Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   12.12.24 21:03:03

Laitetaanpas taas aiheesta joka lähtee mukavasti rönsyilemään ja sivuraiteille. Olenko kuinka ainoa, jonka mielestä kelin mukaan ajetaan eikä nopeusrajoitusten?
Mulla ei ole isoa nelivetoa, eikä ole toistaiseksi sellaiseen varaakaan. Ajan sillä mitä mulla on, ja huolehdin että nastoja on.

Olen niitä jotka hidastelevat mutkissa kun tie on liukas, enkä aja suorallakaan silloin välttämättä niin kovaa mitä rajoitus sallii. En edes moottoritiellä, jos tie näyttää liukkaalta. Tietenkin perään tullaan roikkumaan. Ajan sivuun aina kun voin ja jos näen rekan kaukaa perässäni, ennakoin jotta sen ei tarvitse hidastella takiani.

En vaan ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat ajaa liukkaalla tiellä kovaa. Ajan paljon tietä joka on 80km/h mutta mutkainen ja mäkinen, moni mutka on mäkeen. Tie oli tänäänkin erittäin liukas. Käännyin sille, ja tein koejarrutusta kun ketään ei ollut tulossa takaa. Todella liukas. En vaan uskalla ajaa sillä tällaisella kelillä kurveihin 80 ja hyvä jos edes suoralla.

Aina valitetaan meistä hidastelijoista. Minulla tämän varovaisuuden taustalla on ulosajo liukkaalla. Mitään ei käynyt mutta luisumismatka oli pitkä ja olisin voinut törmätä ties mihin, päädyin onneksi penkkaan niin että pääsin heti jatkamaan matkaa. Se tunne on niin lujassa takaraivossani, etten halua kokea vastaavaa uudestaan enää. Enkä tiedä onko tuntuma liukkaasta tiestä perseeni alla kuinka todellinen vaiko kuinka omassa päässäni. Jos jonkun toisen kyydissä tunnen yhtään, että auto luisuu vähänkin, tulee kylmäävä tunne.

Ajan paljon, ja itsesuojelu on voimakas. Kesällä ajan reilujakin ylinopeuksia hyvällä kuivalla tiellä, mutta talven liukkaiden kanssa en halua ottaa mitään riskejä.

Luonnollisesti näen monien muiden ajotavassa isoja riskinottoja ja turhaa kiirettä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Audi 
Päivämäärä:   12.12.24 21:09:01

Pikkuautoilla ei voi ajaa samalla tavalla kuin isommilla. Se on fakta. Lähtevät lapasesta helpommin. Joillain on ikävä tapa härnätä pikkuautoilijoita. Aiemmin mullakin oli pikkuauto ja kun sitten pitkien työmatkojen takia vaihdoin isompaan, oli ihan erilaista ajaa. Isompi auto oli niin vakaa, painava, eikä tarvinnut ahdistua sohjosta, keskivalleista samaan tapaan. Kaiken maailman härnääjätkin vähentyivät, vaikka nopeuksissa ei eroja.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.24 21:09:30

Yli miljoona kilometriä takana, kolareita nolla ja sellaisia kelejä ei juuri ole, että pitäisi pelkällä autolla ajaa alinopeuksia. Traileri perässä eri juttu.

Kunnollinen auto ja hyvät renkaat.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   12.12.24 21:16:37

Miten määritellään nyt "kunnon auto" ?? Ei mulla pikkuauto ole, etuvetofarmari mutta en vaan koe sitä autoksi jolla voin vetää liukasta mäkimutkaa 80 lasissa.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.12.24 21:37:50

Riippuu autosta ja kuskista. Hyvä auto, hyvät renkaat ja rattinainen, harvoin tarvii ajaa alle rajoitusten. Tänä "talvena" toson ollu muutama sellainen keli että sai jo laittaa kaksi kättä rattiin ja köröttelijöiden vauhti kelpasi.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.24 21:41:33

Aloittaja, voisi olla mun kirjoittama juttu. Oon täysin samaa mieltä ja ajan varmasti samoin kuin sinä. Tosin liukkaalla en ole suistunut ojaan, vaan syvistä ajourista. Tai kyllähän se liukkaus vähän avitti. Ja kerran toisen kyydissä kun ajoi liian kovaa huonolla näkyvyydellä eikä kerinnyt kääntyä mutkassa. Näistä jäänyt kammo joka liukkaalla tietenkin voimakkain kun auto voi lähteä koska tahansa...

Onko nyt ollut poikkeuksellisen liukasta? Tuntuu ettei lainkaan kuivaa asfalttia kuten yleensä talvella?

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.12.24 21:43:44

Pari kertaa on ollut poikkeuksellisen liukasta ja ihan säästä johtuen, ei tienhoidosta. Muuten normaalia vaihtelevaa keliä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   12.12.24 21:53:12

Täällä kannssa yksi joka ei uskalla jos keli on huono,eli liukas ja luminen.
Toisaalta olen se joka kirolee kuskeja jotka eivät melko hyvällä kelillä voi ajaa sallittua nopeutta,eivätkä väistä,vaikka ohittaminen on sillon riskaabelia.
Joudun töihin ajamaan huonollakin kelillä,mutta pidän huolen,etten ole kenenkään tien tukko,koska silloin en uskalla ajaa välttämättä rajoitusten mukaan. Varaan niin paljon aikaa,että väistän pysäkeille kaikkia normaalia nopeutta ajavia,jottei heidän edes tarvitse harkita ohittamista.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   12.12.24 22:27:33

Minä ilmoittaudun myös. Tosin nyt on tullut vähän reippautta ajoon, kun sain töistä oman farmarin tilalle maastoauton lainaan. Siinä on kitkat joita alkuun vähän jännitin, ajanut aina vain nastoilla talvet, mutta auto on niin tukeva että nopeasti se jännitys kitkarenkaista katosi ja talviajosta tuli miljoona kertaa mukavampaa kuin aikaisemmin. Valitettavasti aika paljon pitäisi saada enemmän palkkaa ennen kuin voi moisen omaksi ostaa. Ei mun omakaan auto mikään pikkukippo ole, mutta paljon turvallisempi olo tuon maasturin kanssa on.

