Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen järkyttävän väsynyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 22:50:39

Saa taas arpoa onko anemia, rautavarastot, d-vitamiini, joku muu puutos vai joku taudin jälkitila päällä tai haasteena. Vai ehkä vain pimeä vuodenaika? Vai joku muu? Omassa terveyskeskuksessa ei suostuta d:tä, ferritiiniä mittaamaan ja hemppa vain kerran vuodessa.

Tulee nyt aloitettua taas kaikki itselääkintä raudalla ja muilla tropeilla ja pohdittavaksi jää mitä mieltä ehkä maksa asiasta on kun ei nyt mitään maksa-arvojakaan mittailla muuten vaan. Kunhan vaan valitan ääneen.

Re: Olen järkyttävän väsynyt

Lähettäjä: Apu 
Päivämäärä:   10.12.24 22:55:42

Mene nukkumaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.12.24 23:29:22

Liiku, syö ja nuku suositusten mukaan kahden kuukauden ajan ja älylaiteelta kaikki viihdekäyttö pois. Mieti sitten asiaa uudestaan.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   10.12.24 23:32:16

Mulla on sama. Ihan loputon väsymys. D oli alhaalla mutta nyt parin vuoden jälkeen ok. Väsymys ei mennyt ohi. Mittasivat ferritiinin joka 130 joten ei sitten sekään, vaikka olin täysin täysin varma siitä. Mikään ei verikokeissa eikä missään kokeissa enää selitä tätä. Seuraavaksi lähden uniapnean kokeisiin ihan omasta diagnoosista ja yksityiselle.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.12.24 23:47:50

Yksityisellä voi käydä otattamassa laajat tutkimuspaketit. Saa sitten mielenrauhan ja jos jotain niissä on niin varaa sitten lääkäriajan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.24 00:37:23

Hyvä neuvo toi nuku. Mut kun ei unta riitä. Saan nukuttua vaan muutaman tunnin ja sit herään rättiväsyneenä, mutta uni ei jatku.

Vaikka ois pihalla koko päivän ja tekis fyysistä työtä ihan äärirajoille asti, niin ensinnäkin nukahtamiseen menee 5 tuntia ja itse unta tuo pari kolme tuntia ja se on siinä.

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   11.12.24 00:40:16

Sitten se ratkaisu taitaa olla unilääke.

Päivämäärä:   11.12.24 01:10:59

Aloittaja kyllä nukkuu. Voisin nukkua, nukkua ja nukkua. Älylaitteita en jaksa kauheasti käyttää muuten kuin iltaisin jolloin silmät liian väsyneet lukemiseen. Luen paljon kun en muuta jaksa.

En juo, en polta, kahvia 1 kuppi päivässä. Anemiaa tämä varmaan taas on kyllä kun ei kannettu vesi saavissa pysy mutta menkoista ei eroon pääse. Tai voi olla d-puutekin.

Olen saanut lisäoireita kun olen tätä väsymystä yrittänyt hoitaa, sekin absurdia. Vaihdoin tuossa aiemmin vaalean leivän rukiiseen, lisäsin marjoja ja hedelmiä sekä salaatteja ja olen saanut niistä nyt närästyksen joka oireilee eikä meinaa loppua. Monivitamiini aiheuttaa myös närästystä ja tämä rauta vasta aiheuttaakin mutta ei ole muuta keinoa. Pakko kestää vaikka korventaa. Väsyttää ja korventaa ja kurja olla.

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   11.12.24 09:15:31

On aika paljonkin vaihtoehtoja kokeiltavaksi. Mene kunnon verikokeisiin ja jollekin funktionaaliselle lääkärille, eliminaatiodieetti ja sitten siitä katsot mitä tulee esiin.
Ihan ekana viljat ja muut tulehdusta aiheuttavat ruoat pois. Rautaa en söisi ominpäin. Suolisto ja hormonitasapaino ihan ekana kuntoon!!

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.12.24 10:00:00

Fimlabiin tai Puhtiin verikokeisiin ilman lähetettä. Googleta, tutki, vaadi hoitoa.

Lähettäjä: Kerstin 
Päivämäärä:   11.12.24 10:36:39

Vaihda nyt ainakin rautavalmiste Bertilsin Hemoglobiiniin. Pahasta närästyksestä kärsivä tyttärenikin pystyy syömään sitä 2 tablettia päivässä ilman oireita. Sen kanssa ei myöskään tarvitse miettiä, voiko syödä tai juoda maitotuotteita tms. Imeytymismekanismi on erilainen, kuin perinteisissä ja ferritiiniarvo on noussut mukavasti sekä tyttärellä, että itsellä.

Lähettäjä: Routa 
Päivämäärä:   11.12.24 10:45:45

Monella oikeasti tämä vuodenaika ja valon vähyys vaikuttaa. Syksyisin ja talvisin väsymystä on tosi monella, erityisesti naisella. Liittynee hormoneihin. Mutta jos väsymystä on muulloinkin, tuskin kyseessä pelkkä kaamosväsymys.

Itse käyn Puhdin kautta about kerran vuoteen laajoissa verikokeissa. On selvinnyt mm. D-vitamiinin puutosta ja matalaa ferritiiniä, vaikka D:tä kyllä purkista syönkin. Nyt syön läpi vuoden, talvisin 100 ja muulloin 50 mikrogrammaa.

Eli suosittelen käymään yksityisellä niissä laajoissa verikokeissa. Myös unen seuraaminen esim. älykellolla voi auttaa hahmottamaan syitä väsymyksen taustalla. Uniapnea on yksi, mikä aiheuttaa väsymystä, vaikka nukkuisi paljonkin. Itselle selvisi älykellosta, että silloinkin vaikka nukkuisin ajallisesti ok määrän, unenlaatu on heikkoa, heräämisiä ja levottomuutta on paljon.

