Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sosionomi turhakeammatti?

Lähettäjä: Ooski 
Päivämäärä:   10.12.24 11:42:48

Onko järkeä opiskella sosionomiksi? Parempi palkkaisiin virkoihin tarvitsee yliopisto tutkinnon, vaka puolelle niitä tarvitaan mutta kukaan ei tiedä mitä ne tekee ja ilmeisesti palkkakaan ei ole paljoa hoitajaa suurempi. Missä sosionomeja on töissä? Pienellä paikkakunnalla varmaan vallassa ja perhetyössä?

Re: Onko sosionomi turhakeammatti?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   10.12.24 12:03:01

Olen saanut valita työpaikkani, palkkani on kuukaudessa neljästä tonnista ylöspäin, ei vuorotöitä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   10.12.24 12:18:57

Turhaa, mikään ei kaduta enempää kuin et tuhlasin aikaa ja ensisijaisuuspisteet tähän paskakoulutukseen, puhumattakaan reippaasta opintolainasta joka lyhenee hitaasti paskasta palkasta johtuen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   10.12.24 12:25:59

, on päässyt hyviin töihin. Ystäväni on valtiolla ja palkka ihan surkea, vuosikaudet ollut hommissa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.12.24 12:29:11

Tykkään todella paljon työstäni. Palkka ennen veroja 2900€, eli ei tosiaan mikään suuri.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 12:50:19

Kertokaa sosionomina työskentelevät mitä teette jos tykkäätte työstänne! Itse valmistuin vasta tovi sitten vaka-suuntautumisella, mutta totesin lopulta, ettei vaka ole mun juttu. Aika monessa paikassa sosionomi tuntuu tekevän samaa työtä kuin lähihoitajat, mutta muutaman euron isommalla palkalla. Vuorotyö ja hoidollisuus ei kiinnosta, joten harkitsen tässä josko jatkaisin yliopistoon sosiaalityön maisteriopintoihin… sosiaaliohjaus voisi kiinnostaa, mutta kun tein vakasuuntautumisen, ei tunnu aihe olevan riittävästi hallussa että kehtaisin töitä hakea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 13:33:35

"Olen saanut valita työpaikkani, palkkani on kuukaudessa neljästä tonnista ylöspäin, ei vuorotöitä."

Ja väität, että tämä on normaalitilanne sosionomeille? Voi kouluttamatonkin olla toimitusjohtaja 100k+ vuosipalkalla, mutta ei se ole olennainen tieto, jos kysytään kouluttamattomien työnahdollisuuksia.

Pysytään nyt siis realistisena. Peruspalkka ilman mitään lisiä pyörii sosionomeilla 3000€ molemmin puolin. Tämä on fakta. Sosionomien työtilanne on hyvä, mutta valikoimaan pääsee vain suhteilla tai kokeneet/muuten nohevat tai haastettelijan kanssa hyvin toimeen tulevat. Mutta jos ei ole tarkka tehtävänkuvastaan, niin töitä kyllä löytyy varmasti (viimeistään sitten lasun puolelta).

Ei ole turhake-ammatti. Sosionomit hakivat pitkään paikkaansa, mutta kyllä se on nykypäivänä vakiintunut. Sosionomit ovat siis kaikenlaisia ohjaajia, toimistotyössä sosiaaliohjaajia, palveluohjaajia, asiakasohjaajia jne. Suorittavassa työssä voivat olla myös ohjaajia (asumisen ohjaaja, perheohjaaja jne), mutta myös esim. perhetyöntekijöitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 13:45:26

Mun lähipiirissä on kaksi sosionomia.
Toisella uraa takana jo parikymmentä vuotta lasu-laitoksessa ohjaajana. Kolmivuorotyö vaikka on nykyisin vastuuohjaaja, eli ko. laitoksen lähiesimies. Palkka 2900 € + lisät.

