Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Joulu ilman perinneruokia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 19:18:50

Onnistuisiko. Suomalaiset joulun perinneruuat on aika tuoreita suurelta osin, miksi ollaan jämähdetty niihin laatikoihin ja kinkkuun. Miksei joulupöydän pääruoka ole vaikka lampaan filettä.

Re: Joulu ilman perinneruokia

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.12.24 19:29:23

Meillä on tehty muutoksia. Poro jotenkin sopii jouluun kun lammas on pääsiäisenä. Vanha äiti kuitenkin haluaa vaalia perinteitä, joten niitä viel noudatetaan.

Mä oon joskus tehnyt ex-vaimon kaa kalkkunaa aatoksi ja sit tuoreen kinkun joulupäiväksi. Siitä on riittänyt sit loppiaiseen asti. Jos ite saisin valita, niin aattona kinkku ei olis tähti, ei sitä kukaan jaksa ahmia ku on herkuteltu kaloilla.

Lähettäjä: humppaorava 
Päivämäärä:   17.12.24 19:59:17

Puolison kanssa vuosien saatossa kehittynyt omat perinteet. Jouluateriana uunilohi, valkosipulikermaperunat sekä uunissa brien kanssa kypsennetty punajuuri.

Ainoat perinneruoat mitkä pysynyt on piparit, glögi ja suklaa. Silloin tällöin teen riisipuuron myös, mutta en taida jaksaa tänä vuonna.

Päivämäärä:   17.12.24 20:02:30

Ajettelin jättää kinkut, rosollit ja laatikot tänä vuonna pois. Tilalla on esim:

Hákarl
Surströmming
Kengurupaisti

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   17.12.24 20:02:59

Ei se ole jämähtämistä, jos niistä ruuasta pitää niin kovasti, että haluaa niitä syödä jouluna. Meillä ei ole kinkkua tai laatikoita, ei edes juureslohkoja tänä vuonna. Piirakoita on kyllä ja perinteistä sinappia. Ehkä myös kotikaljaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 20:04:15

Yksi koronajoulu oli paras, kun oltiin ihan vain oman perheen kesken ja oli vain ne ruuat, mistä oikeasti tykätään. Ei kinkkua, laatikoita ja rosollia, ei ensimmäistäkään joulutorttua. Oli kalaa, katkarapumössöjä, uunijuureksia ja sisäfilepihviä. Juustoja ja keksejä.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.12.24 20:23:57

Meillä koko perhe tykkää perinteisistä jouluruuista. Rosolli ja porkkanalaatikko ovat ehkä ainoat joista ei niin paljon välitetä. Porkkanalaatikkoa silti aina on, mutta rosolli jätetty välistä ja ollut perunasalaattia ja punajuurisalaattia.
Maksalaatikko ja lanttulaatikko on laatikoista suosituimpia, minä voin jättää perunalaatikon välistä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.12.24 20:42:56

Kun oikeasti tykkää niistä jouluruoista, niin miksi pitäisi keksiä muuta tilalle? On meilläkin ollut kokeiluita ja toisaalta jätetty pois sellaisia, mitä on perinteisesti ollut, mutta ei olla tykätty tai ollaan haluttu vähentää tarjontaa. Lapsena vietettiin jättimäisiä ison suvun perhejouluja, ja tarjontaa luonnollisesti oli, että jokaisen suosikit tuli pöytään. Myös allergiat vaikuttavat - Minä esimerkiksi olen allerginen kalalle, kun taas muut syöjät rakastavat kalaa.

Meidän joulupöydässä kinkku, hirvipaisti perunoilla,

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.12.24 20:46:54

Meillä ei ole kinkkua, laatikoita tai rosollia. Tai muitakaan näitä ihan perinteisiä. Meillä on pöydässä ainoastaan kylmiä kaloja. Niistä kaikki tykkää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.12.24 21:00:03

Jokainen laittakoon joulupöytään just mitä haluaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.12.24 21:04:27

En mä ole enää moneen vuoteen syönyt perinneruokia.
Välillä on ollut hevospaisti, naudanpaisti, pullet porkia. Yleensä syön lihat riisin kanssa.
Tänä vuonna teen täytetyn kaalin.
Porkkanalaatikkoa syön muutenkin. Muusta jouluruuista en välitä.

Lähettäjä: Peekaboo 
Päivämäärä:   17.12.24 21:44:15

....: ettei vain ihan JOULUkaloja :D

Päivämäärä:   17.12.24 21:49:29

Hyvin onnistuu – suomalainen jouluruoka on paskaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.12.24 21:57:13

Jouluna kinkkua ja pääsiäisenä lammasta. Mutta kukin syököön jouluna mitä haluaa...

