Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko yläkaappiin integroitava mikro yhtä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 18:18:40

...suuri tilavuudeltaan kuin 60 senttiä leveään kaappiin integroitava?

Re: Onko yläkaappiin integroitava mikro yhtä...

Lähettäjä: Kätevä emäntä 
Päivämäärä:   10.12.24 18:44:10

Miksi _kukaan_ laittaisi mikron yläkaappiin? Onpa kätevä ottaa sieltä mikrosta jotain lautasta täynnä kuumaa keittoa. Ja aina, kun haluaa laittaa mikroon jotain tai ottaa sieltä jotain pois, tarvitsee tuolin. Voi nyt tuntua, että mitäs sitten, mutta vähän ajan päästä kyllä tajuat, miten ärsyttävää se on.

Päivämäärä:   10.12.24 18:48:15

"Miksi _kukaan_ laittaisi mikron yläkaappiin?"

Tilanpuutteen vuoksi.

Päivämäärä:   10.12.24 18:50:03

Jos käytät sitä mikroa säännöllisesti, niin älä. Keksi mieluummin jotain muuta, mitä voit säilyttää yläkaapissa.

Lähettäjä: Pitkis 
Päivämäärä:   10.12.24 19:22:04

Kätevä emäntä: ei kaikki ole persjalkaisia. Olen 180 cm pitkä ja hyvin yletyn käyttämään mikroa, joka on yläkaapissa. En tosiaan tarvitse tuolia.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.12.24 21:25:19

Yläkaappiin integroitava mikro on luonnollisesti pienempi kuin mikrohyllylle sijoitettavat irtomikrot (siksi se ns. mikrohylly on kaappia syvempi) ja varsinkin pienempi kuin 60cm syvään komerokalusteeseen integroitavat mikrot.

Miksi se mikro pitää ylipäätään laittaa jonnekin näkösälle? Korkeaan komeroon oven taakse hyvälle käyttökorkeudelle ja sähköpistoke kaapin sisäpuolelle mikroa varten. Kaikkein helpoin. Ei vie pöytätilaa, mahtuu minkä kokoinen vaan, ei juurikaan väliä estetiikalla.

Vaikka olen itsekin lähes 180cm pitkä, eikä yläkaappiin sijoittaminen vaadi jakkaran käyttöä, laittaisin silti ennemmin vaikka alakaappiin tason alle kuin yläkaappiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.24 21:33:05

Kätevä emäntä on hukkapätkä.

Mut joo, lapset tarttee tuolia meilläkin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.12.24 21:35:44

Ööö mä olen 161 cm pitkä ja mulla on yläkaappiin integroitu mikro. Hyvin yletän ottamaan sieltä ruoat pois :D

Oma integroitu mikroni on ainakin sellaista standardimikroa hieman pienempi sisältä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.12.24 07:33:59

Mä oon kans lyhyt, 164cm, ja mikro yläkaapissa. Hyvin yltää :D ollut mulla aina ylhäällä, paitsi yhdessä asunnossa pöydällä ja se vei siinä hirveästi tilaa.

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   11.12.24 08:10:38

Olen 163 cm pitkä enkä ole ikinä nähnyt hyllyllä olevaa tai integroituamikroa ongelmaksi. Yhdessä asunnossa oli pöytä tasolla ja mielestäni oli nimenomaa ärsyttävää sinne kurkkia, koska esim. Puuro valmis, kun taas hyllyllä olevaan riittää että vaan katsoo sisälle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 08:14:06

176cm ja yläkaappiin integroitu mikro on paskin keksintö ikinä.

Päivämäärä:   11.12.24 08:29:17

Olen polttanut itseni yläkaapissa olevalla mikrolla, pituutta 174cm ja varmaan yläkaappimikrojen kannattajien mielestä olen vain tyhmä. Mutta en silti suosittele.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.12.24 09:52:25

Mikro on seinäkaapin alimpana, omalla hyllyllään, juuri silmien korkeudella. Alla keittiön taso mihin hyvä laskea kippoa ennen/jälkeen. En laittaisi alakaappiin (hukkatilaa jää kun mikro mahtuu pienempään, ja ei tarvi kumarrella mikroa käyttäessä)

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.12.24 09:55:25

Ja sellainen mikro on jotain 45x30x30. Ja 162cm pitkänä se seinäkaapissa on just hyvä korkeus. Tasolla vie tilaa liikaa pienessä keittiössä.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   11.12.24 12:42:02

Kätevä emäntä ja O: Totta kai on mahtavaa, jos on niin iso keittiö, jossa esim. mikrokin mahtuu hyvin alakaapistoon tai löytyy se komero, jonne mikro mahtuu hyvin sisälle. Valitettavasti usein keittiöt on pieniä. Ei monessakaan kerrostalokaksiossa vaikkapa ole tilaa komerolle, jonne mikro mahtuisi. Ja kaappitilaa on niin vähän, ettei siitä riitä tilaa mikrolle alakaapissa. Alatasoon kuitenkin tulee yleensä uuni, astianpesukone, allaskaappi ja aterinlaatikot.

Minä en ainakaan _kannata_ sitä, että mikro olisi kovin korkealla, mutta varsinkaan kerrostaloasunnoissa varsinkaan ei yleensä oikein vaihtoehtoja ole.

Ihan varmasti alempana oleva mikro olisi mukavampi käyttää.