Toisaalta sitten tuon maasturin jälkeen piti ajaa pari päivää takavetoisella pakulla ja se vasta kamalaa olikin :D En ole takavetoisilla juurikaan ajanut muutenkaan, sen kanssa sitten köröteltiin kuin joku 100v mummo. Sori siitä kiireisille, mutta eipä niillä ajamaan opi ilman sitä liikenteeseen lähtemistä.

Jos hitailen, niin väistän kyllä aina kun se on mahdollista mikäli taakse kertyy jonoa tai kunnollisia ohituspaikkoja ei ole tarjolla. Jos takana on autoja niin hidastelen myös niillä ohitussuorilla enkä pelkästään mutkissa. Kiukuttaa itseäkin jos omasta mielestä hyvissä olosuhteissa joku köröttelee alinopeutta edellä eikä siitä pääse ohi, joten pyrin huomioimaan muut ja antamaan tilaa taitavammille kuskeille ja myös niille tolloille jotka eivät vain halua tai kehtaa ajaa hitaammin vaikka eivät autoa kunnolla hallitsisikaan.

Täällä suunnilla on ainakin ollut normaalia liukkaampaa. Isommat tiet kyllä ihan ok kunnossa, mutta pienemmät tiet olleet jo pitkään ihan jäisiä. Eikä lenkeilläkään normaalisti tähän aikaan vuodesta tarvitse viikkokaupalla nastakengissä mennä. Kunnon jää on teiden pinnalla vaikka plussalla oltu monta päivää. Kohta siihen sataa vielä lunta päälle jos ennusteisiin on luottaminen, sitten vasta liukasta onkin :)

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 22:40:23

tietysti aina kelin mukaan, ja siihen voi vaikuttaa myös auto, renkaat ja omat taidot. eli se sopiva nopeus voi sinulla olla eri kuin jollain muulla, vaikka samaa tietä menisitte.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.12.24 22:41:09

Tietenkin kelin mukaan. Jos motarilla lumimyrsky niin ei siellä sataa ajeta.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 22:53:32

"Riippuu autosta ja kuskista. Hyvä auto, hyvät renkaat ja rattinainen, harvoin tarvii ajaa alle rajoitusten."

"Yli miljoona kilometriä takana, kolareita nolla ja sellaisia kelejä ei juuri ole, että pitäisi pelkällä autolla ajaa alinopeuksia. Traileri perässä eri juttu."

Juupajuu. Sehän on kuskista ja "rattinaisesta" kiinni, että se auto pysähtyy liukkaillakin kuin seinään, jos tiellä tapahtuu jotain ennalta-arvaamatonta. Ja pysyy hallinnassa väistöliikkeissä pääkallokeleilläkin. Tai ilman väistöliikkeitä, tässä vastikään oli keli kun auto lähti heittelehtimään omia aikojaan viidenkympin vauhdissa. Kahdeksankympin rajoitusalueella. Kotipihassa ajoin ~10km/h ja painoin jarrua, auto jatkoi matkaa 10 metriä kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Yli miljoona kilometria mittarissa minullakin, ei yhtään kolaria, mutta yksi läheltäpiti-tilanne. Pääkallokeli, ajoin 60 80 alueella. Kolmion takaa tuli auto eteen. Auto ei pysynyt hallinnassa kun yritin välttää peräänajon, onneksi ei käynyt kuitenkaan mitään.

Vaikka itse ajaisi oikein, muut eivät välttämättä aja. Eikä eläimistäkään ikinä voi tietää.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 23:27:38

Itseäni täällä turistipaikkakunnalla ärsyttää suunnattomasti joutua köröttelemään töihin 80km/h alueella ihan normaalissa hyvässä talvikelissä turistin perässä 50km/h, mutta se on vaan siedettävä. Jokainen ajakoon rajoitusten, omien kykyjen, auton ja kelin mukaan. Itsekin olen kohdannut kelejä, joissa on pakko ajella rauhallisemmin, kun pääasia on kuitenkin päästä lopulta perille. Nopeusrajoitus on kuitenkin vain rajoitus, ei määräys, vaikka monet tuntuu niin kuvittelevan.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.24 06:58:51

Varovainen, on ihan hyväksyttävää hidastaa mutkiin, mutta älä ihmeessä kiihdytä suoralla, jos takana on joku. Mun mielestä kaikki saavat ajaa juuri niin hitaasti kuin haluavat, mutta joskus menee hermo niihin, jotka jarruttavat rajusti mutkiin, mutta kiihdyttävät heti, kun edessä urkenisi ohituspaikka.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.12.24 07:18:41

Ajan moottoritietä yli 50 km suuntaansa päivittäin töihin. Ei tarvitse kummoinen kelimuutos olla, niin ajonopeuden tippuu motarilla reilusti heti. Vaikka kaistat olisi sulat ja hyvässä kunnossa. Tänä talvena on käynyt muutaman kerran silleen, että nopeudet on henkilöautolla tippuneet kuuteenkymppiin ja sitten rekat lähtevät niitä ohittamaan.

Jos ajaisi edes sitä kaksikymppiä, niin kaikilla matka joutuisi. Tie on ollut joka kerta hyvässä kunnossa, mutta kaistojen väliin tullut lunta tai sohjoa.

Vaarallista on, kun sitten lähdetään köröttelemään, vetämään letkaa perässä ja isot autot joutuu lähtemään ohi. Itse olen ohittanut nämä kanssa ja ei ole ollut mitään ongelmaa, muuta kuin se kilometrijonon ohitus.

