Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oman kasvatin pitäminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.24 19:57:01

Meille syntyi todella iso pentue, harvinaista ja ei-suosittua rotua. Löysin ihmeen kaupalla kaikille muille paitsi yhdelle kodin. Nyt 4.5kk ikäinen ja tullut tietysti hyvinkin rakkaaksi, oltiin päätetty se pitää kotona, vaikkei se nyt kovin järkevää olisikaan.
Yllättäen tuli yhteydenotto, ja kiva koti olisi tiedossa. Menin pennun heille lupaamaan, ja samantien iski valtava katumus ja morkkis. Tuntuu että petän pennun luottamuksen täysin, siitä on hyvää vauhtia tullut "minun koirani"...
Tottunut meillä koiraseuraan, kodissa olisi ainut koira. Miten tuossa iässä vielä sopeutuu?

Kaikella järjellä ajateltuna täysin oikea ratkaisu, mutta sydän sanoo ihan muuta.

Meillä on jo kolme koiraa, uros ja kaksi leikattua narttua. Neljättä ei todellakaan tarvittaisi, eikä tämän kotiin jääminen ollut todellakaan suunniteltu juttu. Entäs jos kaksi urosta eivät myöhemmin tulekaan toimeen?

Puhukaa minulle järkeä...

Re: Oman kasvatin pitäminen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.12.24 20:01:24

Sopeutuu varmasti. Mulle on tullut ulkomailta 2 v narttu ja hyvin sekin sopeutui.
Ymmärrä kyllä sua hyvin, mutta kun koti vaikuttaa kivalta, niin anna mennä sinne.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.12.24 20:55:32

Safarikoirat sopeutuvat ainoana koirana oloon ja sisällä elämiseen vielä eläköitymisiässä, joten kyllä se tervepäinen pentukin sopeutuu hyvinkin nopeasti uuteen kotiin. Todennäköisesti jopa huomattavasti helpommin kuin 7-8-viikkoinen pentu, jolle kaikki maailmassa on vielä paljon vieraampaa.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   16.12.24 20:56:40

Luultavasti tulet aina katumaan pennun myyntiä nyt kun olet siihen jo kiintynyt.

Mutta lupaus on lupaus. Olet myymässä, joku haluaa ostaa ja kuittaat asian olevan ok. Eli olet tehnyt sitovan sopimuksen.

Toivottavasti "hyvä koti" on oikeasti hyvä koti. Aina niin ei ole. Kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää.

Lähettäjä: hölmö? 
Päivämäärä:   16.12.24 21:02:11

Jos aloittajalla on uros ja kaksi leikattua narttua, niin mikä niistä sai pennut?

Lähettäjä: Helka 
Päivämäärä:   16.12.24 21:03:13

Olisko ollut sijoitusnarttu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.12.24 21:05:48

Tai emonarttu sterkattu keisarinleikkauksen yhteydessä tms. Onhan näitä syitä.

Mutta joka tapauksessa koira kotiutuu kyllä ja on varmasti tyytyväinen hyvässä perheessä. Ja sinä tulet myös olemaan tyytyväinen kunhan pääset yli tilanteesta. Tätähän sinä suunnittelit alusta alkaen.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   16.12.24 21:59:35

Olen aina kiintynyt siihen viimeiseen pentuun, mutta kun se on lähtenyt maailmalle niin on järkikin palannut ja näkee miten tyhmä ajatus olisi ollut jättää pentu kotiin. Tosin minulla ei ole kerinnyt noin pitkään pentu olemaan.

Tuon ikäinen pentu kotiutuu vielä oikein loistavasti. Mulle on tullut kolme pentua 4-6kk iässä ja ne on kotiutunut heti. Aikuisilla on mennyt hieman enemmän aikaa, muutamasta viikosta pariin kuukauteen, mutta hyvin 6v tarhakoira joka ei ole ikinä sisällä ollut oppi tavallisen sisäkoiran elämään.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.12.24 22:13:00

Lupaudu ottamaan hoitoon aina kun on tarvetta? Ei liikaa koiria samaan kotiin!