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.12.24 22:05:48

Miksi pitäisi luopua, jos tykkää? Meillä löytyy pöydästä perinteiset porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko ja niiden lisäksi on bataatti- ja punajuurilaatikoita. Lisäksi on kalaa eri tavoin valmistettuna. Kinkkua ei ole kuten ei rosolliakaan, kun kukaan meillä ei erityisemmin piittaa. Jäisi myös aloittajan mainitsemat lammaspaistit syömättä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.12.24 22:14:36

Onko aloittajan perheessä joku perinnejouluilija vai mikä estää laittamasta juuri sellaista ruokaa kuin haluaa? Me vietimme joulua viime vuonna äitini luona, hän ei juuri kinkusta perusta joten toimme sitä kaipaaville pienen määrän valmista ja päätähti oli kokonainen uunilohi. Tänä vuonna olemme minun luonani, joten laitamme kinkun kun sitä tässä taloudessa kuluu ja lohi on lounaana. Muut ruokalajit valitaan myöskin ihan oman mielen mukaan, ainoa laatikko on porkkanalaatikko kun siitä tykätään. Muita ruokalajeja vaihdellaan joka vuosi.

Lähettäjä: Tore 
Päivämäärä:   17.12.24 23:40:34

Jokainen saa tässä maassa syödä jouluna mitä haluaa.

En ole syönyt jouluruokia sen jälkeen kun muutin pois vanhempien luota. Ja itseasiassa lapsuudenkodissakin söin hyvin valitusti joulun perinneruokia.

Eli monta kymmentä vuotta nyt menty teemaruoilla, tänä vuonna teemana Intia.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   18.12.24 05:10:48

Koska joulu on vain kerran vuodessa, niin katson tarpeelliseksi juhlistaa sitä juuri perinneruuilla. Pidän jouluruuista ja usein tulee ostettua yli tarpeen, joten saatan syödä jouluruokaa vielä uudenvuoden jälkeenkin. Makaronimössöjä ym on aikaa syödä muina vuodenpäivinä ihan tarpeeksi.

Mikään ei estäisi rikkomasta perinteitä, jokainen tehköön tykönään mitä ruokaa huvittaa. Ymmärrän sikäli jos ei kerta kaikkiaan voi sietää jouluruokia. Tosin joskus ihmettelen sitäkin, että miten ei voi pitää jouluruuista.

Mutta aloittaja pohtii asiaa enemmän ideologian kannalta. Hänen mielestä jouluperinteemme on niin lyhyt aika ja kokee suomalaisten vain jämähtäneen niihin. Mitä enemmän ikää tulee, olen alkanut arvostaa perinteitä (muutakin kuin joulua) enemmän ja enemmän. Koen, että muutenkin Suomi on menettämässä perinteitään kasvavalla vauhdilla, koska tässä maassa niitä ei arvosteta samalla tavoin kuin muualla ja se on sääli. Muualla maailmassa perinteitä arvosretaan ja vaalitaan, mutta täällä tunnutaan melkeinpä häpeävän omia perinteitä tai ainakaan niitä ei pidetä niin suuressa arvossa. Kauheaa kapinointia aina joka asiaa vastaan. :D

Lähettäjä: emma 
Päivämäärä:   18.12.24 06:42:38

"Tosin tänä jouluna on luvattu myös niitä lihapullia, kun olen raskaana eikä oikein jouluruokainho + raskauden tuomat yökötykset joitakin ruokia kohtaan toimi. Sanoin kyllä selvästi että en tule jos ei ole mitään semmosta, mikä pysyy myös mun sisällä :D meni perille."

Onneksi omassa perheessäni ei ole tuollaisis vieraita.

Lähettäjä: Tuikku 
Päivämäärä:   18.12.24 06:54:00

Makaroonilla mennään.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   18.12.24 07:08:34

Meillä lihapullat ja kermaperunat kuuluvat joulupöytään siinä missä perinteiset laatikot, kinkku ja kalat. Jo lapsuudessa lihapullat ja karjalanpaisti oli osa joulupöytää. Tosin niiden kanssa oli keitettyjä perunoita.

Päivämäärä:   18.12.24 07:22:17

No mun joulupöydässäni kalat on ainoa perinneruoka. Muuten suunnittelin grillaavani flankkarin tai jos saan kunnon brisketin niin isken sen leivariin yöksi ja sitten vedän pinnat grillissä.

Teen kyllä muille rosollit, sinapit, saaristolaisleivät sun muut.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.12.24 07:35:19

"Tosin joskus ihmettelen sitäkin, että miten ei voi pitää jouluruuista."

Perinteiset jouluruoat ovat halvoista aineksista tehtyjä mauttomia ruokia aikakaudelta, jolloin maassa ei juuri ollut tai käytetty mausteita. Ei se ole ihme, etteivät ne maistu oikein miltään nykyruokiin tottuneen suussa.

