Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koirien keräily

Lähettäjä: Alek 
Päivämäärä:   11.12.24 16:51:59

Onko mitään mahdollisuutta puuttua ennalta ehkäisevästi kun ihminen on hurahtanut keräilemään koiria? Kolmas uros tulossa kahden vuoden aikana. Olen yrittänyt puhua järkeä että ongelmia ja tappeluita luvassa mutta järkipuhe menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

Re: Koirien keräily

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.24 16:53:08

Kolme koiraako on jo keräilyä?? :D

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.12.24 16:55:05

Osaako kouluttaa ne?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 16:56:04

Onko koirien pidossa jotain moitittavaa? Onko henkilöllä ollut aiemmin tapana hamstrata eläimiä?

Lähettäjä: Alek 
Päivämäärä:   11.12.24 17:07:45

Nyt kolmas koira on hänelle viides. Aiemmat kaksi on 6 ja 4 vuotiaat. Molemmat koulutettuja ja niiden kanssa on harrastettu. Tavallisen oloista koiran pitoa kun en itse ole koiraihninen. Nuoremmat kaksi jääneet uutuuden viehätyksen karistua ja nyt tosiaan tulossa taas uusi.. Sivusta näyttää että homma lähtee lapasesta. Harrastaminen koirien kanssa jäänyt ja uusi on hienoa kunnes lakkaa puolessa vuodessa olemasta ja tätä korjataan taas uudella koiralla..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.24 17:11:29

Nämä porvoolaiset vaan huononee.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.12.24 20:31:44

Näin minullekin täällä sanottiin, kun minulle ja miehelle tuli neljä pentua joista vanhimmalla ja nuorimmalla on alle 2v ikäeroa. Yksi narttu ja kolme urosta. Ei kuulemma voi toimia, että kohta tulee koirille sota.

No, vanhin koira on nyt 13v ja nuorin 11v, eikä vielä ole niitä tappeluita näkynyt. Että hyvin tiesitte.

Kiva, että aloittajakin nyt osaa ennustaa että tuttunsa koirat eivät tule aikuistuttuaan enää toimeen. Mutta vinkkinä, se ennustus voi mennä myös pieleen.

Päivämäärä:   11.12.24 20:36:39

Mites tuo ihmisten keräily...? jollain 5 lasta

Lähettäjä: Hopsan 
Päivämäärä:   11.12.24 21:00:49

Toiset viihtyy laumassa. Mm. monet koirat.

Päivämäärä:   11.12.24 21:05:16

Siis miksi tappeluita on luvassa?

Lähettäjä: …… 
Päivämäärä:   11.12.24 21:06:37

Siis mitä ihmettä? Koira on laumaeläin. Kauhistele yhden koiran omistajia, jotka jättää koiran päiväksi yksin ja ihmettelee eroahdistusta.

Päivämäärä:   11.12.24 21:08:13

Instassa olen seurannut sellaista kun wildsaras ja hänellä koirat vaihtuu ihan hirveää vauhtia. Tällä hetkellä näköjään 5 koiraa.

Lähettäjä: jan 
Päivämäärä:   11.12.24 22:04:30

Minun mielestä kaverin oma asia, jos hoitaa eläimensä.

Päivämäärä:   11.12.24 22:21:26

"Tavallisen oloista koiran pitoa kun en itse ole koiraihninen."

Mitä halvatun väliä sillä määrällä on, niin kauan kun kaikki hoidetaan asiallisesti? Neuvotko useinkin muita ihmisiä asioissa, mistä et tiedä yhtään mitään? Keksipä parempi provo seuraavalla kerralla.

Lähettäjä: Pölli 
Päivämäärä:   11.12.24 23:19:44

Mitä väliä jos touhuu niiden koirien kanssa ja saavat liikuntaa. Yhdellä tutulla on 8 koiraa, asuu maalla, treenaa ja kisaa useammalla. Koirat hyvin hoidettuja.

Päivämäärä:   11.12.24 23:20:39

Mitä keräilyä tuo on? Oman koiran kasvattajalla on neljä urosta ja monta narttua, en edes tiedä monta. Paljon sijoituskoiria lisäksi.
Ei ole tullut mieleen että on keräilijä...vaan kasvattaja. Vaikea kasvattaa jos ei ole materiaalia.
Rodussa on kasvattajia joilla vaan uros ja narttu, tehdään niillä ne viisi sallittua pentuetta, ihania kotikoiria...kaikki mehut irti.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   12.12.24 07:10:31

Tunsin vuosia sitten naisen jolla oli kymmenen collieta kerrostalokaksiossa. Homma ei tietenkään toiminut pidemmän päälle jo ihan ulkoilutusten takia kun monessa erässä piti ulkoiluttaa. Hän sai muutaman sijoitettua sukulaisilleen, mutta edelleen niitä taisi pahimmillaan olla kuusi yhtäaikaa. Hän ei kasvattanut rotua eli hänestä oli vain niin kiva aina ottaa uusi pentu ja homma lähti vähän käsistä. Toki koirat hoidettiin, mutta ei tuo mikään hyvä tilanne ollut.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   12.12.24 12:35:13

