Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syyllisyys mt-ongelmista

Lähettäjä: henkinen häiriö 
Päivämäärä:   13.12.24 12:32:47

Kun en vaan kykene töihin. Tuntuu pahalle :(

Re: Syyllisyys mt-ongelmista

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   13.12.24 12:36:31

Sama. Olisi mukava, kun olisi mielekästä tekemistä, työkavereita ja RAHAA.

Lähettäjä: weetos 
Päivämäärä:   13.12.24 12:41:42

Sama. Muistakaa että se on sairaus, ei kenenkään oma valinta. Sairaus ei kysele lupaa tulla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 12:42:17

Joo, syyllisyys ja häpeä ja katkeruus on haastavia tunteita jotka aina aaltoilee. Saan onneksi vähän helpotusta kun opiskelen itsekseni psykologiaa ja filosofiaa. Toinen auttaa tajuamaan etten ole syypää tähän, auttaa ymmärtämään miksi toimin kuten toimin ja mitä voin ehkä tehdä sille (ja mitä en), ja toinen taas auttaa ymmärtämään että ihmisarvoni ei todellakaan ole riippuvainen siitä, tuotanko rahaa yritykselle tai valtiolle tai millekään. Suosittelen.

Lähettäjä: Chenille 
Päivämäärä:   13.12.24 13:23:15

Halaus aloittaja <3 Ymmärrän fiiliksesi, olin itsekin välillä liki vuoden kokonaan pois opiskeluista ja töistä hoidon takia, se oli rankkaa henkisesti. Mutta ota oma aikaasi toipumiseen, sairaus ei ole sinun vikasi ja ansaitset kaiken sen avun ja levon minkä toipuminen vaatii.
Itseäni kalvaa syyllisyys siitä, että erehdyin puhumaan mielen murheistani ystävälleni. Se otettiin huonosti vastaan ja mietin vaan miksi olin niin idiootti, että menin tekemään niin. Tein itsestäni taakan ja se hävettää.
Olen sairastanut enemmän ja vähemmän kymmenen vuotta, mutta en koskaan ennen puhunut noista mieleni pimeyksistä kenellekkään edes läheisilleni, vaan pitänyt ne salassa . Töissä ja koulussa olen sen aina iloisen henkilön maineessa, koska sillä maskilla piilotan todellisen itseni. Muutenkin esim ystävilleni aina ollut se kuuntelija, muista huolehtija ja lohduttaja, joka ei kerro omia huoliaan. Erehdyin tekemään sen virheen, että yritin avautua läheiselle ystävälleni heikolla hetkellä. Selvisi, että hän ei halua kuulla, vaikka en ehtinyt edes oikein kertoa mikä painoi. Joskus rankkoina päivinä minulle tulee hetkiä, kun tuntuu siltä että tarvitsisi vaan ystävän jolle soittaa, joka kuuntelisi tai antaisi vaikka halin (sitä kun ei terapia tarjoa). Mutta ikävä kyllä ilmeisesti sitä on tässä maailmassa itsekästä haluta silloin kun on ongelma ei ole esim huono työpäivä, riita puolison kanssa,ero tms murheet vaan solmu mielen kanssa.

Lähettäjä: Luuseri äijä 
Päivämäärä:   13.12.24 13:31:04

Inhottavinta on se, että neuvotaan hankkimaan apua, jota ei saa tai johon ei ole varaa (tuettu terapiakin maksaa). Ja sitten jos jotakin apua saa, eikä se auta, siitä tuntee syyllisyyttä, mikä heikentää oloa entisestään.

Mikään ei tunnu inhottavammalta kuin se, kun joku sanoo, että hoida itsesi kuntoon, koska mielenterveysongelmia nyt ei vain hoideta. Ne voivat ratketa tai olla ratkeamatta, mutta moni joutuu elämään niiden kanssa koko ajan tai jaksoittain koko elämänsä ajan.

Lähettäjä: Halo 
Päivämäärä:   13.12.24 13:56:58

Luuseri äijä on oikeassa. Itse olen runsaan 20 vuoden aikana kokeillut kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkkeet, psykoterapian, ryhmäterapiaa, kuntoutusta, päivätoimintaa, useita osastojaksoja ja itsekseni myös ruokavalion, lisäravinteita, homeopatiaa, yrttilääkintää, reikiä, eri joogamuotoja, EFT-tappingiä jne. Vaikea-asteisesti masentunut olen edelleen.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.12.24 13:59:37

Miten et kykene, siis mitä tapahtuu jos vaan menet sinne töihin? Eipä se yleensä mitään kivaa ole muillakaan.

Päivämäärä:   13.12.24 14:01:00

..., miten sinne töihin vaan mennään? Kuka palkkaa mielenterveyskuntoutujan? Kiltti kerro, menisin mielelläni töihin kokeilemaan onnistuisiko se! Olen todella sitkeä, luova ongelmanratkaisukykyni kriisitilanteissa on loistava ja opin asioita erittäin helposti kun näen ne kerran ja pääsen lukemaan teorian. Otatko minut töihin?

