Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhan hevosen ostaminen

Lähettäjä: Melba 
Päivämäärä:   17.12.24 17:32:30

Olen vuokrannut ihanaa, kilttiä, hyvin koulutettua ja ikäisekseen tervettä ruunaa, joka täyttää pian 22. Omistaja on tarjonnut sitä minulle ostettavaksi eläkepäiviä viettämään ja kevyeen käyttöön. Olen itse ehta tätiratsastaja eikä minulla ole mitään tavoitteita tai haaveita ratsastamisen suhteen. Tykkään hevosesta ja sen kanssa puuhailusta, ratsastaminen on vähän kuin sivuseikka. Käymme maastokävelyillä, välillä maasta käsin, ja menemme rauhallisia juttuja kentällä. Muuta en kaipaa.

Mitä ajattelette iäkkään hevosen ostamisesta? Kovin montaa vuottahan se ei luultavasti enää elä, ja kaikenlaista kremppaa on tiedossa. Mutta haittaako se, kun asiaan on varautunut eikä muuta odotakaan?

Re: Vanhan hevosen ostaminen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.12.24 17:37:56

Ei tietenkään, go for it ! Ei kaikkien tarvitse omistaa hevosta vain se ratsastaminen edellä, hienompi vaan jos omistetaan eläimen kanssa oleminen edellä !
Maksupuoli tietysti muodollisena, koska sitä ikää jo on (eikä vierasta ostajaa ole helppo löytää, ei ainakaan muutamaa satasta suuremmalle summalla ;) )

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.12.24 18:11:05

Osta, mutta hinta sitten vain muodollinen satanen, korkeintaan kaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 18:17:10

Siis hetkinen. Sinä pidät hevosesta kovasti, pärjäät sen kanssa hyvin ja tarjoaisit sille mielelläsi eläkekodin. Miksi sinun täytyy kysellä täältä onko ok ostaa se? Hevosia voi, saa, ja kannattaakin pitää muistakin syistä kuin tavoitteelliseen kilparatsastukseen. Hevonen ystävänä on täysin sallittu ja oikein hieno juttu.

Jos joku kysyy sinulta miksi olet tuollaisen hevosen hankkinut, niin vastaa, että siksi kun tykkäät siitä.

Päivämäärä:   17.12.24 18:35:22

Kuulen mielelläni kaikenlaisia ajatuksia asiaan liittyen. En ole ikinä omistanut hevosta, enkä ole ikinä ennen ajatellut sellaista ostavani. Nyt harkitsen hevosta, josta ehkä joutuu luopumaan hyvinkin pian. Kerjäänkö vain huolia ja sydänsuruja?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.12.24 18:37:44

Muista aloittaja, että sen vanhan hevosen ylläpito maksaa ihan sen saman kuin nuoremmankin hevosen, + ell-kulut vähintään × 4.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   17.12.24 18:52:17

"Muuta en kaipaa" eli miksi ET ostaisi?

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   17.12.24 19:02:46

Joo ruokinta ja eläinlääkäri kulut helposti paljon kalliimmat nuoreen verrattuna, tai sitten jos on hyvä tuuri niin ei.
Hinta tosiaan ihan nimellinen. Tonnin yli ei missään nimessä kannata maksaa. Tuon ikäiselle voi kuitenkin tulla vikaa jo huomenna.

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   17.12.24 20:32:09

Joo, jos saat ilmaiseksi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.12.24 21:00:41

Ihan samalla tavalla nuoren hevosen kanssa voi tulla huolia. Toki vanhan kanssa pitää vähän vielä tarkemmin seurata esim. hammaspuolta, jotta hevonen ei esim laihdu kun hampaat ei toimi tms.

Lähettäjä: Jepp 
Päivämäärä:   17.12.24 21:02:28

Kaiken ikäisille hepoille voi tulla vikaa jo huomenna.

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   17.12.24 21:10:12

Ostat ilman muuta!! Itse tykkäsin puuhailla kaverin lämppärin kanssa. Olin jo jättää ostamatta kun useat niin lämpöisiä moitti. Ostin kuitenkin enkä päivääkään oo katunut. Käydään muutaman kerran viikossa kärryttelee, pääsee nauttimaan vauhdista tai vaan kävelee, ei haittaa vaikka painon pudotus takkuaa. Täydellinen valinta mulle vaikka täällä olisi sanottu mieti vielä tai että älä ainakaan maksa tuollaisesta.

