Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luotatteko lääkäreihin?

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   16.12.24 14:51:20

Luotan. Ovathan he koulun käyneitä :)

Re: Luotatteko lääkäreihin?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   16.12.24 14:55:20

En, ei lääkärikään luota potilaaseen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.24 14:55:22

Luotan kyllä. Joskus on joutunut vaatimaan tutkimuksia mutta aina on sitten lopulta saanut ja vika löytynyt. Budjettivikahan tuo on enemmän :(

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   16.12.24 14:58:46

Kyllä. Varsinkin tuttuihin lääkäreihin.

Päivämäärä:   16.12.24 14:59:07

Oma kokemus on, että osaan itse tehdä paremmat diagnoosit. Välillä mennyt tutkimuksiin ja lääkärit levitelleet käsiään etteivät tiedä mikä vaivaa ja sitten kun olen kertonut mitä itse epäilen niin ovat myötäilleet että se se varmaan on ja googlella sitten ohjeet hoitoon. Että joo, tosi luotettavalta meiningiltä vaikuttaa. Ja esim. terveyskeskuslääkärit ei todellakaan tiedä ja osaa kaikkea. Erikoislääkärit voi jotain osatakin, mutta riippuu tosi paljon. Varmasti heissäkin on ihmisiä, joita ei työnteko kiinnosta ja töissä ollaan vaan rahan takia eli potilaita liukuhihnalla ja koitetaan päästä mahdollisimman helpolla eli ei tutkita tai hoideta kunnolla. Mun mielestä on vähän tyhmä, jos sokeasti luottaa jonkun ihmisen osaamiseen. Samaan tautiin saattaa eri lääkärit antaa ihan eri diagnoosin, tätä saa lukea vähän väliä. Esim. raudanpuute diagnosoidaan monesti masennukseksi.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   16.12.24 15:34:44

Harvemmin

Lähettäjä: Vuosien kokemus 
Päivämäärä:   16.12.24 15:55:17

Osaan lääkäreistä luotan vielä, poliiseihin en enää. Näin ne Suomen yhteiskuntarakenteet sortuu ja silmät aukeaa, kun vanhaksi elää.

Päivämäärä:   16.12.24 15:58:14

Osaan luotan, osaan en.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.24 16:48:17

Miksi pitää lääkäriin mennä jos ite tietää mikä vaivaa??

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   16.12.24 16:55:02

"Miksi pitää lääkäriin mennä jos ite tietää mikä vaivaa??"

Vaivan hoito saattaa vaatia reseptilääkityksen.

Lähettäjä: en ni 
Päivämäärä:   16.12.24 16:56:22

Olen lukenut Kanta-tekstejäni ja niistä usein huomaa että lääkäri ei kuuntele kuin puolella korvalla, ja vetää johtopäätöksiä omiin ennakko-oletuksiinsa perustuen ennemmin kuin faktoihin. Eli ovat ihan samanlaisia tolloja kuin me muutkin, joten ei, en luota.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   16.12.24 18:56:26

Joo, ei tosiaan hirveästi herätä luottamusta jos lääkäri alkaa googlesta etsiä vastauksia, tai ei edes kuuntele mitä hänelle sanotaan, niin että diagnoositkin ovat sitten mitä sattuu. Näitä on joskus tullut vastaan ja silloin olen varannut ajan joltain toiselta lääkäriltä missä asia sitten on hoitunut niin kuin kuuluukin. Joihinkin lääkäreihin luotan, toisiin en.

Lähettäjä: Turhauttavaa 
Päivämäärä:   16.12.24 19:10:13

Eniten luotan leikkauksia tekeviin kirurgeihin.
Muiden osalta on tullut vastaan liikaa niitä tapauksia kun todetaan että lääkäreillä on eri mielipiteitä ja epäselvissä tapauksissa pitäisi kysyä toisenkin lääkärin mielipidettä ja vielä kolmannenkin. Luottamus on murentunut tuosta syystä.
Kierrän tavalliset terveyskeskuslääkärit kaukaa jos vaan suinkin voin. Niihin en luota pätkän vertaa enää. Samaa virallisen lääketieteen jargonia jauhetaan ja ei kuunnella potilasta.

