Lähettäjä: Routa
Päivämäärä: 11.12.24 10:45:45
Monella oikeasti tämä vuodenaika ja valon vähyys vaikuttaa. Syksyisin ja talvisin väsymystä on tosi monella, erityisesti naisella. Liittynee hormoneihin. Mutta jos väsymystä on muulloinkin, tuskin kyseessä pelkkä kaamosväsymys.
Itse käyn Puhdin kautta about kerran vuoteen laajoissa verikokeissa. On selvinnyt mm. D-vitamiinin puutosta ja matalaa ferritiiniä, vaikka D:tä kyllä purkista syönkin. Nyt syön läpi vuoden, talvisin 100 ja muulloin 50 mikrogrammaa.
Eli suosittelen käymään yksityisellä niissä laajoissa verikokeissa. Myös unen seuraaminen esim. älykellolla voi auttaa hahmottamaan syitä väsymyksen taustalla. Uniapnea on yksi, mikä aiheuttaa väsymystä, vaikka nukkuisi paljonkin. Itselle selvisi älykellosta, että silloinkin vaikka nukkuisin ajallisesti ok määrän, unenlaatu on heikkoa, heräämisiä ja levottomuutta on paljon.
Ja sille, joka kertoi uni-/nukahtamisvaikeuksista:
Varmasti olet osan jo kokeillut, mutta omat neuvot:
- Käy siellä laajoissa verikokeissa yksityisellä
- Kokeile melatoniini, tätä kannattaa kokeilla eri valmisteita eri vahvuuksilla ja pitkä- ja lyhytvaikutteisena
- Magnesium illalla otettuna väsyttää ja varsinkin jos nyt verikokeissa ko. arvo ei ole erityisen korkea, sitä lienee melko turvallista kokeilla kuurina
- Väsyttävä allergialääke illalla otettuna saattaa auttaa nukahtamiseen. Itsellä tämä toimi jonkin aikaa ennen kuin ns. siedätyin sille (sama juttu magnesiumin kanssa)
- Jos matala ferriitini, niin suosittelen kokeilemaan rautaa niin, että ottaa vain joka toinen päivä iltaisin. Ei maitotuotteita, teetä tmv. pariin tuntiin ennen sitä. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä. Rauta ei tosiaan sovi kaikkien vatsalle ja itselle sopivaa valmistetta voi joutua etsimään.
- Ruokavalion ja liikunnan suhteen pitää löytää itselle sopiva rytmi. Monella liian intensiivinen liikunta liian lähellä nukkumaanmenoa vaan vaikeuttaa nukahtamista. Osalla hiilaripitoinen iltapala auttaa unen saamista, joten voi kokeilla vaikka puuroannosta iltapalaksi. Osalla taas auttaa ennemmin hiilareiden vähentäminen. Toisia suihku illalla piristää, mutta lämmin suihku itse asiassa saa aikaan sen, että keho alkaa viilentää itseään samaan tapaan kuin se tekee valmistautuessa nukkumaan. Siksi joillekin toimii. Minulla välillä auttaa, kun käyn lämpimässä suihkussa vähän ennen nukkumaanmenoa.
|