Lähettäjä: Com 
Päivämäärä:   17.12.24 21:40:51

Tuttu hevonen on varmasti turvallisempi ostos kuin vieras, vaikka olisikin nuorempi. Jos haluat jotain aikaikkuna saada yhteiselle elämälle, kuvauttaisin hampaat ja jalat. Mutta jos "saat" hevosen, maksaa tämä lääkärissä käynti varmaan enemmän kuin hevonen itse.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   17.12.24 21:43:57

Heh heh... ennemminkin kannattaa varustautua siihen, että sillä on vielä useita ns käyttövuosiakin edessä. Äläkä ikinä usko, että ne vanhemmiten rauhoittuu, jos ovat ikänsä jotain muuta olleet. 27 v yhteistä vuotta takana, joka päivä liikutaan, usein ihan ratsain. Huolen vähentämiseksi selvität vaan etukäteen jo, mihin teilläpäin hevonen sitten hukataan, jos ei ole omaa maata mihin kaivaa. Tuttu ell katsoo hampaat puolen vuoden välein ja kerran vuoteen verikoe niin eipä siinä muuta kuin ostohousut jalkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.12.24 21:50:12

Jos hyväkuntoinen terve 22 v niin siitä vaan. Itsellä oli vanha reipas ihana puoliverinen joka oli vielä 28 vuotiaana säännöllisesti kevyessä liikutuksessa ja liikkui hyvin -ei olisi uskonut niin vanhaksi. Laitumella se sitten yllättäen alkoi ontumaan pahasti ja laitoin pois.
Ikänsä puolesta 22 vuotiaalla hinta ei ole enää kummoinen.

Päivämäärä:   17.12.24 22:41:42

Vanha hevonen on hyvä ensihevoseksi, siihen ei pysty sitoutua yhtä pitkään kuin nuoreen, jos on itsensä kanssa sopinut että on loppuelämän koti. Jotkut hevoset elää jopa yli 40vuotiaaksi kun jotkut kuukahtaa jo vuotiaina. Koskaan ei tiedä milloin noutaja tulee. Sitä ei pidä siis liikaa miettiä. Ota ihmeessä.

Päivämäärä:   17.12.24 22:56:00

Vanhan kohdalla on myös ehkä helpompi tehdä päätös lopetuksesta jos tulee jotain kalliimpaa hoitoa vaativaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.24 23:19:42

Onko sinulla paikka hevoselle ja aikaa ja rahaa olla siitä yksin vastuussa? Siitähän se on kiinni. Eläke ei hevosten kohdalla tarkoita seisomista vaan säännöllistä kevyttä liikuntaa. Nuorempi hevonen kestää taukoja paremmin, vanhus voi pudottaa lihakset ja mennä köykäiseksi nopeastikin, etenkin talvella.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 23:42:52

Nuorta pitää kouluttaa, nuorikin voi sairastua tai hajota, on irtopalaa ja löysää polvea ja sun muuta sudenhammasta. Nuiren kanssa käy useammin itsellekin kolhuja, joista ei enää toivu kuin teininä. Itsellä on eri ikäisiä hevosia ja omaksi seuraksi valikoituu yleensä se 20+ daami.

Lähettäjä: Lale 
Päivämäärä:   18.12.24 06:24:32

Osta ihmeessä, miettikää järkevä hinta vaan. Voit saada ystävän vielä moneksi vuodeksi. Ja mikäs sen ihanampaa tuolle hevosellekin, kun päästä eläkepäiviä viettämään puuhaillen kevyesti. Ja sinulle myös aloittaja ihana juttu, kun olet löytänyt sopivan kaverin harrasteluun.

Niin nuoren kuin vanhankin hevosen kanssa voi tulla mitä vaan, koska vaan. Sitä on turha murehtia etukäteen.

Toivottavasti ostat hevosen ja teille tulee mukavat yhteiset vuodet vielä :)

Päivämäärä:   18.12.24 07:24:37

Kiitos kivoista ja kannustavista vastauksista!

En uskaltaisi ostaa nuorta hevosta, koska olisi niin hirveää joutua tekemään terveysvaivojen takia esim. päätös lopettaa hevonen. Tai ihan vaan joutua miettimään, onko hevosen elämä elämisen arvoista vaivojen kanssa. Tai arpoa aina, onko se kipeä vai ei. Tätähän varmaan se on ennen pitkää vanhankin hevosen kanssa, mutta ehkä luopumispäätös on helpompi tehdä kuin nuoremman ja ehkä kalliin hevosen kohdalla.

Talli jolla hevonen asuu, on todella laadukas ja kiva, mutta myös niin kallis, että vähän heikottaa. On minulla siihen varaa, mutta luultavasti ei sitten mihinkään muuhun enää :D On tässä vielä miettimistä.

Hintaa tai arvoa en osaa arvioida. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että eläimestä maksetaan aina, ainakin kissojen ja koirien kohdalla, mutta toisaalta moni on sanonut, että jos joku on valmis antamaan hyvän eläkekodin iäkkäälle hevosella, ei rahalla pitäisi olla siinä kohtaa merkitystä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   18.12.24 07:25:45

Ei haittaa, mutta varaudu jo nyt siihen, että ei sitten aikanaan hoideta vaan lopetetaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   18.12.24 07:43:21

Aloittaja jatkaisin vuokraamista, jos järjestely toimii.

