Lähettäjä: pilkunviilaaja
Päivämäärä: 11.12.24 14:40:32
Tässä ei välttämättä ole kohdikkain kokenut rotukoirien kasvattaja ja ensikertalainen ostaja, vaan esimerkiksi esimmäisen seropipentueensa tehnyt ihminen, joka haluaa ylimääräisille pennuille kodit. Silloin kasvattajakaan ei välttämättä tiedä koirista paljon.
Itse haluan että koirani ovat ystävällisiä, rohkeita, avoimia. En halua arkaa pentua, koska siitä rohkean tekeminen ei ehkä onnistu tai vaatii paljon töitä. Minua miellyttää touhukkuus, joku toinen haluaa rauhallisuutta. Ilmaisen yleensä jo pentua etsiessä nämä kriteerit kasvattajalle, kun kysyn onko vanhempien perusteella edellytyksiä tällaisille pennuille.
Sanoisin ensipennun ostajalle, että mieti MINKÄ LUONTEISTA pentua juuri teille tarvitaan. Kysy mitkä pennuista sopisivat siihen parhaiten kasvattajan mielestä. Kysy kuka pennuista on porukan pomo, ja kuka on vetäytyvin. Ensimmäinen koira kannattaa valita niin keskeltä kuin mahdollista. Pomon kanssa ja nyhverön kanssa tulee herkimmin ongelmia. Näiden tietojen valossa voi yrittää valita sen yksilön, joka mätsää parhaiten.
Itse kiinnitän huomiota pentuun tutustuessa että
- tuleeko se helposti luokse kun sitä houkuttelee kauempaa? Vai nyhjöttääkö se kauempana ja katselee sinua sieltä? Pitääkö pentu peräti hakea luoksesi että se tulee?
- antautuuko pentu helposti yhteiseen leikkiin? Vai katseleeko pitkään epäluuloisena?
- kiinnostuuko pentu ollenkaan uudesta ihmisestä? Vai leikkiikö pelkästään sisarustensa kanssa?
- onko pentu rento kun sinä, vieras ihminen, silität ja käsittelet sitä? Onko se luottavainen ja rento myös kun puolisosi tai lapsesi käsittelee sitä (jännästi jo pentuna miehet voi jännittää enemmän kuin naiset)? Rento ei tarkoita paikallaan pysymistä, vaan että pentu ei ole lihaksistoltaan ja mieleltään jännittyneen oloinen kun käsittelet sitä. Haukkuuko pentu jollekulle teistä peloissaan?
Hyväpäinen pentu tulee helposti ja luottavaisesti uudenkin ihmisen luokse, tekee tuttavuutta mielellään, leikkii vieraankin kanssa mielellään ja suhtautuu luottavaisesti ja rennosti käsittelyyn.
Väri nyt ihan tosiaan on toissijainen asia. Jos on huono match mutta oikean värinen pentu tarjolla, kannattaa odottaa seuraavaa pentuetta. Koiran kanssa pitäisi kuitenkin pärjätä/viihtyä seuraavat noin 10v.
|