Lähettäjä: n
Päivämäärä: 16.12.24 12:46:45
Olen jo yli kolmekymppinen, mutta en vieläkään oikein tiedä, mitä elämässä haluan! Joo eihän kaikilla tarvitse olla mitään lapsuudesta asti ollutta unelma-ammattia tai muuten suuria päämääriä ja tavoitteita ja elämä voi olla hyvää, mutta kun itse tiedän vain, että olen tyytymätön, mutta en tiedä mihin suuntaan lähtisin asioita muuttamaan.
Tällä hetkellä esimerkiksi uuden alan opiskelu on poissa laskuista ihan taloudellisista syistä. Mutta tokihan voisin pohtia, mikä se ala sitten olisi, mitä yrittäisi lähteä opiskelemaan, JOS sellainen mahdollisuus jossain kohtaa tulisi. Mutta enpä ole sitä keksinyt.
Ja entäs sitten asuminen. Minulla on kaksi täysin päinvastaista haavetta: toisaalta haluaisin asua pienessä omakotitalossa hieman enemmän "maalla", pienellä paikkunnalla, josta kuitenkin vain muutama kymmentä kilometriä isompaan kaupunkiin, jossa on palvelut. Mutta toisaalta taas haluaisin muuttaa yhteen toiseen isoon kaupunkiin, jonnekin keskustan laitamille. Nuo haaveet ovat niin erilaiset, että en tiedä, kumpaa oikeasti haluaisin millään tavalla edes yrittää edistää?! Unelmatilanteessa asuisin tietysti vakkariin tuolla isommassa kaupungissa ja minulla olisi ympärivuotinen vapaa-ajan asunto siellä pienellä paikkakunnalla, mutta ihan rehellisesti sanottuna en usko, että vaikka nuukailisin tästä päivästä alkaen, niin että saisin edes eläkeikään mennessä tarpeeksi varallisuutta molempiin. Hyvä jos jompi kumpi voisi olla mahdollisuuksien rajoilla jossain kohtaa elämää.
Valitettavasti monissa asioissa sellaiset realiteetit kuin esim. raha rajoittavat kokeilun mahdollisuuksia. Eli haluisi olla sillä lailla kohtuuvarma, että se valinta minkä tekee, tuntuisi ainakin hetkellisesti hyvältä, eikä mieli muutu heti seuraavana päivänä, kuten itsellä.
Sanomattakin on myös selvää, että en esimerkiksi vieläkään tiedä, haluiasinko lapsia vai en. Ja se nyt ainakin on asia, jota ei saa peruttua, päättää kummin vain.
Virhearvioita sattuu varmaan useimmille elämässä, tai haaveet ja suunnitelmat muuttuvat. Mutta kun itselläni ei oikein meinaa edes olla mitään pitkäkestoisia haaveita, vaan sellaisia hetkellisiä "voisi olla kiva" -fiiliksiä, jotka sitten muuttuvat heti huomenna tai viimeistään ensi kuussa. Tuo asumispaikan haave on oikeastaan ainoa sellainen pitkäaikaisempi, että haluaisin joko tai jomman kumman toteuttaa. Toki hetkellisesti tulee myös muita asuinpaikkahaaveita, mutta nuo kaksi ovat säilyneet.
|