Lähettäjä: raaja 
Päivämäärä:   16.12.24 19:14:46

Niin se vaan on että ihminen on osiensa summa.

Lähettäjä: Miss Folio 
Päivämäärä:   16.12.24 19:39:33

En luota lääkäreihin, en lääkkeisiin, enkä rokotteisiin.

Päivämäärä:   16.12.24 21:59:55

En luota kaikkiin koska olen monesti joutunut selvittämään itse mikä minua vaivaa että olen sitten voinut hakeutua oikeisiin tutkimuksiin. Aika monesti mennyt näin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.24 22:22:06

Tapailin lääkäriä, joka esitteli itsensä poikamieheksi. Veti rooliaan melko hyvin, mutta sitten paljastui, että tällä olikin vaimo ja lapsi.

Ei ollut muissakaan asioissa erityisen luotettava. Nykyään on Kelalla asiantuntijana tekemässä päätöksiä. Eipähän joudu kohtaamaan potskuja, jotka olivat sairauksineen tylsiä.

Tämän pohjanoteerauksenkin jälkeen luotan jollakin tasolla lääkäreihin, mutta kyseenalaistan aika herkästi kaiken, mikä ei perustu selkeisiin faktoihin.

Lähettäjä: minni 
Päivämäärä:   16.12.24 22:25:27

en. kymmenen vuoden kokemus

Päivämäärä:   16.12.24 22:33:19

Luotan lääkäreihin lääketiedettä koskevissa asioissa, koska heillä on koulutus siihen ja minulla ei. Samalla ymmärrän, että kukaan ei ole millään alalla erehtymätön tai toimi ilman, etteikö ympäristö vaikuttaisi tekemiseen.
Siksi yritän vältellä pieniä terveyskeskuksia ja kerään sukanvarteen, että pääsisin joskus ehkä yksityiselle ja pysyisin hengissä siihen asti, että tääläkin pershikiällä saataisiin aikaan perhelääkärijärjestelmä.
Mutta haaveeksi taitaa jäädä ja kuolen hoidon puutteeseen jossain ikävaiheessa, mikä ei ole lääkäreiden vika.

Päivämäärä:   16.12.24 22:43:06

En.

Niin monta vakavaa hoitovirhettä nähneenä en todellakaan luota. Lääkäriä kiinnostaa palkka mikä kilahtaa tilille ja se, että potilaista pääsee mahdollisimman nopeasti eroon. Mitään aitoa mielenkiintoa potilaan hoitamiseen en ole vielä nähnyt.

Täällä ei valitettavasti kannata sairastua, ja jos sairastuukin, niin täytyy vaan toivoa, että joku läheinen jaksaa taistella hoidon puolesta, mikäli itse ei siihen enää kykene.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   16.12.24 23:08:13

Riippuu lääkäristä.

Päivämäärä:   16.12.24 23:14:03

Luotanko lääketieteellisissä asioissa? Pääsääntöisesti kyllä. Luotanko muissa asioissa? Riippuu ihan henkilöstä, aivan kuten kaikkien muidenkin kohdalla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.12.24 23:16:34

Oon ollu sotealalla pitkään monissa eri paikoissa ja tehnyt todella monien lääkäreiden kanssa yhteistyötä, ja aivan ehdottomasti luotan. En muista tilanteita joissa lääkäri olisi vastuutaan paennut tai laiminlyönyt velvollisuuksia tai ohjeita. Inhimilliset erehdykset ja muut ovat asia erikseen koska lääkärit ovat ihmisiä siinä missä muutkin.

Lähettäjä: Tore 
Päivämäärä:   16.12.24 23:27:23

En ainakaan enää ikinä yksityisiin, sen verran persiilleen mennyt muutama diagnosi.

