Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran anaalirauhaset vuotaa

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   10.12.24 22:31:15

Huomasin tänään aamulla, että koira haisi todella pahalta ja paikansin sen hajun sen takapuoleen ja kylppärissä huomasin pyllykarvojen olevan tahneat ja hyvin lemuavat. Iho ei punoittanut yhtään eikä koira aristanut takapuolta ollenkaan. Antoi pestä ja varovasti painella sekä tutkia kaikki normaalisti. Päivällä oli taas tullut pyllyn alue haisevaksi ja sotkevaksi. Leikkasin karvoja pois, ei mitään muuta poikkeavaa. Laitoin nyt yöksi julksuhousut ja mietin, että tarviiko tuo nyt viedä aamulla eläinlääkäriin?
Netissä kerrotaan vaan tulehtuneista tai täyttyneistä rauhasista, mutta tuolla koiralla ei ole mitään siihen viittaavaa oiretta? Kakka ei ole löysää eikä liian kovaa, ruoka ei ole muuttunut eikä herkutkaan.

Pikku koira, jolla ikää kohta 16v, steriloitu narttu. Ei ole koskaan ennen ollut anaalirauhasvaivoja.

Re: Koiran anaalirauhaset vuotaa

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   10.12.24 23:10:43

Tyhjennä ne.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.12.24 11:19:46

En minä sellaista osaa tehdä eli parempi siis soittaa eläinlääkärille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.24 11:22:50

Eivät ne rauhaset välttämättä oireile mitenkään vaikka olisivatkin täynnä tai tulehtuneet. Joskus ensimmäinen oire voi olla vaikka suoraan fisteli.

Eläinlääkäriin veisin. Osaan myös tyhjentää rauhaset itse, mutta jos sieltä vuotamalla vuotaisi nestettä niin veisin silti varoiksi ell.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.12.24 11:36:14

Eihän niiden pitäisi spontaanisti vuotaa vaan tyhjentyä ulosteen sekaan koiran ulostaessa. Eli tod näk joku fistelikin voisi olla. Vie tosiaan eläinlääkäriin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.12.24 11:45:21

Lähettäjä: …
Päivämäärä: 11.12.24 11:36:14

Eihän niiden pitäisi spontaanisti vuotaa

Kylläpä vaan vuotaa jos ne ei ulostaessa tyhjene kunnolla. Youtubessa on videoita hommasta jos ei muuten osaa puristaa. Tyhjennys on nimittäin se mitä se eläinlääkärikin ensimmäiseksi niille tekee.

Päivämäärä:   11.12.24 11:58:54

"Pikku koira, jolla ikää kohta 16v, steriloitu narttu. Ei ole koskaan ennen ollut anaalirauhasvaivoja."

Ikää on jo sen verran, että kremppaa voi eri elimiin tulla, näyttäisin varmuudeksi eläinlääkärille.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.12.24 14:51:39

Googlettelin kaikki mahdolliset tauhasvaivat, mutta kaikissa on oireita ja pitäisi olla kipua tai kutinaa tai turvotusta tai punoitusta tai ärtynyttä ihoa. Tuo ei reagoi mitenkään, vaikka olen pessyt shampoolla ja huuhdellut lämpösellä vedellä sekä paibellut ja puristellut sieltä päältä päin. Mut soittelen huomenna aamulla eläinlääkäriin, jos tuo jatkuu vielä kun pääsen töistä kotiin. Koira on muuten ihan pirteä, syö hyvin ja liikkuu hyvin ja on leikkisä vielä.

Päivämäärä:   11.12.24 15:28:17

Mun koiran anaalirauhaset oireilee aina vasta kun tilanne on paha. Ne voivat olla täysin oireettomat vaikka siellä olisikin liikaa tavaraa tai tulehdusta. Nykyään tyhjäänkin sen anaalirauhaset säännöllisesti jo ennen oireiden ilmestymistä ja aina siellä liikaa sitä tavaraa on ja tiukassa.

Päivämäärä:   11.12.24 15:32:51

”Nykyään tyhjäänkin sen anaalirauhaset säännöllisesti jo ennen oireiden ilmestymistä ja aina siellä liikaa sitä tavaraa on ja tiukassa.”

Toki jos koiralla on jotain ongelmia sillä suunnalla ollut niin säännöllinen tyhjääminen on tarpeen. Kumminkaan rutiinisti niitä ei tulisi kaikilta koirilta tyhjentää, silloin nimittäin varmistaa sen, että ne joutuu jatkossakin tyhjentämään.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.12.24 18:02:08

Ei ole tarvinnut koskaan itse tyhjennellä eikä ole tähän ikään asti vaivannut nuo niin siksi vähän pihalla. Ja kun koira ei oireile mitenkään, niin outoa. Edellisellä koiralla oli kutinaa ja laahasi peppua maassa niin tiesi että on tukossa ja ell reissu. Mut siitäkin yli 10v aikaa jo.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.12.24 18:41:04

Noilla oireilla omalla yhdessä vuorokaudessa fisteli. Eli lääkäriin heti.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   11.12.24 18:50:58

Meillä 2,5-vuotias uros. Tiputteli kanssa anaalirauhaseritettä, ei ulospäin muuta erikoista, ei aristanut pebaansa tai muutakaan. Vein ell, ensin ell sanoi, että ei ole rauhaset tulehtuneet (silmämääräinen arvio), mutta kun rauhaset tyhjättiin, ne olikin täynnä veristä eritettä. Eli tulehtuneet.

