Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  mistä nettikaupasta laskulle ilman henk.tunnusta

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   11.12.24 22:21:18

ystävän puolesta kysyn kun itse en netistä oikeastaan ikinä tilaile mitään. hänellä siis mennyt luottotiedot, mutta haluaisi tilata joitakin joululahjoja laskulle. olisiko teillä tietoa mistä nettikaupoista tilaaminen onnistuu laskulle ilman luottotietojen tarkastusta? tarvetta olisi ainakin parille lelulle ja lastenvaatteille.

Re: mistä nettikaupasta laskulle ilman henk.tunnusta

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.12.24 22:29:57

Kukaan järkevä kauppias ei moiseen suostu…

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 22:32:29

Ymmärtääkö ystäväsi, mikä merkitys luottotiedoilla on? Että ei luottotietoja tarkoittaa sitä, että maksu tulee tehdä heti.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   11.12.24 22:35:21

kyllähän hän sen toki ymmärtää ja elämänsä tuntuu melkoisen haastavaa olevan. mutta kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.. enempää en ala toisen asioita avaamaan, mutta sanotaan näin että tiedän ettei itse ole raha-asioitaan sössinyt.
mutta onko siis kenelläkään tietoa kysymykseen?

Päivämäärä:   11.12.24 22:38:09

Siitä samasta, jossa voi maksutavaksi valita "En aio maksaa".

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.12.24 22:44:09

Ei mistään.

Lähettäjä: TJ 
Päivämäärä:   11.12.24 22:47:22

Cittarin neuvonnassa, jossa myydään lahjakortteja, myydään sellaisia prepaid luottokortteja. Jos kaverillasi ei ole luottokorttiakaan, niin kannattaa ostaa prepaid luottokortti ja maksaa sillä nettikaupan ostokset.

Päivämäärä:   11.12.24 23:00:45

Nimenomaan prepaid luottokortti on se vastaus. Tai sitten ihan se oma maksuaikakortti, ne on kaikki nykyään sellaisia että netissä toimivat. Vai oliko niin, että myöskään siellä tilillä ei ole rahaa ja siksi ei voi maksaa suoraan tililtä?

Lähettäjä: Jess 
Päivämäärä:   11.12.24 23:44:29

Aloittajalle; toivottavasti ei missään. On asiakkaan etu ettei voi ostaa.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   12.12.24 00:02:52

Eli siis aloituksen kysymys koristelemattomana on "Ystävältäni on luottotiedot menneet, osaatteko neuvoa miten tätä luottotietojen menetystä pystyisi kiertämään niin että kaverini voisi silti edelleenkin tilailla tavaraa, jota ei oikeasti pysty/halua maksaa."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 00:21:35

ainakin ifolorilta pystyy. ei toki välttämättä täsmää apn tarpeeseen.

Päivämäärä:   12.12.24 03:26:42

Ei ystään mistään. Äkkiä otatte yhteyttä kunnan/kaupungin sosiaalitoimeen. Lapsilisä on vielä tälle kuulle tulossa, mutta kuulostaa että elämänhallinnan kanssa on muitakin haasteita. Noin pahaksi ei tilanne saisi päästä että velaksi viime tingassa ostellaan joululahjoja. Jos kyse on ystävästä eikä sinusta, miksi et lainaa rahaa vaan kyselet täällä?

Päivämäärä:   12.12.24 06:52:18

Voi hyvä jumala teitä sossuja.

Lähettäjä: lepis 
Päivämäärä:   12.12.24 08:13:20

Perinteinen "ystävän puolesta kyselen". Vaikka ymmärrän tietysti, että apua on vaikea pyytää.

Oletko laittanut hakemusta näihin joulupuu keräyksiin, jos teillä ei ole varaa joululahjoihin? Onko muulle avulle tarvetta? Voisin itse vaikka jonkun pienen ruokapaketin kerätä jos on akuutti tarve ja laitat yhteystietosi esille.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.12.24 08:18:57

Ystävän puolesta XD

On ihan sen "ystävän" oma etu ettei se onnistu. Jos raha-asiat on viturallaan, silloin ei ostella mitään turhaa krääsää kenellekään. Jos haluaa antaa joululahjoja, niin kirjoittaa vaikka kortin, jossa lupautuu pesemään kortinsaajan ikkunat keväällä tjsp.

