Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvisruuat jää myymättä

Lähettäjä: Gittan 
Päivämäärä:   10.12.24 07:46:34

Olen seurannut kaupassa käydessäni että kasvisruuat jäävät myymättä ja vanhentumaan. Olen joskus ostanut ja eipä niissä ole hurraamista. Todella mauttomia ja huonoja. Ei siis tule onnistumaan kasvisten lisäkäyttö ilman pakkoa.

Re: Kasvisruuat jää myymättä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.12.24 07:47:41

Onneksi kasviksista voi tehdä itse maittavaa ruokaa, niin ei tarvitse niitä mauttomia valmisruokia syödä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.12.24 07:49:26

En ole itse huomannut omissa lähikaupoissa. Mieluusti ostaisin kasvissyöjänä enemmän punalaputettuja. Harvoin löytää.

Jos vastakkainasettelua halutaan tällä keskustelulla, niin aika paljon lihoja näyttää olevan säännöllisesti hävikkialessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.24 08:35:00

"En ole itse huomannut omissa lähikaupoissa. Mieluusti ostaisin kasvissyöjänä enemmän punalaputettuja. Harvoin löytää.
Jos vastakkainasettelua halutaan tällä keskustelulla, niin aika paljon lihoja näyttää olevan säännöllisesti hävikkialessa."

No tämä! Voi kun olisikin valmiskasvisherkkuja hävikkialessa, mutta ei kyllä ole ikinä. Raakoja lihoja hyllyt täynnä :/

Päivämäärä:   10.12.24 08:43:10

Lidlissä on usein hummusta -20%, käy mulle vallan mainiosti ettei muut syö niin saan itse halvemmalla. Muita valmiskasvisruokia en sitten syökään kun teen alusta asti itse.

Lähettäjä: Paskartelu 
Päivämäärä:   10.12.24 08:43:22

Mitkä ovat niitä valmiskasvisherkkuja? Liian usein tulee ostettua valmista niin voisi ostaa edes kasvisruokaa.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   10.12.24 08:48:07

Siis kasvisvalmisruuat ovat äärettömän epäterveellisiä. Katsokaa välillä ainesosaluettelo, että mitä kaikkea shaibaa niihin tungetaan.

Tehkää itse aidoista kasviksista ruoka, niin voitte paremmin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   10.12.24 08:49:54

Toksinen: saisiko saman kauniimmin ilmaistuna? Pointtisi hukkuu nyt...

Päivämäärä:   10.12.24 09:05:00

Saman huomannut. Ilta-alessa eivät kelpaa edes -60% hintaan.

Päivämäärä:   10.12.24 09:13:12

Täällä taas laputettuna tuntuu olevan eniten makkaroita, leikkeleitä, jogurtteja ja valmisruokasalaatteja (osassa lihaa, osassa ei).

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   10.12.24 09:16:00

Meidän lähikaupoissa sama.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 10.12.24 09:13:12

Täällä taas laputettuna tuntuu olevan eniten makkaroita, leikkeleitä, jogurtteja ja valmisruokasalaatteja (osassa lihaa, osassa ei).

Lähettäjä: Ei maistu 
Päivämäärä:   10.12.24 09:27:20

Niinhän yksi ravintoloitsija Hesassa sanoi jo korona- aikaan että kasvisruokatrendi on ohitse

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   10.12.24 09:57:00

Meillä kahden hengen sekaanitaloudessa tehdään suurin osa kaikista ruuista itse. Ostan iltatarjoustuotteita ja hevihävikkikasseja jos osuu kohdalle, mutta noita porttiteoria-muu-kasviksia en ota edes ilman. Tykkään, että raaka-aineesta näkee, mikä se on. Einekset useimmiten on niin prosessoituja, kalliita ja mauttomia mössöjä, että eivät houkuttele.

Suurimman osan vuoden kasviksista ja hedelmistä kasvatan itse sekä kerään marjat. Vaikka siis meillä syödään marjoja joka päivä, en niitä koskaan kaupasta osta. Hevi-ostokset on lähinnä täydentäviä, eli banaania, avocadoa, sitruksia, ananasta, mangoa, bataattia - pääosin kaikkea mitä Suomessa ei ole helposti tai kannattavasti kasvatettavissa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 10:07:49

Niinpä tosiaan, pinaattiletut ei oo koskaan ollut lapsiperheiden suosikki.

