Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen saanti ja äidin OmaKanta kirjaukset

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.12.24 17:24:27

Olen nyt vihdoinkin raskaana. Huolenaiheeksi on noussut minua koskevat OmaKanta kirjaukset. Olen ollut pitkään ahdistunut ja stressaantunut, kärsinyt unettomuudesta ja kroonisesta stressistä. Olen saanut psykoterapiaa ja apua ongelmiini. OmaKannan kirjaukset terapiakäynneistä ovat aika karmeaa luettavaa. Nyt olen henkisesti paremminvoiva. Taloutemme on kunnossa, olemme vakityössä ja yliopistokoulutettuja molemmat. Voinkohan joutua ongelmiin näistä kirjauksista, voidaanko meistä kenties tehdä lastensuojeluilmoitus?

Re: Lapsen saanti ja äidin OmaKanta kirjaukset

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.24 17:26:22

Jos herää huoli, saatatte alkuun joutua ensikotiin. Ennaltaehkäisevälasu voidaan myös tehdä. Jos nyt asiasi ovat ok ja elämä tasapainossa, niin tuskin on ongelmaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.24 17:32:01

Muualla sairaanhoidossa ei pääse lukemaan psykiatrisen kirjauksia. Eikä kellään muutenkaan ole asiaa niitä lukemaan (esim. neuvolasta).

Päivämäärä:   16.12.24 17:32:41

Onko mahdollista, että kirjaukset luetaan esimerkiksi neuvolassa? Onko niihin edes mahdollista kenen tahansa päästä käsiksi?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.12.24 17:35:43

Psyk.puolen kirjauksia ei näe kun sen puolen ihmiset. Lh töissä oisin halunnu katsoa mein asiakkaan tietoja ku joutu psyk.hoitoon, niin selvisi tää asia ettei näe kun ei oikeuksia sinne ja se kuulema ihan normi homma.T. Th

Päivämäärä:   16.12.24 17:41:33

No näkeekö työterveyden kirjaukset? Hakeuduin työterveyden kautta avun piiriin ja kävin sitä kautta puhumassa psykologille. Pelkään todella paljon, että lapsi otetaan meiltä pois tai joudun pahoihin ongelmiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.12.24 17:45:30

Ootko varmasti henkisesti paremminvoiva, jos mietit tällaisia noin peloissasi?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   16.12.24 17:45:53

Ei näe työtervhuollonkaan kirjauksia neuvola.

Miksi pelkäät vanhoja merkintöjä?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.12.24 18:12:22

Onko niistä asioista 2 kk vai 12 vuotta?

Sekin vaikuttaa.

Jos herää huoli, hyvä. Saatte enemmän apua kuin muut.

Ei sinulta vauvaa viedä ellet oikeasti ole seko tai pimajda ja kieltäydy tarjotusta avusta.

Päivämäärä:   16.12.24 18:13:06

Jos meillä saavat jopa aivan todistettavasti lasta sadistisesti rääkkäävät vanhemmat pitää lapsensa (kuten vaikka murhatun Eerikan tapauksessa tai tässä jossa isäpuoli tappoi lapsen kuumalla höyryllä) niin vaikea kuvitella, että lapsi otettaisiin aivan normaalilta vanhemmalta pois tämän vanhojen mt-puolen käyntien vuoksi.

Lähettäjä: ,tl 
Päivämäärä:   16.12.24 18:15:46

Voit omakannasta klikata niiden käyntien kirjaukset niin, ettei ne näy muille. Silti ne kai näkyvät saman organisaation käyttäjille, ei esim. työterveyden käynnit näkyvät siinä työterveydessä työskenteleville ja neuvolan kirjaukset neuvolassa, mutta esim. terveystalon kirjaukset eivät näy Oulun Tuiran terveysaseman järjestelmässä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   16.12.24 18:38:02

Onko järkevää hankkia lapsi, jos mielenterveys on tulta luokkaa?

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   16.12.24 18:40:27

Kuten edellä on sanottu, työterveyshuollon kirjaukset eivät näy äitiysneuvolan työntekijälle, eivät myöskään psykoterapiakäyntien kirjaukset. Lastenneuvolan työntekijällä taas ei ole asiaa sinun terveystietoihisi, vaan vain lapsesi terveystietoihin.

Päivämäärä:   16.12.24 18:43:15

Jos lasu tehdään, niin mitä sitten? Jos tarvitsette apua, niin saatte sen ja jos ette, niin ok, onpahan tarkistettu. Miksi stressata asiaa, jos ongelmia ei ole?

Päivämäärä:   16.12.24 18:43:33

Minulla oli niin, että joku neuvolan lääkäri kysyi ikivanhoista kirjauksista missä olin käynyt psykiatrilla. Yhtäkkiä tuli postissa kutsu johonkin pelkopolille. Menin sinne ja siellä kysyttiin miksi tulin. Sanoin en tiedä, sain lähetteen. Luin myöhemmin, että sinne voidaan tehdä lähete myös, jos on mielenterveysongelmia. 10 v vanhojen kirjausten perusteella luultavasti jouduin sinne, koska en ollut synnytyspelkoinen.

Päivämäärä:   16.12.24 18:55:13

Sulla ei ole mitään hätää. Tuollaisten pelkojen takia moni äiti ei uskalla hakea apua. Sä hait ja tulokset näkyvät nyt, voit paremmin. Kukaan ei tee mitään lasuja vanhoista kirjauksista. Jos tekee, niin ottaisin yhteyttä lastensuojeluun perehtyneeseen lakimieheen. Löytyy ihan netistä.

