Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muilla HYVIÄ kokemuksia lastensuojelusta?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.24 19:30:28

Hirveästi kuulee vain kaikenlaista pelottelua siitä, että sossutädit ovat pahoja lapsivarkaita, joilla vain kiiluu rahat silmissä. Minulla aivan päinvastainen kokemus, näin entisenä "lasulapsena".

Itse olin siis teininä lastensuojelun piirissä, koska aloin oireilla vanhempien jatkuvan riitelyn takia psyykkisesti, enkä enää oikein jaksanut käydä koulussa. Avun hakemisesta on aina perheessäni puhuttu kielteiseen sävyyn, ja psykologilla ja terapeuteilla on pikemminkin peloteltu kuin rohkaistu hakemaan heiltä apua. En olisi siis luultavasti koskaan hakenut ammattiapua psyykkisiin oireisiini ilman lastensuojelun asiaan puuttumista. Lastensuojelun kautta pääsin nuorten psyk.polille, jota kautta sain sitten apua ahdistukseeni. Opin myös tärkeitä vuorovaikutustaitoja, joihin en oikein kotoa ollut saanut mallia, koska vanhempien keskinäinen vuorovaikutus oli enimmäkseen riitelyä.

Vanhemmat sisarukset (jotka minun lasuni aikaan olivat jo aikuisia) ovat hieman kuittailleet minulle lastensuojelun asiakkuudesta vielä aikuistuttuanikin. En jaksa ottaa nokkiini, vaan pikemminkin säälittää. He ovat käyneet samat traumat läpi kuin minäkin, sillä erotuksella, että pääsin jo varhain tuen ja avun piiriin. Heillä on huomattavasti enemmän vaikeuksia esim. ihmissuhteissa kun itselläni, ovat siis asian myöntäneet. Ja kyllä uskallan väittää, että se lastensuojelun ja polin kautta saamani keskusteluavun määrä ja laatu on varmasti ollut tässä aika keskeinen asia.

Haaveilen myös itse äitiydestä, ja siihen olisi aika ikävä lähteä hoitamattoman mielen kanssa, ja siirtää sitten ne omat käsittelemättömät traumat eteenpäin. Ja jos äitiys laukaiseekin jonkun uuden kriisin, niin ainakin tiedän, että apua on saatavilla ja sitä ei ole häpeä pyytää.

Olisi kiva kuulla, onko muilla yhtä positiivisia kokemuksia lastensuojelusta?

Re: Muilla HYVIÄ kokemuksia lastensuojelusta?

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   16.12.24 19:37:31

Meillä on nyt tilanne vanhimman teinin kanssa, että lastensuojelu on tulossa mukaan kuvioon. Teiniä ei saada kouluun kuin noin puolet viikosta, on hyvin räjähdysaltis ja ajoittain aggressiivinen kiihtyessään. Olisi kyllä mahtavaa, että tästä tulisi hyvä kokemus, vaikka paljon kuulee huonoa lastensuojelusta. Teini itse kokee meidän pilaavan elämänsä eikä ole millään muotoa yhteistyökykyinen, mutta ensimmäisten tapaamisten perusteella tuntuu olevan ammattilaisia hoitamassa meidän tilannetta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.24 19:38:00

Tuohan oli ensisijaisesti hyvä kokemus nuorten psyk. polista. Toki lastensuojelu mahdollisti toimivan hoitokontaktin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.24 20:04:15

Mulla on vain hyviä kokemuksia.
Olin (no, olen toki vieläkin) nepsylapsen totaaliyh, ja oli melkoisen rankkaa ennen kun diagnoosia ja lääkitystä saatiin. Itsellä vielä tuli pahoja fyysisiä kipuja trauman seurauksena, ja olin pitkään (kuukausia) sairaslomalla.
Saatiin lapselle tukiperhe kerran kuussa, ja se helpotti ihan tosi paljon. Minun lapsesta ja tukiperheen lapsesta tuli ihan parhaat ystävät ja oli paljon yökyläilyjä puolin ja toisin tämän tukiperhekuvion jälkeenkin. Harmi, että muuttivat toiseen maahan. Myöhemmin saatiin lapselle lasun kautta myös nepsyvalmennusta, se oli tosi hyvä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.12.24 21:26:52

