Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miltä tyhjä talli pihassa tuntuu?

Lähettäjä: Kyrsä 
Päivämäärä:   10.12.24 14:03:05

Meillä on ollut talli tyhjillään, kun hepat ovat olleet muualla ja olen tiennyt, että ne tulevat takaisin silloin ja silloin. Jotenkin piha on tuntunut tyhjältä.

Mutta miltä tuntuu, kun laittaa hepat lopullisesti pois? Vai oletko jättänyt option, että otat vielä ehkä joskus uusia hevosia?

Meidän vanhus täytyy laittaa pois viimeistään ensi kesänä, ehkä aikaisemmin. Lasten liian pieni poni lähtee samalla. Nyt syksyllä laitoin yhden pois. Meillä on pari kaverin hevosta myös, olemme tehneet tallityöt porukalla ja toinen toistamme tuuraten. En tiedä, ehkä helpompi että nekin lähtevät muualle kunhan aika koittaa. Silloin minun ei tarvitse olla varamiehenä, kaverin ei tarvitse tehdä kaikkea yksin ja talli pannaan muuhun käyttöön. Annan kyllä aikaa etsiä uudet paikat.

Lapsille hevoset ovat olleet lemmikkejä, kovaa paloa ei ole uuteen ratsuun. Itse olen ajanut ja ratsastanut mielenvirkeydeksi, ja toisaalta on ollut hyvä, kun on ollut pakko "nousta sohvalta". Tämä on ollut myös elämäntapa lapsesta saakka.

Jotenkin vain tuntuu, että aika aikaa kutakin ja pian voisi matkustella ja mennä miten haluaa. Nyt on pitänyt aina sopia sen kaverin kanssa ssa tai hankkia muu hoitaja.

Miten tämmöiseen sopeutuu? Meneekö kauan? Miltä se tuntuu? Mitä teitte varusteille? Onko kaduttanut?

Re: Miltä tyhjä talli pihassa tuntuu?

Päivämäärä:   10.12.24 14:04:39

Ja minä haluan ehdottomasti pitää hevoset kotona, jos niitä on. Lisäksi talli ja pohjat alkavat vaatia remonttia että sikälikin olisi hyvä aika remontoida kokonaan muuhun käyttöön.

Lähettäjä: MH 
Päivämäärä:   10.12.24 14:59:15

Siltä että olisin tyytyväinen kun se yhtenä yönä katoaisi. Ei tehdä rakennuksella enää mitään eikä siitä saa toimivaa tilaa mihinkään käyttöön. Mutta se sinällään on pieni vaiva sen rinnalla ettei niitä hevosia enää ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.24 15:03:34

^ Meillä sama.
Ja tuntuu se hiukan haikealta. Kamalin oli viime kesä, kun piti tehdä pihatöitä ja hiekkatarhiissakin alkoi kasvaa rikkaruohoa. Onneksi laitumet sain vuokralle naapuriin.

Lähettäjä: Mh 
Päivämäärä:   10.12.24 15:14:48

Lisään vielä. Hevoset lähtivät kohta neljä vuotta sitten ja pari ensimmäistä vuotta olivat pahimmat, joka asia pihapiirissä ja lähiympäristössä muistuttivat niiden olemisesta. Saatoin saada ihan hervottoman itkukohtauksen jostain pienestä asiasta. Nyt kun maisema on jo muuttunut on helpompaa.
Aidat purin lähes heti pois, varusteet ja kaiken irtaimen laitoin myyntiin tai lahjoitin pois. Joitain säilytin muistona.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   10.12.24 15:27:03

Voisipa vaikka tanssiksi pistää, kun tietää että eipä tarvitse enää sitä hoitaa. Haikeuden hetket harvoin ja hyvin lyhyitä. Aikansa kutakin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.12.24 15:32:06

Aluksi tuntui pahalta ja ristiriitaiselta. Viimeiset vuodet kävivät raskaaksi mutta silti itketti kun kukaan ei ollut tarhoilla hörisemässä. Hevosten lähdettyä en edes halunnut katsoa päinkään, tuntui että oli luopunut kokonaisesta elämäntyylistä. Talli muuntui toiseen käyttöön niin kyllä se siitä sitten helpotti.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   10.12.24 15:34:27

Pakko kysyä,minkä ikäisiä olette?
Itsellä talli kans pihassa,ollut jo kohta kolmekymmentä vuotta. Ikää tulee juur 50 mittariin. Olen samaa asiaa ajoittain miettinyt,mutten ole valmis vielä.
Enemmän ne antaa kuin ottaa vielä toistaiseksi. Vaikka mietin tätä nyt ehkä vuodenajoista persimmistä :)

