Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävän hylkääminen hädän hetkellä

Lähettäjä: Itse ilkimys 
Päivämäärä:   15.12.24 12:22:36

Pitkä ja sekava tarina, yrittäkää saada kiinni. On hyvä joukko ystäviä eri vaiheessa mukaan tulleita. Eri harrastuksista, töistä ja osa lapsuudesta asti kimpassa. Yksi on "Minna" joka on vahva ja hallitseva ihminen. Minnan kanssa on pärjätty, on otettu yhteen sovittu ja soviteltu. Minna on hiukan laiska, mukavuudenhaluinen ja kova määräilemään muita, vaatii mutta ei itse halua nähdä vaivaa toisen eteen jos ei hyödy itse. Unohtaa vastapalvelukset eikä häntä saa muistuttaa sellaisista kun alkaa ahdistamaan. Näkyvä persoona, monessa mukana, terävä ja pitkävihainen.

Nyt Minnan elämää kohtasi tragedia. En erittele
tarkemmin mikä mutta vakava. Me ystävät on tuettu, kuunneltu, autettu ja kestetty. Nyt on loppumassa kaikilta sietokyky. Kaikki huonot puolet ovat korostuneet, mitään et saa sanoa etkä vaatia. Minun miehellä muuttui työt syksyllä. Olen tähön asti päässyt Minnan mukaan ja hänen luo melkein aina kun on tarvittu. Nyt miehen työt aiheuttaa äkillistä mutta ennakoitavissa olevaa perusmista (auraa ja suolaa teitä). Olen joutunut perumaan pari sovittua juttua, ei mitään tärkeää. Mahdoton syyllistäminen kun tässä tilanteessa häntä pitää ymmärtää ja kohdella hyvin. Hänellä on oikeus suuttua mutta meillä muilla ei. Kaikki alkaa väsyä kun pitää pomppia Minnan mukaan. Emme jaksa enää. Minnalla mies mutta hänelle ei ole reilua nyt puhua ja kuormittaa eikä hän Minnalle mitään voisikaan, on hiljainen ja alistuva puoliso. Minna käy puhumassa hoitajalle.

On istuttu ja puhuttu ja mietityy vaihtoehtoja. Nyt haluan mielipiteitä. Osa ei halua katkoa välejä kun Minna voi hankaloittaa heidän harrastustaan. Pari pelkää että vetää someen kaikki ja maalaa meistä hirviöt jotka hylkää hädän hetkellä. Tämän tulisi tekemään ja puhuisi kaikille kuinka me olemme kamalia. Minä ehdotin että laitan viestiä Minnan terapeutille joka voisi käydä läpi ystävien kohtelua. Mitä sanotte

A. Voiko noin tehdä ja voiko terapeutti ottaa puheeksi meidän näkökulman.

B. Jos olet Minna, mikä silmäsi olisi avannut.

C. Jos olet ollut samassa tilanteessa miten toimit ja menikö välit.

Re: Ystävän hylkääminen hädän hetkellä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.24 12:29:33

On asiatonta ottaa yhteyttä toisen ihmisen hoitokontakteihin. Sen sijaan voitte pyytää Minnalta, että voisitte käydä yhdessä juttelemassa joko saman tai eri ammattilaisen kanssa tästä tilanteesta.

Samassa tilanteessa olen vaan sanonut, että nyt omat voimavarat ei riitä näihin ja näihin asioihin ja antanut toisen myrskytä vesilasissaan aikansa. Tosin kukaan ei ole ollut sellaisessa valta-asemassa että oikeasti olisi voinut pilata kenenkään elämää tai harrastusta, että sen puoleen helppo tilanne.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   15.12.24 12:44:19

Puhutte Minnalle suoraan noista ongelmista ja olette rehellisiä. Haluatte auttaa ja olla tukena, mutta teillä on myös omaa elämää ettekä aina voi pomppia Minnan mielen mukaan, lisäksi voitte Minnalle ihan suoraa sanoa hänen käytöksestään eli ymmärrätte hänellä olevan vaikeaa, mutta ei hän silti voi kohdella teitä kuin roskaa ja olettaa teidän elämän pyörivän vain hänen ympärillään. Jos ei kykene näin suoraan puhumaan niin sitten vaan sanotte ettei nyt omat voimavarat riitä jatkuvasti puimaan hänen asioitaan ja nyt pakko keksittyä myös omaan elämään.

