Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epävakaa persoonallisuushäiriö

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.12.24 19:48:50

Tällainen se on.

https://areena.yle.fi/1-63446543

Re: Epävakaa persoonallisuushäiriö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 19:55:31

Onko katsomisen arvoinen

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   14.12.24 22:59:31

On.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   15.12.24 00:27:18

Onko se sama bipolaarinen häiriö. Siinä on oltava jatkuva lääkitys, muuten henkilö saattaa kieriä kadulla ja kiusata ihmisiä ja huutaa ja raivota ja vaikka lyödä. Ehkä tässä Kiurun tapauksessa oli tämä sairaus sillä ohikulkijalla. Äkkinäistä arvaamatonta toimintaa.

Lähettäjä: Nikkarin koira 
Päivämäärä:   15.12.24 10:46:21

Bipoakin on eri asteista. Kaikista ei huonoja jaksoja erota muuten kuin että asiat jäävät herkemmin hoitamatta.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   15.12.24 12:16:55

Ei ole sama kuin bipo. On persoonallisuushäiriö. Vaikea lääkitä ja muutenkin hoitaa. Johtaa usein tähän lopputulokseen, että henkilö on vain liian herkkä ja tuskainen elämään.

Lähettäjä: Juupa 
Päivämäärä:   15.12.24 13:24:02

Mun ex oli epävakaa ja tietysti hoitamaton, kun eihän hänessä mitään vikaa ollut. Lääkäri vaan oli valehtelija ja mustamaalaja.
Elämä oli kyllä ihan helvetistä. Koskaan ei tiennyt koska räjähtää ja mistä asiasta. Onneksi pääsin tyypistä eroon.
Hoitamattomana on kauhea ihmiselle itselle ja läheisille.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   15.12.24 15:12:34

Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Diagnoosi ollut jo 13 vuotta, oireita varhaislapsuudesta lähtien.

Epävakaaseen ei ole täsmälääkitystä kuten bipoon, eli kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.
Epävakauden hoitoon pitää ihmisen itse sitoutua ja toipuminen on mahdollista. Itselläni on takana 13 vuotta terapiaa, ensin 10 vuotta psykiatrian poliklinikalla ja myöhemmin vielä 3 vuotta psykoterapiaa.
Minulla on pitkä parisuhde, lapsia ja olen edennyt työelämässä. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä, etät minulla on epävakaa. Perhe on kyllä sen huomannut, koska jakaa arkea kanssani.

Eräässä Suomalaisen lääkäri tutkimuksessa kommentoidaa asiaa näin:
"” Häiriöstä kärsivän tunneherkkyyttä on verrattu palovammapotilaan vereslihalla oloon: on kuin suojaava tunneiho puuttuisi, ja kaikki tuntuu sietämättömän voimakkaasti. ” -Terveyskirjasto

Eli suomeksi: Tunnen kaiken todella voimakkaasti, niin hyvät kuin huonot asiat. Olen impulsiivinen ja itsetuhoinen, takana useami IM yritys ja ensimmäisen kerran jo 12-vuotiaana, itsetuhoinen fyysinen käyttäytyminen alkoi 10-vuotiaana. Syömishäiriötä, tavaroiden hajoittamista kun hermostun jne. Samalla olen myös todella empaattinen, kuuntelen kaikkia ja pyrin auttamaan, usein oman itseni kustannuksella. MUiden eteen olen valmis tekemään vaikka mitä, itseni eteen en, koska koen, etten ansaitse sitä.

Mikä tähän on johtanut? Lapsuudessani oli paljon henkistä väkivaltaa, sairasta alistamista suorastaan (esimerkiksi lapsi ei saanut puhua aikuiselle, aloin tekemään 3 vuotiaana kaikki kotityöt, jos en tehnyt sain selkääni) sekä fyysistä väkivaltaa, fyysistä koulukiusaamista 9 vuotta peruskoulussa, seksuaalista hyväksikäyttöä alkaen 12-vuotiaana jne. Eli kaikkea sellaista, mitä kenenkään ei olisi pitänyt kokea.
Minä kuvani pirstaloitui ja opin vain selviämään autopilotilla. Kunnes pääsin muuttamaan kotoolta pois, löysin puolisoni ja pääsin psykpolin asiakkaaksi.
Lääkkeitä kokeiltiin reilu 20, mikään ei auttanut ja osasta sain vaikeita haittavaikutuksia. Lopulta lääkkeet lopetettiin ja alettiin keskittymään traumojen käsittelyyn ja uusiin tapoihin opetella tunteiden säätelyä ja ääneen puhumista.
Nyt olen yli 30-vuotias, esihenkilö asemassa, opiskelen YAMK tutkintoa ja parisuhteeni joka alkoi teininä on edelleen olemassa ja minun turvasatama.

Osa epävakaista luovuttaa ja päättää päivänsä, mutta meitä taistelijoita on myös ja on mahdollista selvitä, kunhan osaa tunnistaa omat virheensä ja myöntää ne.

