Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suolisto kouristelee

Lähettäjä: Epätoivoinen 
Päivämäärä:   12.12.24 00:12:08

Sairastan endometrioosia ja maha ja suolisto huonossa kunnossa.
En uskalla syödä mitään koko työvuoron aikana. Huono juttu, tiedän. Se mahan murina ja ilmavaivat alkaa samantien ja meillä ei vessaan niin vain pääse.
Suolisto kouristelee ja ilmaa puskee pihalle, vaikea pidättää. On kova nälkä, mutta syöminen hirvittää. Kun pääsen kotiin ja saan syötyä, kouristelu loppuu ku käy kerran pieraisemassa syömisen jälkeen.
Uusi duuni etsinnässä, mutta eipä sitäkään sormia napsauttamalla löydy.
Oli vain pakko purkaa tämä jonnekin ja mikä olisikaan parempi kuin ht.net.

Re: Suolisto kouristelee

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.12.24 00:26:48

Tiedän tunteen =( ihan hirveetä pskaa tuon kanssa eläminen.

Minä valitsin kahdesta huonosta vaihtoehdosta ja otin kierukan joka lopetti kaikki kivut ja vuodot siihen paikkaan. Toi mukanaan muita isoja haittoja mutta ei voi mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.12.24 00:33:20

Heippa. Tiedän tunteen.
Ollut nyt kans huonompi suolistovaihe endon kans

Tällä hetkellä valvon kipujen takia

Lähettäjä: 40vee 
Päivämäärä:   12.12.24 03:58:33

Mulla on jotain muuta vatsavaivaa, en oikein pääse kärryille mikä on. Satunnaisesti haastavaa päästä töissä vessaan, joten olen myös silloin syömättä. Työmatkat julkisilla on kaikkein jännittävimmät.
Välillä menee useita viikkoja hyvin.
Noh hyvin tällä ainakin laihtuu....

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   12.12.24 06:26:24

Ja töissä ei voi pieraista??

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 06:48:38

Tuttua, syömättä jää täälläkin kun kaasua ei pääse poistamaan, sitä kun ei sitte loppua tule.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   12.12.24 08:00:11

Lyyli

Aika moni ihminen kokee epämiellyttäväksi piereskellä toisten seurassa ja mieluiten tekisi sen vessassa. Ja koska alottaja ei pääse aina vessaan sillä hetkellä kun tarvetta olisi, niin on vaikea syödä kun tietää, että joutuisi sitten piereskellä siinä kaikkien muiden ihmisten seurassa.

Lähettäjä: Lyyli 
Päivämäärä:   12.12.24 09:32:16

Jos pieru ei tuu varrella, ni päästelet vaan pois pikku hiljaa. Hiljaa, ei oo pakko lykätä vauhdilla.
Mä en pierua pysty edes pidättelemään vessaan asti.

Lähettäjä: Jaja 
Päivämäärä:   12.12.24 13:32:27

Lyyli, mä en ainakaan osaa piereskellä hiljaa. Joskus ihan satunnaisesti tulee äänetön pieru. Usko pois yritetty on ”harjoitella”. Mieheni sitten taas osaa tuon taidon enkä ymmärrä yhtään miten

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.12.24 14:09:39

Jjjjep, ei muuta kun avotoimistossa kunnon menkkapierut ilmoille =) siinä ei paljoa pelasta vaikka olis kuinka äänettömät

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.12.24 18:11:11

Navettahommissa tai tallissa ei niin haittais. Alanvaihto?

Lähettäjä: Pöö 
Päivämäärä:   12.12.24 18:19:46

Mulla ei ole endoa, mutta herkkä maha ja myös joskus saattaa ihan varoittamatta ruuan jälkeen tulla ripaskahätä tai ilmaa kertyä. Mulla on myös kunnon stressisuoli joka reagoi heti. Luojan kiitos olen sellaisessa työssä, jossa vessaan pääsee lähes milloin haluaa, tai ainakin kentälle melun sekaan pieremään eikä kukaan kuule tai haista, kun haisee jo valmiiksi. Ikävä vaiva.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   12.12.24 19:02:08

Tuttua, teen iltavuoroa niin aamukahvilla sinnittelen klo 22 asti.

