Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Köyhä - uskotko että joskus helpottaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 01:57:39

Vai uskotko olevasi ikuisesti köyhä?

Re: Köyhä - uskotko että joskus helpottaa?

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.12.24 02:13:46

Olen ollut todella hyvillä tuloilla ennenkin. Uskon että mussa on vielä potkua yhteen isoon onnistumiseen. Enkä tiedä olenko köyhä. Edullinen kunnan vuokra-asunto, luotettava auto, koira ja sit vielä suvun kesämökki järven rannalla käytössä. Teen itse ruokani.

Rahaa ei ole yhtään liikaa, mutta ei se elämänlaatua parantanut, että meni baariin pettymään (kun en ollut aviossa). Toki olen etuoikeutettu siinä mielessä, että saan rahani riittämään ja perintöäkin saattaa tulla joku päivä. Mutta kyllä mä sitä ennen tästä omilla ansioillani nousen :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 02:22:02

Tottakai. Vuosia 30 ja taskut tyhjänä, aivan tarkoituksella :) Nyt alkaa jo rahahanat aukeamaan oman kodin mukavuuksien sisältä. En koskaan kaivannut pikavaurastumista, vaan mieluummin laitoin vuosikymmenen siihen että alustin hyvän pohjan millä saa lopulta hyvät tulot omilla ehdoilla

Päivämäärä:   17.12.24 06:14:57

Kyllä. 6 vuotta opiskeluita takana ja valmistun nyt jouluksi. Ensi vuonna alkaa palkka pyörimään ja lisäksi teen keikkatöitä että pääsen vihdoin "rahan makuun". Maksan kuitenkin opintolainaa myös pois mutta fiilis on onnellinen.

Lähettäjä: Jepuli 
Päivämäärä:   17.12.24 07:51:22

..ei helpota ei. Olen yli 60 ja ikäni käynyt töissä ja edelleen palkka alkaa ykkösellä. Mihin se siitä nousisi.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   17.12.24 07:53:55

En usko, että helpottaa. Hallitus vei uskon lopullisesti. On nöyryyttävää lukea netistä, kuinka meitä köyhiä haukutaan :((

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   17.12.24 07:55:30

Kyllä. Minulla on niin monta eri asiaa vetämässä, että kun ne kaikki yhdessä alkavat tuottaa, vaurastun. Tavoite on jopa olla taloudellisesti vapaa ja jäädä varhain eläkkeelle. Nyt käyttörahaa on todella vähän.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.12.24 08:12:45

Olemme perheenä ottaneet isoja riskejä ja osa riskeistä on toteutunut nyt on tiukempaa, mutta näyttäisi siltä, että selvitään ilman sen isompaa katastrofia. Eli eiköhän jokusen tiukemman vuoden jälkeen tule taas helpompaa ja suurella todennäköisyydellä kauempana tulevaisuudessa on odotettavissa sitten erinomaisia aikoja. Ikinähän ei voi tietää, mutta kovasti on tehty töitä sen eteen, että varallisuutta saadaan kerättyä. Onneksi perheen molemmilla aikuisilla on töitä riittänyt hyvin.

Lähettäjä: -a. 
Päivämäärä:   17.12.24 08:23:46

Uskon, mä en ole ollut aina näin köydä, mut terveys petti työhön.

Nyt uudet aika kunniahimoiset opinnot ja tää opiskeluaika menee hyvin persaukisena. Mutta kova oletus on, että sitten kun nämä vuodet on ohi, pääsen ihan ok-palkkaisiin töihin. (tulevalla alalla työvoimapula, ei kovinkaan vetovoimainen ala, ja vaatii maisterin paperit).

Lähettäjä: Toinen ... 
Päivämäärä:   17.12.24 09:42:18

Ei helpota koska terveydentilani ei salli tehdä muuta kuin osa-aikatyötä mutta esim. osatyökyvyttömyyseläkkeellekään ei pääse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 09:45:24

Helpottaa, helpottanut jo paljon siitä mitä pahimmillaan ollut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 09:54:05