--

"Yläkaappiin integroitava mikro on luonnollisesti pienempi kuin mikrohyllylle sijoitettavat irtomikrot "

Itseasiassa tämä on just päin vastoin. Integroitava mikro pystyy paremmin hyödyntämään koko kaapin tilan, koska se on oikeasti reunasta reunaan (vain yläpuolella rakoa). Irtomikroissa pitäisi jättää ilmarakoa usein myös sivuille ja taakse.
Kun itse etsin irtomikroa, oli hyvin vaikea löytää mikroa, joka olisi oikeasti mahtunut 60cm leveän kaapin mikrosyvennykseen niin, että ympärille jää ohjekirjan mukaisesti tilaa.

Nykyäänhän ei noita mikrosyvennyksiä oikeastan enää tehdäkään uusin asuntoihin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   11.12.24 12:42:57

Mielummin vaikka irtojakkaran päälle.

Päivämäärä:   11.12.24 14:51:47

Mulla on yläkaapin tasolla (hyllyllä) eikä ole koskaan käynyt mielessäkään että se olisi jotenkin ongelmallinen korkeus tai että siinä itsensä jotenkin polttaisi :D Just kätevä kun sinne näkee suoraan. Ja miten se korkeus liittyy siihen ottaako jostain tulikuumasta astiasta kiinni, eikö se ole käyttäjän järjestä kiinni eikä mikron korkeudesta.

Päivämäärä:   11.12.24 15:12:59

Jos on tilanpuutetta niin paljon, että mikro pitää integroida yläkaappiin, niin suosittelen ostamaan sellaisen uunin, missä mikrotoiminto myös. Säästää tilaa kivasti.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.12.24 15:17:08

Minullakin on pääni tasolla olevassa yläkaapissa mikro, en ole kokenut ongelmaksi. Ja joo, 159 cm olen.

Päivämäärä:   11.12.24 16:02:20

Minä olen 160cm ja mikro yläkaapissa.
Ei ongelmaa.
Lapsetkaan ei ole 15 vuoteen saaneet kuumia keittoja päälleen ja nyt ovat jo minua selvästi pidempiä.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.12.24 16:12:34

xx: Pienen keittiön viereen voi sijoitta kaapin/hyllykön johon saa mikron lähelle, mutta pois viemästä tilaa vähiltä tasoilta. Pienissä keittiöissä myös yläkaappitila loppuu äkkiä kesken.

Päivämäärä:   11.12.24 16:28:13

Ällö: niin, pääsi tasolla. Meilläkin on mikro samalla tasolla kuin minun pääni, mutta yläkaapit ovat korkeammalla. Jos haluan ottaa jotain yläkaapeista, joudun varvistelemaan tai hakemaan jakkaran.

Päivämäärä:   11.12.24 16:39:29

Yläkaapilla tarkoitetaan työtason yläpuolella olevaa kaappia.

Päivämäärä:   11.12.24 16:50:08

En laittaisi mikroa n. vyötärön tasoa korkeammalle. Säästyypähän ne kaatuneet keittolautaset ja teemukit.

Lähettäjä: Yäk 
Päivämäärä:   11.12.24 16:51:06

Pitkis: miksi puhut noin toisista ihmisistä? Pers-alkuisia sanoja käytetään korkeintaan itsestä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.12.24 16:55:46

Niin, kuten piste sanoi, yläkaappi on tason yläpuolella oleva kaappi. Ei kai tässä siitä puhuttu, että mikro olisi tämän kyseisen kaapin ylimmällä hyllyllä tms? :D Kyllä se yläkaapin alin osa on yleensä sen verran matalalla, että lyhytkin sinne yltää.

Olen tosiaan 161 cm eikä koskaan ole mikään keitto tai teemuki kaatunut päälle. Eikö teillä ole yläraajoja ollenkaan vai miten ette ylety ottamaan asioita oman päänne tasolta? 🤨

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.12.24 17:00:29

” Meilläkin on mikro samalla tasolla kuin minun pääni, mutta yläkaapit ovat korkeammalla. Jos haluan ottaa jotain yläkaapeista, joudun varvistelemaan tai hakemaan jakkaran.”

Kun puhutaan keittiöstä, mitat on yleensä standardit. On alakaapit, välitila ja sen yläpuolella yläkaapit. Nämä ovat vakiintuneita käsitteitä. Alakaappien korkeus on n 900mm, välitila n 500mm ja sen jälkeen alkaa yläkaapit. Yläkaapit ovat normaalisti siis n 1,4-1,5m korkeudessa (ja siitä ylöspäin).

Jos sinun keittiössäsi esim välitila on korkeampi kuin standardi tai tarkoitat yläkaapeilla jotain ihan muuta, älä on selvää, että ihmiset ihmettelevät tässä topassa miksi et yllä mikroon.

Ja tämän keskustelun kannalta on aika hyödytöntä kertoa, että et sijoittaisi mikroa esim 2m korkeudella olevaan yläkaappiin. Ei niin tekisi kukaan muukaan.

Voidaan siis olettaa että myös aloittaja on sijoittamassa mikron normaaliin keittiön yläkaappiin, ei 2 metrin korkeudelle.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.12.24 17:04:25

Ja siinä olen kyllä samaa mieltä, että on helpompi jos mikro on alempana kuin standardikeittiön yläkaapeissa. Esim lasten on vaikeampi ottaa ylhäältä eikä aikuisellakaan aina ole kahta toimivaa ja vapaata kättä.

Ja kyllä ihan terveille aikuisillekin sattuu vahinkoja, että kuuma ruoka kipataan päälle kun sitä nostetaan mikrosta, ei se ole mikään urbaani legenda. Mitä korkeammalla mikro on, sen suurempi vaara, koska kuuma ruoka tulee mm lähemmäs kasvoja.

Mutta koska kaikessa ei kuitenkaan aina voi mennä parhaiden ratkaisujen mukaan, ainakin itselle se yläkaappi on kelvollinen paikka mikrolle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.