Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suklaakonvehti, jossa ei ole pähkinää

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   17.12.24 10:26:04

Pahasti pähkinäallerginen tulossa jouluna, mikä olisi sellainen konvehtirasia, jonka uskaltaa ostaa? Eli ei sisällä lainkaan pähkinää eikä edes vähällä mahdollisuudella.

Saa suositella!

Re: Suklaakonvehti, jossa ei ole pähkinää

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.12.24 10:28:54

Eipä taida olla olemassakaan sellaista suklaata, jolla ei ole tuota "saattaa sisältää" merkintää.

Päivämäärä:   17.12.24 10:30:13

Brunbergin laktoositon suklaa on sellainen. Mutta se on kömpelö laittaa jälkiruokapöytään

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   17.12.24 10:30:19

Katsopas Dammenberg. En ole varma, mutta muistelisin, että olisi turvallinen.

Lähettäjä: Kysy 
Päivämäärä:   17.12.24 10:30:46

Etkö voi kysyä vieraaltasi, onko joku konvehti, jota hän voi syödä?

Minulla myös allergia (ei pähkinä) ja välillä harmittaa, kun kyläpaikassa tehdään iso numero siitä, että ovat ostaneet jotain minulle sopivaa ja sitten käykin ilmi, ettei se sovikaan. Miksi ei voi vain laittaa etukäteen viestiä ”hei, ajattelin tarjota suklaakonvehteja, mikä olisi sellainen konvehti, joka sopii ruokavalioosi?”

Päivämäärä:   17.12.24 10:31:54

No halusin vähän koittaa yllättää ja miettiä etukäteen kaikki ruuat niin, ettei olisi ongelmaa nauttia kaikkea, joita muutkin syö.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.12.24 10:34:26

Kerstin, tuo tosiaan näyttää olevan.

Yleisesti ottaessa suklaassa on aina se "saattaa sisältää pähkinää merkintä". Pähkinäallergiset kyllä varsin yleisesti syövät suklaata ja tuo saattaa sisältää-asia on heillä tiedossa. Näin siis kokemuksena puhun pähkinäallergikoista - yhteenkään en ole törmännyt, joka ei olisi suklaajälkiruokaa syönyt, vaikka olen maininnut, että saattaa sisältää pähkinää.

Suosittelen kyllä aloittajaa kysymään vieraaltaan asiaa.

Päivämäärä:   17.12.24 10:39:17

Juu dammenbergit ja Brunbergin näemmä ei sisällä pähkinää.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   17.12.24 10:41:23

Brunbergillä ainakin on käärepaperissa olevia suklaakonvehteja.

Lähettäjä: Pau 
Päivämäärä:   17.12.24 10:50:52

Pahasti pähkinäallerginen tuttuni voi syödä Fazerin sinistä. Parasta kuitenkin kysyä allergikolta itseltään.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   17.12.24 11:01:27

Riippuu pähkinäallergian tasosta. Mä en pysty syömään mitään, missä on pähkinää pähkinänä tai maapähkinävoita mutta jos tuoteselosteessa lukee, että saattaa sisältää pähkinää (esim. Fazerin sininen) niin siitä mulle ei tule oireita. En myöskään saa oireita jos vierustoveri syö pähkinää tai lentokoneessa jos joku syö pähkinää. Silti saan vakavia oireita jos itse syön pähkinää sisältävää ruokaa eli saan hengen ahdistusta, kurkkua alkaa kirvelemään ja huulet turpoavat. Eli oireet ovat vakavia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 14:52:58

Koo, ihan uteliaisuuttani, maapähkinä on hernekasvi. Miten se ja muut pähkinät eroavat allergigon kannalta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.24 14:54:33

.: minulle pähkinä ja esimerkiksi tuore herne aiheuttavat aivan samat oireet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 15:17:50

... Onko kyse maapähkinästä vai kaikista pähkinöistä?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.12.24 15:26:10

Se 'saattaa sisältää' suklaa ei sisällä pähkinää itsessään eli pähkinäallergikkokin voi syödä. Mutta koska se valmistetaan siellä missä käsitellään myös pähkinää, ei kontaminaatio ole täysin poissuljettu. Huomioitava siis niiden, joilla allergia on sitä tasoa että mikroskooppinenkin määrä on hengenvaarallinen.

Piste, maapähkinäallergikoista useampi (25-50%) saa oireita muista pähkinöistä kuin palkokasveista (15%). Riippuu mille proteiinille on herkistynyt. Esimerkiksi minä olen allerginen varsinaisille pähkinöille (hassel ja pekaani), maapähkinästä oireilen vaihtelevasti mutta lievemmin kuin herneestä tai varsinaisista pähkinöistä. Muun sukuisista 'pähkinöistä' esimerkiksi cashew ja pistaasi eivät aiheuta itselleni oireita juurikaan vaikka monelle ovat pahimmasta päästä. Saksanpähkinä ja parapähkinä taas aiheuttavat. Samoin manteli, jota taas moni pähkinäallergikko sietää hyvin.
Arvaamattomia ovat siis pähkinäallergiatkin :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.