Ja ei, jos on huono keli oikeasti, niin silloin tottakai tilanteen mukaan. Näissä tilanteissa nopeudet on tippuneet heti kun jotain on alkanut tulemaan taivaalta. Tie on hyvin aurattu ja suolattu, mutta silti ei uskalleta ajaa riittävästi eteenpäin ja aiheutetaan sillä vaaratilanteita muille.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   13.12.24 07:19:01

No rajusti jarruttaa ei näillä keleillä todellakaan kykene tai lentää tieltä takuuvarmasti ulos.. Muuten ymmärrän pointin ja hiljennän jos takanaoleva lähtee ohitukseen, jotta hänen ei tarvitse nostaa nopeuttaan paljoa. Ajelkoot sitten niin lujaa kuin tahtoo. Jos takana tulee lisää autoja niin ja ohituskielto tulossa niin koitan pitää saman vauhdin. Ja kyllä se niin menee, että eivät ajassa säästä paljoa mitään. Seuraava 60 alue kun alkaa niin olenkin jo ihan kintereillä.

Todellakaan mitään kuivaa asfalttiuraa ei ole nyt osassa näistä teistä joilla ajan.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 07:21:50

Harvemmin kaupunkialueella olisi niin liukasta, etteikö rajoitusten mukaan voisi ajaa. Erityisesti moottoritie on suolattu sulaksi, joten siellä on ihan turha körryytellä ja syyttää tietä liukkaaksi.

Muistan kumminkin useita kertoja, kun olen vesisateella joutunut ajamaan satasen alueella viittäkymppiä, kun vettä tuli saavista kaataen. Viimeksi viime kesänä oli tällainen tilanne, kun ei ihan oikeasti nähnyt missä tie menee. Lumimyrskyissä ajamisen oon onnistunut välttelemään, mutta silloin toki sama.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   13.12.24 07:46:50

Totta kai kelin mukaan ajetaan. Harvoin vaan on sellainen keli, että oikeasti joutuu ajamaan alle rajoituksen. Mutta on niitäkin ollut, viimeksi marraskuun lopun lumimyrskyssä ajettiin motarilla jonossa viittäkymppiä.

Traumatisoituneet pelkopotilaat voivat vaikka pysyä poissa liikenteestä silloin, kun eivät uskalla ajaa. Aloituksessa puhuttiin uskaltamisen eikä kelin mukaan ajamisesta.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   13.12.24 08:04:16

Kelien mukaan. Toki himmailua vaativia kelejä ei joka päivä ole, mutta esimerkiksi pari viime talvea ovat olleet sellaiset, että myräköitä tai todella jäisiä kelejä on saattanut olla jopa viikottain. Myös kesällä on joskus tullut sellaisia kuuroja, että on pakko pistää hetkeksi auto parkkiin. Olenpa nähnyt pari ulosajoa rakeiden takia kesäaikaankin, kun tie on luistinrata.

Pääkaupunkiseudulla en ole nyt vuosiin säännöllisesti ajanut, kun olen sieltä jo aikoja sitten muuttanut pois. Mutta ei tarvitse tulla kuin meille tänne Kymenlaaksoon, niin suolaus tai ajoissa tehty auraus on usein pelkkä vitsi. Kyllä siinä mielellään vähän himmaa kaasujalkaa, että pääsee elossa kotiin lasten luokse tänäänkin. Muutama minuutti matka-ajassa ei siinä kohtaa tunnu miltään.

Annan myös tilaa muille aina kun mahdollista, jos se näyttää tarpeelliselta. Totta kai joskus tulee vastaan suuria alinopeuksia erinomaisella kelillä, mutta silti haluaisin virittää keskustelua enemmänkin agressiivisesta ajokulttuurista. Alinopeuksia enemmän näkee suuria ylinopeuksia ja vaarallisia ohituksia. Ja lopulta se agressiivinen ohittelija on perillä samoissa liikennevaloissa pääsemättä määränpäähänsä yhtään sen nopeammin. Miksi "kymppi yli rajoituksen" pitäisi olla normaali?

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 08:06:41

Mulla on hyvä auto, hyvät renkaat ja neliveto ja ajan aina kelin mukaan ja sen mukaan miltä pito tuntuu. Kaarteissa ja mutkissa otan vauhdin pois.

Ja joo en ymmärrä miten jengi pysyy tiellä kun posottaa niitä mutkaisia pikkuteitä 80km tunnissa. Mun auto kyllä lähtee ominaisuuksistaan huolimatta sivuliirtoon hyvinkin nopeasti(farmarimalli).

Mun mielestä talvella ei isoillakaan teillä tarttisi ajaa satasta, mutta meillä tuntuu olevan aina kiire kaikkialle. Toisaalta. Kyllähän niitä kolareita koko ajan on eli ei tunnu autot pysyvän teillä nykyisillä rajoituksilla.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 08:07:06

” Traumatisoituneet pelkopotilaat voivat vaikka pysyä poissa liikenteestä silloin, kun eivät uskalla ajaa. Aloituksessa puhuttiin uskaltamisen eikä kelin mukaan ajamisesta.”

Ja näitähän näkee. Nätti talvikeli, tiessä suolaa kaksitoista kiloa/neliömetri ja sitten kun sieltä taivaalta tippuu kaksi lumihiutaletta niin vauhti hidastuu.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 08:13:26

Minua traktorinomistajana häiritsee hiljaa ajelijoita enemmän ne kovaa ajelevat joita täytyy käydä hinaamassa ojista takaisin tielle. Suosittu hiihtoreitti lähistöllä ja tiellä 80 rajoitus. Sitähän sitten huristellaan kelillä kuin kelillä koska minähän en alinopeutta aja. Ja sitten ollaan pellolla, ojassa tai vähintään penkassa.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 08:43:31

"etuvetofarmari mutta en vaan koe sitä autoksi jolla voin vetää liukasta mäkimutkaa 80 lasissa."

No, kyllä se nyt vaan sellainen auto on. Kuski ei näemmä ole. Toivottavasti edes ymmärrät pysähtyä välillä bussipysäkille päästämään jonon ohitsesi.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   13.12.24 08:49:04

Asia eri jos keli on sellainen et pitää järjen kanssa hidastaa, mutta jos ei uskalla, ni ei sit kannattais tulla muitten tielle. Ja ärsyttää nää jotka lähtee motarilla esim ohittaa rekkaa ja sit ajaa siinäkin alinopeutta. Ja kun rekasta ohi pääsee ni kaasukin löytyy. prkl.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   13.12.24 08:59:49

Isoilla teillä pystyy useimmiten ajamaan rajoituksen mukaan tai vain vähän alle, mutta sivutiet on ihan oma lukunsa... Mäkien ja mutkien takia näkyvyys miltei nollassa ja tienpinta peilijäätä on sellainen yhdistelmä, että ajan suosiolla hiljempaa niin on edes joku mahdollisuus pysyä tiellä jos tapahtuu jotain yllättävää.

