Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Turha" työkokemus CV:ssä

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   14.12.24 02:34:55

Kannattaako alaan täysin epärelevanttia työkokemusta kertoa CV:ssä? Se tuskin rekrytoijaa paljoa kiinnostaa, jos haen hallintotieteiden alan työpaikkaa, ja olen ollut lähihoitajana vuodet 2015-2020, tai taimitarhalla kesät 2012-2015. Toisaalta ei kamalasti kiinnosta jättää aukkojakaan tuonne, eikä itse alan kokemusta vielä mainittavasti ole.

Re: "Turha" työkokemus CV:ssä

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.12.24 02:36:01

Laita yhteen nippuun tyylillä alojen x ja y töitä 2012-2020.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.24 02:39:28

Todellakin kiinnostaa. Kertoo että on valmis tekemään erilaisia töitä.

Lähettäjä: Purkka 
Päivämäärä:   14.12.24 04:17:31

Tähän tuntuu olevan monta eri mielipidettä. Itseäni ohjeistettiin jättämään ne ns turhat sälät ja lyhyet pätkät kokonaan pois (minullakin on siis kertynyt kesätyöpätkiä ja opiskelun ohella tehtyjä töitä ties miltä alalta), jos ne ei liity haettavaan työhön. Laitoin lyhyesti ja ytimekkäästi sitten viimeisimmän työkokemuksen paikassaX, vaikka se villiltä tuntuikin jättää aiempi työmenneisyys listasta kokonaan pois. Ei nyt varmasti siitä johtunut, mutta työpaikka valmistumisen jälkeen napsahti ekasta hakemuksesta tuolla tyylillä.

Päivämäärä:   14.12.24 05:04:14

Purkka, riippuu varmaan myös hakijan taustasta ja iästä. Ketään ei kiinnosta nelikymppisen marjanpoiminta teininä, mutta jos alanvaihtajana valmistuu uuteen ammattiin, niin varmasti halutaan tietää, mitä on tehty aiemmin vai onko vaan rötväilty. En siis jättäisi pois vuosikausia työhistoriaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.24 05:15:17

2 sivua maksimi. Laita kaikki työt.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.24 05:17:17

Ja tee niin että uusin kokemus ylimmäksi ja kun ylittyy 2 sivua voit jättää vanhempia pois

Päivämäärä:   14.12.24 06:28:21

Itse katson esimerkiksi noista kesätyöpätkistä onko mihinkään kelvannut 2 kertaa peräkkäin

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   14.12.24 06:40:12

Jos olet ollut alalla pitkään ja sinulla on useampi alan työpaikka niin laita vaan ne, esimerkiksi 3-5 eri paikkaa. Jos olet alan vaihtaja ja haet vasta ekaa tai tokaa nykyisen alan työtä niin sitten toki laitat niitä muita ei saman alan kokemuksia listaan.

Samoin koulutuksen kanssa, jos on paljon tutkintoja niin niitäkään ei välttämättä tarvitse kaikkia laittaa. Itsellä esimerkiksi on 5 eri tutkintoa ja näistä laittaisin 3. Työpaikkojakin on kertynyt +20, koska olen ollut palkkatöissä jo 15-vuotiaasta asti, tehnyt joskus 2-3 eri työtä samaan aikaan ja opiskelujen ohella olen elättänyt itseni aina työllä, opintotukea en ole saanut. Lisäksi olen asunut Suomessa ja ulkomailla useassa eri paikassa, joten muuttojen myötä myös työpaikkoja on kertynyt, vaikka nykyisessä työssäkin olen ehtinyt olla jo 6 vuotta, ikää 40v.

Hiljattain päivitin CV:ni en työnhakua vaan toista juttua varten niin en todellakaan laittanut siihen kaikkea mitä olen tehnyt, olisi muuten ihan liian sekava ja pitkä. CV voi hyvin olla yhden sivun, kaksi sivua on ihan maksimi. Esittelykirje/sähköposti/puhelu tms. hakemus/kertomus itsestä on sitten erikseen.

Lähettäjä: hellu 
Päivämäärä:   14.12.24 06:44:48

Olen 57v työtön ja en todellakaan laita hakemukseen 80-luvun työpaikkoja, haastattelijat eivät monesti ole edes syntyneet silloin :D Enpä silti enää taida työllistyä, toki se ikä paljastuu sitten haastattelussa.

Päivämäärä:   14.12.24 06:49:37

Heppa, uteliaisuudesta kysyn, mitä tutkintoja olet tehnyt ja onko kuinka monesta työkokemusta?

Lähettäjä: norppa 
Päivämäärä:   14.12.24 06:59:37

Hah! Just katoin kun mun cv:ssä on merkinnät : osaa käyttää Telexiä ja käynyt konekirjoituskurssin:D

Enää en taida tätä tarvita kun eläke on seuraava pesti mitä haen

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   14.12.24 06:59:52

About kolme viimeisintä tai haettavan työn kannalta oleellisinta työpaikkaa ja tutkintoa on aika yleinen tapa ja siitä itse rekrytointia tekevänä pidän. Enemmän huolettaa itseä, jos jo hyvinkin aikuinen henkilö on listannut ihan kaikki nuoruuden pätkätkin.

