nettiin ja tihrustavat itkua. Ei siinä auta muu kuin jatkaa samaan tapaan tai sitten kasvattaa selkäranka ja suuttua kunnolla sille siskolle ja kertoa, miltä hänen käytöksensä tuntuu ja että se touhu saa nyt loppua. Mutta ei täällä kukaan voi tulla sitä aloittajan puolesta tekemään, vaan aloittajan itse pitäisi se selkäranka kasvattaa.

Lähettäjä: Mukavaa 
Päivämäärä:   19.12.24 16:11:09

Itseään voi puolustaa ja sanoa, jos jonkun käytös ei tunnu mukavalta. Mutta en ymmärrä miksi pitäisi ilkeillä takaisin? Sisko ei välttämättä tarkoita pahaa, ja vaikka tarkoittaisikin, turha alentua samalle tasolle ja heittää jotain ikävää takaisin. Mikäli kauniisti sanomalla ei mene perille, ei kannata äidinkään takia sietää tilannetta ja jättäytyä sitten vaan pois.

Päivämäärä:   19.12.24 17:19:38

Sisko voi olla kateellinen, mutta luultavasti kyseessä on vain jumittunut tapa. Sinä olet ilmeisesti hänelle sellainen jota nälvimällä voi hauskuuttaa muita. Ja voihan siellä taustalla olla itsensä nostamista toista alentamalla.

Voisit sanoa sisarellesi ihan pokkana että miksi hän aina nälvii sinua ja että se tuntuu todella typerältä käytökseltä. Ja kun sisar mulkoilee ja yrittää tehdä sinusta sen tilanteen looserin niin voit vaikka sanoa vielä reilummalla voluumilla, että lopeta jo, me olemme aikuisia nyt. Mulkoilu voi jatkua, mutta luultavasti hän oppii pikku hiljaa varovaisemmaksi. Näytä hänelle selvästi rajat. Mutta näytä ne tyylillä ja itsevarmasti, ei räyhäämällä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   19.12.24 19:46:46

Ensi kerralla kun nälväisee jotain niin tuijota häntä vain takaisin sellainen kyllästynyt ilme naamallasi ja ole hiljaa ainakin 5.sekuntia. Ja siis vain tuijotat häntä. Älä reagoi.
Sitten voit pyytää häntä toistamaan sen mitä sanoi. Ja jos siskosi toistaa saman uudelleen, voit sanoa että tietoisesti loukkaat minua. Ja että haluatko vielä sanoa saman uudelleen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.