Täältä tulikin jo hyvä vinkki eli käy kieltämässä tietojen luovutus. Silloin niitä ei ilman erillistä lupaa näe Kukaan ja lupaa joudutaan perustellen pyytämään sulta.

Tälläistä roskasakkia on täällä paljonkin, jotka purkavat omaa pahaa oloaan muihin ja pelottelevat jollain ensikodilla. Ei siellä asu pareja, jotka on korkeasti koulutettuja ja käyvät vakiduuneissa, joilla ei ole päihdetaustaa tms. Ne on tarkoitettu oikeasti haastavassa tilanteessa oleville kuten yksin oleville, akuutista mielenterveyden kriisistä tai tuoreesta (mahdollisesti nykyisestä) päihteidenkäytöstä kärsivät. Ei sieltä missään töissä käydä.

Ja ilmoitukset on vaan ilmoituksia. Mun miehen entinen hoito roikkuu meissä edelleen tehden vähän väliä kiusailmoituksia. Nyt vähän reilun kahden vuoden jälkeen tehtiin perättömistä ilmoituksista rikosilmoitus. Aika hurjia juttuja sekin mustasukkainen raukka on ilmoitellut mutta eihän sitä kukaan ota vakavasti vaikka kuinka nimettömänä sepittäisi satujaan. Tietenkin työn puolesta kun tehdään, ne usein otetaan vakavammin. Tärkeintä on kuitenkin se, miten nämä asiat vaikuttavat juuri nyt lapsen kasvuolosuhteisiin. Jos eivät millään tavalla, niin teillä ei ole mitään hätää. Ei keltään viedä lapsia pois siksi että on itselleen hakenut apua. Avun hakeminen nähdään aina positiivisena.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   16.12.24 20:12:51

Ei tollasilla ongelmilla oo mitään vaaraa joutua lastensuojelun asiakkaaksi, tollasethan on tosin yleisiä, ei lasua kiinnosta itsestään hyvin huolehtivat ihmiset. Enkä kyllä mitenkään pysty edes ajatuksissani kääntämään miksi psykoterapiakäynnit luettaisiin ongelmaksi joka johtaa lastensuojelukontaktiin.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   16.12.24 20:28:03

En tiedä miksi ne siellä neuvolassa lukisi sun vanhoja kantamerkintöjä.

Neuvolassa sinulta kysytään kyllä mielialasta ja toki voit itsekin kertoa taustasta ja matalalla kynnyksellä pyytää neuvolan apua, jos huomaat mielialassa notkahduksia. Jos nykytila on ok, niin minusta on turha olla huolissaan noista vanhoista jutuista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.12.24 20:49:40

"Tälläistä roskasakkia on täällä paljonkin, jotka purkavat omaa pahaa oloaan muihin ja pelottelevat jollain ensikodilla. Ei siellä asu pareja, jotka on korkeasti koulutettuja ja käyvät vakiduuneissa, joilla ei ole päihdetaustaa tms. Ne on tarkoitettu oikeasti haastavassa tilanteessa oleville kuten yksin oleville, akuutista mielenterveyden kriisistä tai tuoreesta (mahdollisesti nykyisestä) päihteidenkäytöstä kärsivät. Ei sieltä missään töissä käydä."

Ja sitten on sinunlaisiasi, jotka maalaavat ensikodista lähinnä @!#$ esikartanon kaltaisen paikan (narkkarisinkut siellä piikittelee itseään ja vetää viinaa kolmin käsin, eikä kukaan koskaan käy töissä).

Olen itse ollut ensikodissa vanhemmuuden arvioinnissa. Mieheni kävi töissä sieltä käsin (vuorotyö ja matkaa 120km/suunta), kun itse olin vauvan kanssa talolla. Elämäni oli vauvan syntymän hetkellä vain järkyttävässä kriisissä, joka oli järkyttänyt mieltä sen verran, että neuvolastakin olivat huolissaan.

Mitään siitä ei seurannut, tietenkään. Hyvä fiilis jäi ja muutama ystävä, joihin edelleen pidän yhteyttä. Nykyään noita natiaisia on jo 5. :D

Päivämäärä:   16.12.24 21:44:01

Kaksi pistettä: eli Sulla oli akuutti mielenterveyden kriisi. Se on ollut sit tosi paha jos sinne on pakotettu myös mies jolla kaikki hyvin. Oot ollut siinä kunnossa ettei ole voitu luottaa siihen että mies pystyy katsomaan sun perään, erityisesti jos joutui käymään töissä. Tuohan on ollut ainoa järkevä vaihtoehto. Mä oon kuitenkin alan ammattilainen.

Aloittajalla ei ole tollasta tilannetta. Siksi ei ole järkevää pelotella häntä ensikodilla. Ja ne on tosiaan eniten täynnä mt- ja päihdeasiakkaita. Ei suinkaan ihmisiä joilla sillä hetkellä on kaikki hyvin. Itsekin kuvasit aikamoista mielenterveyden järkkymistä talolla asumisen aikana. Ja ollaan nyt rehellisiä, sinne joudutaan siinä vaiheessa kun toinen vaihtoehto on lapsen huostaanotto. Ei ne mitään lomakeskuksia ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.