Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Psyykkisesti sairas sisarus

Lähettäjä: En jaksa enempää 
Päivämäärä:   9.12.24 21:31:51

Nyt on pakko avautua jonnekin, koska voimat ovat ihan lopussa. Olen joskus kuullut jonkun sanovan, että psyykkisesti sairas sairastuttaa koko perheensä ja näin se taitaa olla.

Minulla on sisko, sanotaan vaikka kirsi. Kirsillä on koko ikänsä ajan ollut jotain epävakautta ja on esimerkiksi ihmissuhteissa ollut kaikenlaista ongelmaa. Löysi kuitenkin puolison ja sai lapsen. Sairasti synnytyksen jälkeisen masennuksen eikä siitä tainnut toipua koskaan kunnolla. Muutamaa vuotta myöhemmin alkoi odottaa toista ja sen jälkeen tämä muun perheen elämä on ollut pelkkää @!#$ä. Kirsi haastaa riitaa ja etsii kaikkien sanomisista piilomerkityksiä. Terrorisoi lähipiiriä puhelimitse. Jos et vastaa viesteihin uhkailee itsemurhaa. Puolisonsa on ihan poikki. Eläkkeellä olevat vanhempamme eivät uskalla laittaa puhelimiaan äänettömälle edes yöksi koska Kirsin puoliso on joskus soittanut ja pyytänyt heitä äkillisesti apuun kun Kirsi on ollut tosi epävakaa. Vanhemmat ovat ihan lopussa mutta menevät silti aina. On soitettu apua paikalle ja lasukin on joskus tehty mutta mistään ei ole apua. Kukaan ei puutu asiaan.

Nyt oli pitkään parempi vaihe mutta pari päivää sitten alkoi taas @!#$. Olen yrittänyt olla provosoitumatta mutta tänään kattila kiehui yli ja kun Kirsi vaan lähetti lähettämistään viestejä joissa syytti minua ties mistä, minä räjähdin ja laitoin hänelle ääniviestin jossa totesin, että ei hänkään ole todellakaan syytön tilanteeseen. Tiedän Kirsin puhuneen minusta todella rumasti kylillä ja sanoin tämän ääneen. Sen jälkeen Kirsi vaikeni eikä ole ollut paikalla wa. Mutta eivätpä ole myöskään vanhemmat eli Kirsi on viestini jälkeen seonnut täysin ja puoliso on joutunut soittamaan vanhemmat apuun. Tämä tulee kääntymään vielä niin että Kirsin sekoaminen on minun vika. Tiedän etten olisi saanut provosoitua, mutta kaikki suru, turhautuminen ja pettymys vaan puskivat minusta ulos ja sanoin tietäväni hänen kaksinaamaisuudestaan. Viimeisen vuoden olen koko ajan kävellyt munankuorilla etten vaan millään loukkaisi kirsiä. Kaikesta huolimatta hän on minulle hyvin rakas ja terveinä aikoinaan meillä on tosi hauskaa.

Olen minä miettinyt että olisiko parasta jos sulkisin Kirsin perheineen ulos elämästäni. Mutta niin kuin sanoin, niin Kirsi on tärkeä minulle ja rakastan hänen lapsiaan todella paljon. En vaan enää tiedä kuinka kauan jaksan tätäkään tilannetta.

Re: Psyykkisesti sairas sisarus

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   9.12.24 21:33:55

Miksi joku on lisääntynyt siskosi kanssa. Ihme lapasia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.12.24 21:35:17

Taidat tarvita terapiaa ihan itsekin, ei ole psyykkisesti normaalia käytöstä katsoa tuota ja kuluttaa itsensä loppuun

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.12.24 21:42:15

Miksi sinne soitetaan vanhemmat? Sano miehelle, että soittaa ambulanssiin, kun sekoaa. Ja sano vanhemmille, että eivät mene.

Lähettäjä: Tutun kuuloista 
Päivämäärä:   9.12.24 21:44:20

Oletko kertonut täällä aiemminkin tästä? Jollain oli samankaltainen juttu.