Lähettäjä: Mh 
Päivämäärä:   10.12.24 16:00:44

Minä olin piirun verran yli 50 ja hevoset olivat kotipihassa 20 vuotta. Ihan pahinta on kuulla jostain, vaikka tv:sta, hevosen hörinää tai heinän rouskutusta. Mitkään ratsastusvideot tai kilpailut eivät nosta tunteita pintaan. Eniten kaipaan sitä hevosten läsnäoloa, tuoksua ja arkisia ääniä, vaikkapa kavioiden kopsetta tallikäytävällä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   10.12.24 16:11:38

Ei sinulla Miekkosnainen ole koskaan ollut minkäänlaisia kotieläimiä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 16:29:41

6v sitten tilasin teurasauton ja talutin kaikki pois. talli on edelleen samoilla sijoilla. ruuanjämät kupeissa. loimet roikkuu ovissa. homeiset satulat, harjat narut. jopa ne paaku jotka kaviosta irtoo käytävälle. heinää hiukan sielätäälä.
en voi vieläkään mennä sinne romahtamatta.
olkoon näin. ei se ole mistään pois.

Lähettäjä: qr 
Päivämäärä:   10.12.24 16:44:21

Masennuin sohvalle. Ei pysty talliin mennä romahtamatta.
Ikää kohta 50, yli vuosi kun hevoset lähti, sairauden takia. Jo tämän ketjun lukeminen itkettää taas.

Päivämäärä:   10.12.24 16:50:35

en omasta halusta luopunut. vanha ja voimat loppui. apua en mistään saanut.
joskus oli tallityttöjä ja hoitajia. nyt niille pitäisi maksaa. tuntihinta niin kova etä moniko pystyy.
minlla oli ongelma että vaikka hevoset suhtellisen pieniä niin silti työhevosia ja siten kasvatettuja. vanhoja kaikki eli urautuneet tiettyyn käskyyn ja käsittelyyn.
ei ne ymmärtäneet ku likat käskytti. yritin neuvoa älä tuupi kun käsi näin, näytä vain. hermostuu kaikki kun kukaan ymmärrä toisiaan.
pitkästä aikaa itku tuntuu helpottavalta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.12.24 17:07:19

Talli ollut yli 30v ja edelleen vahvasti elämäntapa. Siksi haluan jatkaa tavalla tai toisella. Mietitty myös tilojen uusiokäyttöön mutta sen aika ei ole vielä.
Vähennän omia pikkuhiljaa ja vapautuvat karsinat vuokraan itsehoito mallilla. Ihan mukava kun asiakkaat valikoituvat väkisin niihin ahkeriin hevosmiestaitoisiin ihmisiin.
Jatkan edelleen puuhastelua tallimiljöössä oman jaksamisen puitteissa.
Taitaa loppua hevoset tilalta vasta kun en sinne enää kykene.

Lähettäjä: Varasto 
Päivämäärä:   10.12.24 17:13:09

Olin noin 40-vuotias kun tuli vaan ns mitta täyteen. Liikaa ohjelmaa, piti priorisoida ja yksinkertaistaa elämää.
Elämä on vapaampaa, ei ole pakko.

Talli toimittaa varaston virkaa aidat on purettu.

Se oli sitä aikaa, ihmiset vanhenee ja ajatukset muuttuu. Jotkut asiat jää unholaan ja hyvä niin.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   10.12.24 17:20:27

Voi ei,tätä kohden sitä pikkuhiljaa sitten mennään..piste en tiedä mitään lohdun sanoja. Tiedän että yuo aika koittaa itsellekin. Tämä ei ole mikään tila jota nuoret jatkaisi. Itse olen elämäni näille luontokappaleille pyhittänyt ja tärkeinä pitänyt.
Lapset elää sitten omaa elämäänsä aikanaan.
Olen jotenkin ollut aina siinä uskossa,että hevosen pito lopuu silloin kun oma mielenkiinto ja jaksaminen loppuu,eikä tule niin huonoja fiiliksiä.
Mutta nyt kun näitä luin,voi se niinkin mennä,että ensin loppuu fyysinen terveys,kuin rakkaus hevosiin ja haluun niitä pitää.

Päivämäärä:   10.12.24 17:21:50

juu.
siinä vaiheessa kun saat aivoinfarktin esim ei kysellä mitä teet. josdkatkaiset alan tai käden. ei kysytä mitö teet. se ratkais on just siinä ja just nyt. ei ole aikaa ajatella.
sen takia pitää olla suunnitelma etukäteen.

Päivämäärä:   10.12.24 17:33:26

Pian tyhjenee, ensin joksikin aikaa ja sitten pysyvästi. On ollut jo hetkittäin tyhjä ja se oli helpottavaa. Oma terveys menossa ja apulainen maksoi pimeänäkin 40€/tunti. Oletan ettei siitä tule vaikeaa kun omat pysyy kuitenkin omina. Eniten jännittää se hevosihmisten pashkanpuhe miten sekään ei sitten jaksanut ja päläpälä. Ainahan kaikista puhutaan rumasti.