Ja tosiaan ihan oma lukunsa on keliolosuhteet, joissa näkyvyys on umpisurkea. Kerran paksussa sumussa ajellessa keräsin kieltämättä letkan perääni, kun näkyvyys oli huonoin mihin olen ikinä törmännyt ja bussipysäkitkin huomasin vasta kohdalla, joten en saanut väistettyäkään... Sori siitä, haluan päästä hengissä perille asti.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 09:07:48

"No, kyllä se nyt vaan sellainen auto on."

Näin vänkää ihmiset jotka eivät aloittaja kuvailemaa liukasta mäkimutkaa edes ajele. Minulla ns. kotitie on sellainen eikä sitä aja kukaan paikallinenkaan liukkaalla kelillä 80.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   13.12.24 09:58:02

Moottoritiet ovat aina suoria ja loivakaarteisia. Itsellä menee totaalisesti hermo hidastelijoihin, jos ajokeli sallii nopeusrajoituksen mukaan ajamisen, mutta esim. ohituskaistalle kertynyt sohjoa, jolloin ohittaminen ei onnistu turvallisesti.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.24 10:01:55

"Itsellä menee totaalisesti hermo hidastelijoihin, jos ajokeli sallii nopeusrajoituksen mukaan ajamisen, mutta esim. ohituskaistalle kertynyt sohjoa, jolloin ohittaminen ei onnistu turvallisesti."

Yleensä nämä vielä kiihdyttävät lievään ylinopeuteen oun ohituskaistat alkavat. Keli paranee ja kuskin taidot kasvavat kun joku saattaa ajaa ohi.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.12.24 10:10:22

Jos ihmiset ajaisivat kelin mukaan olisi kolareita huomattavan paljon vähemmän. En tiedä nouseeko minulla enemmän myötähäpeä vai kiukku näitä kohtaan jotka väittävät että keli kuin keli niin rajoitusten mukaan mennään.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 10:54:17

Aina ajan kelin mukaan. Mutta oisko tänä talvena ollut nyt 2 päivää, kun on joutunut täällä ajamaan rajoituksia hitaammin. Ekana päivänä tuli lunta enemmän ja nopeammin, mitä ehdittiin aurata ja tokana päivänä oli niin sumuista, että piti vähän himmailla, jotta ehtii reagoida mahdollisiin peuroihin lyhyemmällä varoitusajalla.

Se, että vähän satelee lunta ja vähän tuulee, on mun mielestä normaali talvikeli ja sitä varten on jo relevanteilla teillä talvirajoitukset. Tai ihan vaan se, että on talvi, ei ole syy ajaa motarilla kahdeksaakymppiä.

Mulla ollut kortti 10v, josta ekat 5v ajoin 2003 vuoden Toyota Yariksella, jossa ei siis mitään avustimia. Ei edes lukkiutumattomia jarruja. Siitä 4,5v vähän uudemmalla Yariksella ja nyt ollut ekaa kertaa iso neliveto käytössä. Ja kaikilla näillä autoilla olen ajanut samalla tavalla. Kelin mukaan, mutta pelkkä talvi tai vesisade ei ole poikkeuskeli.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Niin... 
Päivämäärä:   13.12.24 11:58:35

Pari faktaa

Jos kyseessä ei ole uusin vähimmäisnopeusrajoituskyltti (käsi ylös kuka sellaisen on elävässä elämässä nähnyt pk-seudun ulkopuolella), nopeusrajoituskyltti kertoo miten lujaa SAA ajaa, ei miten lujaa siellä PITÄÄ ajaa.

Ei ole sellaista käsitettä kuin alinopeus.

Kaikki kommentit jossa puhutaan alinopeudesta tai alle nopeusrajoituksen ajamisesta ja missä muiden autoilijoiden kykyä ajaa verrataan omaan ylivertaiseen ajotaitoon, on invaliideja

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 12:04:19

” Kaikki kommentit jossa puhutaan alinopeudesta tai alle nopeusrajoituksen ajamisesta ja missä muiden autoilijoiden kykyä ajaa verrataan omaan ylivertaiseen ajotaitoon, on invaliideja”

Nämä kommentit on kyllä aina semmosia ”kerro olevasi tien tukkona kertomatta, että olet tien tukkona” :DD

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   13.12.24 12:16:04

Ovatko nämä "jää kotiin, jos pelottaa ajaa" samoja ihmisiä, jotka sanovat, että kaikkien täytyy mennä töihin ja ottaa työpaikka vaikka 2 tunnin ajomatkan päästä?

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 12:19:43

” Ovatko nämä "jää kotiin, jos pelottaa ajaa" samoja ihmisiä, jotka sanovat, että kaikkien täytyy mennä töihin ja ottaa työpaikka vaikka 2 tunnin ajomatkan päästä?”

Muuttaa työpaikan lähelle niin voi vaikka kävellä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   13.12.24 12:29:09

No se ei ole mahdollista. Yleensä työpaikat ovat eri puolilla kuntaa tai kaupunkia kuin asunnot. Saati jos on ostanut talon ja työpaikka vaihtuu. Asutaan miehen kanssa yhdessä kunnassa ja työpaikat ovat eri suuntiin kodista. Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia aikuisten elämässä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   13.12.24 12:47:10

Ehkä kaikilla tieltä luisuminen ei tunnu missään eikä se "opeta" mitään, tai sitten ei ole koskaan mitään käynyt. Helppo piikitellä traumaattisista pelkopotilaista.

En voi jäädä kotiin huonolla kelillä, ajan paljon ja täällä jäisiä teitä riittää. Motarikin on osin niin vähällä käytöllä, että sekin on liukas kunnes saavutaan tietyille liittymille ja heti on mahdollista nostaa vauhtia.