Jos voit, muuta jonnekin niin kauas ettei siskon sekoilut yletä luoksesi. Kyllä ne välit voi katkoa. Siskon puoliso hoitakoot lapset, ne lapset tässä lujimmilla lienee.

Lähettäjä: Jeah 
Päivämäärä:   9.12.24 21:44:58

Onpa kamala tilanne.
Tee lastensuojeluilmoitus ja sen jälkeen vetäydy pois siskosi luota. Eihän se helppoa ole, mutta ei ole tuokaan.
Rohkaise siskosi miestä ottamaan lapset ja pakenemaan.
Sitten sisko voikin jo hakeutua hoitoon vaikka tuskin hän sitä tekee.
Siskosi tarvitsisi myös apua mutta hän ei tule sitä saamaan. Ei tässä elämässä eikä yhteiskunnassa.
Juoskaa te ketkä voitte.

Päivämäärä:   9.12.24 22:58:13

Muuthan tässä on lapasia. Sisko poliisikyydillä pakkohoitoon jos riehuu. Mies soittaa poliisit eikä vanhmmat paikalle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 00:33:09

Lapsista lasu-ilmo, ja poistat siskosi elämästäsi täysin.
Te lähipiiri olette mahdollistajia, kun pompitte sekopään pillin mukaan.

Ihan sama kuin alkoholistin tai narkin kanssa, kaikki välit poikki ja estot päälle.

Lähettäjä: hippunen 
Päivämäärä:   10.12.24 00:40:56

Lapsilla järkyttävä koti. Eikö siskosi mies sen vertaa välitä lapsistaan että veisi heidät pois mielisairaan äidin luota.? Ja ettekö te muut pysty tukemaan siskon miestä tässä.
Olette jotenkin ihan nössöjä kaikki. Välit poikki kokonaan paitsi apua miehelle avioerossa ja siinä että saa lapset itselleen.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   10.12.24 02:12:49

Hoitoon !!!!! eli tehkää huoli-ilmoja, ottakaa valta pois Kirsiltä.

Päivämäärä:   10.12.24 07:53:43

Miehen sisko samanlainen.
Ajoittain koko suku hälyytetään apuun.
Ei usko mitään mitä sanotaan, sitä en tiedä ymmärtääkö kun yritetään puhua järkeä hänelle.
Nyt sitten viimeisin suhdekin päättyi, niin kuin ne kaikki edellisetkin.
Lasten isän kanssa yhdessä ollessa teimme laskun kun puolisonsa viskeli häntä seinille ja osansa sai lapsikin. Sen jälkeen olinkin hullu aika joka sotkeutui heidän elämäänsä. Sossutantat taisivat sitten avustaa miehen pihalle. Toki seuraava suhde (juopon?) kanssa alkoi nopeasti.
Kamalaa tuota on katsoa, äitinsä on ajoittain hermoromahduksen partaalla, on ilmeisesti hänkin jo ottanut etäisyyttä eikä suostu juoksutettavaksi.
Itse en ole tekemisissä enkä pidä yhteyttä, näin säästyn niiltä asioihin sotkemisesta ja puheluilta. Aikoinaan yritimme mieheni kanssa auttaa mutta passaa niskaan siitä vain sain, veljensä ei tietenkään vaikka ihan yhdessä toimimme.
Ei näille auta mikään, ajatusmaailma ja psyyke on niin vinksallaan että tarvitsisivat ammattiapua. Lasun minäkin suosittelen tekemään niin ainakin lapset saavat apua jos tilanne on niin paha. Yleensä normi sossutantat aloittaa perhetyön ennen mitään muuta, tästäkin voi jo olla apua sekä he osaavat auttaa äitiä hakemaan apua mt-ongelmiin jos niitä on. Harvoin läheiset saavat tilanteeseen järkeä.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.12.24 08:04:39

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 10.12.24 00:33:09

Lapsista lasu-ilmo, ja poistat siskosi elämästäsi täysin.
Te lähipiiri olette mahdollistajia, kun pompitte sekopään pillin mukaan.

