Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Riisipuuro kiehu-maitoon. Jatkaminen vedellä?

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   17.12.24 12:39:37

Jos keittää riisipuuron Kiehu-maitoon, voiko annosta tehdä isommaksi jatkamalla vedellä?

Kiehu-maitoa menee litra, vettä 2dl ja puuroriisiä 2dl ohjeen mukaan. Meillä kun sitä kuluu kerralla, tahtoisin tehdä kaksin tai kolminkertaisen ohjeen. Alkaa vaan oleen hintavaa jo ostaa useita kiehu maitopurkkeja yhteen settiin kun maksaa meidän kaupassa yli 3€ per maito.

Mitään haudutuskattiloita ei ole enkä nyt voi hankkia. Enkä osaa keittää tavismaitoon, palaa aina. Siksi kiehu-maito.

Re: Riisipuuro kiehu-maitoon. Jatkaminen vedellä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 12:40:41

Tee tavalliseen maitoon ja uunissa?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.12.24 12:48:42

Keitä puuro veteen ja lisää loppuvaiheessa sekaan kermaa. Näin meillä on tehty jo useita vuosia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 12:55:13

Olin tulossa ehdottamaan samaa kuin Tiina. Kun keittää puuron ensin veteen ei pala pohjaan, ja saa kuitenkin täyteläistä puuroa kerman lisäyksen jälkeen.

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   17.12.24 12:57:46

No, pakkoko sitä on tehdä johonkin mainostettuun erikoismaitoon?? Tee normi punaisesta maidosta, ei pala pohjaan. Jos onnistut sen polttamaan, niin et osaa puuroa keittää.

Päivämäärä:   17.12.24 13:02:43

Matalalla lämmöllä ja usein sekottaen. Ei pala pohjaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.12.24 13:03:22

Ensin vesi, kiehauta, lisää maito ja puuroriisi, anna kuplia hiljalleen ja sekoittele. Ei pala pohjaan. Ei mitään kiehumaitoja, perus kulutusmaito (punainen) vaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.12.24 13:21:55

Tavallisee maitoon vaan. Tarpeeksi aikaa keitellä sopivalla lämmöllä ettei pala pohjaan. En ole koskaan mitään kiehuja ostellut. Vedellä jatkaminen vie maun, jatka tavallisella.

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   17.12.24 13:22:43

Kenellä on oikeesti aikaa keitellä tunnin puuroa liki kokoajan sekoittaen. Ei kyllä todellakaan ainakaan mulla :D Kiehu maidossa riittää kun käy sen vajaan tunnin aikana sekoittamassa pari kertaa

Mutta veteen keittoa+kermaa en ollut tajunnutkaan, sitä testaan seuraavaks! UUnipuuro olis kans hyvä mutta täytyis siihenki soveltuva vaasi ostaa,ei löydy multa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 13:25:57

"Tee normi punaisesta maidosta, ei pala pohjaan. Jos onnistut sen polttamaan, niin et osaa puuroa keittää."

ai jai jai, kylläpä siellä nyt kätevän emännän ruoska viuhuu :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.12.24 13:28:19

Oo, ei sitä puuroa tarvitse koko ajan sekoittaa. Samalla voi touhuilla muuta.

oo, älä nyt missään vaasissa ala puuroja keitellä. :D Ihan uunipata käy.

Päivämäärä:   17.12.24 13:40:03

"Kenellä on oikeesti aikaa keitellä tunnin puuroa liki kokoajan sekoittaen. Ei kyllä todellakaan ainakaan mulla :D"

Minulla.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   17.12.24 13:43:41

Aloittaja: "Enkä osaa keittää tavismaitoon, palaa aina. Siksi kiehu-maito."

Kommentoija: "Tee normi punaisesta maidosta, ei pala pohjaan. Jos onnistut sen polttamaan, niin et osaa puuroa keittää."

Niin, niinhän aloittaja juuri itsekin sanoi, joten...?