Mitä harrastuksiin ja pahan puhumiseen tulee niin ei niistä kannatta välittää. Järkevät ihmiset kyllä tunnistavat nämä mustamaalaajat ja vähemmän älykkäämmätkin ihmettele miten nyt koko kaveriporukka muka jättää hädän hetkellä ulkopuolelle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.24 13:03:03

Ette voi olla yhteydessä terapeuttiin. Itse lähestyisin asiaa omien rajojen kautta, pohdittu itsenne kautta, kuinka paljon jaksatte ja pystytte. Ja sitten toteutette näitä hänen suuntaansa, jääräpäisesti mutta ystävällisesti. Syyllistäminen ei toimi, jos vastaanottaja ei syyllisty. En kannattaisi mitään suoraa keskusteluakaan, sillä todennäköisesti hän ei pysty ottamaan sitä vastaan. Toki hänelle voi sanoa vaikkapa että ”minulla on nyt aika paljon kuormitusta elämässäni ja kaipaan vähän enemmän omaa aikaa / tilaa”.

Päivämäärä:   15.12.24 13:19:03

Hyvänen aika, aikuiset ihmiset. Ette uskalla itse ottaa asioita esille Minnan kanssa, vaan yritätte sotkea mukaan täysin ulkopuolisen ammattilaisen, jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä?! Se terapeutti on Minnaa varten, ei teitä varten.

Päivämäärä:   15.12.24 13:27:56

Ottaisin etäisyyttä varovasti. Vastailisin aina hitaammin mutta kun vastaan niin kuuntelen. Joskus olen vastannut jopa viikkoja myöhässä, koska minulla usein loppuu sosiaalinen patteri ihan kokonaan jos pitää kuukausitolkulla auttaa jotain tai kuunnella enkä saa hengähtää ja elää elämääni ilman jatkuvaa puhelimen viestivärähtelyjä. Olen saannut jopa burnoutteja ihmisten kanssa, joka vaati terapiaa. Olin todella sosiaalinen ja aina halukas olla ihmisten seurassa, ja sitten kun olin väkisin aina terapeuttina monelle ihmiselle niin väsähdin kokonaan enkä jaksanut vuosiin katsoa ketään. Tähän on jopa joku diagnoosi mutta en enää muista sitä kun itse en sitä saannut kuitenkaan. Kannattaa siis oikeasti kuunnella sitä omaa jaksamista.

Minnalla on kuitenkin mies ja oletan myös vanhemmat tai sisaruksia, eli yksin hän ei jää.

Päivämäärä:   15.12.24 13:37:31

Ette selvästi ole ollut tekimisissä vastaavan Minnan kanssa. Hänelle ei voi puhua kun uhriutuu ja ahdistuu heti - kun on tämä tilanne. Jouduin perumaan shoppailu ja elokuvat tässä jokunen viikko sitten kun oli ne jääkaljamat. Mies aurannut lunta ja heti perään tuli lähtö suolaamaan. Minulle jäi navettatyöt. Pyysin kaveriksi että ehdittäisiin elokuviin ja shoppailla ehtisi toiste. Voi kamala kun alkoi heti ahdistamaan ajatuskin. Minun olisi pitänyt Minnan mielestä pyytää koronan kourissa oleva appi ruokkimaan. Silloin jo suutuin ihan kunnolla ja Minna oli minulle viikon vihainen. Terapeutin en oletakaan olevan meitä varten eikä Minna meitä mukaan huoli. Ajatuksena oli se että ammattilainen saisi puhuttua hänelle järkeä päähän. Siksi kysyin että jos olisi joku "Minna" paikalla olisiko neuvoja miten se puhe menisi perille.

Päivämäärä:   15.12.24 13:44:33

Antakaa Minnan suuttua. Mikä siinä niin pelottaa? Teidän on ihan itse pidettävä kiinni rajoistanne, eikä olettaa että joku ulkopuolinen tekisi sen teidän puolestanne. Ystävyyteen ei kuulu pelätä, että toinen alkaa hankaloittaa elämää, jos että hypi hänen pillin mukaan, joten miksi yritätte kaikin keinoin ylläpitää tällaista ystävyyttä?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   15.12.24 14:12:19

No siinäpä sitten suuttuu. Vähän nyt kannattaa kasvattaa selkärankaa ja opetella ajattelemaan myös sitä omaa hyvinvointia. Jos ei ymmärrä järkipuhetta niin sitten ei ymmärrä.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   15.12.24 14:17:41