Kyllä se yleisin syy ulosajoihin on yksinkertaisesti liian kova tilannenopeus ja siihen nyt lasken myös sen kelin "tilanteeksi".

Johan viime myräkissä monikin kertoi ajaneensa tietyillä teillä max 60 kun lunta tulvi. Silti ohitettiin liki satasta ja matkan varrella useita autoja ulkona.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 12:47:26

” Yleensä työpaikat ovat eri puolilla kuntaa tai kaupunkia kuin asunnot”

Oho! Missä päin tällainen kahtiajako on tehty?

” Asutaan miehen kanssa yhdessä kunnassa ja työpaikat ovat eri suuntiin kodista. Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia aikuisten elämässä.”

Niin, nämähän on niitä valintoja.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   13.12.24 12:57:45

Valintoja:D
Joskus sitä ihmettelee miten tyhmiä trolleja jotkut viitsivätkin..

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 12:59:36

” Valintoja:D
Joskus sitä ihmettelee miten tyhmiä trolleja jotkut viitsivätkin..”

Kyllä se on ihan valinta muuttaa jonkun kanssa saman katon alle ja yleensä vielä asuinalueenkin saa valita. Eli valintoja. Turha kitistä, että työpaikalle on pitkä matka.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 12:59:40

Aivan, valinnoista kiinni. Sitä vaan pystyy valitsemaan, että molempien vanhempien työpaikat, lasten koulut ja päiväkodit, kaupat jne on aina kävelymatkan päässä kotoa. Paitsi että onhan parisuhde ja lapset lopulta oma valinta. Koska tämä yhteiskunta todellakin menestyisi parhaiten siten, että jokainen eläisi sinkkuina ja kävelymatkan päässä kaikista tarvittavista paikoista.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Flee 
Päivämäärä:   13.12.24 13:00:46

Niin, joku valinta yleensä elämässä pitää aikuisena tehdä. Ollako parisuhteessa vai ei. Asuako maalla vai kaupungissa. Sille ei kuitenkaan voi mitään jos potkut tulee ja uusi työpaikka on aivan toisella puolella maakuntaa kuin edellinen. Työpaikkoja kun ei sada taivaasta etenkään nykyisin.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.12.24 13:11:20

Lähettäjä-

Päivämäärä13.12.24 12:19:43

” Ovatko nämä "jää kotiin, jos pelottaa ajaa" samoja ihmisiä, jotka sanovat, että kaikkien täytyy mennä töihin ja ottaa työpaikka vaikka 2 tunnin ajomatkan päästä?”

Muuttaa työpaikan lähelle niin voi vaikka kävellä.

Joo ei riittäisi minulla ainakaan rahat. Työmatka 40km mutkaista kapeahkoa tietä eikä asuntoni ainakaan tällä hetkellä näillä markkinoilla menisi kaupaksi ellei sitten myy niin alihintaan että velkaa jää. Sitä paitsi miehen työt 80km päässä ja täysin eri suunnassa kuin omani. Pitäisi siis varmaan erota?
En pelkää autolla ajoa mutta todellakin ajan kelin mukaan. Ei minulla ole mitään hinkua ajaa kolaria jossa pahimmillaan jolta kulta lähtee henki.
Marraskuun lumimyräkän aikaan iltavuorosta kotiin ajelin 60km/h. Silti auto meinasi kerran lähteä käsistä. (Ilmeisesti kovettuneet renkaat, seuraavana arkipäivänä kävin heti ostamassa uudet) Pari autoa oli ojassa matkan varrella ja voisin veikata että heillä ei tilanne nopeus ollut oikea.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Hmmn 
Päivämäärä:   13.12.24 13:14:12

Yleisin syy viime aikojen vakavissa onnettomuuksissa on ollut autojen luokattoman huonot renkaat. Hyvät talvirenkaat ja järki päässä riittää pitkälle.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.24 13:19:28

Ovatko nämä nopeusrajoitusta nopesvaatmuksina pitävät ja pelkopotilaista horisevat samoja, joiden mielestä ei ole mitään ongelmaa väistää tielle loikkivia peuroja/hevosia/hirviä?

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 13:23:01

Ne on myös niitä samoja, joiden mielestä ei ikinä joudu hirvikolariin, koska jos vaan ajaa tarpeeksi lujaa, niin ehtii aina aiemmin ohi siitä kohdasta, mistä hirvi tien ylittää.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   13.12.24 13:23:53

Lisään vielä että jos nopeusrajoitus on kesällä 80km/h kun viisammat ovat päättäneet ettei 100km/h ole turvallinen vauhti. Niin miten kukaan voi väittää että sama 80km/h on turvallinen vauhti myös talvella kelissä kuin kelissä?

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   13.12.24 13:35:59

Nämä alinopeudesta vänkäävät lienevät niitä samoja, joiden eteen hyppii jatkuvalla syötöllä mustiinpukeutuneita suojatiehäiriköitä, jolloin on pakko hidastaa. :/

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 14:10:11

”Niin miten kukaan voi väittää että sama 80km/h on turvallinen vauhti myös talvella kelissä kuin kelissä?”

Ei kai kukaan ole väittänyt, että kelissä kuin kelissä. Tottai kai jos sataa alijäähtynyttä vettä ja tien pinta on peilijäässä, ajetaan hitaammin. Mutta jos lunta satelee hiljaksiin tai on tavallinen, tyyni talvikeli, niin pelkkä talvi ja luminen maisema ei ole syy ajaa neljääkymppiä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.12.24 14:20:38

Tietenkin ajetaan loppupeleissä juuri niin, kuin keli sallii. Se on vain ihan toinen kysymys, että ymmärtävätkö kaikki oikeasti, mitä se keli sallii. Onhan se valtavan ärsyttävää ja tympeää, kun osa jengistä alkaa ajella 60-70 km/h heti, kun maisema on vähän talvinen. Jos puhutaan vähintään pikatie-kokoluokan tiestä, niin saa olla oikeasti aika huono ja poikkeuksellinen keli, että siellä tarvitsisi ajaa alle 80 km/h. Jotkin kapeat, älyttömän mutkaiset ja todella huonosti hoidetut sivutiet ovat vähän eri juttu muttei niilläkään yleensä tarvitse hölkkävauhtia madella.

