Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiranpentu

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   11.12.24 13:09:04

Viikonloppuna mennään katsomaan pentuja. Eka koira tulossa ja tästä pentueesta varattiin ekana. Valitaanko oma pentu yleensä heti tässä vaiheessa? Millaisilla kriteereillä, värin lisäksi, kokeneemmat valitsee sen oman tulevan pennun sieltä laatikosta?

Re: Koiranpentu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.24 13:12:14

Yleensä kasvattaja valitsee kodit, mutta hän saattaa toki antaa valita vaikkapa kahdesta vaihtoehdosta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.12.24 13:13:59

Itsellä ollut koiria 20 vuotta ja joka kerta kasvattaja on valinnut meille sopivan pennun, pari kertaa ollut niin että olemme itse valinneet kahdesta jotka kasvattaja on katsonut sopivimmaksi.

Värin soisi olevan se viimeinen ja vähäisin kriteeri.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.24 13:16:57

Käytänteet riippuvat täysin kasvattajasta. Jotkut kasvattajat antavat toki valita koko katraasta mieleisimmän pennun, mutta osa taas antaa tehdä valinnan muutaman sopivimmaksi kokemansa pennun väliltä ja toiset valitsevat itse kullekin pennulle sopivimmaksi kokemansa kodin.

Jos saat valita, niin kuuntelisin itsekin kasvattajan kokemuksia pennuista. Näet kuitenkin itse vain sen pienen ohimenevän hetken verran pentuja: jokin vilkas tapaus saattaa olla juuri silloin väsynyt tai toisinpäin.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   11.12.24 13:18:04

Väri ei ole kriteeri pentua valittaessa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.12.24 13:18:42

"Yleensä kasvattaja valitsee kodit, mutta hän saattaa toki antaa valita vaikkapa kahdesta vaihtoehdosta."

Näin. Ja sitä kannattaakin kuunnella, koska kasvattaja on tosiaan nähnyt pennut koko ajan ja tuntee ne parhaiten ! Joskus käy niin, että joku pentu mikä on normaalisti vauhdikas onkin uninen tai toisinpäin juuri silloin kun olette siellä ja silloinhan ette saa ollenkaan oikeaa kuvaa ko. pennun luonteesta.

Joka kasvattajalla on oma tyylinsää ja tapansa miten hoitavat varaamisen ja yksilön päättämisen kenellekin, siis missä iässä ja per perhe vai sitten kun kaikki perheet ovat käyneet ja ottaako varausmaksua vai ei jnejne. eli täältä ei nämä asiat selviä vaan kasvattajan kanssa juttelemalla ;)

Yleensä kasvattajat kyllä kertovat nämä tavat kun pennun katsomisesta sovitaan, mutta jos näin ei ole nyt tehnyt niin tietysti kysytte vaikka paikan päällä miten nämä käytännöt juuri hänellä menevät. Niin ja vaikka olette varanneet ensimmäisenä niin ei pentue tai kenneli ole kuitenkaan mikään ruokakauppa mistä vaan ostetaan hyllystä se paketti jauhelihaa.. Kasvattaja voi haluta sijoittaa jonkun pennun, jollekin etsii näyttely- tai muuta harrastuskotia jos pentu sellaiseen lupaavalta vaikuttaa ja tosiaan luonteiden perusteella valita juurikin esim ensimmäiseksi koiraksi soveltuvaa yksilöä.

Lähettäjä: Sr 
Päivämäärä:   11.12.24 13:19:19

Ensimmäinen koira tosiaan kyseessä niin sehän olisi parasta jos kasvattaja valitsee. Kauheasti jännittänyt etukäteen että pitikin varata eka et jos pitää valita eka, että mistä tietää minkä valitsee.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   11.12.24 13:23:49

"Lähettäjä: jms
Päivämäärä: 11.12.24 13:18:04

Väri ei ole kriteeri pentua valittaessa."

Seuraavaksi varmana sanot ettei ulkonäkö merkitse puolisoa valitessa?! Minusta valkoiset koirat ovat rumia. Samoin kissat. En ikinä suostuisi katsomaan kodissani valkoista koiraa.. Jollei pentueesta ole saatavilla kuin se valkoinen, en osta koko pentueesta koiraa. Meinaatko ettei minulle enää tulevaisuudessa myydä koiraa, kun se valkoinen ei kelvannut?

