Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Dissosatiivinen häiriö

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   15.12.24 18:33:24

Onko kokemusta? Läheinen sai dg ja ptsd myös.
Hoito?

Re: Dissosatiivinen häiriö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.24 18:36:58

Hoito on (trauma)terapiaa. Kaverillani on DID ja minä dissoilen muuten vaan cptsdn takia.

Lähettäjä: Ulrika 
Päivämäärä:   15.12.24 18:37:25

Mulla on molemmat ja masennus lisäksi. Masennukseen on lääkitys, PTSD + dissosiaatiohäiriö hoituvat psykoterapialla. Näitä on tietysti niin monenlaista kuin on diagnosoitua ihmistäkin, eri variaatioita, erilaisin oirein, eri vakavuusasteisena.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.24 18:38:39

On kokemusta.
Ptsd, vakava masennus ja sekamuotoisen psykoosin oireilua oli ton kaverina.
Läjäpäin lääkkeitä ja hyvä traumaterapeutti, pitkä terapia.

Siitäkin suosta on mahdollista nousta, olen täysin lääkkeetön, työssäkäyvä äiti-ihminen nykyään. Mutta oli kyllä kamalat pari vuotta, osa ajasta on ihan pimennossa. Olin pari kertaa osastollakin, muistan näistä kerroista vain toisen, toisesta ei ole mitään muistikuvaa. En osaa edes kuvitella, miten raskasta se aika oli mun läheisille.

Päivämäärä:   15.12.24 18:48:30

Mitens päihteidenkäyttö? Läheisellä ainakin kannabiksen käyttöä,, varmasti pitäisi lopettaa ennen terapiaa. Hälläkin ollut vakavaa masennusta ja osastojaksoja jo vuosia

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   15.12.24 20:28:45

Päihteet pitöisi jättää. Pahentavat.

Itellä monta dgtä, dissosiaatiota akuutteina epätodellisuusoloina ja toisaalta eri puolia, jotka völillä vaihtuvat (ei kuitenkaan tyylipuhdas did).

Päivämäärä:   15.12.24 22:58:17

Näin ajattelinkin. Kunhan pystyisi jättämään, että pääsee terapiaan jota suositeltiin sairaalaan psykiatri

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   16.12.24 11:33:06

Mulla on teaumaperänen dissosiaatio ja eläkkeellä. En kadota aikaa onneksi ja nykyään pärjään ihan hyvin.

Päivämäärä:   16.12.24 16:47:27

Kiitos vastauksista

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   16.12.24 16:49:55

Miten teillä did oireilee? Onko eri persoonia, jotka toimivat omin päin?

Päivämäärä:   16.12.24 17:02:45

DID-kaverillani on kasa persoonallisuuksia joista yleensä muutama on hallitsemassa tilannetta. Yksi haasteista on ne häpeän tunteet jotka nousee sen jälkeen kun joku nuorempi persoonallisuus pääsee rattiin ja vaikka puhuu ihmisille.

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   16.12.24 20:05:45

On kyllä pelottava ajatus, että samassa kehossa asuu tavallaan joku toinen, jolla on oma mieli ja joka ottaa vallan. Olen vähän tutustunut tähän, etenkin yksi dokkari jäi mieleen. Siinä naista oli lapsena käytetty niin pahoin srksuaaliseti hyväksi (oma isä vieläpä), että hänelle kehittyi did ja lukuisia eri persoonia suojelemaan häntä. Miten kammottavia traumoja täytyykään lapsella olla, että käy noin :(

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.24 20:31:54

C: Miten paha se on että olet päässyt eläkkeelle?

Päivämäärä:   16.12.24 20:53:58

Lapsena oli "epätodellisuus"oloja todella usein, yleensä sosiaalisissa tilateissa, melussa, kirkkaissa valoissa... Siitä yleensä paniikkikohtaukseksi kun tunne oli niin paha. Rajoitti elämää paljon. Loppui joskus teini-ikäisenä. Nykyisin 30+v tulee harvakseltaan kohtauksia, aikuisena on pystynyt hallitsemaan ne niin että saa itsensä repäistyä irti epätodellisesta tunteesta. Minulla ei tietääkseni ole mitään eri persoonallisuuksia kyllä. Terapiassa kävin 3v masennuksen takia ja edelleen (varmaan loppuelämän) lääkityksellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.