Päivämäärä:   12.12.24 08:20:51

"tiedän ettei itse ole raha-asioitaan sössinyt. "

Onhan. Aika helvetísti saa sählätä ennen kuin luottotiedot menee. Tulee maksumuistutusta useampaan kertaan ja ulosottokin varoittelee vielä viimeisen kerran ennen kuin napsahtaa. Siinä ajassa ehtii reagoida halutessaan aika hiton monta kertaa.

Päivämäärä:   12.12.24 08:35:27

Jos tilillä ei ole rahaa eikä luottotietoja niin on ihan oman edun mukaista että silloin ei osteta mitään velaksi. Se on kurjaa, mutta silti. Ja vaikka alkuperäinen ulosotto olisi osittain jonkun muun vika, niin sillä ei ole merkitystä. Nyt se on kuitenkin omaa velkaa.
Lelut eivät ole tarve ja lastenvaatteitakin saa käytettynä. Tai sitten voit läheisenä lahjoittaa nämä. Lisävelan myöntäminen ulosoton päälle on karhunpalvelus, jota kenenkään ei pitäisi tehdä. Ja sanon tämän läheltä seuranneena. Se ulosoton suojaosuus on todella pieni. Se on laskettu sen mukaan, että muita velkoja ei ole. Kun sitten onkin osamaksua sinne ja laiban lyhennystä tuonne, jokainen ihan vain kympin tai pari kuussa, niin yhtäkkiä se onkin satanen kuussa. Ja jos jo valmiiksi jää vain suojaosuus vuokraan ja elämiseen niin ei siitä olisi varaa enää yhtään laittaa osamaksuihin ja kavereilta lainattujen velkojen vähennyksiin. Sitten loppukuussa ei ole rahaa ruokaan, stressaa ja vtuttaa ja ahdistaa ja hävettää ja sitä pyytää uutta lainaa jotta saa ruokaa...

Eli summa summarun: jos rahaa ei ole, sitä ei ole. Silloin tulisi elää sen mukaan. Se on parhaaksi kaikille. Hetken harmittaa kun ei voi jotain ostaa, mutta se lisälaina harmittaa paljon kauemmin kun sitäkään ei ole varaa maksaa.

Ja mielestäni myös lapsille voisi näistä asioista avoimesti jutella.

Lähettäjä: Jaana Järvenheimo 
Päivämäärä:   12.12.24 08:42:30

Toivottavasti ei yhtään mistään.

Lähettäjä: huokaus 
Päivämäärä:   12.12.24 08:55:07

Joulusta ei pidä tehdä kulutusjuhlaa eikä "ystävä" oikeasti tarvitse yhtään lisävelkaa. Toivottavasti ei saa mistään laskulle yhtään mitään. Se on vaan terveempää hyväksyä että ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen. Koska entisetkin ON MAKSAMATTA!!!!

Olen itsekin entinen uo-velallinen joten tiedän aiheesta sentään jotain. Mulla tosin kierre alkoi ja jatkui laskuista, ei ylimääräsen roinan tilaamisesta. Enkä minäkään ollut itse tilanteeseen syyllinen kun olin pahassa burnoutissa ja makasin lamaantuneena sängyssä kun en ollut töissä. Paitsi että itse tilanteeni aiheutin. Kun lopulta sain viimeisen erän maksettua tuntui kuin saisi hengitettyä vapaammin. Nykyään on luottotiedot, luottokorttejakin kaksi.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   12.12.24 09:13:49

Sen verran pakko kommentoida, että voi ne luottotiedot mennä ilman varsinaista omaa syytä (sairaus, yritykselle käy huonosti vähän yllättäen, rikollisen huijaamaksi joutuminen jne). Haluan silleen olla empaattinen, koska esim. sairauttaan ei kukaan itse valitse ja on vain selvittävä päivästä toiseen. Samoin jollekin voi käydä yrityksen kanssa ns. koronat, eli työt hävitä yhdessä yössä täysin. Siihen ei varsinkaan aloitteleva yksinyrittäjä voi aina varautua tarpeeksi.

Tsemppiä aloittajan kaverille! Miten aloittaja olisi, jos keräisitte ystävien kesken jonkun apupaketin kaverillesi, ettei hänen tarttisi tilata mitään?

