Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun elämä vaan pyörii hevosten ympärillä <3

Lähettäjä: lääpällään 
Päivämäärä:   15.12.24 14:04:43

En valita mutta onko muilla sama?

Re: Kun elämä vaan pyörii hevosten ympärillä <3

Lähettäjä: Täällä 
Päivämäärä:   15.12.24 15:09:42

Juu on

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   15.12.24 15:25:42

Joskus oli.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   15.12.24 16:09:34

On. Kun herään lähden tallille aamuvalkkuun ja tallihommat ennen töitä, sitten töihin jotta saa rahaa elättää hevosta- töistä oheistreeniin jotta voisi ratsastaa paremmin- illalla tallilla toisen hevosen jumppa (tällä hetkellä kuntoutuu saikulta) ja sitten kotiin suihkun kautta sänkyyn. Kisa- ja valmennusreissupäit oma lukunsa. En tiedä mikä on se ihme hulluuden js intohimon suloinen sekoitus, joka pakottaa jatkamaan. Olen itselleni joskus tehnyt lupauksen, että saa lopettaa kun tietty kisatavoite X on saavutettu. Pelkään, että kuolen uupumukseen ennen sitä. Tiedän, että on etuoikeus pystyä elämään näin ja monilla on rankempaa, mutta rehellisesti vähän jaksamisen rajoja alkaa tämä elämäntapa koitella. Erityisesti kun töitä joutuu painamaan hintojen kallistuessa vaan sellaisia tuntimäärää, ettei terveys tykkää. Mutta mikään muu ei anna samoja ns kiksejä kun tämä homma.

Lähettäjä: Nassi 
Päivämäärä:   15.12.24 16:46:17

Aika lailla. Käyn mä töissäkin, mutta aika harvoin näen muista kuin heppakavereita enää. Omia on kolme.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   15.12.24 17:12:44

Näin se meni minullakin ennen.

Lähettäjä: fast 
Päivämäärä:   15.12.24 17:50:42

Samaa hommaa.

Yks tallivapaa viikossa, muuten kaikki vapaa-aika menee hevosten kanssa. Tosin lapsi harrastaa mukana.

Omia on kaksi, tai no kolme, mutta yksi asuu väliaikaisesti muualla. Mietin just tallin vaihtoa parempiin puitteisiin, mutta se tarkoittaisi vielä enemmän töitä ja vuorokaudessa ei vaan repeä enempään.

Lähettäjä: Pullo 
Päivämäärä:   15.12.24 20:08:58

Teininä se oli sitä, kaikki vapaa-aika meni hevosille. Parasta ikinä. :) Nyt elämässä on jo muutakin ja hyvä niin, mutta kyllä hevoset kuuluvat edelleen tiiviisti elämään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.24 20:20:55

Itsellä oli pitkään 06-21 hevosia, hevosia ja hevosia. Harrastukset ja työt.
Omat hevoset joita on vuosien mittaan ollut välillä 3 ja yhdessä vaiheessa tallissa oli 10 on olleet omassa pihassa.
10 hevosen kanssa myös työt oli kotona. Hävitin vieraat hevoset pois ja talli rempattiin niin, että 5 hevosta mahtuu enää :) Aikaisemmin oli 10 karsinapaikkaa.

Nykyään on muutakin elämää ja hyvä niin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.24 20:29:22

Nykyään on elämässä sellaisia ajanjaksoja, kun kaikki aika menee hevosiin ja niiden mukaan, sitten välillä on muutakin sisältöä elämässä kuin hevoset. Sopii itselleni tämä järjestely.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.24 21:25:40

Lily mistäpäin olet, kaipaatko apua kuntoutusprojektisi kanssa. he A + tasoinen nykyään hevoseton ,(omia ollut 6) ja jossain vaiheessa työskentelinkin tallilla (20v sitten) voisi kaivata kivaa puuhastelua ja kevyttä ratsastelua :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.24 00:18:09

Maailman puuduttavimpia ihmisiä ovat he, joiden elämä pyörii yhden asian ympärillä. Hakeutukaa hoitoon.

Lähettäjä: messi 
Päivämäärä:   16.12.24 06:35:28

Oon kans miettinyt tota et pidetäänkö mua jotenkin mt-potilaana! Hevoset vie kaiken rahan, vapaa-ajan ja terveyden!
En töiden lisäksi tee muuta kuin ole tallilla ja sohvalla :D Joskus spesiaalitilanteissa varaan jonkun keikan tms. ja meen sinne mutta sekin vaatii etukäteisjärjestelyt että saa tallihommat tehtyä.

Tosin en pystyisi lopettamaankaan! Ei tulisi mitään tästä elosta jos ei olisi tota hevoshommaa ja tallia!

