Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyvänmakuinen vihreä tee

Lähettäjä: nirso 
Päivämäärä:   18.12.24 08:38:47

Taas luin artikkelin vihreän teen eduista. Olen sitä monta kertaa yrittänyt alkaa juoda, mutta kun en tykkää mausta, minusta se maistuu pistävälle. Juon paljon mieluummin tummapaahtoista kahvia kauramaidolla tai maustettua rooibosia, tällä hetkellä suosikki on mustikka. Yrttiteistä menisi Clipperin ginger & lemon, mutta siinä on verenpainetta nostavaa lakritsiuutetta, joten välttelen sitä kotikäytössä.

Näillä spekseillä, mitä vihreää teetä kannattaisi kokeilla? Mieluummin ihan marketista saatavaa ja pussiteenä, niin tulisi käytettyäkin.

Re: Hyvänmakuinen vihreä tee

Lähettäjä: Vink 
Päivämäärä:   18.12.24 08:41:06

"Hyvänmakuinen vihreä tee

Mieluummin ihan marketista saatavaa ja pussiteenä, niin tulisi käytettyäkin."

Mahdoton yhtälö.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 08:43:04

Osaatko valmistaa vihreän teen? Liian kuuma vesi aiheuttaa kitkeryyttä.

Lähettäjä: Fii 
Päivämäärä:   18.12.24 08:56:38

"Osaatko valmistaa vihreän teen? Liian kuuma vesi aiheuttaa kitkeryyttä."

Tämä tuli itselläkin ekana mieleen. Jos hulauttaa teepannusta vihreän teen hautumaan liki kiehuvaan veteen, niin varmasti maku on pistävä.

Ja kyllä marketin pussiteenäkin löytyy ihan ok teetä, vaikka tosi teehifistelijälle ne onkin ihan kauhistus. Twiningsin sitruunalla maustettua pussiteetä olen ostanut, jos olen tarvinnut vihreää teetä pussiteenä. Myös vihreä Earl Grey oli yllättävän hyvä, toki tykkään perinteisestä Earl Grey mikä on varmaan se ensimmäinen vaatimus, että voi tykätä siitä vihreänä teenä :D

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.12.24 09:12:23

Irtotee on kotikäytössä ihan yhtä helppo kuin pussiteekin, kun vaan hankkii sopivan siivilän, joka on helppo tyhjentää. Siis tyyliin
https://www.kitchenone.fi
/produkt/roesle-
pienisilmaeinen-teesiivilae/

Vedelle oikea lämpötila, vihreä tee on sille herkkä.

Itse suosin senchaa ja jasmiinilla maustettua versiota

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   18.12.24 09:15:52

Varmimmat tavat tehdä vihreästä teestä kitkerää on liian kuuma vesi ja liian pitkä haudutus. 70-80-asteinen vesi ja parin minuutin haudutus tekevät jopa pussiteestä juomakelpoista, hyvää jos haluaa niin kannattaa käyttää mahdollisimman isolehtistä irtoteetä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.12.24 09:31:08

Kuten moni jo sanoikin, vesi saa olla enintään 80 asteista ja teetä ei pidä hauduttaa liian pitkään, muuten tulee kitkerää.

Lähettäjä: ¿ 
Päivämäärä:   18.12.24 09:35:22

Vakio teenä juon Nordqvistin china greeniä. Tätä on aamuisin saatava ja saa ihan k-kaupoista. Toinen hyvä mistä lähteä etsimään itselle mieluisan kuuloista teetä on TakeT tee kauppa

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   18.12.24 09:46:08

Juuri oli topikki täällä kyseisestä aiheesta: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9885584&t=9884977. Siitä löytyy paljon hyviä. Ja tosiaan moni valmistaa vihreän teen väärin, jättää teelipun lillumaan kiehuvaan veteen ja siitä hörppii, kitkerää on. Itselläni on Wilfa Cha TM1-1500S vedenkeitin/teenkeitin, sillä saa hyvin valmistettua ja kun juon pelkkää vihreää teetä (en siis pidä kahvista lainkaan) niin on maksanut itsensä takaisin moneen kertaan.