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   11.12.24 14:20:47

Riippuu niin kasvattajan käytännöistä. Mutta kasvattaja tuntee pentunsa parhaiten ja häntä kannattaa kuunnella. Kun kertoo kasvattajalle rehellisesti omat resurssit ja omat toiveet niin silloin pääsee kaikista helpoimmalla.

Omat kokemukset pentulaatikon reunalla on hyvin vähäiset kun koirani on pääasiassa olleet aikuisia kodinvaihtajia. Pari kertaa olen valinnut itse, ja kerran kasvatta oli rajannut kahteen joista valitsin sillä perusteella mitä kasvattaja kertoi, sen hetken aikana mitä pentuja katselin niin luonne-erot ei käynyt ilmi.

Sanoisin että jos ostaja valitsee itse pentunsa koko pentueen joukosta niin pitää olla rotu jo jonkinverran tuttu.
Se kerta kun pääsin valitsemaan pakan päältä 11 pennun pentueesta niin valitsin lopulta ulkonäön perusteella kun ensin suljin osan pois luonteen perusteella, ja sainkin sitten sellaisen koiran mikä voitti mm pohjoismaiden voittaja tittelin kahdesti, sen lisäksi että toimi hienosti työkoirana.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   11.12.24 14:40:32

Tässä ei välttämättä ole kohdikkain kokenut rotukoirien kasvattaja ja ensikertalainen ostaja, vaan esimerkiksi esimmäisen seropipentueensa tehnyt ihminen, joka haluaa ylimääräisille pennuille kodit. Silloin kasvattajakaan ei välttämättä tiedä koirista paljon.

Itse haluan että koirani ovat ystävällisiä, rohkeita, avoimia. En halua arkaa pentua, koska siitä rohkean tekeminen ei ehkä onnistu tai vaatii paljon töitä. Minua miellyttää touhukkuus, joku toinen haluaa rauhallisuutta. Ilmaisen yleensä jo pentua etsiessä nämä kriteerit kasvattajalle, kun kysyn onko vanhempien perusteella edellytyksiä tällaisille pennuille.

Sanoisin ensipennun ostajalle, että mieti MINKÄ LUONTEISTA pentua juuri teille tarvitaan. Kysy mitkä pennuista sopisivat siihen parhaiten kasvattajan mielestä. Kysy kuka pennuista on porukan pomo, ja kuka on vetäytyvin. Ensimmäinen koira kannattaa valita niin keskeltä kuin mahdollista. Pomon kanssa ja nyhverön kanssa tulee herkimmin ongelmia. Näiden tietojen valossa voi yrittää valita sen yksilön, joka mätsää parhaiten.

Itse kiinnitän huomiota pentuun tutustuessa että
- tuleeko se helposti luokse kun sitä houkuttelee kauempaa? Vai nyhjöttääkö se kauempana ja katselee sinua sieltä? Pitääkö pentu peräti hakea luoksesi että se tulee?
- antautuuko pentu helposti yhteiseen leikkiin? Vai katseleeko pitkään epäluuloisena?
- kiinnostuuko pentu ollenkaan uudesta ihmisestä? Vai leikkiikö pelkästään sisarustensa kanssa?
- onko pentu rento kun sinä, vieras ihminen, silität ja käsittelet sitä? Onko se luottavainen ja rento myös kun puolisosi tai lapsesi käsittelee sitä (jännästi jo pentuna miehet voi jännittää enemmän kuin naiset)? Rento ei tarkoita paikallaan pysymistä, vaan että pentu ei ole lihaksistoltaan ja mieleltään jännittyneen oloinen kun käsittelet sitä. Haukkuuko pentu jollekulle teistä peloissaan?

Hyväpäinen pentu tulee helposti ja luottavaisesti uudenkin ihmisen luokse, tekee tuttavuutta mielellään, leikkii vieraankin kanssa mielellään ja suhtautuu luottavaisesti ja rennosti käsittelyyn.
Väri nyt ihan tosiaan on toissijainen asia. Jos on huono match mutta oikean värinen pentu tarjolla, kannattaa odottaa seuraavaa pentuetta. Koiran kanssa pitäisi kuitenkin pärjätä/viihtyä seuraavat noin 10v.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   11.12.24 15:37:47

"Sukupuoli sen sijaan on tärkeämpi kriteeri."
Milläs perusteella se sukupuoli sitten valitaan? Jos aloittaja ostamassa ensimmäisen koiransa niin millä perusteella hän tietää olisko uros vai narttu hänelle sopivampi??

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.