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   16.12.24 08:40:47

sairaushan tämäkin on.
itse olen parantumassa yli 30 vuoden harrastamisen jälkeen.ei enää tällä kulurakenteella ole varaa eikä halua työntää rahaa hepanpyllyyn josta saa tällä hetkellä takaisin aivan tyhjää. mitään muuta ei ole kuin kallliiden rehujen osto, ruokkiminen ja paskan lappaaminen ja ne kaikki ottaa päähän.

halua olisi tässä elämän vaiheessa käyttää vähäiset rahat perheen pieneen matkusteluun. ja hevosharrastamisen lopettamiseen jonka alasajo näyttäisi nyt kestävän vielä viitisen vuotta, jotta saan varsat myytyä, pari laitettua teuraaksi ja pari ehkä jää eläkepäiville vielä..

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   16.12.24 09:05:20

Olette todella onnekkaita, kun saatte elää hevosten kanssa! Nauttikaa.

Itsellä tavoitteena säästää vielä vuosi ja ostaa sitten ensimmäinen oma hevonen.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   16.12.24 09:27:18

Kirjaimellisesti kyllä.

Aamulla herään töihin ja normaali työpäivä on 7-16.30, jonka aikana teen töitä työnantajani hevosten kanssa. Sen jälkeen ratsastan omat tai omien asiakkaiden hevoset. Sitten 2-3 kertaa viikossa teen iltatallin.
Siinä ei päivässä paljon jää aikaa enää muille asioille.

Päivämäärä:   16.12.24 09:50:13

Meillä on aina hevosia ollut jo ennen syntymääni. Koskaan ei ole hevosetonta vuotta ollut. Lapsuus ja teini-ikä tuli pyörittyä tallilla kavereiden kanssa. Teininä tuli treenattua, valmennettua ja kisattua paljon. Koulusta suoraan heppailemaan vapaa-ajalle pääsin noin kello 10 aikaan illalla aina. Oli niin vaikea hevonenkin alla, että kisat ei menneet mitenkään nappiin ja heppa oli tasokas, mutta liian vaikea teinitytölle. Sit kerran kun voitettiin vuosien jälkeen niin koko motivaatio katosi ja lopetin kisaamisen. Tuli sellanen burnout ja tarvitsin 3v ratsastustaukoa ja hepat sai vuokraajat. Nykyään keskityn maastakäsittelyyn ja olen sitä opetellut paljon. Monty Roberts on suuri inspiraatio. Muutamia ongelmiahevosia olen kans saannut, jotka olisi muuten mennyt monttuun ja niitä olen treenaillut maastakäsin ja nautin siitä paljon.
Olen oppinut nykyään rakastamaan ratsastusta itseäni ja hevosta varten enkä tason kehittämiseen. Unelmoin vaihtavani joskus lännenratsastukseen kokonaan. Nyt ei vituta taas käyttää koko vapaa-aikaa heppojen kanssa kun on löytänyt sen alueen mistä oikeesti nauttii eikä sitä mikä vaan on yleisin laji Suomen hevosyhteisössä harrastaa ja mikä ei omalta lajilta tuntunut.

Lähettäjä: heps 
Päivämäärä:   16.12.24 10:00:00

Elämä on valintoja, oma valintani on harrastaa ja kilpailla hevosilla ja siksi elämä pyörii hevosten ympärillä. Joskus satunnaisesti näen muitakin kavereita mutta kun eivät ymmärrä kilparatsastusta niin hankalaa on koska arki-illat menevät lähes poikkeuksetta tallilla ja viikonloput kisoissa. Ja jos en ole tallilla niin omaa kehoakin pitää huoltaa käymällä itsekin salilla.

Päivämäärä:   16.12.24 10:29:04

Juu, kaikki aika ja rahat menee yhteen hevoseen. Ei muuta elämää oikeastaan. Töissä käyn rahan saamiseksi harrastukseen.

Lähettäjä: mountain 
Päivämäärä:   16.12.24 12:51:41

Jos lannan lappaminen ketuttaa niin silloin ei voi olla hevosihminen. Ja täällä osa vaan on hevosten vihaajia ja haukkuvat toiset lyttyyn :( kateellisuutta, ehkäpä?

Lähettäjä: nuppi 
Päivämäärä:   16.12.24 12:56:47

Jos joku haluaa harrastaa länkkäriä niin ok. Mistäs me hommataan ne lehmät joita paimennetaan? Tai quarterit joilla on luonnostaan paimennus/karjanajovaisto?