Kaistapäistä ajatella että sossut tekee töitä rahankiilto silmissä, ihan kun kyseessä olisi joku provikkapalkkaus. Lastensuojelutyö, saati sijoitus on valtavan kallista ja ennemmin sitä vältetään - jopa asiakkaiden kustannuksella. Lastensuojelun huonoja puolia on hurjan vähäiset resurssit, joten oman kokemukseni mukaan jokainen kuka väittää sossujen syytä suotta kaappaavan lapsia tai aiheuttavan perheelle ongelmia joko salaa jotain tai on sen verran pihalla itse, ettei näe mitä toiminnallaan aiheuttaa lapselle.

Ottakaa apu vastaan, olkaa avoimia. Miettikää kriittisesti omia muutostarpeita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.24 21:41:49

Aika usein mietin että olisinpa joutunut (päässyt!) lastensuojelun piiriin. Vanhempieni ei olisi pitänyt lisääntyä tai kasvattaa ketään. Ihanaa että sinulla on tuollainen kokemus :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.24 22:12:35

Mulla on siinä mielessä kokemuksia että asiakkaina ei olla koskaan oltu mutta ilmoituksia meistä on tehty. Jouduttiin entisen työntekijämme kiusan kohteeksi. Hän alkoi potkut saatuaan keksimään kaikenlaisia perättömiä ilmoituksia ja edelleen näin vuosia myöhemmin harrastaa samaa. Itse en jaksa enää välittää sillä tämä ihminen ei selvästikään ole ihan terve.

Ne hyvät kokemukset on just siitä, et ovat jopa luvanneet etteivät ota enää nimettömiä ilmoituksia vastaan. Lähinnä siis yhdessä on naureskeltu noille ilmoituksille kun ne on selkeästi tasapainottoman ihmisen tekeleitä. Vaikka kuinka yrittää esiintyä useampana ihmisenä, niin eihän ne nyt mitä vaan usko. Et mun kokemusten mukaan oikein fiksua porukkaa joka näkee tälläisten läpi ihan kokemuksen tuomilla linsseillä.

Päivämäärä:   16.12.24 23:25:21

Miksi kukaan haluaisi kerätä yksipuoleisia kokemuksia?

Aloittaja ei edes vaikuta kovin tasapainoiselta. Miksi sinulla on halu kääntyä sisaruksiasi vastaan?

Lapsia kyllä otetaan jatkuvasti huostaan mitä naurettavimmista syistä, ja sen jälkeen ongelmat ovat aivan uudella tasolla.

Tulee ehkä uutena asiana osalle, mutta sossuämmät eivät maksa itse sijoituksia, jota tekevät oman egoaan pönkittääkseen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   16.12.24 23:57:52

Tämä aloitus ei sovi nyt sitten ollenkaan siihen narratiiviin jonka mukaan pahat sossumöröt tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta hakemaan poliisin kanssa kotiovelta huostaan lapsia, jotka eivät ole koskaan mitenkään oireilleet eivätkä ole edes aiemmin olleet lastensuojelun asiakkaina, myydäkseen heidät rahantekokoneiksi kulissientakaiseen hoivabisnekseen. Taitaa olla siis ihan keksitty koko juttu, valkopesua.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.12.24 00:13:48

"Lapsia kyllä otetaan jatkuvasti huostaan mitä naurettavimmista syistä, ja sen jälkeen ongelmat ovat aivan uudella tasolla."

Ei todellakaan oteta, sossuämmiä kun velvoittaa laki. Yleensä tämä kuuluu niiden suusta, jotka eivät pysty vanhempina näkemään mitään väärää omassa toiminnassaan. Mitä nyt vähän jos puoliso piikittää kotona, vähän vaan ryypätään joka päivä, vähän vaan on väkivaltaa kotona, vähän vaan on elämänhallintaongelmia... Mut sossuämmät vei lapset ihan vaan omaa egoa pönkittääkseen!