Päivämäärä:   17.12.24 06:54:50

Hölmö, joka ihmetteli : pennun emä sterkattiin pentujen jälkeen.

Tämä on ihan kauheata kyllä.. järjellä kun miettii, niin tottakai lähtee. Ja sitten se tulee touhujensa välissä halimaan ja hassu, aina hieman hämmästynyt ja luottavainen ilme saa minut täysin sulamaan..

Kerran aiemmin oli koronan aikaan myös ulkomaille lähtevä pentu melkeinpä yhtä kauan myös, ja sen lähtö kirpaisi kyllä myös, mutta siihen suhtautui toisella tapaa, kun ei siinä ollut oikein mitään muutamaan vaihtoehtoa.

Vanhin noista nykyisistä koirista vasta 6v, eli tällä kokoonpanolla mentäisi vielä hyvällä tuurilla lähemmäs 10 vuotta. Neljä koiraa on paljon. Ja ehkäpä urokset eivät tulekaan toimeen pennun aikuistuessa.
Huoh :(

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   17.12.24 10:53:14

Mä oon aina pitänyt itsellä parhaan narttupennun ja jatkanut sillä emälinjaa. Nyt mulla on 8:s sukupolven narttu kasvamassa vaikkakin ei ole oma kasvatti, tämän emä taas on mun kasvatti. Kyseessä suosittu pk-rotu ja mun kasvatit ja niiden jälkeläset ei oo olleet ihan huonoimmasta päästä, mm yksi uros on kymmenen suosituimipien jalostusurosten listalla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.24 12:28:06

Z, no en ylpeilisi sillä että uroksellakaan teetetään paljon pentuja.

Päivämäärä:   18.12.24 11:13:57

'Z, no en ylpeilisi sillä että uroksellakaan teetetään paljon pentuja.'

Osuiko arkaan paikkaan vai miksi olet noin kateellinen?

Kyllä se uroksen omistaja pitää huolen ettei sitä jokaiselle kysyjälle anneta, muuten sillä olisi lähemmäs 50 pentuetta. Vain suvultaan, terveydeltään ja ominaisuuksiltaan sopivat nartut kelpuutetaan. Sillä on 14 pentuetta ja ikää yli 10 vuotta, eli ei se nyt mikään mahdoton luku ole.

Mutta joo, asia selvä, ei saa olla ylpeä kasvatistaan joka periyttää terveyttä ja hyvää luonnetta. Menen nurkkaan häpeämään huonoa kasvatustyötäni ;)

Päivämäärä:   18.12.24 11:16:16

”Sillä on 14 pentuetta”

Rodusta riippumatta ihan liikaa. Turhaan kavennetaan geenipoolia. Uroksia tulisi pyrkiä käyttämään yhtä laajasti kuin narttuja, jolloin yhden uroksen pentuemäärä olisi siellä maksimi kolmessa.

Päivämäärä:   18.12.24 11:20:50

Eipä paljon ole kehuttavaa uroksessa, jonka veljissä tai jälkeläisissä ei ole ainuttakaan yhtä hyvää koiraa käytettäväksi vaan pitää käyttää tätä yhtä ihmeen kaupalla syntynyttä. 14 pentuetta on ihan tarpeeton määrä populaatiogenetiikan kannalta.

Matador-jalostuksen seuraukset on selkeästi nähtävissä, ja vielä kertautuvat mikäli suositun uroksen pennut menevät kasvattajille jatkokäyttöön todennäköisimmin kuin muiden urosten. Parissa sukupolvessakadotetaan paljon materiaalia.

