Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko autokorjaamolle mennä kyselemään?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.24 23:05:06

Sellaista tässä mietin, että voiko autoista mitään tietämätön mennä autokorjaamolle ihan vaan kyselemään "tyhmiä" ammattilaiselta? Siis ihan vaikka jos olen ostanut auton ja siihen on tehty joku remontti ennenkuin olen sen ostanut niin voinko vaan mennä jollekin korjaamolle kysymään että mitä tämmöinen remontti tarkoittaa ja mitä siellä autossa on tarkalleen tapahtunut että osa X on hajonnut? Google varmasti olisi kaveri jos tietäisi autoista jotain ja osaisi käyttää oikeita hakusanoja. Ja siltikin monesti tulokset veisivät kaikenlaisille keskustelupalstoille kun nyt haluaisin puhua ihan ammatti-ihmisen kanssa.

Re: Voiko autokorjaamolle mennä kyselemään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.24 23:12:22

Tuskinpa se ammattilainen haluaa työaikaansa käyttää ei-asiakkaan huoliin. Varaa autollesi aika ja maksat ajasta, silloin varmaan onnistuu

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   12.12.24 23:14:11

Minä en vaivaudu edes vastaamaan näin typerään kysymykseen.

Päivämäärä:   12.12.24 23:20:08

No ei voi. Käytä järkeä. Mitä itse tykkäisit jos sulta tulisi joku kyselemään sun työpaikalle ilman aikomusta ostaa mitään palvelua.

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   12.12.24 23:21:47

Siinä tapauksessa toki voi että sulla olisi auto johon mahdollisesti laitettavaa, mutta ei tuollai että mennään jotain opastusta hakemaan ilmaiseksi :D

Päivämäärä:   12.12.24 23:34:32

Kiitos vastauksista, näin vähän epäilinkin. Olisi hyvä jos joku osaava perustaisi "auttavan puhelimen" ummikoille. Paina 1 jos asia koskee kodin elektroniikkaa, paina 2 jos asia koskee autoja jne :)

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.12.24 00:16:43

Kyllä se autofoorumien tieto on ihan yhtä validia kuin korjaamon jamppojen ellei jopa asiantuntevampaa

Lähettäjä: FM 
Päivämäärä:   13.12.24 00:34:13

Sun pitäisi päästä juttelemaan ihan asentajan kanssa asiasta jos soitat johonkin. Asentajat isommissa yleensä vastaa puhelimeen. Siellä voi olla vastassa ihan tavallinen aspa joka myy tuotetta ja aikoja. Vähän niinkuin terveystalon yleischatti tai puhelinpalvelu. Ei siellä ole useinkaan mitään hoitajia linjan päässä. Ne ohjaa oikealle palvelijalle. Nimimerkillä hain sh pohjalta terveystalon aspaan mutta en omannut jotain markkinoinnin koulutusta niin en päässyt. Ystävä työskentelee autokorjaamolla puhelin tyyppinä eikä ole mitään hajua autoista. Kirjaa asiakkaan kertoman ja laittaa ajan.

Lähettäjä: FM 
Päivämäärä:   13.12.24 00:34:52

Siis asentajat ei isoimmissa vastaa puhelimeen vaan se aspa.

LähettäjäLone Star 
Päivämäärä:   13.12.24 00:51:45

Minä voin vastailla kysymyksiin, ei se nyt mikään iso vaiva ole.
Laita spostia ensin.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.12.24 01:07:14

Kysy chatGPT. On yllättävän kätevä mihin tahansa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.12.24 06:16:07

L, no ei kyllä ole. Sehän vastaa käytännössä mitä vaan, mitä haluat kuulla.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   13.12.24 06:53:50

ChatGPT ei ole hakukone. Se juttelee mukavia, mutta tarvittaessa keksii "vastaukset" eli mukavat juttunsa itse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.12.24 07:28:12

"Olisi hyvä jos joku osaava perustaisi "auttavan puhelimen" ummikoille. Paina 1 jos asia koskee kodin elektroniikkaa, paina 2 jos asia koskee autoja jne :)"