Lähettäjä: janne 
Päivämäärä:   17.12.24 05:41:48

On hyviä kokemuksia, yksi tämän paikkakunnan mielisairas alkoholisti kolmen lapsen isä rauhoittui kummasti, kun sossut alkoivat pommittaa perhettä. Alkkiksen vaimo ja siis lasten äiti on ihan tossu, joka ei kykene edes pöytää pyyhkimään ilman, että joku käskee.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   17.12.24 08:36:55

Lapsia ei todellakaan oteta huostaan helposti.
Johan se Eerikan ja tämän mopilla surmatun lapsen kohtalot sen kertovat.
Rahaa ja resursseja ei ole niin paljon, että lapsia otettaisiin huostaan millään verukkeilla, ellei ole oikeasti pakko ottaa.

Itselläni ei ole kovin hyviä kokemuksia lastensuojelusta itsessään, mutta toki heidän kautta pääsin nuorten psykiatrille joka oli taas aivan kertakaikkisen ihana ja oli sitten avuksi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   17.12.24 09:10:08

Kuinka moni huostaanotettu lapsi on sanonut että huostaanotto oli turha? Yleensä kuulee tuota että olisi pitänyt ottaa aiemmin/onneksi otettiin. Uskon näihin enemmän kuin sossuämmäksi nimitteleviä vuoden vanhempia joita jahdataan viranomaisten toimesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.24 09:36:11

Meistä tehtiin epäpätevän sossun toimesta lasu ja tosi asiallisesti hoidettiin sitten lasun puolelta kuvio. Se sossukin sai sitten asianmukaisen palautteen esimieheltään.

Päivämäärä:   17.12.24 10:23:46

Onhan näitä tarinoita nettikin pullollaan. Jos lapsilla on ongelmia, kuten neuroepätyypillisyyttä, vaaditaan ennen avunantamista huostaanottoa, että arjen struktuuri olisi kunnossa. Laitosten arjen struktuuri on sitä, että käytetään aineita ja hatkataan.

Kun teini kapinoi perhettä ja koulua vastaan, laitos on ratkaisu, vaikka se tarjoaa viiteryhmäksi päihde- ja mielenterveysongelmaiset nuoret.

Kannattaa tsekata, paljonko huostaanotettuja on ja myös se, millaisia ongelmia laitosnuorilla on. Suomen lastensuojelu tappaa.

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   17.12.24 20:15:57

Olen itse työskennellyt lastensuojelun sosiaalityöntekijänä.

Kyllä huostaanotot ovat viimesijainen keino ja aina perhettä pyritään auttamaan muilla keinoin. Lapsen edun tulee olo etusijalla.

Helppoa työ ei ole. Ja aina ei varmasti laitossijoitus ole paras ratkaisu.

Lähettäjä: Katka 
Päivämäärä:   17.12.24 20:56:26

... : Ja sinun kannattaisi perehtyä erilaisiin lastensuojelun yksiköihin ja laitoksiin Suomessa. On paljon yksiköitä, joihin ei oteta esimerkiksi päihdeasiakkaita ollenkaan. Päihdeasiakkaita ottavat yksiköt ovat jo erikoisyksiköitä. Siitä olen samaa mieltä, että toimintakulttuuri ei ole kaikissa yksiköissä läheskään niin hyvää, kuin voisi olla, ja esimerkiksi puuttumisen keinoja koetaan olevan liian vähän. Sen sijaan laitos ei automaattisesti tarkoita sitä, että viiteryhmä on päihde- ja mielenterveyslapset ja -nuoret. Paljon on yksiköitä, joissa tarjotaan vain voimakkaampaa tukea, koska lapsi tarvitsee enemmän tukea kuin esimerkiksi sijaisperhe tai perhekoti voi antaa - esimerkiksi nepsyoirekirjon, jopa kehitysviiveiden, käytöshäiriöiden, traumaattisuuden tai muun sellaisen vuoksi. Laitoksen resurssi ja osaaminen vaan on yleensä huomattavasti laajempi, kuin perhesijoituksessa.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   17.12.24 22:15:19

Ei hyviä kokemuksia. Vaan juuri ne joilla oikeesti ongelmia ni pääsee ku koiraveräjästä. Lähi sukulaisella sossut ei nähny ongelmia. Ja kuinkas kävi . Kaksi kuollut ja yksi pyörötuolissa.