Päivämäärä:   10.12.24 17:36:15

. ep. noinhan se menee. sut syyllistetään vaikka oisit miten hakenut apua ennen. kun se viimeinenkin on poissa. syyllistetään sut siitä että hyvät kaakit tapoit ilman syytä.ei ole asiaa että on lupa väsyä. ei ole oikeutettua syytä pyytää apua. hevosmaailmassa se menee niin että mikään ei oikeuta mitään. pakko jaksaa.

Päivämäärä:   10.12.24 17:44:42

Oma talli ollut vasta joitakin vuosia ja joudun lopettamaan terveyden petettyä. Monet pitää tallis kymmeniä vuosia ja hokee sitä vähätellen meitä myöhemmin alkaneita. Itsellä oli vasta keski-iässä varaa rakentaa talli. Harmittaa jo nyt että hyvin tehdyt paikat jää tyhjilleen ja joutuu sietämään hoitotallissa kaikkea typerää. Mitäs olin nuorena niin köyhä.

Päivämäärä:   10.12.24 17:48:57

no ehkä olit nuorena köyhä mut saavutit silti palan unelmaa eikös

Lähettäjä: op 
Päivämäärä:   10.12.24 17:57:00

" Eniten jännittää se hevosihmisten pashkanpuhe miten sekään ei sitten jaksanut ja päläpälä. Ainahan kaikista puhutaan rumasti."

Ihmiset eivät osaa asettua muiden asemaan ja aina tuomitaan, muistat vaan ettet ole ainoa. Kohta tulee seuraava "uhri".
Mun kaveri nauroi kun surin hevosia vielä puolen vuoden pois laiton jälkeen. Toisenlainen juttu laittaa kaikki pois kuin vaan yksi, eipä tuo tajunnut.

Päivämäärä:   10.12.24 18:02:05

no tarina tämäkin ja oikein uniikkia unelmaa. ukon kans mietittiint mitä tilalla tehään ko lehmät lähti. panostettiin sitten puiteisiin eli talli oli henkeäsalpasvan upea.tuossa vaiheessa ex päätti että naapurin sussu parempi pano ja heitti mut tilalta ulos. no elukoille äkkiä hätämajoitus. sinne jäi kai suunnielmat puitteet ja åpaska
olin niin ylpeä siitä tallista. tuo pasha repi kaiken pois ja teki siitä kuulemma autotallin. älkeen mietttinyt eikö se hiton saabi pienempään mahu. 12 hevosen koristeelliset karsinat pakko räjäytää pois. idiootti...

Lähettäjä: Annika 
Päivämäärä:   10.12.24 18:18:59

30 vuotiaana lopetin tallinpidon sairauden takia ja hevostelun. 35v osti hevosen ja nyt 45 vuotiaana aloitin uudestaan tallinpidon, katsotaan kuinka käy. Ennen oli 6-10 hevosta ja nyt max 4, 5 on aivan ehdoton maximi.
Saa hoidettua just niin kuin osaa ja haluaa. Tytär on kuitenkin 23v, joten ei tarvitse yksin hoitaa ja pääsee joskus johonkin mikäli on ihan pakko kaivautua ihmisten ilmoille :D
Onhan se toki ollut ihan kivaa, kun ei ole tarvinnut herätä aamulla aikaisin talliin, koirankasvatus pitänyt kiireellisenä joskus ja saanut olla vapaammin...

Päivämäärä:   10.12.24 18:43:51

Hieman yli 40 olen

Lähettäjä: Puunari 
Päivämäärä:   10.12.24 19:00:15

Koskaan ikinä ei pidä toisen tiloihin satsata mitään omaa harrastusta. Kuten tuossakin kävi niin lähdöt tuli. Mä rakensin ja satsasin ja sittemmin selvisi että täällä on ihme hevosvihaajia koko kylä. Kaikkien teiden käyttö on kielletty ja traktorilla ajetaan kohti niin ettei mikään hevonen sitä kestä. Hirvikoirat ajaa hevosia pitkin tarhaa ja metsästäjistä se on hirmu hauskaa ja koirat niin kilttejä. Arvatkaa vltuttaako että investoin ja rakennutin... Eli lopetan ympäristön painostuksesta ja vien hevoset jonnekin missä niillä voi harrastaa.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.12.24 19:30:28

Puunari olisi voinut selvittää hevos vastaisuuden kylillä ensin, niinkuin muut.

Päivämäärä:   10.12.24 19:31:31

No mistä sen sit vois tietää jos muuttaa vaikka uudelle paikkakunnalle

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   10.12.24 19:33:28

Kysymällä naapureilta??

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.12.24 19:42:01

Meinaatko et ne sanoo et joo tuun ajaa sun päälle jos ratsastat tästä ohi :D ei landella kukaan toisten tilakauppoja pilaa uhkailemalla ostajaa etukäteen

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.