Ette te oo ystävää hylännyt, päin vastoin. Minnan on jo aika ymmärtää mitä kuuluu ystävyyteen ja ystävä ei voi olla terapeutti. Jutellaan kyllä asioista mutta kohtuudella ja tavataan sillon kun on aikaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   15.12.24 14:18:10

A. Ette voi sekaantua hänen terapiaan

B. Aika

C. Minut on hylätty ja vuosia myöhemmin vasta tajusin että miksi

Ihmisen pitää itsekin päästä yli tragedioista. Tässä ei selvästikään ole kyse lapsen tai puolison yllättävästä kuolemasta, noista ei ehkä pääse yli mutta tyyliin kaikesta muusta huolimatta olisi vaan pakko lopulta jatkaa elämää ja pysyä järjissään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.24 14:20:37

Näin taas mahdollistetaan jonkun perseily.

Anna ahdistus, se on voi, voi jos ei osaa käyttäytyä.
Sano suoraan, että nyt loppui.
Ei kukaan oikeasti kenenkään harrastuksiin voi vaikuttaa, kun muut järkevät ovat samaa mieltä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.24 14:43:01

Antaa suuttua ja riehua, mitä sitten. Kyllä muutkin huomaavat nopeasti ettei ole kaikki kotona.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   15.12.24 14:56:37

Jos minulla olisi minnan kaltainen ystävä, sanoisin hänelle neutraalisti tilanteen sattuessa että käytöksesi on loukkaavaa. Jos minna ei ymmärtäisi, ihan vähentäisin hänen kanssaan olemista. Näin olen toiminutkin ihmisten kanssa.

Minnan hoitokontaktiin ei ole asiallista ottaa yhteyttä.

Kannattaa myös miettiä onko "ystävyytenne" kenellekään osapuolelle hyväksi.

Sinun mielestäsi Minna on
-laiska
-hallitseva
-määräilijä
-terävä
-pitkävihainen
-itsekäs
-uhriutuja

Ja lisäksi pelkäätte että Minna hankaloittaa tarkoituksella harrastustanne, että Minna haukkuu teidät julkisesti somessa ja että Minna haukkuu henkiläkohtaisesti teidät muille.

Kuulostaako tämä terveeltä ja tasapainoiselta ihmissuhteelta joka parantaa kaikkien elämänlaatua?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.24 15:12:07

"Osa ei halua katkoa välejä kun Minna voi hankaloittaa heidän harrastustaan. Pari pelkää että vetää someen kaikki ja maalaa meistä hirviöt jotka hylkää hädän hetkellä."

Okei, ja millä tavalla tämä on maailmanloppu? Eikö kaikki Minnan somekaverit joka tapauksessa tiedä, millainen hän on ja osaa suodattaa nettiavautumiset oikein?

Päivämäärä:   15.12.24 15:23:39

Kylläpäs minä kuvailin Minnan kamalaksi. On hänessä hyvääkin. Oikeassa myös olette, tiedän sen. Meitä on vain monta tässä tilanteessa ja vaikka minä uskallan suututtaa niin kaikki eivät halua ja haluan ymmärtää heitäkin. Voi olla turhaa pelkoakin mutta mahdollisuus on vaikuttaa harrastuksessa valintoihin. Ehkä me olemme liian varovaisia.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   15.12.24 16:12:10

Minusta näissä ongelmallisin on aina se että koko ryhmä lyöttäytyy yhtä vastaan, vaikka kuinka olisi omalla käytöksellään ”ansainnut” sen. Minä en ymmärrä, miksi ei jokainen voi olla vastuussa omasta suhteestaan Minnan kanssa? Näin ne jotka mieluummin sietää pompotella kuin vetää rajoja voi edelleen jatkaa noin ja ne jotka haluaa vetää rajoja voi se tehdä. Tämä on minusta se kaikkein reiluin tapa toimia.

Ja noita jotka pelkää Minnan reaktiota voi kehottaa hetkeksi miettimään ihan konkreettisesti että mitä Minna oikeasti voi tehdä ja paljonko se omaan elämään vaikuttaa. Siis ihan konkreettisesti.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.12.24 16:31:59

Tuollaiset ihmiset eivät muutu ja ala yhtäkkiä ymmärtäväisiksi. Hän on ollut ennen tragediaansakin samanlainen, eikä muuksi muutu. Käyttää tilannettaan hyväkseen kaikin keinoin. Ei aikuista ihmistä tarvitse hyysätä, osallistutte sen verran kuin jaksatte ja annatte käyttäytyä huonosti lopun aikaa. Eli siis jos suuttuu, niin siinäpä suuttuu. Älkää lähtekö draamailuun mukaan, vaan asettakaa rajat napakasti ja that's it.