Jos ratin takana pelko on kovin hallitseva tunne eikä ole edes halua hankkia ajamiseen varmuutta, voi miettiä, onko autoilu oma juttu lainkaan.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Halo 
Päivämäärä:   13.12.24 14:52:45

Vaarallisempia ne kuskit on, joiden mielestä ei ole koskaan liukasta tai huono keli (koska jos muuta myöntäisi, olisi muka huono kuski?). Ajetaan 100 km/h 80 km/h-alueella, ohitetaan ohituskieltoalueella ja vaikka rekan ohi lähdetään ylämäessä, missä ei näe yhtään mitään. Tukitaan risteysalueet, kun ei osata lukea liikennettä lainkaan. Tuollaiset ne huonoja kuskeja on.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.12.24 15:12:22

Ei reippaan ja itsevarmankaan kuskin tarvitse olla idiootti. :) Olen kyllä itsekin ajanut pikatiellä taajamanopeutta esim. sellaisessa lumimyrskyssä, jossa ei näkynyt juuri oman auton nokkaa pidemmälle. Samoin kyllähän sitä _joskus_ tulee jotain talvisäitä suoraan from hell, jolloin jäätyvät hengenvaarallisesti autojen tuulilasit, tiet... Mutta vaikka onkin vastuutonta kaahata oikeasti huonoissa olosuhteissa, ei se silti tarkoita, että olisi fiksua körötellä 60 km/h heti, kun maisema on valkoinen. Tai ajaa mainittua nopeutta normaalin talviliukkauden takia suoralla tiellä, jossa on näkyvyyttä kilometri eteenpäin.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   13.12.24 19:41:56

Ajan päivittäin, siis joka päivä 20-120km. Suurimman osan päivistä 100km, talvellakin. Ei tässä pelkoa voi koko ajan ajatella ja ylipäänsä on aivan naurettavaa pskaa että joku edes viitsii vitsillä ehdotella muille " toisenlaisia elämänvalintoja". Sen verran tervettä vielä on ajaa vi-tun liukkaalla minun aloitukseni vauhdeilla, tiellä jossa on siis kesät talvet 80km rajoitus. Ja muistutan, että ei jokainen moottoritie todellakaan ole talvisin mitenkään kovin kunnossapidetty.

Asun siis syrjäseudulla ja minulla ei myöskään ole mitään hinkua muuttaa " pois ajamasta täältä ". Selviän talvesta aivan mainiosti, ajamalla hiljempaa koska en halua ajaa tieltä ulos. Koska täällä on usein helevetin liukasta.

Mikä muuten on " normaali talviliukas"?? Paljonko sellaisella on jarrutusmatka jos vedät liinat kiinni 80 vauhdissa??

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.12.24 21:52:01

Varovainen: Tarkoitin normaalilla talviliukkaudella sitä, että kyllähän aina, jos on talvinen keli, voidaan olettaa, että jossain kohtaa tiellä pito ei ole sama kuin kesäkelillä. Minusta se ei vain tarkoita sitä, että hyvällä näkyvyydellä pitäisi pudottaa nopeus jonnekin 60 km/h tienoille, mutta joillekin näyttää tarkoittavan.

Ihan eri asia tietysti sitten, jos liukkaus on sitä luokkaa, että paikallaan seisova autokin tuntuu liukuvan jonnekin...

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   13.12.24 21:54:36

Harvoin nyt tarvitseekaan kuuteenkymppiin tiputtaa, mutta ei paljoa naurata kun olet alamäessä, joka kurvatessaan myös kallistuu niin että tie viettää vastaantulijan kaistalle.

Ei tule mieleenkään posottaa liukkaalla sellaseen 80 vauhtia.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.12.24 22:01:38

Onkohan tuo pelkosi nyt kuitenkaan aivan aiheellinen? Eivät ne autot useinkaan ihan niin vain hallitsemattomasti liu'u sivuttain omille teilleen vain siksi, että tie viettää johonkin suuntaan. Lisäksi en tiedä, minkäkokoisista teistä puhut, mutta jos tie on yhtään isompi, siinä harvoin on sellaisia mutkia, että 80 km/h-nopeudessa olisi aiheellista pelätä, että pelkkä mutka johtaa auton hallinnan menetykseen. Jotkin sivuteiden tiukat silmukat yhdistettynä todella kapeaan tiehen eli siihen, ettei pelivaraa ole juuri yhtään, ovat toki vähän toinen juttu.

Kuulostaa hieman siltä, että sinulla saattaa olla turhankin arka käsitys siitä, millainen pito normaalilla talvikelillä on.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Viisas 
Päivämäärä:   13.12.24 22:22:38

Kortti ollut 40 vuotta eikä yhtään kolaria. Kerran ajoin vähän penkkaan kun väistin oravaa. Nopeus aina tilanteen ja kelin mukaan ja kiire ei saisi olla ratissa koskaan.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.12.24 22:31:07

Tripla-tähti, mä harvoin ajan talvella yli kuuttakymppiä, mutta olen spinnannut, heittelehtinyt, luisunut sivuttain kymmeniä kertoja. Ei täällä maalla teitä enää juurikaan edes aurata, joten peilijäätä, loskaa ja nimismiehenkiharaa riittää.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.12.24 22:38:07

Ajan kuten keli sallii, mutta siihenkin on eri näkemyksiä. Tänään esim. satoi lunta, mutta heikosti. Ohitustiellä oikeaa kaistaa ajoi muutama auto hiljaa. Ajoin satasta joka oli rajoitus, koska en kokenut kelin olevan sellainen joka vaatii alempaa nopeutta.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 22:54:19

Aion jatkossakin ajaa varovaisesti, ihan sama mitä mieltä paremmat kuskit ovat. Ajan vähän ja harvoin, mutta joskus on minunkin pakko hypätä rattiin. Ilman rutiinia en kuvittele olevani erityisen hyvä kuski ja kukaan ei ole mihinkään onnettomuuteen joutunut takiani.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Mitäh 
Päivämäärä:   13.12.24 23:53:17

"mä harvoin ajan talvella yli kuuttakymppiä, mutta olen spinnannut, heittelehtinyt, luisunut sivuttain kymmeniä kertoja. Ei täällä maalla teitä enää juurikaan edes aurata, joten peilijäätä, loskaa ja nimismiehenkiharaa riittää."

