Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raskauspahoinvointi

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   12.12.24 10:10:06

Oikeastiko ihmiset kiduttaa itseään menemällä töihin "oksennustaudissa"? Itse en ainakaan aio. 24/7 pahoinvointi 2-3 ensimmäistä raskauskuukautta. Kuinka moni ihminen menettäisi jo järkensäkin jos joutuisi olemaan yötä päivää kestävässä oksennustaudissa useamman kuukauden? Ja sen lisäksi pitäisi vielä käydä töissä? Minun ja vauvan hyvinvointi on kyllä miljoona kertaa tärkeämpää kuin joku työ. Olen isossa firmassa töissä eikä siis firman taloudessa tunnu missään minun sairaslomat. Mikä pointti uuvuttaa itsensä täysin yrittämällä tsempata työpäivän ajan niin että työpäivän jälkeen on täysin loppu? Ja miten niitä töitä edes pystyy tekemään, sieltä vessastako oksennuksen lomassa? Mennään kaikki vessaan palaveriin? Lääkäristä kuitenkin saa kuulla ettei raskaus ole mikään sairaus ja saikkua saa päivän pari kerrallaan (tästä muuten tulee työnantajalle kivasti veloitettavaa kun joutuu joka päivä käydä hakemassa saikkulappu työterveydestä) ja esihenkilö hermostuu kun sitten sinne töihin yrittää raahautua mutta työt ei edisty.
Ja jos sulla on ollut vain jotain pientä etovaa oloa raskaana niin sulla ei ole mitään käsitystä mitä jotkut joutuu kestämään. Muistele edellistä kertaa kun olit oksennustaudissa ja tosiaan mieti olisitko silloin ollut työkuntoinen?
Mulla ei ole pelkästään pahoinvointia vaan myös heikotusta niin ettei meinaa jaksaa edes istua tai kättä nostaa. Ja toki kun tietää että tämä saattaa jatkua kuukausia eikä saa kunnolla nukuttuakaan niin henkinen kuormitus on myös kova.

Re: Raskauspahoinvointi

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.12.24 10:14:04

Pyydä lääkitys. Se auttoi, kun kärsin hyperemeesistä raskauden alusta viikolle 24 asti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.12.24 10:16:55

Se vaatii sairaslomaa että saa jäädä pois :D raskauspahoinvointi/oksentelu ei mehiläisen mukaan ollut sairaus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.24 10:20:37

Eikä tuossa kunnossa voi mennä neuvolaan hakemaan lausuntoa työkyvyttömyydestä? Kyllä lääkäri voi määrätä vaikka vuodelepoon raskauden takia jos on tarve.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.12.24 10:23:22

En todellakaan voisi mennä töihin, jos tässä olisi joku hyperemeesi päällä. Tämä tavallinen kuvotus ei todellakaan ole mitään siihen verrattuna. Siskoni oli useita kertoja sairaalassa nesteytyksessä koska se on oikeasti jotain aivan kamalaa. Sitä en tiedä, mitä tekisin jos sairaslomaa ei saisi kun tarvitsee, koska siinä tilassa edes työmatkan kulkeminen ei onnistu. Siskoni oli kyllä sairaslomalla.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   12.12.24 10:24:25

Mulla auttoi lääkärin kirjoittama pahoinvointilääkitys.

Olo oli ennen sitä tosi huono ja heikko, väsynyt. Kävin normaalisti töissä. Lääkitys auttoi tosi paljon ja pahoinvointi loppui.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.24 10:28:29

"Lääkäristä kuitenkin saa kuulla ettei raskaus ole mikään sairaus"

Etkö siis ole käynyt lääkärillä?

Lähettäjä: bella 
Päivämäärä:   12.12.24 10:31:38

Minä olin suurimman osan raskausajasta sairauslomalla juurikin voimakkaan pahoinvoinnin takia. En todellakaan ollut silloin työkykyinen, olin jatkuvan pahoinvoinnin takia jo niin heikkokin, että pelkästään jalkeilla olon yrittäminen sai tutisemaan. Oli kyllä kamalaa aikaa se.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   12.12.24 10:57:23

Primperania naaman ja töihin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.12.24 14:28:30

Itsellä oli pahoinvointia, mutta koitin vältellä saikkua ihan siitä syystä, että pidempi saikku vaikuttaa perhevapaiden rahalliseen puoleen.

Lähettäjä: kardemumma 
Päivämäärä:   12.12.24 14:40:25

Joo no riippuu työehtosopimuksesta. Esim. meillä voi olla 60 päivää täydellä palkalla saikulla ja sehän nollautuu aina vuodenvaihteessa, joten ainakin nyt voi olla koko loppuvuoden huoletta pois. Ja kesällä sitten kesäloma ennen äitiyslomalle jäämistä niin noin 5kk vain töitä ensi vuonna eli 2kk voi saikuttaa ilman että vaikuttaa vanhempainrahaan. Ja tosiaan voihan sinne työpaikankin vessaan mennä aina päiväksi yrjöämään, jos ei saikku käy. 

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.12.24 15:02:16

Primperan on poistunut markkinoilta

Lähettäjä: ¿ 
Päivämäärä:   12.12.24 17:36:12

Lähettäjä...

