Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työpaikka kaupungilta vai yksityiseltä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.12.24 21:29:21

Työpaikan vaihto mielessä, toimistopuolen hommia. Tällä hetkellä olen yrityksen palkkalistoilla, mutta vastaavia pestejä löytyy myös kaupungilta tai kunnilta.
Onko jollain kokemusta molemmista työnantjista, plussat ja miinukset? Ei varmastikaan voi yleistää koko yksityispuolta toki, mutta vertailu kiinnostaisi (palkkataso, lomat, muut edut jne).

Re: Työpaikka kaupungilta vai yksityiseltä

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.12.24 21:30:19

Lisään vielä, jos oma työtehtäväsi olisi tarjolla sekä kaupungin että yrityksen puolesta, kumpaan kallistuisi?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.12.24 21:36:52

Kaupungille tietty. Yksityisellä pitää tehdä voittoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 21:39:29

Olen ollut kummallakin omalla alalla ja molemmissa on puolensa. Yksityisellä on parempi palkka ja neuvotteluvaraa. Kaupungilla ei ollut samanlaista tuloskeskeisyyttä ja kukaan ei kytännyt tekemisiä niskaan hengittäen. Yksityisellä paremmat välineet ja resurssit. Jos sama palkka olisi kaupungilla, niin kallistuisin kuitenkin varmaan siihen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.12.24 21:59:32

Sekä kaupungilla, että yksityisellä työskennelleenä vastaan yksityinen. Pallkkani on reilun tonnin korkeampi ja vastuuta paaaaljon vähemmän yksityisellä!

Lähettäjä: Repsu 
Päivämäärä:   18.12.24 10:23:10

Valitsin sun tilanteessa kaupungin. Palkka on parempi, lomat pidemmät ja stressitaso nolla.

Mutta ehkä jossain vaiheessa vaihdan yksityiselle syystä että tässä työssä kehittyminen työnantajan puolesta on nolla (eläkeikäiset johtamassa tätä), työsuhde-etuja ei ole eikä myöskään kunnon työterveyttä. Johtuu kaupungin säästötavoitteista.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   18.12.24 10:38:33

Mä oon joskus katsellut julkisen sektorin työpaikkoja ja mielenkiintoisissa hommissa pitäisi olla parempi koulutus mitä mulla on mutta palkkaa saisi vähintään tonnin vähemmän kuin nyt. Pitkistä lomistakaan ei enää tässä iässä iloa, kun ei täysiä lomia ehdi kertymään, ja nykyisessä työssä voi lomarahat vaihtaa vapaaksi ja palkatontakin saa tarvittaessa, ja molempia voi hyvän palkan takia hyödyntää.

Toisaalta voisihan sitä ennen eläkkeelle jäämistä down shiftata ja mennä leppoisimpiin hommiin. Paitsi ehkä tuossakin tapauksessa kallistun todennäköisesti tekemään vähemmän töitä.

Päivämäärä:   18.12.24 10:41:02

Pikkukaupungissa kyllä on kunnan töissä todella alhaiset palkat verratttuna yksityissektoriin. Ei mitään työetuja ja heikompi työterveyshuolto.
Valtiolla toistaiseksi hieman kuntaa paremmat edut.

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   18.12.24 11:13:44

Riippuu hieman alasta ("toimistohommia" voi tarkoittaa tosi montaa asiaa). Omalla alallani kaupungilla olisi virkavastuu ja saisi jatkuvasti olla kaupunkilaisten sylkykuppina tietyissä asioissa, vaikka vain toteuttaisi ja valvoisi lain ja asetusten mukaisia päätöksiä. Palkka olisi aika sama kuin yksityisellä, joten vaikka lomat olisivatkin pidemmät, niin mielummin menisin yksityiselle, jossa vastaavaa vastuuta ei ole ja valvon tilaajan etua (lain puitteissa toki), jolloin saan vaan satunnaisia huutoja ulkopuolisilta.

Päivämäärä:   18.12.24 12:22:27

Julkiselta puolelta jäin kaipaamaan pitkiä lomia ja tietynlaista stressittömyyttä.
Yksityisellä puolella nautin isompaa liksaa ja paremmista työsuhde-eduista.

Päivämäärä:   18.12.24 12:30:33

Itse olen kaupungilla teknisellä puolella ja viihdyn hyvin.

+ lomat ja työajan joustot onnistuu just niin kuin haluan
+ 38 lomapäivää, lauantaita ei lasketa,
lomarahavapaat ym onnistuu myös
+ meillä hyvä ja tosi ammattitaitoinen asiantuntijaorganisaatio. Änkyröitä yllättävän vähän, ollaan aika dynaaminen porukka
+ palkka ihan ok, 4500
+ työtehtävät oman näköisiä! Tykkään työn sisällöstä aidosti ja pääsen tekemään pitkälti sellaista kuin haluankin. Tilaajaorganisaatio kun ollaan niin saan toimia vetäjänä ja määritellä mitä tilataan (annetuissa puitteissa toki). Vallasta tulee toki vastuuta mutta pidän tästäkin, pystyn tämän vastuun kantamaan hyvin

- työterveys olematon
- työsuhde-edut vaatimattomia vrt yksityinen sektori
- palkka olisi varmasti parempi yksityisellä, mutta toisaalta, kukaan ei kyykytä :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.