Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä haluat jouluruuaksi? Ei tarvi minulle mitää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 15:08:53

Näin ruokavastaavana aina tämä sama.
Kun kysyn aikuisilta ihmisiltä mitä he haluavat syödä jouluna niin kukaan ei halua mitään. Sitten pikkuhiljaa alkaa tulla toiveita. Mutta kun esim leipomukset pitäis tehdä ennen joulua ja sitä ennen käydä kaupassakin.

Pikkasen sylettää, onneksi on muistiinpanoja mitä on aiemmin ollut.

Re: Mitä haluat jouluruuaksi? Ei tarvi minulle mitää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 15:14:17

Ehkä tapasi kysyä on hyökkäävä.

Tiedän yhden tällaisen sukulaisen. Kiukkuisen oloisena tivaa "ja mitä se sinäkin sitten tarttet jouluksi???" Kaikki pelkää häntä ja säikähtäen sopertaa että ei mitään tartte ihmeellistä.

Tavallaan hän antaa sellaisen mielikuvan että on todella rasittunut ja häneltä vaaditaan taas muiden rasitusten päälle kokkailua. Ei kukaan uskalla sanoa että jos vaikka rosolli?

Ollaan ehdotettu tuovamme ruokia mutta se vasta loukkaus onkin. Eikö hän muka osaa??? Eikö muka tarjoamukset kelpaa???

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   13.12.24 15:35:44

Yllä hyvä pointti !

Toinen on se ihmistyyppi mikä "aina taikoo täydellisen pöydän kaikille eteen" ja näyttää vielä tekevän sen tuosta vaan. Tällainen jos kysyy "Mitä haluatte" niin tulee olo että pitäisi jotain vielä uutta ja ihmeellistä keksiä pöytään missä jo kaikkea on. Ollaan siis totuttu hyvään mistä ei mitään puutu niin ei ymmärretä kysymystä, että ne jo pöydässä aina olevat asiat pitäisi luetella.

Mutta lopuilleen juhlien järjestäjä päättää ! Jos on perinteinen joulupöytä niin kaikki ruokaa laittavat tietävät mitä siinä on.. jos on tapana ollut syödä jotain "ihan erilaista", esim mexikolaista tai riistapaisti ja valkkariperunat niin kokki päättää ! Yleensä kysytään allergiat, inhokitkin voi yleensä runsastarjontaisesta pöydästä välttää.

Päivämäärä:   13.12.24 15:39:04

Nobeibtodellakaan ole tapana olla hyökkäävä, hui kauheaa.
Se ei vaan monilla valmiiseen pöytään istuvilla ole edes ajatuksissa että se joulu ei tule itsestään. Pelkkä ruuan ostaminen on melkoinen suoritus jotta muistaa kaikki ja ei osta liikaa eikä mitään turhaa ja että rahat riittää.

Päivämäärä:   13.12.24 16:08:54

Juu voin kuvitella että on raskasta enkä jaksaisi enää kysyä uudestaan. Meillä on vaan tehty oman maun mukaan ja kaikille kelvannut. Tosin meillä ollut aika laaja joulupöytä. En ole jaksanut erikseen kysyä onko erikoistoiveita, oletan että jos joku haluaa jotain niin kysyy tai tuo itse :D

Päivämäärä:   13.12.24 17:15:07

Paras on ku sanoo tämmöstä pöperöä on jos ei kelpaa ni olet ilman.

Päivämäärä:   13.12.24 17:23:51

Kun itse haluais vaikka pitsalle jouluna niin on tuskaa miettiä muiden haluja jos ne ei sano. Tee ite! Vois silloin sanua.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   14.12.24 12:02:13

Mielestäni talo tarjoaa mitä haluaa, tietysti tiettyjä rajoituksia huomioiden, mutta ei mitään jokaiselle omia herkkuruokia. Kukin ottaa ja syö mitä voi tekemättä siitä suurempaa numeroa ja emännän joulua ja mieltä pahoittamatta. Ja ellei onnistu, jää pois koko juhlista.

Lähettäjä: noelle 
Päivämäärä:   14.12.24 12:12:54

Meillä siirryttiin nyyttäreihin vuosia sitten jottei joulusta tule yhdelle taloudelle liian iso taakka. Tarjoilut sovitaan ja koordinoidaan mutta periaate on että minä tuon laatikot, sisko kalat & salaatit, veljenvaimo leipoo kuivakakut jne. ja tuotaitämä hoitaa juustot & leivät. Kinkusta vastaa ne jotka sitä haluaa. Ihania aterioita on syöty näin ja kaikki on päässeet rennosti mukaan joulunviettoon.

Päivämäärä:   14.12.24 12:25:17

Minä haluaisin pizzaa jouluruoaksi, mutta koska tiedän ettei vastaukseni kelpaa, niin minulla ei ole toiveita. Syön vähän sitä mitä pöydässä sitten sattuu olemaan. En ole mikään perinteisten jouluruokien ystävä.

Aloittajana laittaisin listan esimerkiksi edellisen joulun tarjottavista, ja kysyisin mitä näistä jätetään pois ja onko ehdotuksia tilalle tulevista?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.24 12:36:15

"Lähettäjä.