Päivämäärä:   12.12.24 19:04:24

Kiitos vastauksistanne ja kovasti tsemppiä samojen ongelmien kanssa kärsiville.
J, täytyy varmaan tosissaan alkaa miettiä tuota vaihtoehtoa, heppahommia tullut tehtyä nuorena ja maaseutuyrittäjän koulutuskin on käyty joskus nuorena. En vain tiedä miten kroppa kestää, istumaduunia tullut tehtyä viimeiset reilu 10 vuotta.
Ensi viikolla aika gynelle, täytyy varmaan vaihtaa lääkitystä jos se vaikka jeesaisi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   12.12.24 19:12:13

No, ei se istumatyökään terveellisintä oo. Lisäks suolistokaasujen imeytyminen verenkiertoon on pahasta sekin. Mutta jos saisit vaikka erilaisia keikkatöitä tms(?) Ja tsemppiä joka tapauksessa!

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   12.12.24 19:47:52

Alat käymään tauoilla jossain muualla kauempana ja pieret silloin. Itse töräyttelen millon missäkin pystyn ilman muiden läsnäoloa, terveisin Colitis ulcerosa ja nyt just menkat, hoitoalalla olen.

Lähettäjä: tina 
Päivämäärä:   13.12.24 01:51:41

meitä on niin monenlaisia, mutta suosittelen kokeilemaan mahdollisimmn sokeritonta sapuskaa ja juomaa vaikka pari päivää tai viikon/kuukauden , jos vain mahdollista. itse luulin, etten pystyisi luopumaan maitokahvista, mutta onnistui ja olo on huomattavasti kaasutomampi ja kevyempi.

Lähettäjä: JAS 
Päivämäärä:   13.12.24 01:56:29

Hyvä lihasrelaksantti ja kuplaton mun pelastus.

Lähettäjä: JLM 
Päivämäärä:   13.12.24 02:00:36

Cuplaton auttaa kyllä hyvin.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   13.12.24 03:31:52

Minulla ei pitäisi olla endometrioosia, mutta minunkin pitää miettiä tarkkaan mitä syön ja juon ja milloin. Hiilihappojuomat ovat pois pelistä töissä, paitsi vikojen ~ 2 tunnin aikana. Kahvia en voi juoda kesken päivän julkisilla paikoilla (jos en ole menossa kotiin heti), vaan se pitää ajoittaa niin, että pääsen kotiin noin tuntia myöhemmin kahvin juomisesta. Aamukahvin jälkeen en voi lähteä mihinkään lakkaamatta ensin. Kahden tunnin päästä tulee aivan hirvittävät krampit. Se on aikalailla kellontarkkaa. Ne krampit ovat to-del-la kivuliaita. Myös ilmaa kertyy herkästi joten en syö mitä tahansa milloin tahansa ja missä tahansa. Käsipieru kannattaa kyllä opetella. Vessapaperia paljon käteen, tukkii persröörin paperikädellä ja sitten varovasti päästelee ilmaa. Joskus käsitulppa kyllä vuotaa ja ilmoille kajahtaa iso pieru. Mutta usein käsipieru toimii hyvin ja auttaa kipuihin heti.

Päivämäärä:   13.12.24 03:32:21

Mutta kaikki käsipierijät, peskää ne kädet huolellisesti jälkeenpäin. Molemmat. Saippualla. Kiitos.

Päivämäärä:   13.12.24 03:33:12

Kakkaamatta* ! hiton ennakoiva tekstinsyöttö.

Päivämäärä:   13.12.24 03:35:50

Itse katson vähän kieroon ihmisiä, jotka piereskelevät estottomasti julkisissa vessoissa. Joo, se on vessa, mutta siellä on muitakin. Vähän voisi miettiä. Vahinko on ok vessassa varsinkin, mutta tarkoituksella ei normaali ihminen päästä ilmoja pihalle ventovieraiden kuullen. Jotenkin noloa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.24 05:41:32

"Alat käymään tauoilla jossain muualla kauempana ja pieret silloin."