Ja sille, joka kertoi uni-/nukahtamisvaikeuksista:
Varmasti olet osan jo kokeillut, mutta omat neuvot:
- Käy siellä laajoissa verikokeissa yksityisellä
- Kokeile melatoniini, tätä kannattaa kokeilla eri valmisteita eri vahvuuksilla ja pitkä- ja lyhytvaikutteisena
- Magnesium illalla otettuna väsyttää ja varsinkin jos nyt verikokeissa ko. arvo ei ole erityisen korkea, sitä lienee melko turvallista kokeilla kuurina
- Väsyttävä allergialääke illalla otettuna saattaa auttaa nukahtamiseen. Itsellä tämä toimi jonkin aikaa ennen kuin ns. siedätyin sille (sama juttu magnesiumin kanssa)
- Jos matala ferriitini, niin suosittelen kokeilemaan rautaa niin, että ottaa vain joka toinen päivä iltaisin. Ei maitotuotteita, teetä tmv. pariin tuntiin ennen sitä. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä. Rauta ei tosiaan sovi kaikkien vatsalle ja itselle sopivaa valmistetta voi joutua etsimään.
- Ruokavalion ja liikunnan suhteen pitää löytää itselle sopiva rytmi. Monella liian intensiivinen liikunta liian lähellä nukkumaanmenoa vaan vaikeuttaa nukahtamista. Osalla hiilaripitoinen iltapala auttaa unen saamista, joten voi kokeilla vaikka puuroannosta iltapalaksi. Osalla taas auttaa ennemmin hiilareiden vähentäminen. Toisia suihku illalla piristää, mutta lämmin suihku itse asiassa saa aikaan sen, että keho alkaa viilentää itseään samaan tapaan kuin se tekee valmistautuessa nukkumaan. Siksi joillekin toimii. Minulla välillä auttaa, kun käyn lämpimässä suihkussa vähän ennen nukkumaanmenoa.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   11.12.24 11:08:43

Mä oon koko syksyn ollut aivan järkyttävän väsynyt. Öisin olen nukkunut 8h 00-08, ja silti tuntunut, ettei silmät pysy auki ja päivällä olen helposti voinut vetää 4h päikkärit. Ja silti väsyttänyt. Harrastan liikuntaa, syön monipuolisesti ja vielä vitamiineja päälle. Silti aivan veto pois.

Sitten vaihdoin vuorokausirytmiäni. Laitan ruudut pois klo 21, ja viimeistään klo 22 alan nukkumaan. Herään klo 6.00 enkä katso ruutuja ennen klo 8. Ja johan on kadonnut väsymys. Ihan eri tavalla energinen olo, jaksan tehdä kaikkea eikä päikkäritkään kuulu enää päiviin.

Eli silläkin on väliä, mihin aikaan nukkuu. Saman kahdeksan tuntia nukuin ennen ja nyt, mutta nyt nukun eri aikaan. Kokeilemalla löytyy se itselle sopivin aika, se voi myös auttaa nukahtamisongelmiin, kun menee nukkumaan keholle "oikeaan aikaan" :)

Päivämäärä:   11.12.24 11:23:53

Esivaihdevuodet voivat aiheuttaa juuri tuota heikkoa unta, kannattaa sitäkin mahdollisuutta selvitellä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   11.12.24 12:31:38

Nukkumiseen samanlaisia oivalluksia kuin hep yllä mainitsee ! Nukkumista kohti pitää jo alkaa rauhoittua ja uni on tosiaan parempaa mitä aikaisemmin se alkaa, vaikka tuntimäärä olisi sama. Talvella voi hyvin nostaa vaikka tunnilla myös unien määrää ! Melatoniinia, siis sitä apteekin vahvaa, ei mitään lumepillereitä, kannattaa kokeilla.
Talvikaudella kirkasvalolampuista ja herätysvaloista on oikeasti hyötyä !

Ja aloittajalle.. ihan samanlaisista kokemuksista oppineena tee niille menkoille jotain. Pillerit, hormonikierukka, jotain. Popsin rautaa, tein ruokavaliomuutokset, laihdutin, nukuin, söin montaa vitamiinia ja lisäravinnetta, juoksin puhteja ottamassa ja tutkittiin kilpirauhasia ja vaikka mitä, mutta varsinainen apu tuli vasta kun menkat saatiin kuriin ja rautavarastot kuntoon. Senkin jälkeen saan taiteilla talvella valoilla ja d-vitamiinilla ja jatkaaa terveellisiä elämäntapoja ja tarkkaa nukkumista, mutta siitä täydestä unetuksesta pääsi vain ferritiinit kuntoon hoitamalla.

Päivämäärä:   11.12.24 15:54:19

Mulla on työvuorot joko klo 7-15 tai 13-21. Aamuvuorosta kun tulee kotio ja syö, niin on todellakin virhe mennä hetkeksi sohvalle selaamaan kännykkää. Alkaa väsyttää ja sitten nukut siinä päikkärit. Ei koskaan hyvä idea. Mutta kun olen iltavuorossa, herään klo 7, käyn salilla, koirien kanssa valoisalla lenkillä, siivoan, käyn suihkussa... Ei tule istuttua alas. Sitten töihin ja siellä jaksaa reippaana koko vuoron. Eli mulle sopii iltavuorot kun aamulla on energiaa, aamuvuorojen jälkeen näin pimeällä on tosi väsyttävää.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.12.24 17:33:28

Kilpirauhasarvot kannattaa mitata. Miehen outo väsymys selittyi sillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.