Jos olisi pakko ostaa, tarjoaisin satasen, koska myyjä pääsisi kuitenkin isoista tallimaksuista eroon. Varusteista maksaisin sen, minkä niistä saa trokarille myydessä (ei paljoa).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.12.24 08:36:33

Osta pois! Pidät hevosen säännöllisesti liikkeessä, niin siitä on sinulle iloa vielä vuosiksi.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   18.12.24 08:49:21

Jos talous mahdollistaa tutun hevosen ostamisen, suosittelen tarttumaan tilaisuuteen, aloittaja!

Ostin ensihevosekseni 18-vuotiaan, jonka tunsin ennalta. Elämäni paras ostos, ja hevonen oli elämäni hevonen.
Omistaminen on niin erilaista kuin vuokraus tai ratsastuskoulutunnit, että opeteltavaa riittää ainakin ensimmäisen yhteisen elinvuoden ajan. Olen ollut hyvin kiitollinen kaikesta siitä opista minkä tältä ensimmäiseltä hevoselta sain - en olisi kyllä pärjännyt seuraavan kanssa, jos ei olisi ollut vähän oppia alla.
Sanottakoon myös, että ei ole itsestään selvää että vanha hevonen sairastaisi isommin ennen kuin tulee se lopettamiseen johtava vaiva. Tuo ensimmäinen hevoseni eli varsin terveenä siihen asti, kunnes loppu alkoi. 3kk ajassa oli selvitetty, että mitään ei ole enää tehtävissä.

Jos ostokseen osaa suhtautua niin, että yhteinen aika voi olla lyhyt ja saattaa itse hevosen sateenkaarelle sitten kun sen aika on, diili voi olla erinomainen. Kun luopumista "osaa odottaa", se vähän helpottaa omaa sopeutumista.

22-vuotiaasta ei kannattane maksaa 1-2 t enempää, ja tähän summaan sisällyttäisin mukana tulevia varusteita. Jos hevosella on sopiva satula, pyytäisin sisällyttämään ainakin sen kauppaan. Satulan arvo kaupassa voi olla 200-1000e, riippuen satulasta. Satasilla tuskin saat käyttökunnossa olevaa 22-vuotiasta, varsinkaan jos varusteita tulee mukana.

Päivämäärä:   18.12.24 09:45:21

Otin ensihevoseksi teurashevosen. Sen piti olla vain kesän yli lemmikkinä, mutta kun kunto koheni, vaivat (joiden takia oli monttuun menossa) jäivät oireettomiksi, niin yhdessä ollaan porskutettu jo useampi vuosi. Kisahevosta en halunnut enkä saanut, mutta sain ihan pätevän maastomopon ja parhaan kaverin. Samanlaiset kulut siitä on kuin mistä tahansa hevosesta ja tiedostan että isojen asioiden edessä on vain yksi vaihtoehto. Meiltä se ei lähde kun viimeiseen sijoituspaikkaansa, toivottavasti ei vielä ainakaan kymmeneen vuoteen. Itsellä asiassa painoi eniten se hevosen persoona, ei ikä tai odotettu elinikä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 09:51:05

"Talli jolla hevonen asuu, on todella laadukas ja kiva, mutta myös niin kallis, että vähän heikottaa. On minulla siihen varaa, mutta luultavasti ei sitten mihinkään muuhun enää :D"

Tämä kannattaa ihan laskea, sillä tallivukran lisäksi pelkkään hevoseen menee rahaa kengitykseen, lisäruokintaan ja kaikella todennäköisyydellä tulevien mysteerivaivojen tutkimiseen. Lisäksi joku varuste hajoaa taatusti huonoimmalla mahdollisella hetkellä ja vanhuksen lihaksisto voi muuttua niin, ettei satulakaan enää sovi.

Sitten omaankin elämiseen pitäisi säästää rahaa. Laske, montako hajoavaa ja kallista laitetta kotonasi on, ja mieti paljonko niihin pitää laittaa hevosen elinaikana rahaa. Tallille kulkeminen monta kertaa viikossa maksaa, bensa ei ole halpaa.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   18.12.24 21:04:14

Onko hevosta välttämätöntä pitää juuri tuolla tallilla, jos et itse tarvitse puitteita harrastamiseesi? Hevonen ei niinkään katso tilojen luksuspuolta vaan arvostaa seuraa, ulkoilua ja kavereita. Kaveripiirissäni on useampikin parikymppisen hevosen ostanutta, sillä ajatuksella, että jos nyt pari vuotta vielä elää. Ovat eläneet käyttökuntoisina yli kolmekymppiseksi!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.