Lähettäjä: Ebba
Päivämäärä: 17.12.24 08:33:47
Minun ekalta labbikseltani meni ristiside polvesta, ja polveen kehittyi ajan myötä nivelrikko hyvästä hoidosta ja kalliista leikkauksesta huolimatta. Myös selästä löytyi noin kahdeksanvuotiaana silloittumia. Koira jouduttiin lopettamaan vain yhdeksänvuotiaana syövän takia. Uskalsin tästä huolimatta ottaa saman rotuisen pennun, ja tämä yksilö on ollut hyvin terve.
Vaikka labbikset ovat ihmisrakkaita ja yleensä läpeensä kilttejä, en suosittele niitä ihan varauksetta kaikille. Mikään helppo rotu se ei ole, vaikka aggressiivisuutta tai pomottamista ei yleensä tarvitse pelätä. Mielikuva labbiksista leppoisina sohvaperunoina pätee ehkä aikuisiin koiriin, mutta pennut ja nuoret koirat voivat olla hyvin haastavia. Voimaa, intoa ja tarmoa riittää, ja kasvatuksen pitää olla todella johdonmukaista, että elämä koiran kanssa pysyy miellyttävänä. En rehellisesti sanottuna kaipaa sitä, millaisia omat koirani nuorena olivat. Hihnassa vetäminen on raskasta, paikkojen tuhoaminen on raskasta, riehuminen esim. vieraiden tullessa on raskasta. Itse rakastan sitä, että ne varauksetta rakastavat kaikkea mikä hengittää, mutta voihan se olla myös tosi raskas piirre koirassa. Ne ovat aina suuna päänä ensimmäisenä tervehtimässä, yleensä hyppien ja riehuen. Ne ovat yleensä ahneita, mikä tekee motivoinnista helppoa, ja arvostan sitä.
Nyt kahdeksanvuotiaan koiran kanssa on ihanaa ja helppoa. Kolme ekaa vuotta ei ole aina erityisen ihania. Silti ihan paras rotu minulle <3
|