Päivämäärä:   12.12.24 09:30:50

Jos on luottotiedoton, niin tasan on itse sössinyt asiansa. Vähintään on holtittomasti säilyttänyt maksuvälineitä ja jättänyt rikosilmoituksen jne. tekemättä, kun joku on ne saanut käsiinsä ja käyttänyt väärin. Muussa tapauksessa on joko ihan itse tuhlaillut ja jättänyt laskut hoitamatta tai ollut idioottityperä ja mennyt esim. takaamaan jonkun muun velkaa. Ihan oma valinta sekin.

Sen sijaan, että haikailee rahattomana jonkun turhuuden hommaamista, kannattaa keskittyä siihen, miten ne jo olemassa olevat velat saa maksettua. Kummallinen tapa nykyihmisillä kuvitella, että voi hankkia ihan mitä huvittaa, jättää velat maksamatta ja hankkia vielä vähän lisää turhuutta. Lisäksi todennäköisesti ollaan "sossun elättejä" ja maataan perse homeessa kotona toisten rahoilla.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.12.24 09:39:14

Jos ei tilillä ole rahaa lahjoihin niin ei niitä sitten osteta. Ei velaksi. Velaksi otetaan vaan hätätapauksessa esim auton korjaukseen jos ei ilman autoa pääse töihin.

Päivämäärä:   12.12.24 09:43:36

"tai ollut idioottityperä ja mennyt esim. takaamaan jonkun muun velkaa. Ihan oma valinta sekin."

Minusta tämä on mielenkiintoinen asenne. Kukaan tuskin sanoo "idioottityperäksi" kaikkia niitä joiden takaama laina ei ikinä tule heille. Mutta kun riski (jonka sadat ja tuhannet ihmiset ottavat) konkretisoituukin, muuttuu ihminen "idioottityperäksi".

Sama ajatusmalli on monessa muussakin: voit kävellä yöllä kotiin ja kukaan ei kauhistele asiaa. Jos sinut raiskataan matkalla, se oli oma vikasi kun olit niin idioottityperä. Jos alat seurustella, on se ok. Jos sinut pahoinpidellään suhteessa, olet typerä kun et valinnut paremmin...

Eli vasta kun riski konkretisoituu ja jotain tapahtuu, saapuu hyeenalauma ilkkumaan, että oma vika, oletpa tyhmä ja idiootti.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   12.12.24 09:44:25

Toivottavasti ei mistään, kun maksavat asiakkaat viime kädessä kustantaa näiden luottotiedottomien ostot kun eivät maksa.

Jos ei ole rahaa niin silloin ei ostella mitään ylimääräistä.

Päivämäärä:   12.12.24 10:07:31

Minua on kysytty takamaan useampaakin velkaa. En ole suostunut, koska en ole niin hölmö, että vaarantaisin oman toimeentuloni jonkun toisen veloilla.

Kun rupeaa henkilötakaajaksi tai antaa omaisuuttaan pantiksi, pitää ymmärtää että pahimmassa tapauksessa joutuu itse maksamaan sen koko velan korkoineen. En ymmärrä, miten kukaan voi olla niin naiivi, että kuvittelee että näin ei voisi ikinä tapahtua.

Olisi hienoa että ennenkuin voi taata tai asettaa vakuudeksi mitään, pitäisi olla suoritettuna joku vuoden pakkokurssi, jossa otetaan velan lyhennystä vastaava summa kaniin tältä takaajalta/vakuuden antajalta ja kokeillaan, että selviääkö siitä. Jos ei selviä, niin ei ole kelvollinen takaamaan/antamaan vakuutta. Kursseja voisi suorittaa erilaisilla summilla ja niiden mukaan määriteltäisiin, minkälaisen velan voi ottaa taatattavakseen. Sama pakkosäästö voisi jatkua siinä takauksen/vakuudenannon aikana ja kun takaus/panttaus päättyy, rahat saisi vapautettua. Siinä samalla säästyisi kivaa pesämunaa.

Päivämäärä:   12.12.24 11:51:55

"mutta sanotaan näin että tiedän ettei itse ole raha-asioitaan sössinyt."

Sähän voit itse lainata kaverille sen verran rahaa kuin hän tarvitsee, saathan sä ne takaisin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.12.24 13:08:49

Mun yrittäjävanhemmat kuoli mun ollessa alaikäinen. Uskotuksimieheksi nimetty isovanhempi ei ymmärtänyt mitään yritystoiminnan lopettamisesta tai verotuksesta tai ilmeisesti mistään. Verottaja arvioverotti yritystä vuosikausia. Kun tulin täysi-ikäiseksi, tuli ulosottomies ovelle kertomaan mulla olevan verovelkaa toista miljoonaa ulosotossa.