Mulla on ollut jo montakytä vuotta mieskaveri joka osaisi opastaa ummikkoja aika monessa ja on vielä ammatiltaan evp autonasentaja. Kyselen häneltä alustavan diagnoosin aina ennen kun vien kotteron korjaamoon, saa parempaa palvelua kun tietää itse edes jostain jotain.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 07:45:30

Et voi mennä. Asentajat ei myöskään tee asiakaspalvelua koska haluavat tehdä työnsä rauhassa. Siellä tiskillä istuu yleensä työnjohtaja, joka on usein autoalan insinööri tai entinen asentaja ja jonka työ on MYYDÄ töitä.

Jos siinä autossa on vikaa niin varaat ajan vian hakuun ja sitten autoa tutkitaan korjaamolla = maksat tästä palvelusta. Jos vikaa ei ole niin sitten viet aikanaan normaalisti auton huoltoon ja voit siinä yhteydessä sanoa että "auto pitää ajaessa outoa ääntä" tai muuta vastaavaa, johon huolto voi sitten kiinnittää huomiota. Muuten tuollaiset "haluaisin nyt vaan tietää" kysymykset kuuluu harrastajille tai kavereille, ei ammattilaisille jotka on töissä tekemässä rahaa.

Lähettäjä: Asentaja 
Päivämäärä:   13.12.24 09:07:01

Uskoisin että esim. merkkiliikkeen tiskillä jos löydät asiantuntevan ja palvelualttiin työnjohtajan niin varmasti kertoo mikä homman nimi kun työ x suoritettu menneisyydessä. Meillä ainakin asiakasta palvellaan eikä vain rahasteta.

Menen kyllä itsekin tarvittaessa juttelemaan jos työnjohtaja tulee pyytämään. Autosähkö- / autonasentaja ja kokemusta toistakymmentä vuotta.

Päivämäärä:   13.12.24 09:17:20

"voinko vaan mennä jollekin korjaamolle kysymään että mitä tämmöinen remontti tarkoittaa ja mitä siellä autossa on tarkalleen tapahtunut että osa X on hajonnut?"

Mitä sinä sillä tarkalla tiedolla teet jos et autoista yhtään mitään ymmärrä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.12.24 09:20:01

Kysele katsastuksen yhteydessä inssiltä. Tän pitäjän katsastuskonttorilla saattaisivat opastaa muulloinkin, jos ei asiakkaita ole jonoksi asti.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   13.12.24 09:34:48

Mulla on ollut sama luottokorjaamo jo yli 20 vuotta ja kyllä mä meen sinne paikan päälle kyselemään jos jokin askarruttaa, ihan ilman ajanvarausta. Ovat usein myös ottaneet heti mun auton nosturille ja katsoneet mahdollista vikaa ja jos ei oo löytyny mitään niin ei siitä myöskään ole otettu maksua vaikka aina otan kukkaron käteen ja kysyn paljonko olen velkaa.

Päivämäärä:   13.12.24 09:40:10

Riippuu tosi paljon paikasta. Meidän alueella on sellasia korjaamoita muutama, jossa on paljon melkein eläkkeellä olevia ihmisiä. Jaksavat höpöttää pitkän aikaa. Joskus hain vaan vanhempieni autoa pois niin puhuivat pitkän aikaa esim. millainen moottori siinä autossa on, vaikka korjaus ei liittynyt siihen mitenkään. Ja oikein innoissaan höpisi. Sellaiselta kun menisi kysymään niin innokkaasti varmasti vastailisivat. Mutta tosiaan riippuu ihan paikasta.

