Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Apua! Manipuloinko muita tiedostamattani?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.12.24 18:46:51

Olen siis huomannut vetäväni jostain syystä puoleeni hemmottelua/lellimistä vaikka en sitä koskaan millään tapaa pyydä tai vaadi. Siksi rupesin juuri miettimään, että apua, enhän vain jotenkin tiedostamattani manipuloi ihmisiä toimimaan näin.

Havahduin juuri siihen, että olen luultavasti esimerkiksi mieheni suurin kuluerä. Mieheni on varmasti käyttänyt minuun vuosien varrella jo kymppitonneja rahaa minun sitä koskaan pyytämättä. Hän on ostanut mm. ulkomaanmatkoja, vaatteita ja kauneushoitolakäyntejä. Ja kyllä, voin luvata että hän tekee sen hyvää hyvyyttään, eikä saadakseen minut "ansaan" tai vedotakseen siihen sopivassa tilaisuudessa. Siksi mietinkin, että olenkohan MINÄ se piru joka nyt jotenkin alitajuisesti manipuloinut häntä, sitä itse tajuamatta. Nyt opetellut pikkuhiljaa kieltäytymään lahjoista, ennen kuin touhu karkaa käsistä.

Edellisellä harjottelupaikallani sain myös useilta eri asiakkailtani sukupuolesta riippumatta jostain syystä kaikenlaisia lahjoja monta kertaa kuukaudessa. Ja taas kerran, pyytämättä. Jouduin jopa kieltäytymään niistä. Pahinta tässä on se, että asiakkaisiin kuului paljon pienituloisia ihmisiä (opiskelen sosiaalialalla), enkä todellakaan halua, että he kokevat jotenkin tarvetta "lahjoa" minua. Saati sitten vahingossakaan ohjailla heitä toimimaan näin!

Mietin, voiko olla jotenkin opittu rooli lapsuudesta. Olen kuopus ja iltatähti, vanhempani sekä lellivät minua ns. materiaalisesti, mutta myös ylisuojelivat ja rajoittivat menemisiäni paljon enemmän kuin vanhempien sisarusteni. Tämän vuoksi esimerkiksi ystävien kanssa olemista rajoitettiin niin paljon, että lopulta tipahdin vähän kaikesta sosiaalisesta ulkopuolelle ja masennuin. Opin ehkä myös hakemaan lohtua shoppailusta, koska se oli yksi niistä harvoista asioista, jossa minua ei juuri rajoitettu.

Näillä taustatiedoilla, pitäisikö huolestua? Voiko ihminen tiedostamattaan manipuloida muita? Eniten huolestuttaa parisuhteeni epätasapuolisuus. Tuntuu, että olen vain hirveästi velkaa miehelleni, enkä enää pysty nauttimaan lahjoista. Aineettomia palveluksia olen yrittänyt tehdä vastineeksi (mm. ottaa enemmän koppia kotitöistä, hieroa selkää, tehdä hänelle eväät töihin), mutta tuntuu ettei se kohta enää riitä.

Re: Apua! Manipuloinko muita tiedostamattani?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   12.12.24 18:53:28

Kaikki me pyritään tiedostaen tai tiedostamatta vaikuttamaan muiden ihmisten toimiin. Se on ihan normaalia kanssakäymistä. Ongelma onkin siinä jos siitä tulee täysin yksipuolista tai se ei ole vapaaehtoista. Sitä taas on täysin mahdoton sanoa näkemättä käytöstä

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   12.12.24 18:53:51

Voi. Osaat hienosti vihjailla haluavasi jotakin. Itsekeskeinen henkilö tekee tuota

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.12.24 19:20:35

En usko että aloittaja manipuloi. Jotkut omatkin tutut on vaan esim. empaattisempia ja ovat saaneet muille ihmisille ympärillään hyvän olon ja he usein saavatkin lahjoja. Ihan vain siksi, että ovat kuunnelleet, tsempanneet ja tukeneet muita ja olleet se pelastava enkeli, joka tuli auttamaan muutossa, kun muut feidas.

Sellaiset ihmiset multakin saavat lahjoja :)

Lähettäjä: meikki 
Päivämäärä:   12.12.24 19:34:27

Kun olet huolissasi, niin et. Ennemmin huolestuisin jos käytöksesi ei huolestuttaisi itseäsi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.12.24 19:38:36

Aloittaja, onko sinulla joku moraali-ocd vai minkä takia koet olevasi velkaa kumppanillesi ja ahdistut jostain asiakkaiden kiitoslahjoista?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.12.24 20:16:28

Voi olla, että onni loistaa silmistäsi kun saat jonkun oikein osuvan lahjan ja se kannustaa antamaan lisää lahjoja? Lahjan antajalle tulee hyvä ja merkityksellinen olo, kun näkee aiheuttavansa toisessa niin miellyttävän reaktion.

Eli oma käytöksesi voi vaikuttaa lahjojen saamiseen, mutta ei tuo minun esimerkkini manipulointia ole

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   12.12.24 21:34:43

"Aloittaja, onko sinulla joku moraali-ocd "

suomessa ei ole lyhennettä OCD, ääliö.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 22:22:12

Käsittääkaeni ei voi manipuloida tiedostamatta. Siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Manipulointi tarkoittaa sitä, että pyrit saamaan toiset ihmiset toimimaan haluamallasi tavalla. Vaikea uskoa, että sosiaalialalla HALUAISIT saada lahjoja asiakkailta. Itsekin sosiaalialalla olleena koin lahjat hyvin hankalina, koska en haluaisi asiakkailta tai heidän läheisiltään lahjoja, kun olen kuitenkin viranhaltija julkisella puolella, mutta usko pois, sitä tapahtuu paljon. Tai tapahtui minulle silloin, kun asiakastyötä tein. En siis usko, että ainakaan asiakkaitasi pyrit aktiiviaesti ohjailemaan siihen suuntaan, että he antaisivat lahjoja.

En olisi sinuna huolissaan :)

Mutta miehen kanssa kannattaa keskustella asiasta. Ulkomaanmatkat jne pitäisi kyllä olla yhdessä sovittuja asioita ja samalla sopien sitten maksupolitiikka. Enemmän tuo lahjojen antaminen on manipulointia kun lahjojen vastaanottaminen :D Itse en hyväksyisi ollenkaan tuollaista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.