Lähettäjä: Fur 
Päivämäärä:   18.12.24 10:40:31

Mulle sopisi myös oikein hyvin muut kuin perinneruuat. Tärkeintä olisi tunnelmallisesti koristeltu koti ja kattaus, jouluisasti tehtynä ei haittaa, mutta voisi muutenkin olla, vaikkapa vain talvisesti stailattuna. Iltaa viettävillä parempaa päällä, taustalla musiikkia ja illallinen alkudrinkeistä jälkiruokiin pitkän kaavan mukaa.
Parempi vaan, että ruuat on sellaista, mistä pidetään ja jotain muuta kuin meillä yleensä arkena käytettyä. Kinkun sijaan iso uunilohi on tänä vuonna mielessä. Oikein maistuva ja paksu pottumuusi sopisikin siihen hyvin.
Yleensä meillä on kalaa alkuruokana, tänä vuonna voisi olla muutama salaatti, ehkäpä persimon-mozzarella ja meloni-parmankinkku ja tähän kylkeen itse leivottu foccacia, ehkä voisi harkita jotain tapaksia lisäksi vielä.
Tässä vaan se, etteivät alku- ja pääruoka oikein sovi yhteen, joten vastaanotan ideoita, miten voisin parantaa menuta.

Päivämäärä:   19.12.24 00:20:37

Muisto vain kun jouluaattona sairaaloissa, hoivakodeissa ym oli myös henkilökunnalle jouluateria tarjolla. Vuosia jo sitä myötähäpeää mitä etenkin vanhuksille tarjotaan joulunaikaan. Suolattu lohi ei ei ole terveellistä , valjua kylmää kinkkua ja kylmiä herneitä ja ylimuhinutta valmismuussia ei todellakaan imelletettyä perunalaatikkoa. Aion kyllä joulunaikaan kuvata kaikki ruoat mitä ikäihmisille on tarjolla kun olen töissä.

Päivämäärä:   19.12.24 06:57:55

Vegaaninen menu "halvalla ja helpolla"

Tofukinkku sinappikuorrutuksella (jalotodun ohje"
Tuorejuustot (vegaaninen juustokranssi-ohje netissä)
Soijarouhepihvit (helpot soijarouhepylrykät-ohje googlesta, kannattaa litistää niin kypsyy paremmin)
Pikkuporkkanat, oiotaan porkkanaosuus pakasteen kautta+margariini+yrtit
Peruna joko keitettynä tai muussina
Marinoitu punasipuli
Fetasalaatti
Kokonaisia säilykepunajuuria sun muut lisäkkeet

Omena-kanelipaistos kun sattuu olemaan ihan liikaa omenoita

Ihan saa jokainen tehdä omanlaisensa joulun.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   19.12.24 08:00:24

Kun itse tekee, saa laittaa, mitä haluaa. Oli se sitten kinkku, kalkkuna tai makaroonilaatikko.

Lähettäjä: Liikaa ruokaa 
Päivämäärä:   19.12.24 08:50:16

Niinpä tai vaikka LIVEkala, siinä teille kunnon JOULUkala!
Tuntuu siltä että ainakin se on unohdettu perinne.
Kukaan ei ole vielä maininnut kun kinkkua pitää dissata muodin vuoksi.

Nykyisin joka juhlapyhää ennen on ihmisillä luulo että nälkäkuolema koittaa ilman järkyttävää ruoan hamstrausta. Onkohan geeneissä vieläkin ne nälkävuodet? Telkkarissa nytkin mäikää että "kaikkea on". Todellakin ihan liikaa ja siitä sitten valitetaan.

Lähettäjä: jess 
Päivämäärä:   19.12.24 15:17:23

Minä tein kerran voileipäkakut. Lohi ja kinkku.
Ei kuulunut valituksia porkkanalaatikosta.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   19.12.24 15:30:27

Mä en välitä kinkusta mutta faija aina sitä haluaa ja sitten vanhukset valittaa kun tuli taas ostettua liian iso kinkku ja sitä syödään sitten monta päivää. Mä olen kohta 20 vuotta sanonut, että mä en välitä ja syön mieluimmin kalaa.

Itselleni en tee jouluruokia, käyn vanhemmillani aattona syömässä ja muuten syön aikalailla sitä mitä muutenkin. poikkeuksena jouluna juustot ja suolakeksit, punaviini ja suklaa, niitä syön enemmän kuin normaalisti.

Lähettäjä: ...?! 
Päivämäärä:   19.12.24 16:32:41

En oo ikinä syöny kinkkua eikä tänä vuonna hankita mitään jouluruokia.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   19.12.24 16:36:01

Meillä on tänä vuonna perinteisistä jouluruuista vaan perunalaatikkoa, koska tykkään siitä. Muuten syödään lohta ja jotakin vihreää lisuketta (vihreitä papuja, ruusukaalia yms vastaavaa).