Päivämäärä13.12.24 15:39:04

Nobeibtodellakaan ole tapana olla hyökkäävä, hui kauheaa.
Se ei vaan monilla valmiiseen pöytään istuvilla ole edes ajatuksissa että se joulu ei tule itsestään. Pelkkä ruuan ostaminen on melkoinen suoritus jotta muistaa kaikki ja ei osta liikaa eikä mitään turhaa ja että rahat riittää."

Kyllä nyt kuulostaa siltä, että jouluruoan tarjoaminen muille on sinulle liian kova ponnistus taloudellisesti ja muutenkin. Katkeraa puhetta "valmiiseen pöytään istujista". Ei kai he kutsumatta tule? Suosittelen nyt kyllä, että jokainen tuo joulupöytään jotakin.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   14.12.24 12:40:17

Mulla on vuosikymmenien aikana kertynyt lista mitä on sittem täydennetty ja korjattu. Ennen joulua olen kysynyt mitä muut mahdollisesti haluabst ja listaa on yhdessä käyty läpi. On lisätty tarvittaessa jotain uutta ja jätetty pois niitä, mitä ei välttämättä haluta. Kaikki ovat kyllä daaneet suunsa auki. Toki tein ruuat vain omalle perheelle.
Aiemmin, kun vielä kävimme äitini luona jouluna ja muina pyhinä isolla porukalla syömässä, hän teki, mitä oli ajatellut, mutta kun tiesi, midtä kukin piti tai ei pitänyt, teki kaikille jotain mistä kukin piti.
Tänä jouluna teen pääosin vain itselleni, joten hankinnvain niitä ruokia, mitä itse haluan oikeasti syödä.

Päivämäärä:   14.12.24 12:44:36

"Paras on ku sanoo tämmöstä pöperöä on jos ei kelpaa ni olet ilman."

No toikin vaikuttaa passiivisagressiiviselta, ja jos joku noin sanoisi niin mielummin olen tulematta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.24 12:48:13

Ihmeellinen ongelma aloittajalla.

Ensinnäkin, jos pitää miettiä mihin rahat riittävät, niin silloin todellakin tehdään sitä mihin on varaa, eikä kysellä keneltäkään.

Ja se joka tekee, niin tekee mitä haluaa. Toki allergiat huomioiden, jos ne siis tietää.

Ja kun kerran on kysynyt, ja vastaus on saatu, niin niillä mennään. Jälkeenpäin on turha mitään enää pyydellä.

Ja jos jo kaupassa käynti stressaa, niin siirtää sitten sen emännyyden ja kokkailun jollekin toiselle.

Päivämäärä:   14.12.24 12:49:03

Miksi kutsua muita, jos se on vastenmielistä?

Ei kukaan halua olla kiukkuisen ihmisen kanssa juhlapyhinä. Katsoa sitä raivoamista.

Me ollaan kotona, tehdään itselle mieleisiä ruokia. Oma äitini oli tuollainen raivopää, ruokia piti olla joka sorttia. Ensin niitä tehtiin raivona, sitten tuputettiin muille ähkyyn asti ja lopuksi voivotettiin ”mitä minä teen kaikelle tälle ruualle?” Nyt ihmettelee miksei haluta tulla kotiin jouluksi :-D
”Vihaan joulua!” Oli hänen lempisanonta.

Päivämäärä:   14.12.24 13:28:23

Meillä syödään jouluna surutta itsetehtyä pizzaa ja hampurilaisia. Piparien ja torttujen ja riisipuuron kera. Muuta perinteistä jouluruokaa ei kannata tarjota, kukaan ei niitä syö.

Lähettäjä: Hani 
Päivämäärä:   14.12.24 13:38:35

Lähettäjä.
Päivämäärä14.12.24 12:49:03

Miksi kutsua muita, jos se on vastenmielistä?
Ei kukaan halua olla kiukkuisen ihmisen kanssa juhlapyhinä. Katsoa sitä raivoamista.

Tämä!!

Päivämäärä:   14.12.24 15:44:02

Miksi edes kysyt? Teet sitä mitä ennenkin ja sillä selvä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.24 15:50:36

"Kyllä nyt kuulostaa siltä, että jouluruoan tarjoaminen muille on sinulle liian kova ponnistus taloudellisesti ja muutenkin. Katkeraa puhetta "valmiiseen pöytään istujista". Ei kai he kutsumatta tule? Suosittelen nyt kyllä, että jokainen tuo joulupöytään jotakin."

Tämä. Kuulostaa tosiaan juuri sellaiselta tyypilliseltä martyyrilta, että kun parhaani aina teen ja mikään ei ikinä kelpaa eikä kukaan voi edes suoraan sanoa, mitä haluaa, ja yhyy. Jos tyyli kysyä asiaa tai yleensäkin puhua joulujärjestelyistä on samanlainen kuin tyyli kirjoittaa asiasta tänne, en yhtään ihmettele, ettei kukaan kehtaa sanoa mitään, koska ei halua olla vaivaksi ja lisätä joulumarttyyrin jo ennestän suurta taakkaa. Jos on niin raskasta ja hankalaa, voisi olla parempi jättää ne vieraat kokonaan kestitsemättä ja ihan vaikka kutsumattakin. Ei se nimittäin ole vieraillekaan mikään nautinto istua kiukkuisen marttyyrin pöydässä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.