Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työkykyneuvottelut, kokemuksia?

Lähettäjä: Repe 
Päivämäärä:   16.12.24 16:14:12

Kiinnostaa millaisia kokemuksia teillä on työkykyneuvottelusta?

Itse olen ollut väsymyksen ja masennuksen takia sairaslomalla syksyllä 2 vk ja nyt 1vk (on lääkitys ja terapia), ja nyt työterveydestä ilmoitettiin että esimies on järjestänyt neuvottelun.

Omat fiilikset on etten oikein tiedä miksi tämä on järjestetty, mihin siellä pyritään ja mitä esimies tällä hakee, kun häntä ei kummemmin kiinnosta alaisten hyvinvointi eikä edes itse viitsinyt neuvottelusta mulle ilmoittaa.

Re: Työkykyneuvottelut, kokemuksia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.24 16:16:42

Taitaa olla ihan työnantajan velvoite keskustelun järjestäminen. Eli ei työnantaja kaikkea tee pahuuttaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.12.24 16:32:10

Lakisääteinen homma.

Lähettäjä: Va 
Päivämäärä:   16.12.24 16:38:28

Ihan normaali lakisääteinen juttu. Ei liity masennukseen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   16.12.24 16:39:59

Näitä pitää järjestää, kun tietty määrä poissaoloja kertyy.

Kyllähän väsymys ja masennus liittyy aika vahvasti työkykyyn.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.12.24 16:49:46

No jos olet syksyllä ollut pitkän pätkän poissa ja taas viikon ja nämä eivät ole mitään flunssia tai muita vaan johtuvat siitä, että sinua väsyttää ja on paha mieli, niin mitä se mielestäsi on ellei kyseenalaista työkykyä?

Tuollaiset poissaolot ovat työnantajalle sairaan kalliita. Pienyrityksiä menee sellaisten takia nurinkin. On ihan oikein, että silloin otetaan puheeksi, onko työkykyinen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.12.24 17:02:39

Nopeesti teillä meni työkykyneuvotteluihin.
Mä olen kärsinyt 2 vuotta polvi-ongelmista ja ollut tuona aikana useamman kuukauden saikulla eikä mitään olis tapahtunut ellen itse olisi ehdottanut työkykyneuvotteluja. Sekin hoidettiin puhelimessa, kun olin työterveyslääkärillä. Ehdotukseni sopi työnantajalle. On vähän parantanut työkykyäni eli olen ollut saikulla vähempi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.12.24 17:14:44

Tämä tulee työnantajan työterveyshuollon sopimuksesta, ei esimiehen ilkeydestä. On ennakkoon sovittu mikä määrä poissaoloja, syystä riippumatta, aiheuttaa kutsun työkykykeskusteluun. Joissain paikoissa näitä pidetään jo silloin, jos osuu useampi lyhyt flunssa, vatsatauti tms tartuntatauti aiheuttaa muutaman kuukauden sisällä useamman poissaolon. Toisissa paikoissa sitten pidemmät poissaolot johtavat keskusteluun. Ihan turha stressata tai suuttua kutsusta.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   16.12.24 19:37:33

Aloittajalla voi tosiaan olla ihan syytäkin mennä työkykyneuvotteluihin, jos mielenterveyden häiriöiden takia on viikkokausia pois töistä jo syksyn ja alkutalven aikana. Ei kuulosta siltä, että pystyisit tekemään niitä töitä, joihin sinut on palkattu.

Mutta työkykyneuvotteluihin on tosiaan usein olemassa ihan selvä vuorokausiraja. Minulla oli kerran 10 sekunnin työkykyneuvottelu, kun olin syksyllä kerran flunssassa (2 pv) ja keväällä kerran (2 pv) ja niiden lisäksi suunnitellussa leikkauksessa, josta tuli muistaakseni 2 viikkoa sairauslomaa. Vuorokausiraja ylittyi siinä vähän. Totesimme esimiehen kanssa, että poissaolot eivät anna syytä epäillä työkykyä ja hän pystyi laittamaan ruksin jonnekin lomakkeeseen, että on keskusteltu.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   17.12.24 10:48:01

Olen ollut, koska meillä työterveyden fysioterapia-lähete vaati kolmikantaa. Eipä jäänyt mitään huonoja kokemuksia.