*huomaa sarkasmi*

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.12.24 10:21:38

Kuten täällä todettukin niin riippuu tosiaan kaupasta. Nykyisessä kaupassa meillä punalaputetaan paljon leipää (monessa kaupassa harvinaista pl erikoisemmat leivät), lihoja ja niitä kasvisruokia.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.12.24 10:23:36

Valmisruoat harvemmin mitään

Päivämäärä:   10.12.24 10:24:06

terveyspommeja on.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.12.24 13:34:02

Ihan ilman sarvia kysyn, että oletteko katsoneet niiden "yli jäävien" kasvisruokien tuoteselostetta?

Yleensä sinne alelaariin päätyy ne tuotteet, jossa on mitätön proteiinipitoisuus ja korkea hiilari/rasvapitoisuus. Kasvissyöjille on monia ravitsemuksellisesti tosi huonoja vaihtoehtoja tarjolla. Hyviä vaihtoehtoja on oikeasti vähän. Ehkäpä myymättä jääminen on ihan hyvä viesti, että tällaisenaan tuote ei ole kuluttajille tarpeellinen ja sitä pitää muuttaa.

Jos makumaailmaansa haluaa laajentaa, kasvisruoka kannattaa valmistaa itse, ostaa sitä ravintolasta tai vaikka kokeilla niitä ruokakaupan tuotteita, jotka eivät KOSKAAN ole alessa. Hyvät tuotteet ovat suosittuja hinnastaan huolimatta.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   10.12.24 14:13:39

Täällä päin taas hirveät määrät lihaa yleensä punalaputettuna jopa tuoretiskiltä. Salaatit, kasvisannokset katoaa nopeasti. Riippuu varmaan ihan kaupasta ja alueesta.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.12.24 14:31:10

onhan sitä punalaputettiua ja olenkin väillä ostanut. jos maku on tyyliin syön pashaa ennemmin niin miksi sitä toiste ostaisin.
yritän olla avoin kaikelle mutta jos se on pahaa, suutuntuma järkky niin en todellakaan toiste osta. ihan sama kuinka punalaputettu on.

Lähettäjä: Mh 
Päivämäärä:   10.12.24 15:06:31

Ultraprosessoitu ruoka jää kyllä ostamatta. En ymmärrä tätä lihankorvikejuttua ollenkaan. Käytän niitä tuoreina ja reilusti kasviksina, juureksina, yrtteinä ym. enkä minään lihan tai makkaran oloisena mössönä.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.12.24 15:12:20

Ainakin monet Lidlin Vemendo kasvisruoat on niin pahoja ettei kertakokeilun jälkeen tarvitse enää ostaa. Ostan vain hyvää ruokaa ja melkein aina teen itse. Ja kasvissyöjä olen. Valmisruoat sopii joskus hätävarana esim. töihin evääksi että jotain ruokaa saa.

Lähettäjä: rauta 
Päivämäärä:   10.12.24 15:53:53

Lääkäri sanoi että ihminen on tehty syömään myös lihaa. Että niin.

Päivämäärä:   10.12.24 15:55:59

Osa lääkäreistä sanoo myös, että rokottaminen on turhaa ja uskoo myös muihin uskomuksiin. En ihan mustavalkoisesti uskoisi yksittäisen henkilön, vaikka lääkärin mielipiteeseen.

Mielipide ei ole sama asia, kuin tutkittu tieto.

Lähettäjä: rauta 
Päivämäärä:   10.12.24 16:00:04

Oletko lääkäri, A?

Päivämäärä:   10.12.24 16:05:51

yh, no tuanoi. se mitä syön on oikeeta lihaa, voita ja rehuja. lanttua porkkanaa, kaikki juurekset namnam ja pakastealtaasta kans.
koitan syyä ns puhtaasti eli iha lähiteurastamolta. oon oonekas että täälä löytyy. muut rehut löytyy kasvisosastolta tai pakkasesta. hiukan voita ja suolaa, muuta ei tarvii.
herkutella jos tahtoo löytyy niitä marjoja ja juustoja, namnam.
kala herkkuna ihan omassa sfäärissä. pari kertaa vuodessa sitäkin. joulua jo odotelessa. suutarinlohta kilei pitkällä aatellen.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.12.24 16:24:24

Jotain metsäsienikaalikääryleitä olen ostanut punalaputettuna ja oli minusta ihan hyviä, samoin olikohan kanttarellikeitto ja joku kookoskermaa sisältävä oli ok. Makuasioitahan nämä ovat mutta myös HK:n ja Atrian tuotteet on ihan kuraa.

