Lähettäjä: —
Päivämäärä: 16.12.24 11:57:14
Mä oon monen mielestä varmaan vassari ja mun pitäis olla harmistunut kun ei löytynyt poliittista motiivia.
Mutta en ole. Miksikö? Koska luotan että poliisi on tutkinut asian ja kun on selvinnyt että välivallantekijä on ns. tunnettu tapaus niin sillä selvä.
Väkivalta (oli se poliittista tai ei) on aina oire jostain. Toisaalta ihmisten paha olo on lisääntynyt, mutta toisaalta yhteiskunta sen helpommin hyväksyy.
Ja toiselta kannalta: vaikka ollaan välillä ihan ystävienkin kanssa eri mieltä politiikasta, emme alennu haukkumaan toisiamme emmekä puhu alentavasti. Jokaisella on syy omaan näkökulmaansa ja minusta on ihan ok tuoda ne esiin. Mitä enemmän haukumme toisiamme, sitä kauemmas toisistaan ihmiset ajautuu. Ja sen jälkeen on vaikeaa enää keskustella ja etsiä ratkaisuja ongelmiin. Se ei auta, että jokainen vetää kädet korvilleen ja mölisee omaa agendaansa. Tärkeintä olisi meidän jokaisen opetella kuuntelemaan toisiamme. Ei jatkuvasti etsimään salaliittoja suuntaan tai toiseen.
Somessa jalansijaa saa aivan liikaa öykkäröinti, ei oikea, toisia kunnioittava keskustelu. Hyvässä keskustelussa oppii paljon toisista ihmisistä ja asioista. Itsekin olen myöntänyt olleeni väärässä, kun toinen osapuoli on voinut perustella näkemyksensä ja tuonut esiin minulle uutta tietoa. Hyvä keskustelu on palkitsevaa. Sitä toivoisin tännekin.
|