En katso olevani itse syypää luottotiedottomuuteeni. Vai olisiko kymmenvuotiaan pitänyt osata itse selvittää oikeat toimintatavat vanhempien kuollessa?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   12.12.24 13:18:11

"Jos on luottotiedoton, niin tasan on itse sössinyt asiansa. Vähintään on holtittomasti säilyttänyt maksuvälineitä ja jättänyt rikosilmoituksen jne. tekemättä, kun joku on ne saanut käsiinsä ja käyttänyt väärin."

Näin kapeaa ja naiivia maailmankuvaa kannattaa laventaa vähän ottamalla asioista selvää.. Ihan tässä yllä jo yksi esimerkki, rikollisen uhriksi joutumiseenkaan ei mikään "tee rikosilmoitus" riitä kun ihan oikeudessa asti voi joutua sen rikollisen touhujen maksumieheksi.. Yleensä on itse sössitty, mutta ei todella voi sanoa, että aina tai siis "ettei muita mahdollisuuksia ole".

Päivämäärä:   12.12.24 15:07:38

itse tiedän yhden tapauksen jossa ex mies teki jäätävät velat puolisolleen tämän tietämättä asiasta mitään. mies oli työttömänä kotona ja pystyi kaikki karhukirjeet ym hävittämään puolison ollessa töissä. oli siis pahasti peliriippuvainen ja pelasi kaiket päivät puolisonsa nimiin ottamilla pikavipeillä. oli niin ovela, että oli tehnyt puolison nimellä sähköpostiosoitteen ym ja tiesi toki missä vaimo säilytti pankkitunnuksiaan ym. nosti vipit omalle tililleen vaimon nimissä.. ehti tehdä yli 40k velat ja sitten tuli ero ihan muusta syystä. vaimo tässä vaiheessa edelleen tietämätön mitä hänen selkänsä takana oli touhuttu. vasta kun ukko muutti muualle, alkoi vaimo ihmetellä ulosotosta tulevia kirjeitä.

mies teki siis nuo velat noin vuoden aikana. vaimo teki rikosilmon, mutta se ei johtanut mihinkään, koska mies oli niin ovelasti peitellyt jälkensä. vaimo maksaa lopun ikänsä tuon idiootin tekemiä sotkuja. onko siis tässäkin itse aiheutettua luottotiedottomuus ??

Päivämäärä:   12.12.24 15:19:17

"tiesi toki missä vaimo säilytti pankkitunnuksiaan ym"

no onhan tämä toki huolimatonta tunnusten säilytystä. Nykyisin vähän hankalampi, kun useimmilla on käytössä mobiiliavaimet ja vahvatunnistautuminen, mutta kyllä jo 20 vuotta sitten ohjeistettiin säilyttämään verkkopankin käyttäjätunnus ja tunnuslukulista erillään. Toki tuollainen kotona tapahtuva tietojen nuuskinta on vaikea estää ja havaita.

Päivämäärä:   12.12.24 16:20:09

Pikavippi maksetaan vain hakijan omalle pankkitilille, toisin sanoen tuollainen pisteen kuvaama esimerkki tarkoittaa sitä ettei vaimo katsonut tilitapahtumiaan kertaakaan vuoden aikana.
Eli joo, osittain oma syy siinäkin kohtaa.

Päivämäärä:   12.12.24 17:34:23

"no onhan tämä toki huolimatonta tunnusten säilytystä."

Minusta se, että luottaa kumppaniinsa ei ole vika tai "huolimatonta".

Päivämäärä:   12.12.24 18:15:28

^ Mutta se että luottaa hänelle nettipankkitunnuksensa ja kaikki pankkiasiat on jo typeryyttä.
Jos täysivaltainen aikuinen käy töissä niin miksi ihmeessä hän ei seuraa omaa pankkitiliään kokonaiseen vuoteen? Sieltähän olisi nähnyt ne nostetut ja miehen omalle tililleen siirtämät pikavipit.

Päivämäärä:   14.12.24 14:32:51

ei vaan mies oli syöttänyt pikavippien tietoihin ilmeisesti oman pankkitilinsä numeron. tästä aikaa jo yli 10 vuotta

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.