Päivämäärä:   18.12.24 00:22:10

Sossut kömpineet koloistaan. Vai neurokirjoiselle olisi hyväksi olla laitoksessa, jossa ammattilaisilla olisi osaamista. Ei. Lapsi tarvitsee rakkautta ja normaalia elämää ja kontakteja. Mitään niistä ei ole laitoksissa. Sos.alalle eivät jää kuin narsistit, ja se näkyy laitoksissa ja sossuämmissä. Ne joilla on sydän ja aivot tajuavat tekevänsä enemmän pahaa kuin hyvää.

Päivämäärä:   18.12.24 02:24:02

"Onhan näitä tarinoita nettikin pullollaan. Jos lapsilla on ongelmia, kuten neuroepätyypillisyyttä, vaaditaan ennen avunantamista huostaanottoa, että arjen struktuuri olisi kunnossa. "

Juuri näitä surullisia tarinoita kuulee aivan liikaa. Perhe ei saa mitään apua ennen huostaanottoa, kun huostaanotto saatu tehtyä lapsi saa kouluun avustajan, pääsee pienryhmään, saa diagnoosin, saa lääkityksen, saa toimintaterapiaa...jne jne jne. Mitään näistä ei saanut kotona asuessa mutta kummasti löytyy repullinen tukitoimia heti kun lapsi on saatu sijoitettua. Miten suomessa voi olla tälläistä toimintaa????

Tai se, että itse pyytää _apua_, annettu apu on täti joka istumaan ja kyttää ja keskustelee apua pyytävän äidin kanssa mutta täti ei tee kotitöitä eikä koske lapsiin, tädin ainoa työtehtävä on istua ja kytätä äitiä ja keskustella äidin kanssa. Kun itse spua pyytänyt äiti ilmoittaa ettei tästä istuvasta tädistä ole mitään hyötyä vaan enemmän haittaa ja haluaa lopettaa tämän "tukitoimen", lähteekin isopyörä pyörimään koska äiti kieltäytyy "avusta" ja avunpyynnön tuloksena tähdätään huostaanottoon.

Päivämäärä:   18.12.24 05:40:50

Minut on huostaanotettu 2 vuotiaana.

Vanhempani juoppoja.
Kotona ramppaa epämääräistä väkeä juomassa ja remuamassa.
Minä konttailen pitkin lattioita lasinsirujen ja tupakan tumppien seassa.
Ja paljon muuta..
Tämä tilanne -80 luvulla.
Silloin homma toimi ja minun ei koskaan tarvinnut sinne palata! myös pienempi sisareni otettiin huostaan.

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   18.12.24 06:00:57

Itsellä erittäin huono kokemus, sossut asettui vanhempien eron jälkeen isän puolelle kun hän erittäin aggressiivinen ja vaikea ihminen...oli kai helppo ratkaisu...
Vanhin sisarus pääsi pian omilleen, itse kärsin paljon, siitä enempää en pysty kertoa. Keskimmäinen myös ihan hakoteillä, kärsii paljon vanhempien erosta ja sossun lainvastaista ratkaisuista
Joka päivä kun puhelin soi..pelkään että tulee viesti että sisarus on kuollut..itsemurha läsnä kokoajan :(

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   18.12.24 07:55:59

No lapsellani on lastensuojelun kautta tukihenkilö. Tosi vaikea murkkuikä, koulupoissaoloja ja mulla keinot ja jaksaminen ihan loppu. Tapaa tukihenkilöä 2x viikossa ja on ihan tykännyt. Tukenut koulunkäyntiä ja vaikuttaa että vihdoin on joku aikuinen joka saa teinistä jonkun otteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.