Omaan lääkäriin luotan täysin vaikka julkisella onkin. Toki minun tilannetta käydään säännöllisesti läpi usean alan asiantuntijan kesken, joten hänellä on hyvät tukijoukot pitämässä minua hengissä ja terveenä.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   16.12.24 23:56:49

Osaan luotan kyllä. Tosin enpä muista milloin olisin viimeksi käynyt lääkärissä ilman, että olisin tiennyt etukäteen mikä on diagnoosi ja mitä lääkkeitä siihen haluan. Ja haluamani olen saanut.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.12.24 01:30:05

Osaan luotan ja on pakkokin luottaa. Epäluottamus leikkavaa ortopedia kohtaan olis vähän turhaa. Mutta on lääkäreitä joille jopa sanelen hoitoni ja joihin en luota. Riippuu sairaudesta mitä hoidetaan ja lääkärin ammattitaidosta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 02:12:06

Tottakai luotan; ei ne lääkärit ole siellä yliopistolla sitä kymmentä vuotta erikoisaloineen opiskellut turhaan.
Olen itsekin opiskellut seitsemän vuotta ja rapiat päälle yliopistossa, toki eri alaa, mutta sen takia luotan siihen porukkaan, vaikka ovat eri laitoksella.

Sillä perusteella olen aina mukisematta antanut luvan kandiryhmälle tulla kurkistelemaan jokaista operaatiota, mitä on harvoin pitänyt tehdä. Ja antanut luvan tehdä esim. ensimmäisen luomenpoiston nuorelle lääkärille, joka oli poistanut luomen viimeksi koulussa.
Ja tämä myös siksi, että minun omaa syntymääkin on ollut todistamassa isäni ja ja hoitohenkilöstön lisäksi se kandien hiljainen joukko nurkassa, koska äitini oli sairaanhoitaja ammatiltaan ja omasi aina reippaan suhtautumisen lääkäreihin ja niiden kouluttamiseen.
Olen toki myös nykyään itseohjautuva ihminen, joka hoitaa hyvin tiedotetun perushoidon itse ja lähtee lääkäriin vasta, jos tarvii hoitoon reseptiä.
Mutta en ikinä kritisoisi lääkäreitä, niiden palkkoja tai pelleilisi saikkujen kanssa.

Lähettäjä: Jone O 
Päivämäärä:   17.12.24 02:21:27

Vastavalmistautuneisiin eläinlääkäreihin en luota. Epäiltiin koiralla märkäkohtua hammaskivioperaation jälkeen. Kohtu ultrattiin, mitään ei näkynyt. Olis pitäny vaatia kunnon verikokeet. Joku pöpö oli päässy munuaisiin ja eivät ottaneet tulehdusarvoja. Sitten kun vietiin muualle, oli myöhäistä. Näin on käynyt myös ihmislapsille (tulehdusarvot tsekkaamatta) liian usein, joten... ..pitää muistaa että "Errare humanum est".

Lähettäjä: Valkotakki 
Päivämäärä:   17.12.24 02:38:07

Kyllä, ihminen on erehtyväinen ammatista riippumatta.
Jos epäluottamus kasvaa niin, että se vaikuttaa asenteisiin: kaikilla on mahdollisuus opiskella laitoksella iso osa elämästä ja maksaa siitä iso hinta, vaikka edelleen oletetaan, että opiskelu on ilmaista. Ei ole.
Ei mistään koulusta putkahda valmiita ammattilaisia ilman käytännön kokemusta.

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   17.12.24 03:04:52

En, meidän nelihenkisessä perheessä kuusi huomattavasti viivästynyttä diagnoosia.
Lisäksi toisen vanhempani syöpä diagnoosi viivästyi oleellisesti, samoin hoidosta aiheutuva vakavan komplikaation tunnistaminen (lopulta tämän selvitti siskoni, ja se pelasti hengen).

Päivämäärä:   17.12.24 03:05:30

Lääkärin ammattiin kuluu myös niiden hetkien käsitteleminen ja sietäminen, että on itse erehtyväinen tai kaikki mahdollinen on tehty ja sitten päälle vielä niiden viha, jotka epäilee sitä, että et tehnyt oikein tai kaikkeasi.

Jokaisella ihmisellä on mahdolliuus pyrkiä lääketieteelliseen ja kouluttaa itsensä lääkäriksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.