Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palkka-asiaa. Oonko tyhmä vai tosi tyhmä

Lähettäjä: Idiootti? 
Päivämäärä:   18.12.24 03:13:15

Pohjaa: keskustelin henkilön kanssa, jolla on työntekijöitä 6-9 (osa tarvittaessa töihin kutsuttavia).
Juteltiin työsuhde vs. alihankinta. Tuli puhe palkasta eikä hänen mielestään 100% korotus ole tuplapalkka tai 50% = 1,5 x palkka.
Itse olen koko elämäni ymmärtänyt että jos työskentelen vaikkapa 10e/h ja pyhäpäivän korotus on 100%, niin tuntipalkkani pyhäpäivältä on 20e/h
Vastaavasti esimerkiksi, jos ylityötunnieista tulee + 50%, ymmärrän saavani 15e/h.

Hänen mielestään asia ei todellakaan ole noin.
Hänen ei tarvitse moisia miettiä, koska palkkaus on kk palkka + provikka. Mutta hän piti ajatustani täysin hölmönä ja vääränä.

Re: Palkka-asiaa. Oonko tyhmä vai tosi tyhmä

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   18.12.24 05:21:29

Millä perusteella hän piti sitä hölmönä ja vääränä? Juuri noinhan se menee. 2x normaalisti maksettu palkka = tuplapalkka.

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   18.12.24 05:30:44

No kertoiko hän miten asia hänen mielestään menee?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.12.24 07:03:10

Paljonko on 100 % luvusta 10 euroa? No 10 e. Lisää siis aiempaan 10 euroon uudet 10 euroa. Näin saat 20 e. Sama sen 50 %:n korotuksen kanssa.

Omituista, että ensimmäisenä alat pitää itseäsi tyhmänä, kun työkaveri ei osaa alakoulun laskentoa. Ajatteletko muissakin asioissa, että kaikki muut tietävät paremmin kuin sinä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 07:29:09

Mulla aikoinaan työnantaja oli sitä mieltä, että ylityövapaa on palkatonta, koska "johan teille on maksettu niistä tunneista" (niin perustuntipalkka on maksettu..)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 07:44:58

Miettikää kun liitot ajetaan alas ja paikallinen sopiminen tulee joka paikkaan. Kyllä kansaa kusetetaan niin tietoisesti kun tiedostamattakin.

Lähettäjä: Elämä 
Päivämäärä:   18.12.24 11:47:19

No, meillä oli esihenkilö aikanaan jolta pyysin että tarkistaisi paljonko mulla on pitämättömiä tunteja (kk palkka). Hänen vastauksensa oli että ei kun oot talolle velkaa.. hä?? Ollu kuulemma niin paljon pyhiä, että ei ole tulleet viikkotunnit täyteen. Työyhteisössä oli toistakymmentä henkilöä ja olin kohtuullisen uusi työntekijä. Yritin hänelle selittää että ne palkalliset pyhät lasketaan työtunneiksi eikä niitä vähennetä. Ei meinannut millään ymmärtää. En tiedä ymmärtääkö tänä päivänäkään mutta siirtyi se työvuorosuunnittelu onneksi heti toiselle henkilölle

Lähettäjä: Elämä 
Päivämäärä:   18.12.24 11:49:40

...tai eihän niitä työtunneiksi lasketa mutta sillä viikolla ei edes tehdä täysiä viikkotunteja

Lähettäjä: Repsu 
Päivämäärä:   18.12.24 11:59:20

"Mulla aikoinaan työnantaja oli sitä mieltä, että ylityövapaa on palkatonta, koska "johan teille on maksettu niistä tunneista" (niin perustuntipalkka on maksettu..)"

Siis miten tämä on sovittu? Sen voi sopia niin että teet vaikka 2h ylitöitä ja saat 2h toisena päivänä vapaata. Ei silloin mitään ylimääräistä makseta. Mutta ihan riippuu kuinka asia on sovittu.

Lähettäjä: Idiootti? 
Päivämäärä:   18.12.24 18:27:08

Hmmm // asia jäi kesken. Itselleni selkeä asia oli pakko kyseenalaistaa omassa päässä.
Hän ei ole työkaverini, eikä edes työnantajani. Hänellä on yritys ja työntekijöitä. Jäinpä miettiin mitenköhän palkanmaksu yrityksessä sujuu. Se on sitten jo toinen juttu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 19:09:57

Jos ylityöstä on maksettu normaali palkka ( ilman ylityöosuutta ) ja sovittu että ylityöt pidetään vapaana niin totta kai noilta ylityövapailta maksetaan se normaali palkka eli esim tuntipalkka 10€/h.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   18.12.24 19:13:56

Ylityövapaat - siis oikeasti 40 viikkotunnin ylittävät tunnit - saa puolitoista- tai kaksinkertaisina vapaina.

Kuka suostuu tekemään tuplapalkkatunnit peruspalkalla? Ei ainakaan Teollisuusliiton jäsenet.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.12.24 22:40:19

"
No, meillä oli esihenkilö aikanaan jolta pyysin että tarkistaisi paljonko mulla on pitämättömiä tunteja (kk palkka). Hänen vastauksensa oli että ei kun oot talolle velkaa.. hä?? Ollu kuulemma niin paljon pyhiä, että ei ole tulleet viikkotunnit täyteen. Työyhteisössä oli toistakymmentä henkilöä ja olin kohtuullisen uusi työntekijä. Yritin hänelle selittää että ne palkalliset pyhät lasketaan työtunneiksi eikä niitä vähennetä. Ei meinannut millään ymmärtää. En tiedä ymmärtääkö tänä päivänäkään mutta siirtyi se työvuorosuunnittelu onneksi heti toiselle henkilölle"

No se esihenkilö saattoi myös olla oikeassa. Kaikki arkipyhät ei lyhennä työaikaa kaikissa työehtosopimuksissa ja jos työtä ei ole tehty jonain korvaavana päivänä, on tunnit miinuksella. Samoin voi olla työsuhteen alussa, ettei esim. 2kk työsuhde vielä oikeuta työajan lyhennyksen. Nämä löytyy siitä alan TES:sta.

Tosin sen työnantajan olisi kyllä pitänyt tarjota työtä niin, että tunnit täyttyy eli käydä tämä läpi ennakkoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.