Päivämäärä:   18.12.24 11:21:08

14 pentuetta on niin paljon, että ainakin itse kasvattajana yritän välttää sellaisten urosten sukulaisten ostamista ja jalostukseen käyttämistä. Omilla uroksilla aina maksimissaan kolme pentuetta, ja silloinkin saa olla keskivertoa parempi uros. Terveellä keskivertouroksella se yksikin pentue riittää.

Kauhistuttaisi, jos omalla kasvatilla olisi paljon pentueita. Koska se vaikeuttaisi omaa kasvatustyötä todella paljon.

Päivämäärä:   18.12.24 11:41:46

Kun ei keksitty haukkua muuten, niin takerrutaan pentuemäärään melkein 11v uroksella. Jos nuorta urosta käytetään rajattomasti ilman jälkeläisnäyttöä niin silloin 14 pentuetta on paljon. Siinä mennään äkkiä ojasta allikkoon. Kun taas jälkeläiset on selkeästi keskivertoa terveempiä niin henkisesti kuin fyysisesti niin silloin en pidä 14 pentuetta niin pahana. Tässä rodussa on matador-uroksia joilla on yli 100 pentuetta ja se on ehdottomasti liikaa, varsinkaan kun jälkeläisnäyttö ei ole kummoinen. Mun mielestä uroksen pentuemäärää pitäisi rajoittaa niin että alle 5-vuotiaana vain 3 pentuetta täysin erisukuisilla nartuilla. Moni perinnöllinen sairaus ei näy ensimmäisen eikä toisen elinvuoden aikana. Sitten kun muutama vuosi mennyt eikä jälkeläisissä ole vikoja niin muutama pentue lisää.jne...
Itse suosin omille nartuille vain vanhoja uroksia joilla ei yli 15 pentuetta ja joilla on hyvä jälkeläisnäyttö. Jos uroksella on max 3 pentuetta niin eihän sen periytysominaisuuksista pysty sanomaan juurikaan mitään varsinkaan silloin, jos on pienet pentueet.

'Kauhistuttaisi, jos omalla kasvatilla olisi paljon pentueita. Koska se vaikeuttaisi omaa kasvatustyötä todella paljon.'

Ei taida omassa materiaalissa sitten olla paljon hurraamista jos asiaa pitäisi kauhistella.

Päivämäärä:   18.12.24 12:34:04

Hevosilla voi olla satoja jälkeläisiä. No, se on toinen keskustelu, mutta ihan liikaahan sekin on.

Päivämäärä:   18.12.24 13:55:36

"Ei taida omassa materiaalissa sitten olla paljon hurraamista jos asiaa pitäisi kauhistella"

Hurraamista on kyllä. Kauhistelua aiheuttaa se, että sitten joutuisin itse jättämään hyviä koiria käyttämättä koska samansukuisia koiria ei ole järkeä käyttää jäätäviä määriä. Ja jos samansukuisia käyttääkin, on tulevaisuudessa vaikeampaa löytää omille nartuille uroksia jos omilla kasvateilla on vaikka kymmenenkin pentuetta ja niiden pennuilla sitten taas pentuja jne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.12.24 14:57:19

"Kauhistuttaisi, jos omalla kasvatilla olisi paljon pentueita. Koska se vaikeuttaisi omaa kasvatustyötä todella paljon.'

Ei taida omassa materiaalissa sitten olla paljon hurraamista jos asiaa pitäisi kauhistella."

Enemmin kuulostaa siltä, että sun materiaalissa ei ole hurraamista, kun vain yhden varaan joudut laskemaan...

Päivämäärä:   19.12.24 11:29:44

'Enemmin kuulostaa siltä, että sun materiaalissa ei ole hurraamista, kun vain yhden varaan joudut laskemaan...'

Mitä jos opettelisit lukemaan? Mainitsinko jossakin kohtaa, että käytän itse tätä urosta? En. Mulla on oma narttulinja ja silloin harvoin kun olen tehnyt pentueen, olen aina käyttänyt eri urosta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.