Lähettäjä: Yt 
Päivämäärä:   15.12.24 17:43:38

Minä poistin myrkyllisen "Minnan" elämästäni. Eikä ole ikävä. Meillä kävi toisinpäin eli minulle sattui tragedia. Paha sellainen. Minna auttoi alussa, mutta pian kuulin muualta kuinka oli kääntänyt asiat selän takana ihan väärinpäin ja suorastaan valehdellut minun asioistani pitkin kyliä. Oksettava ihminen, joka ratsasti toisen vakavalla ongelmalla.
Ei olla enää väleissä, enkä todellakaan haluaisikaan!

Päivämäärä:   16.12.24 09:46:12

Ahdistaa jo pelkkä ajatus tuollaisesta "ystävästä". Ystävyyden kuuluu tuoda hyviä asioita elämään, ei saada ahdistumaan. Tuli sellainen olo, että Minna ripustautuu ystäviinsä niin tarvitsevasti, ettei ollenkaan ymmärrä, että kaikilla on myös oma elämä. Mielestäni hylkäämistä ei ole, jos joutuu joskus perumaan sovittuja asioita. En haluaisi olla missään tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa, joka saattaisi alkaa netissä mustamaalaamaan muita. Minnan käytös on kaikkien arvojeni vastaista ja todennäköisesti vähitellen poistaisin hänet elämästäni. Kaikille meille osuu elämään kurjuutta ja vaikeita jaksoja, se ei silti oikeuta olemaan itsekäs kuspää ja kohtelemaan muita huonosti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.24 09:51:21

"Minusta näissä ongelmallisin on aina se että koko ryhmä lyöttäytyy yhtä vastaan, vaikka kuinka olisi omalla käytöksellään ”ansainnut” sen. Minä en ymmärrä, miksi ei jokainen voi olla vastuussa omasta suhteestaan Minnan kanssa? Näin ne jotka mieluummin sietää pompotella kuin vetää rajoja voi edelleen jatkaa noin ja ne jotka haluaa vetää rajoja voi se tehdä. Tämä on minusta se kaikkein reiluin tapa toimia.

Ja noita jotka pelkää Minnan reaktiota voi kehottaa hetkeksi miettimään ihan konkreettisesti että mitä Minna oikeasti voi tehdä ja paljonko se omaan elämään vaikuttaa. Siis ihan konkreettisesti."

Täysin samaa mieltä. Tuollainen ryhmässä yhtä vastaan kääntyminen tuntuu todella ilkeältä ihan jo näin ulkopuolisenkin mielestä. Jokainen toimikoon henkilökohtaisesti tilanteessa kuten haluaa, mutta tuollainen ryhmäytyminen yhtä ryhmän jäsentä vastaan on julmaa, olkoonkin että ko. henkilö on käyttäytynyt huonosti.

Päivämäärä:   16.12.24 09:59:50

Aika silmiinpistävää, että ainoa mikä pitää teidät kiinni Minnassa on pelko omasta nahastanne. Ei huoli ystävästä. Ei tuolaisesssa "ystävyydessä" ole mitään järkeä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.24 13:34:59

Miksi välität siitä miten muut hoitaa suhteensa Minnaan? Hoida omat asiasi niin kuin parhaaksi näet ja anna muiden tehdä samoin. Kaikenlaisia tossuja sitä onkin, itse en olisi hyvän päivän tuttua kummemmaksi alkanut Minnan kaltaiselle henkilölle alun perinkään. Auttaa voin jos apuani arvostetaan. Jos ei niin yhteen kertaan jää apu tältä suunnalta.

Lähettäjä: Sis 
Päivämäärä:   17.12.24 09:43:40

Jessus! Miten voi ihmisellä olla tuollaisia ystäviä? Minä olisin toiset huomioiva, huumorintajuinen, epäitsekäs ja avulias, mutta ei minulla vaan ole ystäviä nimeksikään. Olen liian pärjäävä kiinnostaakseni ketään. Sitten taas joku käyttäytyy noin kamalasti, niin häntä hyysätään ja huomioidaan. Äitini oli myös tuollainen, että passasi ihmisiä ja huolehti, mutta motkotti selän takana. En kyllä kaipaakaan ystäviä, jotka ylläpitävät tuollaista suhdetta. Aloittaja tarvitsisi itse ehkä hivenen terapiaa, ettei sorru tuollaiseen hyysäämiseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.12.24 11:28:58

Mun elämän Minna veti sen herneen hyvin syvälle aivolohkoon. Kirjoitti (kirjoittaa?) nettiin ja erilaisille somealustoille täyttä fiktiota minusta ja niistä muista ex-kavereista. Tuli uhkailuja rikosilmoituksista ja vaikka jos mistä. Kaikki yhteiset tutut ja moni tuntematonkin on saanut kuulla miten minä (ja ne pari muuta) ollaan syypäitä suunnilleen kaikkeen rutosta lähtien.

