Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten sammuttaa aivot yöksi?

Lähettäjä: Absurdee 
Päivämäärä:   17.12.24 09:48:40

Mä olen nyt tässä kuluneena talvena alkanut näkemään tosi paljon unia öisin.
Unet on melko levottomia ja outoja, ja melkein kaikki päivän aikana tapahtunut kertaantuu yöllä.

Nukun muuten suhteellisen hyvin, nukahdan nopeasti enkä heräile yöllä mutta aamulla väsyttää kun on koko yön aina puuhaillut milloin mitäkin, viime yönä olin töissä, sitä edeltävänä yönä olin videopelissä ja sitä edeltävänä yönä ystäväni mökillä joka olikin mun lapsuudenkoti.

Liikuntaa olen yrittänyt lisätä jos se auttaisi mutta tällä energiamäärällä se ei meinaa onnistua ja vuorokaudessa on rajallisesti tunteja kun on työt ja ei-liikunnalliset harrastukset.

Syön suhteellisen monipuolisesti, joskin melko epäsäännöllisesti.

Help?

Re: Miten sammuttaa aivot yöksi?

Lähettäjä: Piut 
Päivämäärä:   17.12.24 14:29:28

Sammutusta täälläkin kaivattaisiin. Mä käyn yöllä vessassa ja alan sitten miettimään kaikkea typerää ja vähemmän typerää. Järkyttävää kuinka terävästi sitä kaikkea miettii jo sillä vessareissulla. Eikö sen reissun vois hoitaa sillain ihan unisena vaan mitään miettimättä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 14:34:58

Onko mitään lääkkeitä tai lisäravinteita käytössä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 14:39:10

Juuri oli Ylellä mielen rauhoittamiseen hyvät vinkit:
https://yle.fi/aihe/a/20-10008082

Se, mitä artikkelissa ei kerrottu, on, että ei tuo perhostaputus tai mikään muukaan auta, jos ei keskity siihen ja hengittämiseen, vaan aivot seikkailee täysiä muualla.

Päivämäärä:   17.12.24 14:42:12

Mitä kamalaa tuossa on jos kuitenkin nukut?

Mä tykkään mitä enemmän ja mitä oudompia unia näen, mitkään elokuvat ei kykene siihen mitä mun unissa tapahtuu :D

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   17.12.24 15:32:20

Itse kirjoitan paperille ylös iltaisin päässä pyörivät asiat. Se on auttanut paljon. Eli siis huolien ja muistettavien asioiden sanoittaminen ja kirjoittaminen jotenkin auttaa aivoja lopettamaan turhan ajatusten vatkaamisen. Tämä siis itselläni. Sekä että liian intensiivistä liikuntaa eikä stimulantteja ei kannata käyttää iltapäivällä/illalla.

Lähettäjä: uneton 
Päivämäärä:   17.12.24 15:41:12

Aivojen sammuttamisesta yöksi on kirjoitettu paljon viime aikoina. Itse olen käynyt asian tiimoilta työspykologilla. Hänen mukaansa päivällä rakennetaan hyvä yöuni. Multitaskaaminen on myrkkyä aivoille, pitää (pitäisi) keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Mua on auttanut tauottaminen. Pidän lounaan lisäksi aamu- ja iltapäivällä tauot, jolloin teen ja ajattelen ihan muuta. Töiden jälkeen pidän myös tauon. Illalla lopetan älylaitteiden käytön pari tuntia ennen nukahtamista. Teen iltarutiinit ja olen vakioinut nukkumaanmeno- ja heräämisajat. Kofeiinia en nauti puolen päivän jälkeen ja vältän alkoholia.

Illalla ajattelen asiat läpi, en jätä niitä roikkumaan vaan päätän mitä teen niille huomenna. Olen päättänyt olla murehtimatta nukkumista. Jos kaikki edellä lueteltu ei auta, seuraava steppi on huolipäiväkirjan täyttäminen iltaisin.