Päivämäärä:   15.12.24 15:17:28

Minusta on mielenkiintoista että joku epävakaa saa persoonallisuushäiriödiagnoosin, toinen autismidiagnoosin ja kolmas CPTSDn. Näistä epävakaa on demonisoiduin, joten sääliksi käy niitä jotka sen tikun vetää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.12.24 15:31:15

Yhden epävakaan tunsin. Kasvoi alkoholistiperheessä huonoissa oloissa ja sen jälkeenkään elämä ei oikein löytänyt vakaampia uomia. Menehtyi päihdehäiriöön, niinkuin monet muutkin epävakaat.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   15.12.24 15:34:16

Ei kai kukaan alan ammattilainen sekoita epävakaata ja autisminkirjoa. Nehän on ihan erilaiset.

Hoitamattomana epävakaan kanssa elämä on sellaista vuoristorataa, ettei sitä pitkään kestä.
MieVaan on ymmärtänyt ongelman ja mennyt terapiaan ja selvinnyt elämässä. Hatun nosto sulle.

Lähettäjä: EiOmalla 
Päivämäärä:   15.12.24 16:16:44

No: moni ammattilainen ei tunnista autismia ja hoitamattomana autisti saattaa käyttäytyä kin epävakaa ja saa sen diagnoosiksi.
Moni läheinen on myöhemmin saanut autismi diagnoosin epävakaan sijaan, kun löytynyt lääkäri joka osaa ja suostuu asiaa tutkimaan.
Eräs läheinen oli 40-vuotiaaksi epävakaa, kunnes pääsi työterveyden kautta neuropsykiatrille, tuli ADHD ja autismi diagnoosi, epävakaa purettiin. Hälle ei oltu ikinä tehty persoonallisuushäiriö testejä, oireinen perusteella tehty diagnoosi.
Minulle tehtiin persoonallisuushäiriö testit ja epävakaan kriteerit täyttyi kaikki selkeästi.

Päivämäärä:   15.12.24 16:29:07

Epävakaa ja autisti ei todellakaan eroa käytökseltään aina. Osittain ehkä koska yhteiskuntamme ei onnistu tuottamaan autistia joka ei traumatisoituisi lapsuudestaan niin että kehittäisi traumaoirehdintaa. Jota epävakaa persoonallisuushäiriö siis on: reaktio traumalle.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   15.12.24 17:57:51

Mulla on epävakaa ja bibo. Epävakauteni on niin "lievää" etten päässyt edes ryhmäterapiaan. Se on kuulema vain niille joilla on ollut osastohoitoa. Bibodiagnoosi tuli kun sain masennuslääkkeestä hypomanian. Tavallaan siis lievät muodot molemmista, mutta niin päräyttävältä kuulostavat diagnoosit ettei niistä viitsi puhua. Elän ihan tavallista elämää.

Lähettäjä: Jännä 
Päivämäärä:   15.12.24 18:24:29

Mä sain ekaksi dg:ski skitsotyyppinen häiriö. Se muuttui sitten tutkimuksissa Aspergerin oireyhtymäksi. Vuosi oli 2003. Myöhemmin dg listaan tuli ADHD, traumaperäinen stressihäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö. Epävakaasta ei ollut puhetta.

Päivämäärä:   15.12.24 18:25:37

m, hänen tunteidenkäsittelynsä on hänen vastuullaan. Hänellä on varmasti tuntuva traumatausta selittämässä miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy, eikä se ole hänen syytään, mutta se on hänen vastuullaan. Ei sinun tarvitse antaa kohdella itseäsi huonosti.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   15.12.24 21:34:51

Minun diagnoosilistani on seuraava
PTSD
Toistuva vakava masennus
Viitteitä epävakaasta persoonallisuudesta

En itse ole viimeisestä ihan varma. Epäilen että olisin kirjoilla kuten 6/7 sisaruksesta. En oke jaksanut asialla päätä vaivata, eikä traumaterapeuttikaan koe sille tarvetta.

Päivämäärä:   15.12.24 22:17:11

Epävakaita on erilaisia, osa oireilee näkyvästi ja osa enemmän sisäänpäin. Ei epävakaita voi niputtaa yhteen nippuun, voivat olla melkeinpä toistensa vastakohtia ja silti diagnoosi sama. Toki yhdistäviäkin tekijöitä on.

Mä en itse tiedä oliko mulla epävakaa vai ei. Oireilin todella selvästi epävakain oirein (+masennus, syömishäiriö, sos. til pelko), kävin DKT-ryhmän yms. Teinistä asti oli oireita. Mutta... Lopulta muutin eri kaupunkiin opiskelemaan, siitä seuraavaan kaupunkiin töihin ja tapahtui muitakin muutoksia elämässä. Ja sitten huomasin, ettei minulla ole enää mitään epävakaan oireita. Tiedän, että tässä 30v paikkeilla aika monilla helpottaa, mutta että oireet vain katoaisivat kaikki noin vuodessa tai parissa. Ei ollut hoitosuhdetta tai mitään muitakaan apuja enää silloin. En tiedä oliko dg oikea vai oireilinko kuitenkin vain väärää ympäristöä, hankalaa nuoruutta ja kamalaa parisuhdetta epävakaan oirein. Nykyään koen kuitenkin olevani täysin terve.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.