Päivämäärä:   10.12.24 16:52:19

Teollisten valmiskasvisruokien tuotekehittely ja reseptiikka laahaa kymmeniä vuosia perässä, kun ei ole lihatalojen budjettia työstämiseen.

En tiedä mitä tuon pitäisi kertoa? Ne ketkä syö kasvisruokaa, tekee sen yleensä tuoreista raaka-aineista.

Päivämäärä:   10.12.24 17:01:48

Johtuu ihan siitä hinnasta.

Olen ollut yli 30v kasvissyöjä ja ostaisin mielelläni erilaisia kasvisleikkeitä, valmisruokia ja kasviproteiineja mutta sitten kilohinta on lähellä viittäkymppiä niin olenkin ilman.

Lihatuotteiden katteet on eurosta yhdeksään, kasvistuotteista nyhdetään jopa yli puolet voittoa. Siis 50%.

Mutta siis minulla on tässä lähellä citymarket, prisma ja k-kauppoja 2. Prismaa lukuunottamatta näillä on erilliset alelaarinsa johon aletuotteet kerätään ja ne ovat kyllä 95% pelkkää lihatuotetta.

Päivämäärä:   10.12.24 17:25:18

"Mitkä ovat niitä valmiskasvisherkkuja? Liian usein tulee ostettua valmista niin voisi ostaa edes kasvisruokaa."

Esim. BeanBetter-tuotteet, fermentoidusta härkäpavusta. Voisin elää näillä, jos olisin miljonääri :)

Kyllä valmisruuissa on kasvisversioissa nykyisin ihan yhtä hyvä valikoima kuin muutenkin, siis maun puolesta. Tosi paljon kaikkea intialaista kuten Tikka Masalaa jne. Itselläni ei kokkailumahdollisuuksia ole eli pelkillä eineksillä mennään, ja pelkän kylmän tofun sijaan on välillä kiva herkutella noilla makupommeilla. Alennettuina niitä ei ikinä näe.

Päivämäärä:   10.12.24 17:27:55

Ei, en ole lääkäri. Olen ravitsemustieteen maisteri. Olen työssäni aika paljon perehtynyt tieteelliseen tutkimukseen, en mielipiteisiin.

Lähettäjä: keep hanging there 
Päivämäärä:   10.12.24 17:31:03

Tässä paikassa kuka tahansa voi olla mitä tahansa!

Päivämäärä:   10.12.24 17:35:38

Tässä paikassa myös on aika turhaa lähteä keskustelemaan asioista tai neuvomaan apua pyytävää, koska neuvoja on yhtä paljon kuin neuvoja :D

Siksi en mene tähän asiaan enempää. Sanoin, kuin iän ikuisissa ravitsemus -ja laihdutuskeskusteluissa. En viitsi edes aloittaa, vaikka työkseni tätä teen

Päivämäärä:   10.12.24 17:36:31

"rauta
Päivämäärä: 10.12.24 15:53:53

Lääkäri sanoi että ihminen on tehty syömään myös lihaa. Että niin."

Antti Heikkilä, vai Mikael Kivivuori?

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   10.12.24 21:09:54

Olen kasvissyöjä, mutta syön kaupan valmiita kasvisruokia aivan äärimmäisen harvoin. Itse laittamalla saa paljon parempaa ruokaa vähälläkin vaivalla. Toisinaan tuntuu että ruokateollisuuden ajatus on se, että kasvissyöjän pitäisi olla tyytyväinen siihen että edes joku kasvisvaihtoehto on tarjolla, oli se sitten mitä vain. Ei kiitos :D

Kuulisin kyllä mielellään ehdotuksia hyvistä kasviseineksistä!

Päivämäärä:   10.12.24 21:18:50

no kasviseinekset on mulle esim pakkasesta kaiki mitä löytyy. leemppari suikalejuurekset. siihen voinokare päälle niin ihan parasta pikaruokaa mikron kautta.
pakastealtaasta löytyy vaikka mitä kun ennakkoluulotttomsti katsoo a kunnon voimälli tekee siitä pashastakin syötävää´hyvää, siis oikesti hyvänmakuistas.
en minä viherpiiperö ole. otan sen pihvin mieluiten mutta on niissä rehuissakin paljon herkkua. koeilkaas vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.