Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koulun juhlien virret

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.24 20:06:27

Mitä mieltä?
Melkein missään ei enää koulun joulujuhlassa nähdä seimikuvaelmaa (ja samalla raamatunlukua) tai tiernapoikia. Mun mielestä yksi enkeli taivaan tai suvivirsi ei satuta ketään. Ne kuuluu suomalaiseen kulttuuriperintöön aika vahvasti, ja mun puolesta niitä saa kuulla siellä edelleenkin. Olen itse ateisti, ateisti perheestä, silti lapseni on esittänyt koulussa peräti kahtena vuonna Mariaa seimikuvaelmassa. Ja aina juhlissa laulan nämä mukana.

Jotenkin tuntuu, että suomalaisen kulttuuriperinnön on korvaamassa uusi hieno loukkaantumisen kulttuuri.

Re: Koulun juhlien virret

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.24 20:31:42

Komppaan täysin aloittajaa.

Me olemme tapakristitty perhe, ja nuorimmainen ja kuopus lapsistamme on lukenut koulussa et:n uskonnon sijaan.
Ei lainkaan häiritse pari virttä. Ne todellakin kuuluvat suomalaiseen kulttuuriperimään.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.12.24 20:35:52

Täysin samaa mieltä, en kuulu kirkkoon mutta silti surettaa jos ei enkeli taivaan lauleta joulujuhlassa ja viimeinen säkeistö myös :(

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.12.24 20:55:15

” Mun mielestä yksi enkeli taivaan tai suvivirsi ei satuta ketään.”

Sinähän et voi sanoa, mikä satuttaa ja mikä ei. Olen itse ortodoksi ja koulussa oli meitä paljon. Pyynnöistä huolimatta ei saatu YHTÄÄN ortodoksista virttä juhliin. Joten mulle enkeli taivaan ja suvivirsi edustaa toisten polkemista. Kulttuuriperintöä kyllä, koska tottakai haluamme jatkossakin opettaa että luterilaisuus on ainut oikea uskonto, jos johonkin uskot. Ortodoksinen kirkko on kuitenkin toinen valtion kirkko.

Meitä ortodokseja kiusattiin ja ryssiteltiin muutenkin, joten aina tulee paha mieli kun nuo virret kuulee. Ja tämä 90-luvun alussa, eli ei ees ksuheen kauan sitten.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   14.12.24 21:22:06

suomalaisvanhempien vaatimukset ateismista kouluun eivät johdu maahanmuuttajista, vaan heidän omasta ahtaasta maailmankatsomuksestaan.

jos he kerran eivät usko Jeesukseen ja Jumalaan ja jouluun yms, niin miksi ne sitten on niin kiellettyjä? uskovatko he joulupukkiin tai tonttuihin? miksi niitä ei kielletä? miksi ateistien mukaan kaikki muut uskonnot ovat arvokasta kulttuuria, paitsi kristinusko?

maailma on pilalla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.12.24 21:24:20

Joululauluja on vaikka kuinka, joten eikö niitä voi soittaa virsien sijaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.12.24 21:30:15

Meillä on ensi viikolla joulukuvaelma (seurakunnan järjestämä tilaisuus) koulun salissa vuoden viimeisellä uskonnontunnilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.24 21:31:27

Samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Meidän perheessä ei kukaan kuulu kirkkoon, mutta itselleni suvivirsi ja lucia neito edustaa kulttuuria. Lähikoulussa oli jopa tänä vuonna jätetty joulujuhla kokonaan pois. Vaikka suomalaisille joulu on alunperin edustanut jotain muuta kuin uskonnollista juhlaa.

Surettaa tämä oman maan tilanne, että omaa kulttuuria ja kieltä ei rakasteta. Nykyään kebabia saa aina suomenkielisellä palvelulla, mutta keskustassa huomaan usein ravintolassa, että tarjoilijalta ei irtoa sanaakaan suomea.

Lähettäjä: Ajattelija 
Päivämäärä:   14.12.24 22:13:13

Herää myös kysymys, jos jonkun virren kuuleminen satuttaa, loukkaa yksilön vapautta jne., miksi kuitenkin hyvin monet näistä henkilöistä lapsineen viettävät joululomaa, pääsiäislomaa, ostavat lahjoja ym. Eikö silloin pitäisi näistäkin luopua, koska edustavat väärää uskontoa, ajatusmaailmaa ja kaikkea siltä väliltä. Halutaan rusinat pullasta.

Omassa ammatissani olen monen monta kertaa havainnut, miten esimerkiksi muslimi nuori on nimen omaan halunnut osallistua joulujuhlaan ja joulukirkkoon, vaikka tarjolla on ollut vaihtoehto.

