Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppisi ketteryyttä?

Lähettäjä: Siistijä 
Päivämäärä:   14.12.24 22:49:58

Fyysisesti olen oikein hyvässä kunnossa, käynyt salilla vuosia. Selkeästi erottuvat lihakset, matala rasva%. En nyt mikään ylinotkea mutta ei vaikeuksia yhtään vaikkapa kämmenet maahan suorin jaloin.
Mutta… kun yritän kieppua telineillä, olen kömpelö, koordinaatio ei toimi, olen hidas. Muut sutjakkaasti vaan heittää jalat minne kuuluvat kun mulla on aina toinen jalka minuutin myöhässä. (Yritän siis telinevoimistelun tyyppistä harjoittelua).
Missä tätä voisi harjoitella? Ikää kyllä jo on 55 että onko tämä nyt vaan iän mukana tuleva hidaste vai voiko asialle tehdä jotain? Mikä laji auttaisi?

Re: Miten oppisi ketteryyttä?

Lähettäjä: Tekniikka 
Päivämäärä:   16.12.24 01:41:51

Tekniikkalaji. En ole mitenkään urheilullinen ja on ylipainoa (ikää 42v.), en ole harrastanut telinevoimistelua, mutta ala-asteella piti liikuntatunnilla opetella kieppi. Kun sen oppi, opettajalta sai karkkia, joten motivaatio oli kaikilla kohdillaan. Siinä oli tietty tekniikka, miten se tehdään enkä ole tainnut ala-asteen jälkeen sitä tehdä. Ihan en ole varma, oliko meillä yläasteen liikunnassa telinevoimistelua.

Viime keväänä lapseni osallistui kaverisynttäreihin, jotka pidettiin koulun liikuntasalissa. Olivat leikkineet mm. samalaisella tangolla, jossa olen yli 30 vuotta sitten kieppejä treenannut. Siinä sitten muiden vanhempien kanssa muisteltiin omia liikuntatunteja ja jotain tuli kiepeistä puhetta. Päätettiin kokeilla, vieläkö olisi tekniikka hallussa. Minulla oli farkut ja neule, ei siis todellakaan mitkään liikuntavaatteet, mutta niin vain oli tekniikka hallussa ja pääsin kiepin ensi yrittämällä.

Joten jos et aloittaja ole lapsena koulussa (tai vapaa-ajalla) telinevoimistelutemppuja tehnyt, on varmasti todella hankala nyt opetella oikeaa tekniikkaa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.12.24 02:10:53

Nyrkkeily.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   16.12.24 03:39:00

Minä en ole ikinä ollut ketterä. Toisaalta en ole myöskään ikinä tykännyt mistään hyppimisestä ja pomppimisesta, paitsi trampoliinilla. Mutta kaikenlainen vaarallinen pomppiminen on ehdoton ei. Minun juttuni on aerobinen liikunta. Eli toisin sanoen en usko, että ketteryyttä OPITAAN. Sitä joko on tai ei ole. Minä en tiedä kaipaisinko sitä edes. Tanssiessa en ainakaan taita niskojani, toisin kuin jossain voimistelujutuissa voi käydä.

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   16.12.24 06:35:09

Mä taas sanoisin, että eikö sitä juuri siellä lajitreeneissäsi opi?

Onhan sitä erilaisia ketteryys- ja koordinaatioharjoituksia olemassakin. Jos laittaa hakusanoksi vaikka Askeltikkaat harjoituksia, niin saa videovunkkejä, millaisia treenejä mm. futaajat tekee.

Uskon, että nää on aikuiselle ihmisellekin loistavia harjoituksia koordinaation ja kehonhallinnan kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   16.12.24 07:17:49

Ilmajooga.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.12.24 07:36:20

Varmasti nuo tanssilajit kehittävät sopivasti. Kaikki liikkeet eivät ole näin vanhemmiten turvallisiakaan. Eräs näyttelijähän halvaantui, kun koitti hypätä ilmavoltin, joka oli jossakin treenissä lähinnä täytenumerona.

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   16.12.24 07:45:14

Tanssia liputan minäkin, sellasta nopeeta, paljon askelia sisältävää.
Zumbassa oppii ajan kanssa ketteräksi, muuten ei rytmissä pysy.
Mä 57 enkä haaveile telinevoimistelusta. Mutta alottaja toki jatkaa sitä, jos haluaa.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   16.12.24 07:52:43

Tekniikka, ööh miksei tekniikkaa voi oppia yhtä hyvin vielä aikuisenakin? :D Aika outo käsitys. Toki joo ei vaarmaan ole välttämättä niin helppoa kukn lapsena mutta ihan varmasti mahdollista on. Toisaalta voi olla myös helpompaa, kun ymmärtää kropasta ja sen hallinnasta ja ohjeista paremmin. Itselleni ei esim.ikinä ole opetettu mitään tekniikkaa ja se on harmi. Olen vasta nyt aikuisena kuullut, että esim.silppaamiseen on tekniikka. Lapsena aina vaan tunsin itseni paskaksi, kun en päässyt mihinkään. En kai, kun opetus oli, että kiipeä narua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.12.24 08:12:38

Jos haluaa oppia voimistrluliikkeitä, niin sitten pitää harjoitella niitä. Vaikea uskoa, että zumbaamalla paranisi voimisteluliikkeet yhtään tippaa. Jos yksin ei niitä halua harjoitella, niin aikuisille on kyllä ihan aloittelijoiden ryhmiä voimisteluun ja akrobatiaan. Myös esim. crossfitissa tehdään paljon voimisteluliikkeitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.24 08:16:52

Treenaamalla ponnistusvoimaa ja kehonhallintaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.