Lähettäjä: joulumieli 
Päivämäärä:   17.12.24 13:44:28

Haudutusalusta kattilan alle ratkaisee ongelman.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   17.12.24 13:53:00

Vedellä ja kermalla voi kyllä jatkaa, mutta pohjaanpalamisen todennäköisyys kasvaa, mitä enemmän niitä siellä on. Tässä kohtaa melkeinpä jättäisin jotain muuta ostamatta ja investoisin Kiehuun hinnasta huolimatta. Tietyillä kattila-liesiyhdistelmillä se vaan toimii niin paljon paremmin.

Lähettäjä: kokki 
Päivämäärä:   17.12.24 14:05:56

Jep- ritilä kattilan alle, niin voi antaa kaikken ruokien hautua pienellä lämmöllä. Eivät pala pohjaan.
Alusta maksaa muutaman euron.

Päivämäärä:   17.12.24 14:10:27

Mulla on haudekattila. Muun ajan vuodesta se on ihan vaan normikattila, jos on puuron tarve niin sitten otetaan se haudeosa käyttöön. Toki siinä ei mitään hervotonta puuroannosta tehdä, taitaa olla kaksi litraa tuo haudeosan vetoisuus.

Päivämäärä:   17.12.24 14:24:50

Tee uunissa normimaidolla, ei tarvi sekoitella niin usein ja maistuu paremmalle.

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   17.12.24 14:37:53

Eikö se kattila mahdu uuniin?

Päivämäärä:   17.12.24 14:42:38

Voi tehdä veteen ja lisätä lopussa kermaa.

Minä teen kuitenkin ihan tavalliseen kevyt maitoon (normaalisti, jouluna täysmaitoon), eikä ikinä ole palanut pohjaan. Laitan vähän rasvaa kattilaan, sitten vettä 2dl ja 2dl puuroriisiä. Kun vesi on imeytynyt, niin purkki kevyt maitoa ja kun on maito lämmennyt, hella ykköselle ja käyn sen jälkeen ehkä 2 kertaa hämmentämässä. Ei vie aikaa. Ehkä sinulla on huono kattila?

Päivämäärä:   17.12.24 14:46:26

Kolme varttia menee riisipuuron keitossa ja ei sitä tarvitse kokoajan sekoitella. Kun alkaa kiehumaan niin levyä pienemmälle niin että kuplii hiljalleen ja käy silloin tällöin katsomassa ja sekoittamassa.

Lähettäjä: Jouz 
Päivämäärä:   17.12.24 15:50:12

Se keittoaika lyhenee paljon jos liotat ensin vedessä ne riisit.
Sitten kattilan pohjalle ensin voinokare, anna sulaa. Keitän myös yleensä ensin pieneen määrään vettä ja alan lisäileen maitoa siihen tai kuten aiemminkin kerrottu, keitän pitempään veteen ja lopuksi kerma

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   17.12.24 15:58:46

Enpä oo koskaan aatellu että se kiehu ois liian kallista jos siitä jouluna pariin kertaan tekee vaikka parin kolmen litran kattilallisen. On ihan hintansa arvoinen mun mielestä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 16:05:37

Voi tosiaan autaa siinä, ettei niin herkästi pala pohjaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.12.24 16:07:36

Olen jatkanut kiehua vähän, siis pikkuisen enemmän riisiä ja samassa suhteessa vettä ja kun vain muistaa suolan niin kukaan ei huomaa eroa ! Mutta missä se raja menee.. siis menisikö esim puolet vettä ja puolet kiehua niin en osaa sanoa.

Olen onnistunut pohjaanpalamattomassa puurokattilassakin riisiksen polttamaan ilman kiehua, ei vain ole aikaa odottaa ykkösellä hiljaa kuplimista tai olla koko ajan sekoittamassa. Ainakin näillä moderneilla liesillä ihan verratonta tavaraa ! (ja onneksi k kaupassa nyt tarjouksessa 1,99 )

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.