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   14.12.24 07:38:00

Aikuisena alanvaihtajana olen koonnut yhteen Ällön mainitsemaan tyyliin ("vuosina 2xxx-2xxy alojen se ja se töitä") nykyiseen alaan liittymättömät työt kauempaa historiasta, ja sitten esitellyt paremmin ne relevantit ja viimeiset (eli avattu vähän työnkuvaa jne). Juurikin tuomaan esille tuota että töitä on kuitenkin tehty aukottomasti, mutta kuitenkin sellaisella tyylillä ettei se valtaa koko cv:tä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.24 08:54:44

Yhteen nippuun samoin kuin kaikki 37 muutaman päivän sijaisuutta ei työpaikoissa. Turhakin on parempi kuin pitempi aukko.
Minun cv on 4-sivuinen, vaikka olen hyvin tiivistänyt. Kaksi eri alan tutkintoa, värikäs työkokemus ja vielä täydentäviä koulutuksia.

Lähettäjä: Daalia 
Päivämäärä:   14.12.24 10:25:02

Olen laittanut toisen alan työt ja koulutuksen vain yhdellä lauseella tyyliin. Aikaisempi koulutus on alalta x jossa työskentelin vuosina 1997-2004 mm. Tehtävissä x y z ja ehkä mainitsen missä yrityksissä jos sillä on haettavan tehtävän kautta väliä. Tai millä paikkakunnalla. Olen myös asunut Suomessa usealla paikkakunnalla ja ulkomailla.
Olen lyhentänyt Cv yhden sivun mittaiseksi. Vain uusimmat koulutukset ja uusimmat työkokemuksen ja sit tarvittaessa tuo lause. Siitä nyt näkee etten oo kotona maannut 20 vuotta :-)

Lähettäjä: Tre 
Päivämäärä:   14.12.24 10:45:14

. Otahan vaan huomioon "niistä kesätyöpätkistä", että esim meidän paikkakunnalla nuori ei pääse seuraavana kesänä samaan paikkaan kuin edellisenä vuonna. Jos -23 kesänä ulkoilutit vanhuksia, niin -24 kesänä et sinne voi hakea, vaan esim hautausmaalle jne. Tarkoituksena tutustuttaa nuoria eri aloihin ha estää näien "unemaduunien" ja

Lähettäjä: Boka 
Päivämäärä:   14.12.24 11:09:18

Riippuu varmaan aika paljon alasta, minkä töitä hakee. Kun aikoinaan tein rekryä suorittavaan työhön, tuli monesti valittua tallilla työskennellyt henkilö, mikäli tällainen tieto CV:ssa tuli vastaan. Ei liittynyt mitenkään työhön, johon rekryttiin, mutta esim useamman vuoden tallitöitä tehneet henkilöt vaan ainakin siihen aikaan olivat hyvää materiaalia moneen muuhunkin hommaan; eivät säikähdä jos on vähän kiirettä ja paljon töitä, on ongelmanratkaisukykyä eivätkä yleensä yhtenään saikulla. Joskus se voi tällainenkin menneisyys auttaa :)

Lähettäjä: ijpihj 
Päivämäärä:   14.12.24 11:17:42

Tärkeintä on, ettei työhistoriassa ole aukkoja. Mutta todellakin kannattaa tiivistää kaikki ne työt joita on tehnyt tyyliin ennen 25v

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   14.12.24 11:57:17

Jep, mä kanssa oon laittanut epäoleelliset ja vanhat työkokemukset yhteen nippuun.

Näistä voi saada myös hyviä keskustelunaiheita työhaastatteluun ja siten päästä molemminpuolinen tutustumaan toisiin =) ja tätä kautta jäämään paremmin työnantajan mieleen.

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   14.12.24 12:41:30

Mielipiteitä on monia kuten myös käytäntöjä. Yleisesti, CV olisi hyvä saada kutistettua yhteen sivuun. Vaikka yllä joku poikkeus onkin olluit niin fakta on, että kaikki turha kannattaa jättää pois. Turha on sellainen kokemus jolla ei ole suoraa linkkiä haettavaan tehtävään.

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   14.12.24 12:46:08

Mulla on omalta alalta todella laaja, useamman työpaikan ja lisäksi laadukkaan jatkokouluttautumisen mittainen kokemus, joten en todellakaan laita koko CV:hen mitään lukioikäisen hautausmaaharavointeja. Ei sillä että olisi tarve hakea töitäkään :D

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.12.24 12:50:51

Minulle ohjeistettiin joskus, että hakupaikkaan liittymättömät voi hyvin niputtaa ilman kummempia selityksiä. Näin ei jää aukkoja ja hakijan monipuolisuus ja aktiivisuus tulee esille. Myös koulutuksia voi niputtaa samalla periaatteella.

Päivämäärä:   14.12.24 12:57:04

Tiivisti niputtaen työnkannalta epäoleelliset työt. Mitään kesätypaikkoja tai harjoitteluita en enää yli 40-vuotiaana mainitse. Tutkinnoista oleelliset ja niistäkin loput nipussa tyyliin "lisäksi olen kouluttautunut siksi-ja-täksi ja käynyt sellaisia-ja-tällaisia kursseja".

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   14.12.24 13:01:08

Lähettäjä: Joo
Päivämäärä: 14.12.24 12:50:51

Minulle ohjeistettiin joskus, että hakupaikkaan liittymättömät voi hyvin niputtaa ilman kummempia selityksiä. Näin ei jää aukkoja ja hakijan monipuolisuus ja aktiivisuus tulee esille. Myös koulutuksia voi niputtaa samalla periaatteella.

Tämä on hyvä tapa!

Päivämäärä:   14.12.24 13:57:20

Näin, niinhän tuolla ensimmäisenä vastaajana jo sanoin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.