Lähettäjä: A
Päivämäärä: 18.12.24 07:50:50
Ihmisviha kohdistuu yleisellä tasolla ihmisten toimintatapaan, joka vaikeuttaa henkilökohtaista elämää. Se että ärsyyntyy selkeästi muiden toimista johtuvasta haitasta ei tarkoita, että nostaisi itseään heidän yläpuolelleen.
Osaan hyvinkin nähdä samat asiat myös itsessäni ja olen huomattavasti armollisempi muita kohtaan niissä asioissa, joissa tiedän itsekin toimivani tavalla, joka saattaa muita häiritä. Vihanmielisten ajatusten heräämisen suhteen on kuitenkin iso ero siinä, onko toiminta olosuhteiden pakottamaa vai silkkaa laiskuutta/välinpitämättömyyttä/tahallisuutta.
Esim. junien siivottomuus: en vihaa siivoojia, jotka eivät mahda mitään heille osoitetuille vajaavaisille resursseille, vastaavalla tavalla itsekin joudun oman työni tekemään huonosti, kun työlle ei varata riittävästi aikaa eikä lopputulokselta haluta asiallista laatutasoa. Vihaan sen sijaan yleistä johtamiskulttuuria, jossa laatutasoa ei osata arvostaa. Jos olisi tarjolla kalliimpi juna tai edes yksittäinen vaunu kyydissä, jota oikeasti siivottaisiinkin, valitsisin sen ja olisin valmis maksamaan puhtaanapidosta, joten itse en tue tuota vihaamaani toimintakulttuuria, jos minulla vaan on mitään mahdollisuuksia tehdä valinta asiassa. Tietyissä tilanteissa esimerkkinä toimivan junan käytölle ei ole realistista vaihtoehtoa, joten sikäli joudun itsekin omalla kulutuksellani tukemaan junayhtiötä, jonka johtamiskulttuuria en haluaisi tukea. Tunnen yleistä ihmisvihaa siitä, miten enemmistö voi olla niin saastaista, että tuollainen johtamiskulttuuri on ylipäätään mahdollinen.
Itseäni en vihaa. Tunnistan kyllä lukuisia heikkouksia ja huonoja puolia, enkä niistä pidä, mutta kyse ei ole vihaa herättävistä haitoista omalle elämälleni. Olen ihan ok sen asian kanssa, että jotkut minun toimeni varmasti herättää vihaa toisin asioista ajattelevissa. Ihmisillä on erilaisia arvomaailmoja ja se on ihan ok. Jokaisella olkoon vapaus toimia omien arvojensa mukaan, vaikka se negatiivisia tunteita voi jossain toisessa herättääkin. Tärkeää on pyrkiä toiminnassaan siihen, että oma toiminta ei estä toisia toimimasta heidän arvojensa mukaan ja oma mahdollinen viha ei läiky esiin aiheettomasti.
"Surullista miten moni aikuinen on saanut kotoaan täysin olemattomat eväät sosiaaliseen kanssakäymiseen, normaaliin vuorovaikutukseen, hyviin käytöstapoihin ja toisten kunnioittamiseen. Ja tämän lisäksi itsehillintä puuttuu kokonaan. Ei osata hoitaa asioita mukavasti ja asiallisesti keskustelemalla. "
-Voisin kyllä väittää saaneeni kotoa mitä parhaat eväät edellämainittuihin asioihin. Siitä huolimatta mitä vanhemmaksi tulen, sitä raskaammaksi koen pinnistelyn, jota sosiaaliset tilanteet vaatii. Lapsena oli niin miellyttämisen haluinen ja koki painetta ryhmään kuulumisesta, että siihen jaksoi investoida voimavaroja. Mitä vähemmän kokee henkistä riippuvuutta muiden hyväksynnästä, sitä vähemmän siihen jaksaa investoida.
"
"Vihaan myös ajoittain sitä miltä näytän, vaikka olen ihan ok näköinen."
Tämä kuulostaa ihan tosi surulliselta. Mistä luulet että se johtuu? "
-En ole aloittaja, mutta ihmettelen miten kukaan voi erityisemmin pitää ulkonäöstään. Ihminen on hyvällä tuurilla aidosti hyvännäköinen lyhyen pätkän elämästään ja silloinkin lähinnä sopivasta kuvakulmasta hyvässä valaistuksessa. Olen tarkka esteettisissä asioissa kaiken muunkin suhteen, joten kyllä oma ikääntyminen ja liikuntaa kohtaan tuntemani vastenmielisyyden seuraukset häiritsee suuresti. Olen itse aina vain pahempi esteettinen haitta omassa kodissani, jossa en siedä mitään esteettisesti häritsevää.
|