Miten sitten tilanne, jossa kauppakeskuksessa kulkiessa eri uskontokuntaan kuuluva tai ateisti kuulee joululauluja, joissa hyvinkin monessa kuulee kristinuskon sanomaa. Itse en ole uskovainen, mutta en ole vielä koskaan kokenut näiden asioiden loukanneen tai satuttaneen. Enää vuosiin ei uskonnon opetus ole ollut tunnustuksellista. Lukioaikana koin hyvin mielenkiintoiseksi ja avartavaksi vierailut esimerkiksi ortodoksikirkossa jne.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   14.12.24 22:18:46

Veit sanat suustani, Ajattelija.
Jos pahoittaa mielensä jostain uskonnollisesta ilmauksesta, ei tarvitse kirkollisia juhlapyhiä vapaiksi, eikä varsinkaan tuplapalkallisiksi.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   14.12.24 22:28:26

Virsiä voi veisata uskonnollisissa tilaisuuksissa esim. jumalanpalveluksissa. Lukukauden päättäjäisiä voi viettää ilman uskonnollista ohjelmaa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.12.24 22:29:51

Jos joulujuhlissa ei saa viirötata uskontoon, niin aika vaikea on järjestää. Ei saa olla Kristusta, ei tonttuja, ei pimeyttä/valoa...

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   14.12.24 22:30:49

Joskus kauan sitten koulun joulujuhla/kevätjuhla oli tärkeä tapahtuma. Nykyään lasten mielestä taitais olla parempi kun ei olis juhlia ollenkaan? Voisko koko juhlaperinteen lopettaa?

Itse en kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta voin aivan hyvin käydä vaikka kirkossa häissä tai uskonnollisessa konsertissa. Ei haittaa mun mielenrauhaa. Ei haittais edes moskeijassa käynti :D

Päivämäärä:   14.12.24 22:44:34

"Voisko koko juhlaperinteen lopettaa?" No ei voisi. Missä muualla saisi lapset tottumaan esiintymisjännitykseen, kun esiintymällä isoissa juhlissa? Ihan tarpeeksi teinejä jännittä puhua, siis vieraalle, noi juhlat ja niissä esiintyminen (vaikka kuinka pienesti kuoron mukana) on ihan vaan osa opetusta.

Hyvin on tullut keskustelua. Mua kiinnostaisi tuo ortodoksivirret, että miten ne saisi osaksi ohjelmaa.
Ollaan useampana vuonna kysytty ko. uskonnon oppijoilta, haluasiko he esittää jotain, ja vastaus on aina iso EI. En tiiä, miten muuten voisi sen ottaa esille, kun oppilaiden omilla jutuilla, mutta kun ei niin ei. Mä ainakin mielenkiinnolla ottaisin vastaan kaikki ideat, jotka tulee toisten kulttuurien joulun vietosta sinne juhlaan mukaan, siihen ei vaan ole kyselyistä huolimatta ollut kiinnostusta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.12.24 22:52:44

...: sitten niissä on tonttuja ja valoa

Lähettäjä: Rosita 
Päivämäärä:   14.12.24 23:13:08

On aika helppoa pitää juhlat ilman uskontojen mukana oloa. Laulua on maalimassa paljon.

Meidän 5 vuotiaan juhlissa oli Pikkukakkosen heijastin laulu, sitten joku rytmilaulu, jossa lapset soitti kapuloita, pari nallelaulua dramatisoituna ("pilvi pieni pehmoinen" ja "nallet tallustaa"), Frozen tanssi ja tulikettu- eli revontuliesitys. Lopuksi lasten ja aikuisten yhteinen piirileikki. Kivat juhlat ja hienot esitykset. Toki voi sitä noistakin joku mielensä pahoittaa.

Lähettäjä: Haku 
Päivämäärä:   14.12.24 23:15:04

Revontuliin ei liity yhtään uskomusta :D

Lähettäjä: Haku 
Päivämäärä:   14.12.24 23:20:22

Saajti karhuihin :D:D :D

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   14.12.24 23:25:22

Olen koulussa töissä ja meillä on uskonnoton joulujuhla. On vain paljon helpompaa järjestää se yksi juhla niin ettei tarvitse miettiä siihen rinnalle erikseen korvaavaa ohjelmaa osalle oppilaita.

Lähettäjä: Rosita 
Päivämäärä:   14.12.24 23:26:48

Uskomuksia voi liittyä revontuliin, samoin kun karhuihin, mutta ei uskontoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.12.24 23:27:24

567, miten huomioitte heidät, jotka eivät vietä joulua/juhli mitään?