Oma ratkaisuni oli sulkea silmät ja korvat. Se nyt vaati kaiken julkisen somen käytön lopettamisen (Täällä saa olla anonyymi eikä Minna ole tänne tietään tainnut löytää) ja usemmankin eston päälle laittamisen. Toivon että jonain päivänä Minna löytää joko apua mielenterveysongelmiinsa tai uusia uhreja enkä ole enää hänen silmissään kiinnostava. Kun suljin Minnan ja muutaman Minnan kaverin ulos elämästäni kaikin mahdollisin tavoin, lopetin myös harrastamisen niissä piireissä joista tunsimme. Olen täyttänyt sitä tyhjiötä (Minna vei loputtomasti voimavarojani) harrastamalla muita hienoja asioita omaan tahtiini ilman Minnan painostusta ja viettämällä aikaa esimerkiksi perheeni kanssa.

Minnasta eroon pääseminen on vielä prosessissa (valitettavasti vielä pääsee hiipimään ajatuksiini kuten nyt) mutta helpottanut elämääni hurjasti alun todella pahan ja stressaavan tilanteen jälkeen. Muutamiin tuttuihin jotka joutuivat tulilinjalle, olen uskaltanut olla jo yhteydessä. Tavoitteeni on Minnaa mustamaalaamatta jatkaa omaa elämääni muiden vanhojen tuttujen ja kavereiden kanssa, kunhan tämä tsunami on laantunut. Olen vuoden työstänyt asiaa ammattilaisen kanssa, ja viimeksi sanoinkin että tärkeintä on, että saan kaataa oman oloni sille ammattilaiselle joka voi sen sitten kipata viemäriin. En tällöin jatka Minnan mielenterveysongelmien pahan tuottamista enää itsestäni eteenpäin.

Lemppaa siis Minna elämästäsi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.12.24 15:15:37

Ihan mielenkiinnosta, miksi hoitokontaktiin ei voi ostaa yhteyttä? Jos Minna itse sanoo käyvänsä Taina Terapeutilla, olisi hoitoa edistävää jos terapeutti oikeasti tietäisi asiakkaansa elämästä. Ei siinä kuitenkaan mitään vaitioloja rikota tms.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   17.12.24 21:54:44

Ymmärrän varovaisuuden. Älkää siellä jeesustelko suoraan puhumisesta, nyt ei olla päästään terveen tai pikkuvikaisen ja normaalin ihmisen kanssa tekemisissä. Näitä ei aina tunnista, ennenkuin on joutunut soppaan niin ettei irti pääse kuin muuttamalla muualle. Someaikana ei tosin auta sekään. Ei aloittajan tilanteeseen ole mitään sievää ratkaisua. Ainoastaan kovia ja paskoja keskusteluja, joilla on arvaamattomat seuraukset. Kädet ristiin, yllätysmomentti tietty voi kuivoon tulla. Yhtä kärsimystä siihen asti tuo ystävyys.

Lähettäjä: ;O 
Päivämäärä:   17.12.24 23:23:58

Huh, huh. En pitäisi ensimmäisen kappaleen kuvaamaa tyyppiä kaverinani päivääkään, oli sitten hyvä tai huono hetki. Miksi ihmeessä te pidätte? Jostain ihmeen velvollisuudentunnosta vai mistä?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   18.12.24 04:47:02

"Ymmärrän varovaisuuden. Älkää siellä jeesustelko suoraan puhumisesta, nyt ei olla päästään terveen tai pikkuvikaisen ja normaalin ihmisen kanssa tekemisissä."

Tämähän se just. Kai sitä vain yrittäisi olla mahdollisimman vähän tekemisissä. Ei varsinaisesti katko välejä, mutta yrittää pitää toinen niin etäisenä kuin mahdollista. Näihin ei tunnetusti edes terapeutit auta. Järkipuhe ei mene perille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.