Mäkin asun maalla pienten teiden takana, mutta ei mulle tuollaisia ole sattunut vuosikymmeniin. Joskus vasta kortin saaneena ja vähän heikoilla renkailla joo. Ja tosi tosi harvoin joudun ajaan mitään kuuttakymppiä, kyllä kahdeksankymmentä on se normaali talvinopeus tai vähän päälle. Epäilen, että tuon kirjoittaja tekee peloissaan niin äkkinäisiä ratinliikkeitä, että saa auton heittelehtimään. Tai sitten alla on vuosia vanhat kovettuneet renkaat.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.24 00:28:00

Ohittakaa vain, sitähän te aloittelijat olette koko kesän opetelleet.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   14.12.24 07:16:10

Meillä päin on ongelmana, että todella moni posottaa 60 alueella 80 km/h kesä talvet. Tulee sitä itsekin kesällä ja hyvillä keleillä ajettua 70 km/h, mutta talvella mutkittelevalla tiellä nopeus tippuu 60 km/h ja mutkissa vielä enemmän. Todella surkeilla keleillä sitten mennää vielä hiljempää. Sitten nämä 80 km/h hiillostaa perässä ja muutenkin ajavat vaarallisesti oikoen mutkia vastaan tulijoiden kaistoille niin, että vastaan tulija joutuu väistämään penkkaan yms. Ei tajuta, että esim. Aamulla tien vartta pitkin kulkee koululaisia pysäkeille.

Meillä päin yleisin ulosajettu auto on maasturi ja veikkaan että neliveto. Ne on juuri näitä loistokuskeja jotka kuvittelee omista ajotaidoistaan ja autostaa yliluonnollisia.

Kyllä se välillä vähän ihmetyttää, että jos näkee pari autoa ulosajaneena, bussia joudutaan hinaamaan ojasta yms. Ja ajokeli ihan oikeasti surkea niin mikä helkkarin pakottava tarve silti on yrittää vetää yli nopeusrajoitusten. En vaan ymmärrä.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Kirjankansi 
Päivämäärä:   14.12.24 07:18:28

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 13.12.24 12:59:36

” Valintoja:D
Joskus sitä ihmettelee miten tyhmiä trolleja jotkut viitsivätkin..”

Kyllä se on ihan valinta muuttaa jonkun kanssa saman katon alle ja yleensä vielä asuinalueenkin saa valita. Eli valintoja. Turha kitistä, että työpaikalle on pitkä matka."

Niin, entäpä jos valinta onkin se, että ajaa sen pitkän matkan työpaikalle eikä kitise siitä yhtään. Ajaa niin kuin järkevä ihminen eli kelin mukaan välittämättä siitä, että joidenkuiden mielestä nopeusrajoitus on yhtä kuin vähimmäisnopeus. Jos valitsee ajaa sen pitkän matkan työpaikalle ja valitsee ajaa niin, että pääsee varmimmin perille, eikä niin, että pääsee perille mahdollisimman lyhyessä ajassa – eli kaahaten keliolosuhteista välittämättä.

Mitäs siihen sanotte. Liikenteessä on oikeus olla niidenkin, jotka eivät siellä haluaisi edes olla. Niilläkin on oikeus ajaa, joita joskus jopa vähän pelottaa.

On muistettava, että liikenne on loppujen lopuksi yhteispeliä, ja vaikka kuinka ottaa päähän, niin sen yhteispelin osapuolet ovat itselle täysin ventovieraita ihmisiä: nuoria, työikäisiä, mummoja ja pappoja, kiirehtiviä ja niitä, joilla ei ole mihinkään kiire.

Jopa sillä, joka on juuri hakenut rakkaan koiransa tuhkat pienessä pahviuurnassa eläinlääkäriasemalta ja jonka elämä tuntuu olevan täysin pysähdyksissä, on oikeus olla liikenteessä. Jos hänen silmänsä sumentuvat, hänen olisi viisasta pysähtyä hetkeksi.

Et voi koskaan tietää, mikä on kunkin tielläliikkujan ajokokemus, elämäntilanne tai mielentila. Voit vaikuttaa turvallisuuteen omalla ajotavallasi, vaikka haluaisit ajaa kovempaa kuin se edelläsi nopeusrajoitusten mukaan kulkeva tai se, joka joskus ajaa jopa vähän alle rajoitusten.

Kuulun itse aloittajan kaltaisiin kuskeihin. Jos on liukasta, ajan kelin mukaan, eikä nopeusrajoitus ole minulle pienin sallittu nopeus. Tiedän autoni mittarivirheen ja yleensä ajan rajoitusten mukaan suurinta sallittua nopeutta tai vähän sen yli, jolloin esim. 80:n alueella mittari näyttää 86 km/h.

Jos on huono keli, matkaan täytyy varata enemmän aikaa, vaikka olisi markkinoiden vakain ja talviajoon soveltuvin kulkupeli alla. Aikaa pitää varata nimenomaan sen muun liikenteen takia eli siksi, koska huonollakin kelillä liikenteessä on myös niitä arkoja kuskeja ja jopa huonoja kuskeja, joita ihan oikeasti on olemassa. Vaikka itse hallitsisit oman ajoneuvosi huonossakin kelissä, sohjossa, liukkailla, niin kaikki eivät hallitse tai eivät usko hallitsevansa.

