Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matkalle Uuteen-Seelantiin ja Australiaan

Lähettäjä: Suunnitteilla 
Päivämäärä:   18.12.24 10:10:07

Haluaisin jossain vaiheessa matkustaa Uuteen-Seelantiin ja samalla voisin käydä myös Australiassa. Matkustusaika voisi olla joulun seutu, jolloin saisi mahdollisimman pitkän loman vähemmillä lomapäivillä. Reissussa kaksi tai kolme viikkoa. Ensi vuosi taitaa tulla liian nopeasti, joten matka menisi vuodelle 2029.

Hyvä kuitenkin alkaa suunnitella matkaa jo nyt. Tällä hetkellä kiinnostaisi ehkä yleiset asiat että mitä kannattaa ottaa huomioon noihin maihin matkustaessa. Onko tuo ajankohta hyvä vai olisiko joku parempi?

Kokemuksia?

Re: Matkalle Uuteen-Seelantiin ja Australiaan

Päivämäärä:   18.12.24 10:23:04

Ja ajankohdalla tarkoitan joulun ja vuoden vaihteen seutua. Millaiset sää tuolla päin on silloin? Australiassa kuuma?

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   18.12.24 10:39:38

Australiassa on tuolloin kesä ja kuuma, tuttu oli juuri ennen joulua sen kolme viikkoa ja somepäivityksistä päätellen siellä oli todella lämmintä (+32).

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   18.12.24 10:50:33

Me oltiin miehen kanssa heti tammikuun alussa Australiassa. Oli kuuma, mutta se oli kuivaa kuumuutta, joka ei ainakaan mun mielestä ole niin paha kuin kosteus ja kuumuus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 11:20:49

Itse lähden reilun viikon päästä NZ kuukaudeksi

Päivämäärä:   18.12.24 11:41:56

Kolme viikkoa ei riitä mitenkään Australiaan ja uuteen-seelantiin. Valitse jompi kumpi. Tai siis toki voit lentää Uuteen-Seelantiin Queenstowniin "viikonlopuksi", mutta siinä et kyllä sitä aitoa Uutta-Seelantia näe.

Eli valitse ensin jompi kumpi. Australiakin on niin älyttömän iso maa, että sieltä täytyy valita, mikä eniten kiinnostaa. Ei ole järkeä käyttää lyhyttä aikaa vaan autossa/junassa/lentokoneessa istumiseen.

Ajankohta on ihan ok, jos siedät kuumuutta. Sehän on kesä eli lämpimimmillä alueilla voi olla +45C. Jos saat ajoitettua myöhemmälle niin suosittelen. Syksy (eli meidän kevät) on kivaa aikaa, kun ei ole niin järjettömän kuuma. Mutta kuten tuossa joku sanoikin, niin se Australian kuumuus ei ole niin paha, kun se on kuivaa. Mutta on se silti kuumaa eli rajoittaa sitä, jos hakee reissulta vaikka patikointia jne.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   18.12.24 12:31:53

Sanon samaa että 3 viikkoa riittää nippanappa toiseen noista

Lähettäjä: luhyt aika 
Päivämäärä:   18.12.24 12:58:51

Australian pinta-ala on 23 kertaa Suomen pinta-alan, eli etäisyydet ovat siellä järkyttävän pitkiä.

Jo Eurooppaankin voi Australiaa verrata koonsa puolesta se on kooltaan 3/4 siitä. Riittäisikö pariviikkoa sinulle koko Euroopan reissuun?

Päivämäärä:   18.12.24 13:09:11

Kuukausi ihan minimi.
Itse matkustin Bangkokin kautta ja olin muutamia päiviä siellä että tottui aikaeroon.
Ajattelitko vuokrata auton vai miten kuljet?
Juna voisi olla yksi vaihtoehto. Paras olisi jos sinulla jotain kontakteja siellä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   18.12.24 13:12:08

Ei kukaan varmaankaan oleta näkevänsä aivan kaikkea kokonaisesta maanosasta 3 viikossa, aloittajahan kysyi vaan suosituksia ja kertoi suunnittelemaansa ajankohtaa ja keston, ei että kertokaa miten voin nähdä kaiken Australiasta tässä ajassa.

Päivämäärä:   18.12.24 13:14:54

Kaikki siis ihan avoinna vielä. Uusi-Seelanti pääkohde ja mahdollisesti ainoa. Australiaan vain piipahdus jos sitäkään. Ei tietenkään ollut tarkoituskaan koluta molempia maita kokonaan tuossa ajassa.

Päivämäärä:   18.12.24 13:25:00

Varmaan järkevintä yhdistää Australia niin, että välilasku Ausseissa ja pari yötä. Lentokentäksi valikoisin Sydneyn, koska pariksi päiväksi Sydney antaa mielestäni eniten (enkä kyllä tiedä meneekö järkeviä lentoja muiden kautta).

Ja vähintään sitten 2,5 viikkoa Uudessa-Seelannissa ja jonkinlainen campervan tms alle. Sillä sitä parhaiten näkee maata. Valikoi etukäteen, mitä haluaa nähdä. Minä olin kolme viikkoa ja siinä ajassa ehti ajella kummallakin saarella ihan kivasti, kun ei ahnehtinut liian pitkiä reittejä. Mahtava reissu oli :)

Mutta itse en tuota Australiaa yhdistäisi, vaan käyttäisin kaiken ajan Uuteen-Seelantiin. Mutta makunsa kylläkin. Jos valkkaa vain vaikka etelä-saaren, niin mahtuuhan siihen sitten ihan hyvin se pysähdys sydneyssa.

Päivämäärä:   19.12.24 09:31:11

Ei pari kolme viikkoakaan ole lukkoon lyöty vaan minimiaika. Lisäksi mahdollista että matkalla käyn vielä yhdessä Aasian maassa.

Aikaahan tässä on suunnitella.

Kiitos kommenteista!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.