Lähettäjä: lohdutus 
Päivämäärä:   13.12.24 14:13:22

Voin lohduttaa teitä: mt-ongelmaisia on paljon, heitäkin jotka haluaisivat töihin mutta eivät vain kykene. Monesti työpaikoilla toimitaan niin, että siellä ei voi olla ellei ole osannut rakentaa haarniskaa itselleen, koska niin paljon ihmisiä kiusataan töissä (TA kiusaa, ja toiset työntekijät kiusaa).

Welcome to the jungle...

Lähettäjä: lohdutus 
Päivämäärä:   13.12.24 14:15:17

..ja moni kiusaaja itse on mt-ongelmainen, joka peittää ongelmansa kiusaamalla. Niin me ihmiset olemme susia toisillemme, ja sillä tavoin tässä toiminnassa ei ole voittajia, on vain häviäjiä.

Lähettäjä: Hullu 
Päivämäärä:   13.12.24 14:17:46

Jos menisin töihin, ensimmäisenä pitää miettiä mitä täällä niin kuin kuuluu tehdä. En muista tai hahmota työtehtäviäni. En ymmärrä mitä minulle puhutaan, se kuulostaa ihan vieraalta kieltä. Sydän hakkaa ja olen hiestä märkä kun yritän ymmärtää, mitä enemmän yritän, sitä vähemmän ymmärrän. Jos vaikka olisin kaupassa töissä ja pitäis hyllyttää jokin tuote johonkin tiettyyn paikkaan, niin joka käden liike täytyy miettiä uudelleen et kuuluuko lihapiirakka maitohyllyyn vai leipäosastolle. Ja sitten unohdan ja sama asia täytyy miettiä uudelleen. Ja puolet tuotteista jää hyllyttämättä koska pitäisi olla koneella tekemässä jotain mitä en muista. Uusi päivitys sekoittaa kaiken kun muista vanhaakaan. Miten tämä näpyteltiin, ei aavistustakaan. Olenko tässä vai olenko muualla vai kuvittele jo vaan olevani tässä.

Ajantaju on himmennyt, en osaa sanoa olenko tehnyt tätä vartin vai kolme tuntia. Työkaverit korjaavat virheitä koska unohdan liikaa, en hahmota mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä. Olen kauhuissani ja lamaantunut yhtä aikaa ja tuntuu että kaadun kohta. En ihan vielä mutta pään iskeytyminen maahan pelottaa jo valmiiksi, kohta sattuu, kohta.

En kestä konflikteja, joku hyökkäävä asiakas aiheuttaa joko paikalta pakeneminen tai vastahyökkäyksen. En hillitse tunteitani, ne ryöpsähtelevät miten sattuu. Koko ajan pelkään ja vihaan itseäni. Häpeän sitä kun en pysty tähän, kun en pysty parempaan, kun en osaa olla järkevä normaali ihminen niin kuin muut. Olen ihan täys paska ihmisenä kun en tätäkään yksinkertaista asiaa tajua.

Näin käy, jos menisin töihin.

Lähettäjä: lyöty ja potkittu 
Päivämäärä:   13.12.24 14:21:51

Mulla kanssa synnynnäinen hahmottamisen vaikeus, eikä sitä tippaakaan auta kun virheistä on kotona rangaistu erittäin ankarasti..

Päivämäärä:   13.12.24 14:39:31

Piste, mistä sen muut tietää oletko mielenterveyskuntoutuja vai et?

Päivämäärä:   13.12.24 14:40:52

Ja aloituksesta oletin että aloittajalla on ainakin ollut työpaikka kun tietää ettei siellä kykene olemaan?

Päivämäärä:   13.12.24 14:48:33

... ei tämän tason mielenterveysongelmia voi piilotella vaikka miten yrittäisi, valitettavasti. Ne todella näkyy enkä voi asialle yhtään mitään.

Päivämäärä:   13.12.24 17:10:33

"Mulla kanssa synnynnäinen hahmottamisen vaikeus, eikä sitä tippaakaan auta kun virheistä on kotona rangaistu erittäin ankarasti.."

Minulla on tätä myös, ja muita oppimisen vaikeuksia. Kotona minua ei ole ikinä rangaistu niiden takia, mutta muu ympäristö kyllä osoittaa, että olen vääränlainen. Monet pitävät oppimisvaikeuksia jollain lailla omana syynä. Olen esimerkiksi nettikeskustelusta lukenut aggressiivista tekstiä siitä, että "oppimisvaikeudet eivät ole mitään muuta kuin tyhmyyttä". Niin, entä sitten? Kyllä minä tiedän, että tämä on tyhmyyttä, mutta minkäs minä tälle itse voin? Sitten myös sanotaan, että oppimisvaikeudet ovat tekosyy sille, että on vain laiska. Mutta tuskin nämä haukkujat itsekään palkkaisivat ihmistä, joka ei tajua monia itsestäänselvyyksinä pidettyjä asioita. Minä olen kyllä töissä, mutta eipä sekään näille kelpaa, pitäisi olla koulutettu ja saada ainakin sellaista suomalaista keskipalkkaa. Kaltaiseni matalapalkkatyöläinen nähdään jonain ällöttävänä luuserina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.