Kuukauden päästä tästä koira oli aamulla täysin normaali, ja kun tulin töistä, oli puhjennut fisteli.

Eli aina se rauhanen ei vaikuta päälle päin tulehtuneelta eikä koira sitä oireile mitenkään. Sitten poks vaan, fisteli puhkeaa.

Syynä noihin oli todennäköisesti liian kova uloste. Koira saattoi lenkin aikana tehdä 3-4 pientä kakkaa. Eli rauhaset ei päässeet tyhjentymään kunnolla. Lisäsin kuitua koiran ruokaan, ja kakkahommelit alkoi taas luistaa.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   13.12.24 11:44:53

###, oliko sen fistelin puhkeamisen syy vaan sitten se liian kova uloste? En ole huomannut koiran ulosteen olevan mitenkään erityisen kovaa, ruokavalio on pysynyt samana. Mitä kuitulisää olet antanut?

Ensi viikolla on ell aika, nyt ei ole rauhaset vuotaneet ehkä niin paljoa jos yhtään. Olen pessyt koiran pyllyä varovasti lämpimällä vedellä 1-2 kertaa päivässä.

Lähettäjä: kaffe 
Päivämäärä:   13.12.24 11:58:24

Minun koirallani oli pitkäaikaisesti sellaista, että peräpää tahriutui anaalinestesekoitteiseen limaan. Ei vuotanut niin paljon, että sitä olisi mihinkään lattialle tai sohvalle tullut, mutta peräaukko kyllä tuhriutui. Anaalirauhasten todettiin kyllä tyhjenevän ja ne olivat jopa erikoisen surkastuneita. Dermatologi löysi syyn: koiran peräsuolen rakenne oli poikkeuksellinen niin, että juuri ennen peräaukkoa on pussimainen laajenema. Nestettä siis valuu siihen laajenemaan ja se tavallaan "läikkyy yli" ja siksi peräaukosta vuotaa nestettä. Tämä myös ärsyttää peräaukkoa. Pyyhkäisen lämpimään veteen kostutetulla paperilla kerran-pari päivässä puhtaaksi ja noin kolmesti viikossa pyyhkäisen DouxoS3 Pyo -hoitovaahdolla, joka puhdistaa ja hoitaa ihoa. Tällä on pysynyt hyvänä.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   13.12.24 14:13:14

Entisellä koiralla alkoi anaalit oireilemaan vasta vanhemmalla iällä, piti käydä säännöllisesti niitä tyhjennyttämässä.

Nykyiseltä tyhjennän itse. Tältä kun ne eivät syystä tai toisesta tyhjene ulostaessa, mutta sitten ilmeisesti rentoutuminen saa ne tyhjenemään ja useimmiten näin käy kun on sylissä tai sohvalla. On käyty eläinlääkärissä, mutta siellä on vain lähinnä kohauteltu olkia ja neuvottu tyhjentämään ne itse. Tämä ei niitä anaaleitaan mitenkään oireile ja nesteet vuotaa ulos ihan ilman mitään ennakkovaroitusta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   13.12.24 15:06:22

"Nykyiseltä tyhjennän itse. Tältä kun ne eivät syystä tai toisesta tyhjene ulostaessa, mutta sitten ilmeisesti rentoutuminen saa ne tyhjenemään ja useimmiten näin käy kun on sylissä tai sohvalla. On käyty eläinlääkärissä, mutta siellä on vain lähinnä kohauteltu olkia ja neuvottu tyhjentämään ne itse. Tämä ei niitä anaaleitaan mitenkään oireile ja nesteet vuotaa ulos ihan ilman mitään ennakkovaroitusta."

Syy voi löytyä yllättävästäkin paikasta. Mun koiralla syy oli selässä, ja säännölliset osteopaattikäynnit pitävät anaalirauhasvaivat poissa. Vinoumaa tulee SI-niveleen ja ilmeisesti se sitten vaivaa sen verran, ettei kakkaa ihan "loppuun asti" tai jotain. Parin viikon välien sai olla tyhjentämässä pitkän aikaa kunnes muista syistä käytiin osteopaatilla ja kappas kun vaiva katosi.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   13.12.24 15:10:13

-.- Okei! Kiitti vinkistä! On kyllä semmonen vaiva että mielellään tuon hoitaisi pois, mutta eivät tosiaan eläinlääkärit ole osanneet ottaa kantaa asiaan. Tämä yksilö on vielä nuori ja vaiva on ollut oikeastaan aina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.