Itse olen tehnyt niin jos on kysyttävää, että jos auto on huollossa (katsastus liian nopeaa ja usein työntekijöillä kiirettä) niin saatan kysyä että mitäs tälläinen tarkoittaa, vaikkei siihen korjaukseen liittyisi. Vastaavat kyllä usein ihan mielellään. Se varmasti riippuu paljon että kuinka kiirettä siellä on. Joskus on tosi hiljaista ja joskus on monta autoa peräkkäin odottamassa huoltoa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   13.12.24 09:55:15

No kysy täältä niin me kerrotaan.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   13.12.24 13:17:06

Niin,pistä kysymystä tulemaan,kyllä täälläkin autotietoutta on.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   13.12.24 13:25:00

Jos menet autokorjaamolle kyselemään, vie sinne tuliaisiksi tyttökalenteri. Vilkaise etukäteen kalenteria, ja katso, ketä ( edes etäisesti) muistutat, esim. heinäkuun tyttöä.

Laita paljon vaatetta, jottet näy oikein muualta kuin nenänpäästä (tämä on talvella helppoa).

Sano autokorjaajalle, että "katsele tätä kalenteria vasta kun on juteltu. Olen muuten heinäkuun kohdalla". Sitten kysy autoista niin paljon kuin haluat niistä tietää.

Päivämäärä:   13.12.24 13:29:22

Tai sitten vaan tylsästi varaat autolle huoltoajan ja jäät siihen paikan päälle huollon ajaksi ja kyselet samalla ne kysymykset.

Lähettäjä: Persikka 
Päivämäärä:   13.12.24 13:58:52

Tämä onnistuu maalla missä on kymmenen korjaamoa pitäjässä , kaikki tuntee kaikki ja jos annat huonoa asiakaspalvelua kukaan ei käytä palveluasi. Voi mennä tiskille ja kysyä kaikkea muuta kuin viikon lottonumeroita koska tässä asiassa ei ole tietoa. Mutta aloittaja kysyy vaan rohkeasti täältäkin . Olen itsekkin saanut hyviä vihjeitä .

Päivämäärä:   13.12.24 14:02:51

Kyllä triplapiste luki aloituksen. Miksi Suzzy päätteli etten olisi lukenut?

Lähettäjä: hyh 
Päivämäärä:   13.12.24 14:12:15

Meidän kylällä varaosaliikettä pitää entinen korjaamonpitäjä. Jos olisi tarvetta niin menisin sinne ostamaan vaikka lasinpesunestettä ja kysyisin siinä samalla. On sen verran puhelias tyyppi että juttua riittää muutenkin.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   13.12.24 14:54:03

Kannattaa ostaa kerran elämää saatanoiva Passat, oppii kummasti rassaamaan ja selaamaan VAG-foorumin ja YouTuben vinkit.

Päivämäärä:   13.12.24 15:11:42

Jostain pikkupajalta saa aina apua.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   13.12.24 15:47:40

Minä kyllä soitan korjaamolle, kun tarvitsen apua.
Eli tyyliin, että mikä sviidu nyt on vikana, kun auto tekee näin ja aina palvelevat.
Samoin käy minulle, kun joku soittaa tai kysyy vaikka täällä, niin ilmaisia neuvoja tulee.

Päivämäärä:   13.12.24 19:20:01

"Niin,pistä kysymystä tulemaan,kyllä täälläkin autotietoutta on."

kertokaas tietäjät nyt sitten tietämättömälle, että jos korjaamolta sanotaan että:

HERJANNUT USEAMMAN SYLINTERIN SYTYTYSKATKOKSIA. SYTYTYSTULPAT IRROTETTU JA HUOMATTU
ETTÄ PALOTAPAHTUMAA EI 3 JA 4 SYL TAPAHDU OLLENKAA.
MOOTTORIIN LISÄTTY ENSIMMÄISENÄ 3 LITRAA MOOTTORI ÖLJYÄ ( KOKONAISTILAVUUS 4,5 LITRAA)
JONKA
JÄLKEEN PURISTUKSET MITATTU .
1 SYL. 9 BAR
2 SYL. 9 BAR
3 SYL. 5 BAR
4 SYL. 0 BAR

Auton moottori on siis jollakin tasolla rikkoutunut kesken ajon ilman mitään ennakko-oireilua. Onko kyseisessä tapauksessa kyseessä moottorin kiinni leikkaaminen?