Lähettäjä: 126 
Päivämäärä:   14.12.24 23:28:22

Ei teillä mitään uskonnotonta juhlaa ole, woket eivät vain ole hereillä kuin kristinuskon suhteen.

Lähettäjä: 126 
Päivämäärä:   14.12.24 23:29:16

Rosita: tutustupa suomenuskoon

Päivämäärä:   14.12.24 23:54:20

Nonni, ne jotka ei usko suomenuskoon (?) ni ne sitten kokee taas olonsa loukatuksi.

On tonttuja ja on sitä ja tätä joulua. Ja se enkeli taivaan. Jokaiselle jotakin tyylillä mennään. Kukaan ei ole imaissut haluaan esittää lisää jotain tohon, joten niillä mennään.
Näistä ilmoitetaan etukäteen, joten jos se yksi laulu on ylivoimaista, ÄLÄ TULE PAIKALLE!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.24 07:31:13

Jostakin syystä suomalaisilla kansakuntana on yllättävän huono itsetunto. Kuvitelkaapa jotakin islamilaista maata, jossa suomalainen loukkaantuisi paikallisesta uskonnon harjoittamisesta. Jos ette tätä tienneet, niin siellä voidaan teloittaa paikalliseen uskontoon ylimielisesti suhtautuvat. Suomen ja islamilaisten maitten toimintatavan välillä on kyllä olemassa jotain välimuotoja.

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   15.12.24 09:31:17

Miten ja mitä varten kirkoon kuulumaton viettää uskonnolliset juhlapäivät? Jos jouluevankeljumi tai suvivirsi häiritsee.
Eikö joululahjatkin ole alkuperältään uskonnollinen tapa?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.12.24 10:04:51

Mielensäpahoittajat minäminä-itsekkydellä pilaavat valtaväestöltä perinteet. Seimet ja joulutarinat kauniita perinteitä. Ja Joulupukki ja tontut ja nekin ihan keksittyjä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   15.12.24 10:11:26

Mielensäpahoittajat minäminä-itsekkydellä pilaavat valtaväestöltä perinteet.

^ Tämä. Ja siihen lähdetään mukaan sen sijaan että kehotettaisiin menemään terapiaan. Aika uskomatonta. Sitten matkustetaan ulkomaille ihastelemaan eri kansojen uskontoihin ja uskomuksiin perustuvia perinnetapoja ja ällistellään miten ei meillä Suomessa vaan mitään tämmöistä ole. Ei kai ole kun mielensäpahoittajat on jostain syystä asetettu jalustalle päättämään mitä enemmistö saa tehdä.

Sairasta.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.12.24 10:17:09

Mihin muuten vedetään uskonnollisuuden raja? Monessa englanninkielisessä pop-lauluissa mainitaan aika useinkin Jumala, joten saako näitä esittää tai laulaa silloin kouluissa?

Päivämäärä:   15.12.24 10:22:22

'Jostakin syystä suomalaisilla kansakuntana on yllättävän huono itsetunto. Kuvitelkaapa jotakin islamilaista maata, jossa suomalainen loukkaantuisi paikallisesta uskonnon harjoittamisesta. Jos ette tätä tienneet, niin siellä voidaan teloittaa paikalliseen uskontoon ylimielisesti suhtautuvat. Suomen ja islamilaisten maitten toimintatavan välillä on kyllä olemassa jotain välimuotoja.'

AAMEN!!

Lähettäjä: Maya 
Päivämäärä:   15.12.24 10:37:10

Kyllä kun näitä juttuja lukee, saa olla jouluihmisenä onnellinen, että asuu maassa, missä jouluperinteet saa olla. Meillä on kauniit seimiasetelmat, meillä tulee loppiaisena Reys magos (joista Balthazar on tummaihoinen), joululaulut soi ja kukaan ei mieltään pahoita. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.

Päivämäärä:   15.12.24 10:48:22

"Mihin muuten vedetään uskonnollisuuden raja?"

Tämä. Odottelen vain ennakkotapauksia, sillä raja on todella häilyvä. Uskonto ei tarvitse esimerkiksi Jumalaa vaan esim. buddhalaisuus lasketaan uskonnoksi. Eli uskonto voi olla myös ideologia. Tältä kannalta myös ateismi on uskonto ja verrattavissa esim. buddhalaisuuteen.

Voiko joulujuhla ilman hengellistä sisältöä rikkoa uskonnonvapautta samoin kuin hengellinen sisältö toiselle?

Lähettäjä: Joo-o 
Päivämäärä:   15.12.24 21:02:02

Ap on oikeassa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.