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   19.12.24 18:45:55

Kävin Cittarista kysymyssä mitä hyvää lihaosastolle tulee jouluksi. Ei sit yhtikäs mitään ns vakiherkkuja joita aina välillä tilaavat. Et kinkulla ja kaloilla mentävä jos ei halua nautaa syödä. Enkä mä ny jouluna oo pihvituulella. Ihmiset ostaa perinteistä, halliin pitäis mennä jos jotain erikoisempaa haluaa.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   19.12.24 23:46:37

Kuka sitä käskee, mitä kukin jouluna syö? Minä en voi sietää suurinta osaa jouluruokia. Kalasta ja äyriäisistä pidän ja niitä usein onkin joulupöydässä.

Päivämäärä:   20.12.24 01:24:44

Miksei onnistuisi. Kyllähän sitä muuallakin maailmassa vietetään joulua ja syödään erilaisia ruokia kuin täällä.

Itse kyllä tykkään perinteisistä jouluruuista, enkä lähde niitä poistamaan, mutta ei myöskään olisi mitään sitä vastaan että lisättäisiin jotain uutta. Monena vuotena yritin tehdä aattoaamuna riisipuuroa, kun sehän usein mielletään aattoaamun perinteiseksi aamupalaksi. Eihän siitä mitään tullut, kun siinä on tekemistä muutenkin. Pari vuotta sitten päätin että se aattoaamun riisipuuro saa nyt jäädä, ja keksin siihen jonkun oman helpon herkkuaamiaisen. Niinpä aloitin itse perinteen että aatonaaton ja tapaninpäivän välisinä aamuina saan syödä paahtoleipää jossa päällä appelsiinimarmeladia ja suklaalevitettä, juoda lempimehuani ja lisäksi syödä muroja:D Normaalisti en todellakaan syö noin sokerista aamupalaa mutta se on nyt mun oma joulupäivien erikoisuus. Siitä riisipuurostakin tykkään kyllä mutta sitä kerkeää tehdä kyllä useamman kerran jo ennen joulua.

Lähettäjä: dolli 
Päivämäärä:   20.12.24 01:28:23

Meillä ainoita perinteisiä joulupöydässä on laatikot, koska niistä meillä tykätään. Muuten tarjottavat ei ole niitä perinteisiä jouluun liitettäviä ruokia, mutta arkiruoista poikkeavia juhlavampia eväitä kyllä. Ja kaikille pöydissämme olijoille maistuvia. Jokainen saa luoda joulupöydän menunsa omalla tavallaan :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.12.24 08:08:09

-: hyvä! Meillä taas riisipuuro on yksi niitä joulun must-ruokia, joten teen sen edellisenä päivänä valmiiksi. Aattona en koskaan yhtään mitään. Tai no, esipaistetut piirakat paistetaan uunissa ja samaan uuniin muita ruokia lämpiämään.

Päivämäärä:   20.12.24 08:26:19

Sä voit syödä vaikka lampaan filettä jouluna jos haluat. Aika moni on varmaan lisännyt ja jättänyt joulupöydästä ruokia jota ei syödä ja joita syödään. Turha vaikka sitä lanttulaatikkoa olla jos kukaan ei sitä halua syödä.

Lähettäjä: nekku 
Päivämäärä:   20.12.24 08:29:35

Minulle ne perinneruuat eivät ole mitään lempiruokia (eivät inhokkejakaan), mutta juuri ne tekevät joulusta erityisen. Sisäfileitä ja äyriäisiä voin syödä muina viikonloppuina, joulupöytään teen kinkun tai vähintään laatikot.

Mutta tietenkin jokainen saa oman joulupöytäänsä ruuat valita itse.

Päivämäärä:   20.12.24 08:32:37

Jos joulun perinneruoat olisivat oikeasti hyviä, niitä syötäisiin myös muulloin kuin jouluna. En keksi mitään ongelmaa tehdä jotain oikeasti hyvää ruokaa, oli se sitten mitä vaan.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   20.12.24 09:02:08

-//Ei se nyt noinkaan ole. Minusta porkkana- ja imellettyperunalaatikko ovat hyviä kinkun, graavikalan ja savulohen kanssa. Kuuluvat yhteen ja näitä syön yhdessä. Laatikoita en söisi sellaisenaan ja sitten taas graavikala, savulohi ja kinkku jo sen verran arvokasta ettei niitä viitsi pitkin vuotta ostella joten niitä syödään sitten joulun alla kiintiö täyteen. Sama uusienperunoiden ja pihvien kanssa. Kesällä grillataan muutaman kerran ja tulee se kiintiö täyteen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.12.24 10:49:16

Vegaaninen kinkku XDDDDDD kaikkea sitä kuulekin kun vanhaksi elää

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.