Lähettäjä: Kirjankansi
Päivämäärä: 14.12.24 07:18:28
"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 13.12.24 12:59:36
” Valintoja:D
Joskus sitä ihmettelee miten tyhmiä trolleja jotkut viitsivätkin..”
Kyllä se on ihan valinta muuttaa jonkun kanssa saman katon alle ja yleensä vielä asuinalueenkin saa valita. Eli valintoja. Turha kitistä, että työpaikalle on pitkä matka."
Niin, entäpä jos valinta onkin se, että ajaa sen pitkän matkan työpaikalle eikä kitise siitä yhtään. Ajaa niin kuin järkevä ihminen eli kelin mukaan välittämättä siitä, että joidenkuiden mielestä nopeusrajoitus on yhtä kuin vähimmäisnopeus. Jos valitsee ajaa sen pitkän matkan työpaikalle ja valitsee ajaa niin, että pääsee varmimmin perille, eikä niin, että pääsee perille mahdollisimman lyhyessä ajassa – eli kaahaten keliolosuhteista välittämättä.
Mitäs siihen sanotte. Liikenteessä on oikeus olla niidenkin, jotka eivät siellä haluaisi edes olla. Niilläkin on oikeus ajaa, joita joskus jopa vähän pelottaa.
On muistettava, että liikenne on loppujen lopuksi yhteispeliä, ja vaikka kuinka ottaa päähän, niin sen yhteispelin osapuolet ovat itselle täysin ventovieraita ihmisiä: nuoria, työikäisiä, mummoja ja pappoja, kiirehtiviä ja niitä, joilla ei ole mihinkään kiire.
Jopa sillä, joka on juuri hakenut rakkaan koiransa tuhkat pienessä pahviuurnassa eläinlääkäriasemalta ja jonka elämä tuntuu olevan täysin pysähdyksissä, on oikeus olla liikenteessä. Jos hänen silmänsä sumentuvat, hänen olisi viisasta pysähtyä hetkeksi.
Et voi koskaan tietää, mikä on kunkin tielläliikkujan ajokokemus, elämäntilanne tai mielentila. Voit vaikuttaa turvallisuuteen omalla ajotavallasi, vaikka haluaisit ajaa kovempaa kuin se edelläsi nopeusrajoitusten mukaan kulkeva tai se, joka joskus ajaa jopa vähän alle rajoitusten.
Kuulun itse aloittajan kaltaisiin kuskeihin. Jos on liukasta, ajan kelin mukaan, eikä nopeusrajoitus ole minulle pienin sallittu nopeus. Tiedän autoni mittarivirheen ja yleensä ajan rajoitusten mukaan suurinta sallittua nopeutta tai vähän sen yli, jolloin esim. 80:n alueella mittari näyttää 86 km/h.
Jos on huono keli, matkaan täytyy varata enemmän aikaa, vaikka olisi markkinoiden vakain ja talviajoon soveltuvin kulkupeli alla. Aikaa pitää varata nimenomaan sen muun liikenteen takia eli siksi, koska huonollakin kelillä liikenteessä on myös niitä arkoja kuskeja ja jopa huonoja kuskeja, joita ihan oikeasti on olemassa. Vaikka itse hallitsisit oman ajoneuvosi huonossakin kelissä, sohjossa, liukkailla, niin kaikki eivät hallitse tai eivät usko hallitsevansa.
Tärkeintä on, että pääsee perille. Vasta sen jälkeen tärkeysjärjestyksessä tulee se, että pääsee perille ajoissa. Ajoissa pääsee perille, kun muistaa, ettei ole siellä liikenteessä yksin ja että huonolla kelillä ne muut voivat hidastaa omaa menoa. Koska juuri sinä itse olet keskimääräistä parempi kuski, niin ne muut siellä liikenteessä eivät ole sitä. Kun olet keskimääräistä parempi kuski, niin ole myös keskimääräistä fiksumpi kuski ja ota huomioon ne keskimääräiset tai keskimääräistä huonommat kuskit ja niiden olemassaolo. Ja niiden oikeus olla olemassa.
Turvallista matkaa!
|