Näitä järjestetään yleensä sen takia, että tietty saikkumäärä ylittyy. Saikuttaminen ei ole halpaa kenellekään, joten kaikkien intressi on pitää sinut työ- ja toimintakykyisenä. Se ei siis ole hyökkäys sinua vastaan, vaan tarkoitus on yhdessä miettiä, mitä vointisi hyväksi voidaan tehdä.

Kutsu tulee työterveydestä, joten esihenkilösi ei välttämättä tiedä ajankohtaa sen aiemmin kuin sinäkään.

Mene keskusteluun avoimin mielin äläkä turhaan ole puolustuskannalla, tilaisuus on sinua varten. Kerro tilanteestasi rehellisesti, osapuolet eivät saa kertoa keskustelun sisällöstä ulkopuolisille.

Lähettäjä: Noko 
Päivämäärä:   17.12.24 11:01:39

Mutta työkykyneuvotteluihin on tosiaan usein olemassa ihan selvä vuorokausiraja. Minulla oli kerran 10 sekunnin työkykyneuvottelu, kun olin syksyllä kerran flunssassa (2 pv) ja keväällä kerran (2 pv) ja niiden lisäksi suunnitellussa leikkauksessa, josta tuli muistaakseni 2 viikkoa sairauslomaa. Vuorokausiraja ylittyi siinä vähän. Totesimme esimiehen kanssa, että poissaolot eivät anna syytä epäillä työkykyä ja hän pystyi laittamaan ruksin jonnekin lomakkeeseen, että on keskusteltu.

Minulla vastaava kokemus. Vrk raja ylittyi alkuvuoden umpparileikkauksen + loppuvuoden noroviruksen takia. TA vaan vähän naureskeli muodollisuudelle ja juotiin yhdessä nopeat kahvit :)

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   17.12.24 11:37:37

Meilläkin pidetään ihan rutiinisti työkykyneuvottelu, jos poissaoloja on 2 viikkoa tietyn ajan sisään. Esim. työkaverilta leikattiin nielurisat ja multa suonikohjut, kumpikin sai 2 viikon saikun. Vaikka työoloilla jne. ei ole mitään tekemistä näiden vaivojen kanssa, niin neuvottelut käytiin läpi, todeten tilanne. Kutsutaan ns. varhaisen puuttumisen malliksi, jossa uupuminen tai muuten työkykyyn mahdollisesti negatiivisesti vaikuttavat tekijät pyritään saamaan kiinni ja tekemään tarvittavat korjausliikkeet.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.12.24 11:55:03

Onhan selvää että jos tt ei suoriudu työstään toistuvasti niin jotain täytyy tehdä. Täytyy selvittää mikä on terveys ylipäänsä. Onko jotain muuttunut tilapäisesti vai pysyvästi. Täytyykö kenties työhön tehdä muutoksia tai ohjata työterveyteen kuntoutuksen tarpeen arviointiin. Mitkä on tt omat tuntemukset tulevaisuutta ajatellen, jne.
Joskus voi johtopäätös olla ettei nykyinen työ enää onnistu jolloin tulee eteen uudelleen koulutus tai muutoin työkyvyn arviointi kokonaisuudessaan.

Lähettäjä: Kop 
Päivämäärä:   17.12.24 12:38:47

Aloittaja on juuri sellainen tapaus jonka takia varhaisia työkykyneuvotteluita on järkevä pitää. Ei niistä ole hyötyä, jos on jonkun leikkauksen tms vuoksi ollut poissa. Mutta juuri aloittajan kuvailemassa tapauksessa on hyvä käydä tilanne läpi ja miettiä, mitä työpaikalla voidaan aloittajan työkyvyn tukemiseksi.

Lähettäjä: Nilkka 
Päivämäärä:   17.12.24 13:25:20

Minulla murtui ranne ja olin 6 viikkoa saikulla. Palattuani oli työkykyneuvottelu, koska saikkuraja oli ylittynyt. Teen toimistotyötä, joten neuvottelussa mietittiin, miten ranne tulee alussa kestämään näppäimistön käyttöä. Sain rannetuen näppäimistön eteen. Muuten oli ihan ok keskustelu. Alkaapitäen oli selvää, ettei ranteen murtuminen johtunut työoloista.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   17.12.24 14:32:36

Kannattaa pyytää työsuojeluvaltuutettu mukaan.
Ihan varuiksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.