Toinen on pari vuotta sitten valmistunut, ja sai nyt tänä syksynä ekan vakkaripestinsä hva:n sosiaaliohjaajana. Tekee siis ihan päiväduunia toimistolla. Tapaa siis asiakkaita livenä ja teams:sissa. Tarkkaa työnkuvaa en tiedä, mutta palkka on se sama 2900 €/kk, mutta ei lisiä.

Tärkeää työtä kyllä tekevät, ei ole turhakeammatti.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.12.24 17:05:08

Sosionomi ei ole ammatti vaan tutkinto. Sosionomin tutkinnolla taas voi suunnata monenlaiseen ammattiin sosiaalipuolella vauvoista vanhuksiin, sinänsä hyvä tutkinto, kun tarjoaa aika laajan kattauksen vaihtoehtoja.

Mun tutut sosionomit on päiväkodissa, nuorisotyössä, nuorten ohjaamotalossa, nuorisokodissa, vammaisten asumisyksikössä, lukiossa, amiksessa, maahanmuuttajatyössä…

Ja aina voi miettiä uusiksi kuviot ilman uutta tutkintoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.12.24 17:17:05

Itse tiedän sosionomeja, jotka työskentelevät koulukuraattorina, varhaiskasvatuksessa, perhetyössä, lastensuojeluyksiköissä, päihde- ja mielenterveystyössä ja koulusosionomina. Mielestäni sosionomin tutkinnolla on tosi monipuoliset mahdollisuudet hakeutua erilaisiin ammatteihin. Sosionomi itsessään ei ole ammatti, vaan tutkinto.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 17:54:46

Tietämättömät taas pätee. Kyllä sosionomi ON ammatti. Se on myös tutkinto, mutta se on myös ammatti. Vai väitättekö, että te tiedätte paremnin kuin Valvira, joka myöntää sosionomeille ammatinharjoittamisoikeuden? :D

"Sosionomina, geronomina ja kuntoutuksen ohjaajana työskenteleminen Suomessa edellyttävät Valviran myöntämää ammatinharjoittamisoikeutta. Valvira myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa sosionomin, geronomin tai kuntoutuksen ohjaajan ammattia laillistettuna ammattihenkilönä henkilölle, joka on suorittanut soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon Suomessa."

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   10.12.24 22:06:29

Vamistuin vuonna 2001 enkä kyllä tutkintoa enkä työelämään pääsyä sillä tutkinnolla kehuisi. Ajan saatossa siitä on tullut ookoo yleistutkinto, mutta kannattaa kyllä hakeutua yliopisto-opintoihin.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   11.12.24 07:19:55

Olen valmistunut 2002. Työttömänä en ole ollut. Työskennellyt sosiaaliohjaajana, hankkeissa japalvelupäällikönä. Nyt ohjaajantyössä, palkka 3200 ikälisineen. Pidän paljon työstäni.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   11.12.24 07:37:11

Olen ohjaajana yhdistyksen järjestämässä kuntouttavassa työtoiminnassa. Palkka 2800. Päivätyö ja työn määrä ei rasittamaan toisaalta pääse. Suurin osa päivästä menee Kelaan asiakkaiden osallistumispäivien ilmoituksiin, jatkopyyntöihin yms. byrokratiaan. Itse "ohjaamista" muutama tunti ja leppoisaa sekin. Retkeillään museoissa, laitetaan youtubesta jumppavideoita, kesällä rannalla jne.

Hallituksen säästöt tosin tulevat

Lähettäjä: Uusimaa 
Päivämäärä:   11.12.24 07:49:27

Palkat varmasti vaihtelee hyvin paljon paikkakunnan ja tarpeen mukaan esim. Täällä Uudellamaalla Järvenpäässä varhaiskasvatuksen sosionomille maksetaan ilman lisiä 3075 €, Vantaalla ja Helsingissä 2900 €. Lastenhoitajan palkat pyörii siinä 2470 €. Mutta sitten taas esim. Sipoo maksaa lastenhoitajille päälle 2500 € ja Tuusula 2600 €. Veikkaan että Tuusula maksaa nyös sosionomeille yli tuon 3000 €.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.