Päivämäärä12.12.24 15:02:16

Primperan on poistunut markkinoilta

Ei ole poistunut, vaan täysin sama lääke eri nimellä :)

Itsellä primperan ei ollut kovin toimiva vaan pitää käyttää eri valmistetta ja sillä pahoinvointi pysynyt kurissa.

Päivämäärä:   12.12.24 17:40:12

Itsellä ei ollut hyperemeesiä, mutta jatkuva kuvotus kuitenkin viikot 5-15. Oksensin keskimäärin kerran päivässä. Kävin normaalisti töissä. Töissä oli helpompi olla kuin kotona, kun sai ajatukset muualle jatkuvasta oman olon tarkkailusta. Työni on todella suurta keskittymistä vaativaa, joten paha olo ei ollut töissä päällimmäisenä mielessä. Lisäksi päivällä oli yleisesti ottaen vähän parempi olo, mikä paheni aina iltaan mennessä. Tärkeää oli syödä töissäkin jatkuvasti pieniä välipaloja.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.12.24 18:14:18

Jotkut joutuvat tiputukseenkin pahoinvoinnin takia. Vaikka kai sieltäkin käsin voi työskennellä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 18:17:31

Jos tosta sais vapaasti saikkua niin sitä käytettäs tosi röyhkeästi väärin. Jännästi kaikilla tiineillä oliskin niiiiin paha olo koko 9kk. Onhan näitä nähty ja työnantaja maksaa.

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   12.12.24 19:50:10

Minulla kammottava koko päivän kestävä pahoinvointi kesti raskauden puoliväliin saakka. Onneksi pahin korona-aika oli alkamassa ja jäätiin etätöihin mikä pelasti kyllä minut. En kehdannut sitten saikuttaa vaikka varmasti olisin voinut.. Jotenkin sitä sinnitteli töissä ja oksenteli palaverien välillä. Muutaman kerran Yrjö lensi muistiinpanojen päällekin.

Rankempaa silti oli toisessa raskaudessa jolloin olin hoitovapaalla mutta oksentelin sitten yhdessä esikoisen kanssa eikä levosta ollut tietoakaan. Yölläkin jos piti käydä vessassa niin saattoi samalla oksentaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 21:37:45

Yrjösit töissä papereille? Et sitten ottanut yhtään muita huomioon? Kuule kaikki ei tykkää ympäriinsä yrjöilystä. Kiasus mikä moukka.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   12.12.24 22:29:28

"Jännästi kaikilla tiineillä oliskin niiiiin paha olo koko 9kk"

No tuskin kaikki haluaisi tai pystyisi elää kelan sairaspäivärahalla kun työnantaja kuitenkin maksaa palkkaa vaan tietyn aikaa sairasloman alusta jonka jälkeen putoaa kelan rahoille. Jos kelan rahat riittäisi niin miksi kukaan kävisi ikinä töissä, kun voisi vaan nostaa työttömyyspäivärahaa ja täyttää ne pakolliset työhakemukset silloin tällöin vasurilla että työnhaun edellytykset täyttyy ja raha virtaa.

Päivämäärä:   13.12.24 07:04:49

Yrjösit töissä papereille? Et sitten ottanut yhtään muita huomioon? Kuule kaikki ei tykkää ympäriinsä yrjöilystä. Kiasus mikä moukka.

Niin siis etänä olin jos satuit viestini lukemaan..

Päivämäärä:   13.12.24 09:06:58

Ei silloin mennä töihin jos kolo ajan oksentaa.

Itselle onneksi riitti, että aamulla oksensi ja loppupäivä meni ok kun pysyi kahvin hajusta erossa.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   14.12.24 11:36:30

Kuopukselta oksensin monta kertaa päivässä. 2 viikkoa ennen synnytystä pystyin syömään normaalisti. Paino nousi 6kg raskauden aikana.

Lähettäjä: Helmis 
Päivämäärä:   14.12.24 12:16:20

Voimakas raskauspahoinvointi ei ole mikään vähättelyn asia. Itse kärsin myös todella voimakkaasta pahoinvoinnista ja olin sairauslomalla melkein koko odotusajan. Alussa varsinkin olin heikossa hapessa asian takia ja laihduin rajusti (joka ei ollut lainkaan toivottavaa, koska olin valmiiksi jo todella siro), useampaan kertaan jouduin myös nesteytettäväksi sairaalaan. Oli elämäni kamalimmat 9 kuukautta!

Lähettäjä: Aaa 
Päivämäärä:   14.12.24 14:19:19

Te kenellä on ollut pitkäaikainen raskausajan pahoinvointi, odotatteko tai saitteko tyttövauvan?

Lähettäjä: lop 
Päivämäärä:   14.12.24 15:29:23

"Tavanomainen" raskauspahoinvointi on yleisempää tyttövauvaa odottaessa, mutta hypermeesissä ei käsittääkseni ole samanlaista korrelaatiota ja usein toistuu kaikissa raskauksissa vauvan sukupuolesta riippumatta.

Päivämäärä:   14.12.24 20:22:12

Mulla poika ja tyttö ja molemmissa pahoinvointi kesti raskauden puoliväliin. Ekassa raskaudessa (poika) oksentelin vielä enemmän kuin tokassa raskaudessa, mutta olotila muuten aikalailla sama.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   15.12.24 01:15:44

Pahoinvointirannekkeet apteekista, noin 10€

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.