Lähettäjä: Lime- sitruuna 
Päivämäärä:   18.12.24 09:52:00

Ei niitä kaupankaan valikoimia ole sinne valittu sillä perusteella että ne olisivat pahoja
Sitruuna, inkivääri ja tyrni sopivat mielestäni parhaiten mausteiksi mutta kokeiltu tässä on itsekin mikä maistuu eikä luotettu toisten mielipiteisiin
Ostaisin aloittajana jonkun Forsmanin vihreätee- lajitelman jos normipussitee kerran käy.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.12.24 09:57:08

Nordqvistillä monta hyvää vihreetä teetä,kunhan tosiaan muistaa,että ei laita kun maks 80asteiseen veteen.Hyvä sekoitus on Green for you,siinä Nippon Green on tosi hyvää ja kun sekaan laittaa vielä vähän hunajaa niin,nam.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   18.12.24 10:00:32

"70-80-asteinen vesi ja parin minuutin haudutus tekevät jopa pussiteestä juomakelpoista, hyvää jos haluaa niin kannattaa käyttää mahdollisimman isolehtistä irtoteetä."

Juuri näin. Tosin teetä ei osata valmistaa oikein useimmissa kahviloissakaan vaan tungetaan se vihreä tee 100-asteiseen veteen. On jostain syystä aivan ylitsepääsemättömän vaikea asia opetella, kahvin kanssa kyllä hifistellään.

Itse asiaan: oletko kokeillut YogiTeen tai Clipperin teetä? Niistä olen ainakin itse tykännyt.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.12.24 10:54:48

Nordqvistin vihreä pussitee sekoitus. Hyviä makuja on.

Lähettäjä: nirso 
Päivämäärä:   18.12.24 12:14:42

Kiitos hyvistä vinkeistä ja ohjeista. Nordqvistin Green 4 You menee kokeiluun.
Seuraava tyhmä kysymys: Kuinka kauan pitää odottaa, että mukiin kaadettu 100 asteinen vesi jäähtyy 80 asteiseksi? Tai saako siihen laskea heti kylmää vettä joukkoon? Mulla ei ole säädettävää vedenkeitintä enkä sitä nykyisellä teenkulutuksella ole valmis ostamaan.

Lähettäjä: teefani 
Päivämäärä:   18.12.24 12:25:14

Täällä moni on maininnut, ettei vesi saa olla liian kuumaa. Ovat kuitenkin unohtaneet mainita, että vesi pitää keittää ensin ja antaa hieman jähtyä ennen teen hauduttamista. Kiehuvaan veteen tehtyä vihreää teetä hirveämpää on lämmitettyyn veteen tehty tee. Maku on hirvittävä. Siihen tulee monesti vieläpä sellaista valkoista vaahtoa pinnalle. Eli keitä vesi ensin ja anna jäähtyä siihen n. 80 asteeseen.

Aloittajalle suosittelisin kaupan teevalikoimasta Clipperin vihreä tee mansikka (pussitee) ja Forsman tea Paratiisi Sen Cha (irtotee). Ovat lähtökohtaisesti pehmeän makuisia.

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   18.12.24 12:32:36

"Kuinka kauan pitää odottaa, että mukiin kaadettu 100 asteinen vesi jäähtyy 80 asteiseksi?"

Itse odotan noin 5 minuuttia, sitten on ollut ihan hyvä lämpötila. Kannattaa käyttää laakeaa kuppia eikä kapeaa, jäähtyy nopeammin.

Päivämäärä:   18.12.24 12:34:32

Twinings green tea & ginger, ainoa mitä itse pystyn juomaan!

Päivämäärä:   18.12.24 12:37:12

Olin tulossa jo otsikon perusteella huutelemaan että haudutat liian kuumassa . Haudutusaika vaihtelee, teepakkauksissa on aina ohje jota kannattaa noudattaa.

Mulla on teenkeitin, joka antaa juuri sen lämpötilan kuin haluan ja kyseinen tee vaatii. Lämmin suositus! Jäähdyttelyllä ja kylmällä lutrailulla saat vain sinnepäin, jos et omista lämpömittaria.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.