Mulla on tällä hetkellä alle kymmenen koiraa ja tämä on pienin lauma yli kymmeneen vuoteen. Viimeiset 20 vuotta ollut lauma, eikä mulla tule koskaan olemaan tyyliin alle viittä koiraa ja se sitten joskus vanhuksena.
Riippuu hyvin paljon roduista, kuinka ne urokset tulevat keskenään toimeen. Mulle on tullut useita uroksia hyvin pienillä ikäeroilla ilman ongelmia, kun rodut ovat sosiaalista sorttia. Kauhistelua kyllä sain osakseni jossain vaiheessa sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät mua ja koiriani oikeasti tunteneet. Nyt lähinnä ihmetellään, kun koiria on noin vähän. :D
Sä et aloittaja pysty vaikuttamaan toisen ihmisen tekemisiin, joten turha vaivata päätään niillä. Jos koirat eivät sitten tule toimeen, niin fiksu ihminen ymmärtää kyllä järjestää kuviot uudelleen. Se kaveri jopa saattaa jopa olla ihan kartalla asioista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.12.24 12:50:06

RR; kuinka ehdit antaa kaikille yksilöllistä aikaa? Itselläni on kolme koiraa, ja tuntuu että tunnit loppuu kesken jos koittaa jokaisen kanssa tehdä jotain ihan vain kahdestaan. Lähinnä siis harrastaminen. Onneksi on mahdollisuus harrastaa osin perheen kesken niin että jokaiselle koiralle löytyy oma ohjaaja treeniin. Vai onko sulla jokin seurakoirarotu joka ei samallatapaa kaipaa tekemistä kuin pk-rodut keskimäärin?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   13.12.24 12:22:56

Mulla on suurin osa vinttikoiria ja niille tärkeintä on päästä juoksemaan vapaana riittävästi. Asumismuoto on niille sopivaksi järjestetty, eli riittävän suuri tontti kahden metrin aidalla. Mulla on kohtuullisen kokoinen peltoalue aidattuna koiria varten ja kun ne siinä pääsevät päivittäin juoksemaan porukalla niin paljon, kuin haluavat, ovat hyvin tyytyväisiä. Vintithän on arkielämässä hyvin helppoja ja mutkattomia, kun tämä liikunnan tarve täyttyy. Nuo muun rotuiset porhaltavat mukana. Remmilenkit tehdään pienemmillä porukoilla. Harrastetaan käytännössä tällä hetkellä vain näyttelyitä parin koiran kanssa. Kilpakoiraa kokeisiin ei nyt ole (liian nuoria, treenaamattomia ja vanhuksia). Muutenhan mä elän kokonaan koirien ehdoilla, eli tämä on elämäntapa.
Mulla on ollut aikanaan pk-rotuisia 2-3 yhtäaikaa ja enemmän niiden kanssa joutui tekemään, kun tämän lauman. Jossain vaiheessa ymmärsin oman parhaani ja lopetin pk-hommat kokonaan! ;) Se tekeminen, mitä niihin koiriin joutui panostamaan ihan vain arkielämästä selvitäkseen (liikunta,aktivointi, treenit) oli jäätävä, mutta tehtävä se oli, ettei dobberit syöneet koko kämppää. Nykyään on varsin mukavaa, että kun noi on tarpeeksi rallattaneet, niin ne jäävät nukkumaan mun töihin lähtiessä ja heräävät, kun tulen.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   13.12.24 12:34:20

Koira on laumaeläin. Kolme on aivan sopiva määrä. Harmi kun itselläni ei ole tällä hetkellä varaa kuin yhteen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.12.24 13:36:09

Sitähän se on, kun ei hyväksy toisen ihmisen elämäntapaa, niin sitten taivastellaan pitkin kyliä, miten joku ELÄÄ. Ihmiset vain ovat niin tyhmiä, että eivät osaa muuta kuin olla ilkeitä, tuollainen taivastelu on vain pahantahtoista juoruilua, ei muuta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.12.24 15:40:31

Mulla on kymmenen huskya ja kaksi pentua tilauksessa. Treenaan kahta neljän koiran valjakkoa (tai joskus kuuden ja kahden tai miten milloinkin) ja kaksi on eläkkeellä. Nämä on näitä lajeja, joissa voi treenata vaikka ne kaikki kymmenen koiraa samalla kertaa jos vaan ovat samaan valjakkoon sopivia. Eivätkä nämä toki samalla tavalla edes kaipaa ihmisen kanssa tekemistä kuin monet muut rodut, vaan viihtyvät hyvin keskenäänkin. Kesäisin pidetään tauokoa vetopuuhista ja silloin kyllä harrastellaan omaksi huviksi kaikenlaista muuta, helposti sitä vaikka viiden koiran kanssa samana päivänä jonkun harrastustuokion pitää kun ei ohjatuissa juurikaan tule käytyä. Eikä treenin tarvitse kestää mitään tuntia per koira, vaan joku 10min treeni on usein jopa tehokkaampi oppimisen kannalta. Lisäksi tarjoan aivopuuhaa mm. piilottelemalla luita yms. isoon juoksutarhaan etsittäväksi, sopuisa lauma niin siihenkin hommaan voi päästää useamman koiran samaan aikaan.

Ei kyllä onnistuisi samanlainen lauma jos harrastaisi tavoitteellisesti sellaisia lajeja, joissa voi tehdä vain yksi koira kerrallaan. Ei ainakaan näin yksinasuvana, kun ei tahtoisi jättää osaa porukasta keskenään kotiin toisten treenien ajaksi kun töissäkin pitää käydä. Ja välillä valitettavasti pitää olla muutakin elämää kuin koirat :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.