Tärkeintä on, että pääsee perille. Vasta sen jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulee se, että pääsee perille ajoissa. Ajoissa pääsee perille, kun muistaa, ettei ole siellä liikenteessä yksin ja että huonolla kelillä ne muut voivat hidastaa omaa menoa. Koska juuri sinä itse olet keskimääräistä parempi kuski, niin ne muut siellä liikenteessä eivät ole sitä. Kun olet keskimääräistä parempi kuski, niin ole myös keskimääräistä fiksumpi kuski ja ota huomioon ne keskimääräiset tai keskimääräistä huonommat kuskit ja niiden olemassaolo. Ja niiden oikeus olla olemassa.

Turvallista matkaa!

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: En ymmärrä 
Päivämäärä:   14.12.24 07:28:45

"Jos on huono keli, matkaan täytyy varata enemmän aikaa, vaikka olisi markkinoiden vakain ja talviajoon soveltuvin kulkupeli alla. Aikaa pitää varata nimenomaan sen muun liikenteen takia eli siksi, koska huonollakin kelillä liikenteessä on myös niitä arkoja kuskeja ja jopa huonoja kuskeja, joita ihan oikeasti on olemassa. Vaikka itse hallitsisit oman ajoneuvosi huonossakin kelissä, sohjossa, liukkailla, niin kaikki eivät hallitse tai eivät usko hallitsevansa."

Tämä. Jos ei kykene varaamaan enemmän ajoaikaa huomioiden keliolosuhteet ja muun liikenteen ja sen seurauksena ajaa muun liikenteen seassa raivopäänä niin silloin ei kannata lähteä muun liikenteen sekaan.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Varovainen 
Päivämäärä:   14.12.24 08:18:07

"Onkohan tuo pelkosi nyt kuitenkaan aivan aiheellinen? Eivät ne autot useinkaan ihan niin vain hallitsemattomasti liu'u sivuttain omille teilleen vain siksi, että tie viettää johonkin suuntaan. Lisäksi en tiedä, minkäkokoisista teistä puhut, mutta jos tie on yhtään isompi, siinä harvoin on sellaisia mutkia, että 80 km/h-nopeudessa olisi aiheellista pelätä, että pelkkä mutka johtaa auton hallinnan menetykseen. Jotkin sivuteiden tiukat silmukat yhdistettynä todella kapeaan tiehen eli siihen, ettei pelivaraa ole juuri yhtään, ovat toki vähän toinen juttu."

Enkä halua ottaa enää ikinä siitä selvää miten helposti se käsistä lähtee. Kuten sanoin, olen kokenut liukkaalla ulosajon. Eikä ollut plussakelin peilijää vaan pöllyyntyneestä lumesta ja mustasta jäästä liukas tie.

On erittäin helppo testata tien liukkaus tekemällä jarrutustesti. Sen mukaan sitten nopeus. Ihan normaalia järjenkäyttöä. 80km ei tunnu kovalta vauhdilta vähänkään vakaalla autolla, mutta näiden teiden mutkissa tilanne muuttuu. Ne on näitä ns " vanhoja teitä " ja tietyt pätkät ovat täynnä mäkiä ja mutkia ja mutkaisia mäkiä. Ei siinä auta hyvätkään renkaat kun tie on enempikin liukas.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   14.12.24 08:54:37

Varovainen: moni joka ajaa vain "isoja" maanteitä ja moottoriteitä pitkin ei ymmärrä minkälaisilla teillä meillä on 80km/ h rajoituksia. Esimerkiksi maaseudun vanhat kantatiet: kapeita, mutkaisia, mäkisiä, notkelmaisia ja tien hoito mitä on. Siihen sitten vielä päälle sade, sumu tai matalalta paistava aurinko niin kyllä siinä parhaallakin autolla "alinopeutta" köröttelet jos haluat tiellä pysyä ja pystyä varomaan muita tienkäyttäjiä.

Mä ajan arkisin Siilinjärvi- Kuopio väliä ja kyllä sitä tulee aina huonolla kelillä ihmeteltyä mikä kiire porukoilla on kun ajetaan esimerkiksi hernerokkasumussa, syksyisinä pakkasaamuina kun tie jäässä, lumipyryssä tai toukokuisena takatalviaamuna kuin kuivalla kesäkelillä. Ajetaan ensin "alinopeutta" ajavan puskuriin kiinni, roikutaan siinä kunnes raivolla pyyhkäistään ohi niin että ohitettu sokeutuu kun lumi/ sohjo pöllähtää tuulilasille. Jäädään roikkumaan eteen jolloin ohitettu joutuu hiljentämään että pysyy turvaväli. (Ja ihan kuivallakin kelillä TURVAVÄLI on monelle ihan tuntematon asia). Se että sinulla on iso, nelivetoinen auto ja parhaat mahdolliset talvirenkaat töihin ja kauppaan saa kulkea pikkuautolla jonka ajo- ominaisuudet rsimerkiksi sohjoisella tiellä ei ole ison auton veroiset ja on pakko ajaa hitaammin.

Yksi hyvä esimerkki idiootista on yksi entinen työkaveri joka ajoi isoa maasturia ja ympäri vuoden kitkarenkailla. Noitui isoon ääneen aina kun sattui että kesärengasaikaan eli syyskuussa tai toukokuussa tuli lunta kun muut "tupeksi" hänen tiellään kun eivät lumisella, auraamattomalla moottoritiellä painaneet kesärenkailla 120km/ h vaan olivat herran tientukkona alinopeitta körötellen. Juu...

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.12.24 13:41:51

Mitäh, en todellakaan tee älkinäisiä ohjausliikkeitä. Kolme vuosikymmentä kevyellä takavedolla opetti sentään jotain. Nykyään on pieni etuveto, kun takavetoiset ovat turhan harvassa.

  Re: Nopeusrajoitukset vs keli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.24 13:53:33

"moni joka ajaa vain "isoja" maanteitä ja moottoriteitä pitkin ei ymmärrä minkälaisilla teillä meillä on 80km/ h rajoituksia."

Tämä. Minäkin ajelin eilen varsin mielenkiintoisessa lumisadepöperökelissä 80 tiellä kuuttakymppiä hyvällä omallatunnolla. Eikä yhtään tehnyt mieli nostaa nopeutta vaikka vakaa auto onkin alla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.