En ole varsinaisesti köyhä, mutta huomattavasti suomalaista keskiansiota pienituloisempi ja taloudellinen tilanteeni on vaikea. Ja en vain usko, vaan tiedän, ettei tilanteeni tule koskaan paranemaan vaan päin vastoin se tulee pahenemaan. Mitään muuta työtä en tule koskaan saamaan koska minulla ei ole koulutusta, oppimisen vaikeuksien vuoksi en sitä pysty hankkimaankaan ja olen jo sen ikäinenkin ettei minulla oli enää aikaakaan käyttää opiskeluun. Jos tämä työ loppuu ja sattuneesta syystä tiedänkin, ettei minulla sitä loppuelämäkseni ole, en tiedä saanko enää edes uutta, aika todennäköisesti en saa. Joka tapauksessa sitten kun olen niin vanha, etten enää voi tehdä työtä, tulee eläkkeeni olemaan niin pieni, jos nyt silloin enää edes eläkkeitä maksetaan, että aivan yksiselitteisesti olen silloin köyhä. Mitään tukiakaan ei silloin takuulla enää ole, vaan ne, jotka eivät pärjää itse joutunevat kadulle.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   17.12.24 10:27:02

Kyllä helpottaa kun saadaan lapsuudenkodin tontti myytyä. Ukrainan sodan takia ollut hiljaista rakennusalalla mutta ensi vuonna pitäisi kiinteistökaupan elpyä ja rakentaminen alkaa taas. Toivossa on hyvä elää sano lapamato....

Lähettäjä: Ihailija 
Päivämäärä:   17.12.24 11:00:44

Mitä köyhät rahalla tekee?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   17.12.24 11:07:18

Ei helpota.

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   17.12.24 22:20:01

Puhutaanko tässä mielen köyhyydestä?
Köyhä voi olla monella tapaa. Olet köyhä jos koet olevasi köyhä ja eläväsi puutteessa.

Päivämäärä:   17.12.24 22:29:54

Helpottaa sitten kun olen haudassa.

Lähettäjä: Juuh 
Päivämäärä:   17.12.24 22:45:50

Ostin pari vuotta sitten hevosen, kun jäi liikaa rahaa säästöön. Nyt ei ole sitä ongelmaa enää. Asuntolaina on maksettu 1,5 vuoden päästä, joten sitten alkaa taas säästöt karttua.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.12.24 05:00:28

Ei helpota. Rahaa ei ole eikä tule enempää mutta asennemuutos elämäntapoihin auttanut kovasti.
Ei sillä loppujen lopuksi väliä paljonko tienaa. Mitoittaa elämänsä käytössä oleviin resursseihin niin voi olla onnellinen.
Harrastan ilmaista hyötyliikuntaa. Tykkään retkeilystä, sukulaisten ja kavereiden luona kyläilystä, käsitöistä ja ihan tavallisista kotitöistä. Marjastan, sienestän ja pidän pientä parveke puutarhaa.
Ostan vain tarpeeseen ja etsin ensin kirppiksiltä. Suurimman osan kodin huonekaluista olen saanut tutuiltani heidän muuttojensa jaloista.
Ei ole vapaa-ajan ongelmia eikä yksinäisyyttä. Koen eläväni tasapainoista elämää kun lakkasin tavoittelemassa kaikkea mihin ei vaan ole varaa.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   18.12.24 05:59:59

Kirpputoreilla on nykyään kalliimmat hinnat kuin kauppojen ale-myynneissä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   18.12.24 06:49:02

Toivon, että helpottaa, kun vain tuo yritys nyt lähtisi lentoon. Tällä hetkellä eletään rankasti velaksi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   18.12.24 07:52:58

Meidän perhe oli joskus todella köyhä. Emme ole enää, ei ole velkaa vaikka ei paljon säästöjäkään. Auttoi, kun opiskelin niin, että sai ammatin ja viimein työpaikan. Parasta tässä on se, että jokaisella lapsellakin on työpaikka eivätkä ole köyhiä.

Tiedän kyllä, että tästä voi vielä pudota köyhyyteen, jos tulee sairautta, työttömyyttä tai joku onnettomuus. Omaisuutta kun ei ole vielä karttunut.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.12.24 08:13:32

No ainakin sitten kun on pari metriä multaa päällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 08:29:07

Helpottaa. Aikuisiällä opiskelin ensin AMK tutkinnon ja jatkoin siitä yliopistoon maisteri vaiheeseen. Ensi vuonna valmistun ja uskon, että on hyvät mahdollisuudet hyviin töihin. Aiemmin kiduin amis tutkinnolla erilaisissa suorittavissa töissä ja olen niin onnellinen että otin riskin ja kiduin kaikki nämä vuodet opintotuella ja lainalla + töitä tekemällä, jotta saisin paremman elämän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.