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   16.12.24 12:59:42

Kannattaa tutustua howrse peliin(löytyy myös suomeksi). Se toimii netissä ja on ilmainen tai maksullinen, miten vaan tykkää pelata. Siinä on paljon eri rotuja ja hevosen erikoistumisen voi valita klassisesta ratsastuksesta ja lännenratsastuksesta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.12.24 13:12:20

Itse kasvoin hevosten parissa ja olin tallilla mukana vauvasta asti.
Ensimmäisen ”oman hevosen” sain 5-vuotiaana.
Hevoset oli 28-vuotiaaksi asti henki ja elämä, työ ja harrastus. Parisuhteet kariutui siihen, etten halunnut järjestää aikaa. Nyt tajuan, että silloin pojat ja miehet ovat olleet ”vääriä”.
Tapasin -23 kesällä nykyisen kumppanini ja nykyään monet illat vietä mieluummin mieheni kanssa kun tallilla. Teen pakolliset hommat omien heppojen kanssa töiden jälkeen ja iltaruokinnan hoitaa muut jotta pääsen ajoissa kotiin. :) Eli olen valmis järjestämään meille yhteistä aikaa!
Toki hän tekee reissutyötä eli kun ei ole iltaa kotona niin sen vietän hyvällä omalla tunnolla tallilla. (Talli sijaitsee vanhempieni pihassa)

Rakastan hevosia, olen aina rakastanut mutta enemmän rakastan kumppaniani <3

Lähettäjä: Burn out 
Päivämäärä:   16.12.24 22:42:14

Niin pyöri minullakin ennen, ei enää.
35v elämästä hevoset ovat olleet ykkösprioriteetti. Kaikki muu on tapahtunut hevosten ehdoilla. Irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta 7 vuotta sitten, ja jäin kotiin hoitamaan vieraiden hevosia. Samalla otin lisää velkaa 70.000€ ja rakennutin talliin laajennuksen 5 hevoselle. 3v sitten peruskorjattiin vielä vanha talli, lisää velkaa parikymmentä tuhatta.
Minulla on 2 lasta, olen myös mummo 2 pienelle pojalle.
Vanhin lapsista asuu 25km päässä perheensä kanssa. Olemme yhteydessä ehkä kerran kuussa, joskus harvemmin. Ei ole oikein mitään puhuttavaa. Emme ole riidoissa, mutta yhteys on katkennut.
Nuorin lapsista käy luonani ehkä kerran viikossa. Ei oikein juteltavaa hänenkään kanssa. Erosin 5v. sitten, syynä oma väsyminen ja mies ei osannut tukea riittävästi.
Laidunkauden jälkeen vieraat hevoset eivät enää palanneet talliin, irtisanoin kaikki asiakassuhteet. Marraskuun alussa lopetettiin viimeiset hevoset, 2 omaa. 2v. sh-varsa ja 5v. kilpahevonen. En jaksanut edes yrittää myydä niitä.
Teen keikkatyötä laskuttamalla, töitä välillä on ja välillä ei. Nyt menossa oleva sopimus on maaliskuun loppuun. Uusista töistä ei ole mitään tietoa, enkä jaksa etsiä. Kaikki "kaverit" ovat hävinneet viimeisen 4 vuoden aikana. 1 ystävä on, jonka kanssa soitellaan useamman kerran viikossa.
Mutta sanonta hevosista lähtee järki, rahat, terveys, kaverit ja parisuhde pitää paikkansa. Muuta ei jäänyt kuin velkaa tallista.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   16.12.24 23:53:50

Kyllä pyörii. Rakastan tätä elämää ❤️

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   17.12.24 01:53:09

Ihmiset joiden elämä pyörii hevosten ympärillä on äärettömän tylsiä ja monasti rajoittuneita ja tietämättömiä.
Mun tuttu (ei-hevosihminen) tapasi Kyra Kyrklundin ihan muussa yhteydessä Englannissa. "Varmaan ihan kiva tyyppi mutta ei se osannut puhua mistään muusta kuin hevosista, ei siis mistään muusta."

Fakki-idioottien seurassa on aina ikävää.

Ja kyllä, mulla on itselläni pari hevosta joista toki tykkään kovasti. Mutta on mulla paljon muuta elämää,harrastuksia, kiinnostuksen kohteita, ystäviä, perhe...
Hevoset on mun elämässä mukava lisä, ei keskipiste.

Lähettäjä: karita 
Päivämäärä:   17.12.24 05:48:20

Moni fakki-idiootti on niin syvällä erikoisalallaan, että tienaa miljoonia asiantuntemuksellaan. Ei mulla muuta.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   17.12.24 07:47:08

Ei pyöri. Kun vanha hevonen lopetettiin muutama vuosi sitten en ole harrastanut enää hevostelua.

Lähettäjä: Nella 
Päivämäärä:   17.12.24 20:06:17

Pyörii

Lähettäjä: 456 
Päivämäärä:   17.12.24 21:56:35

Niin pyörii. Mutta olisin lopettanut jo tai ainakin pitäisin välivuosia, jos itse kasvattamani hevosta ei olisi. En pysty nuoresta luopumaan, mutta sen sairastelu toisaalta on vienyt maun hommasta

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   17.12.24 23:21:41

Ei ole tervettä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.