Päivämäärä:   13.12.24 19:21:55

Niin ja lisäisin että auto siis ravisti, vilkutti moottorin vikavaloa ja alkoi hyytyä, ei juurikaan reagoinut kaasupolkimeen, mutta jonkin verran kyllä. Sillä sai ajettua kuitenkin eteenpäin mateluvauhtia jotta pääsi turvalliseen paikkaan pois moottoritieltä.

Päivämäärä:   13.12.24 19:25:13

Olen käsittänyt että jos moottori leikkaa kiinni niin auto jää siihen eikä sillä ajeta enää metriäkään

Päivämäärä:   13.12.24 19:36:52

Jonkinasteinen moottoririkkohan tuossa kyseessä kun puristukset kahdesta sylinterissä hukassa, ehkä öljyn vähyydellä ollut vaikutusta tai sitten nuo 3 litraa öljyä on esim. jäähdytinnesteiden seassa jos vika sylinterikannen tiivisteessä.

Vilkuttaa vikavaloa ja täristää yms. koska käy vain puolella moottorista, kahdella sylinterillä ei toimintaan oikein edellytyksiä kun puristuspaineet hukassa.

Ohivuotomittauksella selvitettävissä tarkemmin missä vika, alentuneet puristuspaineet johtuu yleensä joko kannen venttiileiden vikaantumisesta tai männänrengasvauriosta. Voi olla myös sylinterien seinämissä vaurioita varsinkin jos öljy ollut vähissä.

Klassiset kiinni leikkaamiset harvinaisia, tällöin moottori yleensä ei edes yritä käydä ja ei pyöri edes starttimoottorin avustuksella välttämättä pahimmissa tapauksissa.

Päivämäärä:   13.12.24 19:49:10

Joo, moottoririkko on tapahtunut, se on selvää. Mutta autoliike väittää että moottori on leikannut kiinni koska puuttui öljyt ja mun mielestä taas korjaamon diagnoosi ei puhu kiinnileikkaamisesta yhtään mitään. Siihen korjaamo ei suostunut ottamaan kantaa mihin ne öljyt on hävinneet

Päivämäärä:   13.12.24 19:50:16

Tää on pitkä ja kivinen (ja kallis!) prosessi jossa tapellaan autoliikkeen kanssa siitä kuka maksaa tämän lystin

Lähettäjä: uuno 
Päivämäärä:   13.12.24 19:53:34

Voiko sairaalaan mennä kysymään kirurgilta kun vihloo umpisuolen kohdalta.

Päivämäärä:   13.12.24 20:21:29

Kerkisikö auto kauankin olla omistuksessa ennen vikaantumista? Onhan toki mahdollista että autossa ollut jokin vika jo ostohetkellä että kuluttanut öljyä ja tämä oli sitten se viimeinen niitti.

Melkein öljytilavuuden ja vähyyden perusteella arvaisin autoksi Peugeotia / Citroenia / Miniä 1.6 THP-moottorilla, noissa tyyppivikana venttiilinvarren kumit joiden takia syövät ihan pirusti öljyä jos ei korjata.

Moottorin öljyn vähyydestä johtuvan vaurioitumisen havaitsee yleensä ensimmäisenä kiertokangen laakeroinnista jolloin vähän pitää moottoria purkaa tai paremmilla korjaamoilla käytössä endoskooppikamera että saa vioittuneet sylinterit tarkastettua purkamatta sisältä miltä näyttää.

Päivämäärä:   13.12.24 20:45:55

Auto kerkesi olla omistuksessa n. 6kk ennenkuin hajosi. Öljy oli tarkistettaessa aina kunnossa ja mitään ennakko-oirehdintaa ei ollut millään tavalla. Kunnes päivänä eräänä auto päätti että nyt riitti.

Kyseessä Nissan Qashqai 1,2l dig-t -moottorilla (joo, tiedän minäkin nykyään että ne kannattaa kiertää kaukaa, ostaessa en tiennyt)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.