Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sijoituskoirasta kysymys

Lähettäjä: vadelma 
Päivämäärä:   10.12.24 13:33:09

Voiko kasvattaja käyttää koiraa näyttelyissä vaikka itseä ei näyttelyt kiinnosta? Nartun pennut varmastikin syntyvät ja varttuvat luovutusikään kasvattajalla? Entä jalostusurokset, miten astutuskäynnit tapahtuu?
Kiitos!

Re: Sijoituskoirasta kysymys

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   10.12.24 13:34:27

https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiran-hankkiminen/mika-sijoituskoira

Lähettäjä: vadelma 
Päivämäärä:   24.12.24 14:57:27

Kiitti. Onkos jollain henkilökohtaista kokemusta?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.12.24 15:02:00

Nämä ovat asioita mistä pitää keskustella ja sopia kasvattajan kanssa sijoituskoiraa ottaessa !
Yleensä pennut syntyvät kasvattajan luona ja toisinaan kasvattajat ottavat sijoituskoiria mukaan näyttelyreissuille (ja olettavat koiran olevan hyvin hoidettu ja vähän touhua varten opetettu).
Sijoitusurokset tuntuvat usein astuvan kasvattajan luona, ovat siis siellä pari päivää kun astutettava narttu on olemassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.12.24 15:04:36

Mulla on ollut sijoituksessa sekä uroksia että narttuja. Pennut on tosiaan syntyneet ja kasvaneet kasvattajan luona. Näyttelyissä olen käyttänyt pääosin minä, mutta mitään velvollisuutta tähän ei ole ollut. Joskus kasvattaja on napannut mukaan reissulle. Nartut on yleensä tulleet mun luokse astutettavaksi, siis silloin kun uros on mulla.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   24.12.24 17:45:44

Riippuu tosiaan kasvattajasta. Osa ei edes anna kotiin, joka ei käy ainakin x määrää vuodessa näyttelyissä. Toiset taas käyttää itse, mutta sun pitää opettaa koira kurssilla tai muuten. Pieni osa sitten opettaakkin itse.

Yleisintä on että pennut syntyy kasvattajalla ja kasvattaja vie nartun uroksen luo. Muutenkin voi olla.

Minulla on kaksi sijoituskoiraa. Toinen synnytti kasvattajalla, kasvattaja esitti koiran näyttelyssä tai hankki jonkun esittämään. Maksoin kuitenkin näyttelyt itse.

Toinen synnyttää minulla, kasvattaja maksaa tästä kaikki kulut ja yhden pennun hinnan. Maksoi 1-2 näyttelyä vuodessa ja auttoi esittämisessä antamalla vinkkejä, mutta ei esittänyt. Pyytää käymään useamman kerran vuodessa, jolloin maksan matkani.

Minulla on kaksi sijoituskoiraa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   24.12.24 17:46:26

Sori tuo lause lopussa. Puhelin sekoili ja en päässyt rullaamaan poistamaan sitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.12.24 18:04:33

Sijoituskoira ei ole sinun oma vaan kasvattajan kunnes ehdot täyttyy. Eli kasvattaja eli omistaja saa tehdä koirallaan mitä haluaa eli viedä sinne näyttelyyn.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.12.24 19:07:15

Onko jollain huono päivä?

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   24.12.24 19:21:53

Nykyisen koirani kasvattajalla oli sen verran kovat vaatimukset, että päädyin ostamaan koiran kokonaan. Paljon parempi näin.

Kasvattajan vaatimukset menisi varmaan kategoriaan "kohtuuttomat vaatimukset", mutta riitelystä vaan tulee pahamieli kaikille, ja raastupaan lähteminen parin tonnin takia lähinnä naurettava. Vaatimuksena oli siis 10 näyttelyä vuodessa, jotka itse maksan matkoineen ja esitän koiran siellä. Lisäksi osallistuminen tarvittaessa kasvattajaryhmään piti olla itsestään selvää. Puolivuotta viikoittaisessa näyttelykoulutuksessa olisi sentään ollut ilmainen, mutta itse sinne olisi pitänyt koiran kanssa mennä.

Uros tai narttu, kasvattaja olisi hoitanut astutuksen. Uros olisi yleensä saanut olla kotona, ja kasvattaja ja narttu olisi tullut uroksen luo. Narttu olisi synnyttänyt kasvattajan luona, ja siellä hoitanut pentunsa.

Harrastan koiran kanssa melko aktiivisesti, ja näyttelyviikonloput olisi ollut poissa meidän yhteisistä jutuista. Lisäksi en pidä kasvattajan tavasta pitää koiriaan, joten en sinne kaveria halunnut antaa pentujen ajaksi.

Hyvän koiran sain, ja välit kasvattajaan on hyvät.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.