Ei perse käskien piere! Kun se olisikin noin helppoa mutta pieru pakenee takaisin suoleen ja tulee pyrkimään ulos taas välittömästi kun on ihmisten lähellä. Mikään menen tästä vähän pieremään ei todellakaan toimi. Ja äänen hallinta vaikeutuu iän myötä, jos nuorempana vielä onnistui sihnaamaan niin ajastaan peräremmi naukuu yhä pahemmin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.12.24 05:49:35

#, varmaan kertoo enemmän sinusta kuin muista. Mahavaivoille ei mitään voi. Pitääkö varpusparveakin pidätellä julkisessa wc-tilassa kaltaistesi takia? Ei kukaan tällaisille mitään voi tai sellaisia omalle kohdalle halua. Joskus vaan ei ole vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Ei omalla tätä 
Päivämäärä:   13.12.24 06:43:23

Minulla todettiin endometrioosi 4 vuotta sitten. Oli aivan kamalat kivut alavatsassa etenkin kuukautisten aikaan ja suolistovaivaa myös, mutta loppua kohti kipu oli lähes jatkuvaa. Nyt tilanne kivuton eikä enää suoliongelmia. Näilläpä sain muutoksen:

- minipillerit jatkuvasti käytössä, menkat loppuivat kokonaan
- kasvisruokavalio (lopetin lihan syömisen kokonaan, etenkin punainen liha aiheutti mahakipua)
- aamukahvi pelkästään, ei kestä juoda useampaa kertaa päivässä kahvia tai sitten olen kaasupallo

Noilla kolmella muutoksella olen ollut kivuton jo pitkään eikä pieretä (normaalia enempää)

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   13.12.24 07:25:16

Voi ei, tuttua on. Itseltäni poistettu paksusuolta endon takia sekä radikaalileikkaus.
Ruokavalio itselle sopivaksi sekä cuplaton kaasuvaivoihin.
Kaasu tekee endosuolistossa kipeää :(

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   13.12.24 07:29:57

Jep, aloittajalla joku hormonaalinen ehkäisy käyttöön, jotta saa sen syyn eli endometrioosin nyt ensin kuntoon. Kaikki muu helpottaa sen jälkeen.

Itse sain avun e-pillereistä. En haluis syödä niitä, mutta oli pakko valita kahdesta pahasta se pienempi paha. Toisena vaihtoehtona oli olla vähän väliä saikulla kivuissa...

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   13.12.24 14:54:20

https://www.mdpi.com/2072-6643/16/7/1008

Ei pidä alkaa noin.vain suosittelemaan hormonaalista ehkäisyä/pillereitä endopotilaille, (tai muillekaan vastaaville kun PCOS yms). Taustalla piilee aina muita ongelmia ja kehon omien hormonitasojen "manipulointi" voi häiritä pahasti kehoa. Pitää tutkia kattavammin mikä on epäbalanssissa, onko puutostiloja ym. Stressinhallinta ja verensokerin tasapainottaminen (eli insuliiniresistenssin välttäminen) ovat naisilla tärkeä endokrinologisen systeemin tasapainottamiseksi. Ravinto (ylläolevassa artikkelissa mineraalien tärkeydestä) sekä suoliston kunto ovat myös avaintekijöitä. Ruokavaliolla on suuri vaikutus suolistoon, hormonaaliseen tasapainoon ja siten myös endometrioosin kehittymiseen ja oireiluun. Kipulääkkeet eivät saa olla muuta kuin väliaikainen "ratkaisu" ennenkuin keho saadaan parempaan tasapainoon ja terveydentilaan. Jos tuossa aletaan vaan tökkiä sisään synteettistä hormonia, jää piilevät ongelmat mätimään pinnan alle. Laitoin tuon yhden linkin, aiheesta löytyy vaikka ja mitä lisää.kun etsii.

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   13.12.24 14:55:08

Ja suoliston kuntoon saamiseksi eliminaatiodieetti saattaa olla ainoa toimiva tie. Siihen kannattaa hakea apua ammattilaiselta.

Päivämäärä:   13.12.24 19:39:21

Itseasiassa minulla on Slinda-Primolut -pillerit ollut yli 2 vuotta käytössä ja kuukautisia ei ole ollut yli vuoteen. Tuntuu että niistä on teho loppunut, joten käyn ensi viikolla juttelemassa asiaan perehtyneen gynen kanssa.
Voikohan cuplatonia käyttää ettei ole syönyt mitään eli ns tyhjään mahaan? Vai pitääkö ottaa ruuan kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.