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   17.12.24 15:41:40

.. //REM-unen lisäksi olisi tärkeää päästä myös syvänunen vaiheeseen. Molemmilla vaiheilla on omat tehtävänsä jotka tärkeitä ihmiselle.

Aloittajaa en valitettavasti osaa auttaa, sillä olen ollut samanlainen koko ikäni eli näen vilkkaita unia joka yö.

Päivämäärä:   17.12.24 16:38:59

Mitään vitamiineja ja lisäravinteita ei kannata iltaisin ottaa.

Päivämäärä:   17.12.24 16:57:36

Kärsin samasta. Saatoin mennä ajossa nukkumaan ja aamulla väsynyt kun koko yön nähnyt vahvoja unia. Nämä auttaneet

-luonnonäänet youtubesta vaikka 3h kun menee nukkumaan
-leffat pyörii taustalla hiljaa
-rauhalliset musiikit nukkumiseen, kuten joogamusiikki
-jotkut ASMR videot. Itse tykkään niistä meikkivideoista, mutta jotkut tykkää ja jotkut vihaa eli ei sovi kaikille

Kaikki riippuu toki onko liian herkkä äänille ettei pystykkään äänessä nukkumaan, mutta itselläni aivot keskittyy äänentuloon aika pitkään, vaikka olisinkin jo nukahtanut. Aivot ei sitten keksi vahvoja unia tilalle. Saatan nukahtaa ääniin myös alle minuutissa joskus eli minulle oikein tepsivä keino.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.12.24 20:58:14

Liikutko liian lähellä nukkumaan menemistä? Et ehdi pysähtyä silloin.
Ja mitä syöt ~puolenpäivän jälkeen? Itsellä esim. homejuustot saattaa aiheuttaa painajaisia, ja varmaan joku muukin, mutta en itsekkään tiedä vielä mikä.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   17.12.24 21:18:59

Onko elämäsi muuten miten hektistä ja liikutko jopa liikaa? Itse olen nukkunut paremmin, kun vähentänyt stressiä ja lisännyt rentouttavia elementtejä arkeen. Ei liian täyteen tuupattuja viikkoja saati päiviä. Ei hikiliikuntaa iltaisin. Lämpimän suihkun kautta sänkyyn, ei älypuhelinta makuuhuoneeseen. Ennen nukkumaanmenoa katson TV:stä jotain rauhallista sarjaa ja luen sitten hetken kirjaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 21:21:08

Stolitšnaja, Russki Standart ym. – onhan noita.

Päivämäärä:   17.12.24 22:29:50

Jo päivän puuhailut rauhalliseksi. Mahdollisimman vähän mitään ärsykkeitä kuten puhelimia, somea yms. Rentoutumisharjoituksia? Jotain treeniä millä saat kehon mahd rennoksi.

Päivämäärä:   18.12.24 09:19:36

Ei mitään koko päivän kestävää etukäteisrauhoittelua. Rentoutuminen sängyssä, ei mitään järjestelmällistä, vaan katson, ettei mikään paikka ole jännittynyt, ei varpaat ei kädet, sitten menen nukkumaan tuonne takaraivon alaosaan. Ja väsynyt pitää olla, sitten kun ei enää jaksa selata kännyä tai ottaa sitä yöpöydältä, on sopivassa tilassa nukahtaa. Ja tämä toimii yleensä, on sellaisiakin öitä, että uni ei tule.

Päivämäärä:   18.12.24 09:20:31

Tuo ei tietenkään auta aloittajaa, jos pulma on siinä, ettei haluaisi nähdä unia.

Lähettäjä: peili 
Päivämäärä:   18.12.24 09:49:06

Mulla auttaa Heinix, saatan herätä yöllä mutta ajatukset ei lähde laukalle ja nukahdan nopeasti, otan sen noin klo 19. Tai no eipä sitä kysytty mutta mä siis nimenomaan heräilen yöllä, yleensä kolmen aikaan ja ajatukset lähinnä työ pyörii mielessä enkä tahdo saada enää nukuttua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.