Ihan sama kuin alkoholistin tai narkin kanssa, kaikki välit poikki ja estot päälle.
------------------------------------------------
Tämä. Niin kauan kun te annatte sille hullulle mahdollisuuden, niin se käyttää sen hyväkseen. Käske miehen ottaa ero ja viedä lapset mukanaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.12.24 08:57:22

Vastaavassa tilanteessa otin etäisyyttä, eli en ole siskoni kanssa missään tekemisissä ollut vuosiin. Valitettavasti näin.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   10.12.24 09:39:21

Tilanne ei voi jatkua näin. Tavalla tai toisella siihen pitää tulla muutos. Eihän se niin voi olla että yksi ihminen terrorisoi koko lähipiiriä ja sairastuttaa kaikki. Nyt aloittaja otat sen ensimmäisen askeleen että tilanteeseen saadan muutosta!
Tsemppiä!

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   10.12.24 10:02:34

Otat nyt vain etäisyyttä. Ja vanhemmille sama.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   10.12.24 10:11:40

Ei etäisyyttä perheeseen, ei lasua. Auta niitä lapsia ja auta miestä, samalla autat siskoasi. Ehkä mies tarvitsee tukea sinulta päätökseen muuttaa pois? Lapsilla on yksi hyvä vanhempi, ja sossut mielellään sulkevat hänetkin pois, jolloin lasten elämä on lopullisesti pilalla. Älä ole siinä mukana.

Päivämäärä:   10.12.24 10:14:39

Höpö höpö

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   10.12.24 11:51:34

Lopetat kaiken yhteydenpidon sisareesi, mutta autat hänen miestään ja lapsiaan. Ja kun Kirsi sekoaa, niin soitto häkeen ja poliisipartio paikalle. He tilaavat ambulanssin, millä kuljetus päivystävän lääkärin arviointiin, josko vaikka uskaltaisi kirjoittaa M1:n (pakkohoitolähete). Selvitä nyt myös vanhemmillenne, että oikeasti auttaa voi vain viranomaiset, eli poliisi ja terveydenhuolto. Lapset ovat jo varmasti niin traumatosoituneita, että heille ja isälleen olisi paras, kun isä pistäisi eropaperit ja hakisi lasten huoltajuutta.

Lähettäjä: En jaksa enempää 
Päivämäärä:   10.12.24 12:38:44

Ambulanssi ei tule, hätäkeskukseen on soitettu. On kehotettu menemään päivystykseen jos ei muuten pärjää mutta ei Kirsi sinne lähde. Ei täytä pakkohoidon kriteereitä. Ja lasu on kertaalleen tehty niinku sanoin. Sossut kävi parilla käynnillä ja totesivat että kaikki on kunnossa. Koti on aina siisti, ruokaa kaapissa ja lapsista huolehditaan. Niin ja lapsilla on se huolehtiva isä. Että ei tuommoisista oloista lapsia oteta huostaan. Minä olen vanhemmille sanonut että älkää menkö, mutta enpä minä voi aikuisia ihmisiä hallita. He luulevat auttavansa.

Teillä tuntuu olevan käsitys että Kirsi on epäsiistissä kodissa asuva likainen ja rääsyinen sekopää joka pitää lapsiaan pelossa. No ei ole. On siistissä kodissa asuva ulkoisesti siisti tuurisekopää joka rakastaa lapsiaan. Käy töissä jne. Ulospäin ei ikinä voisi arvata miten rikkonainen mieli ulkokuoren alla piilee.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.12.24 12:41:55

Jätätte paapomatta ja menemättä apuun. Jos uhkailee itsemurhalla, soitatte häkeen.

Päivämäärä:   10.12.24 12:57:52

No etpä sinä muuta voi oikein tehdä, jos mies ei lähde lasten kanssa pois.. ota etäisyyttä. Sano vaikka että voitte olla tekemisissä kun hän osaa käyttäytyä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.24 13:03:02

Sinne pitää saada sospäivystäjät sillä hetkellä kun on sevon. Ottaisin ennakkoon yhteyttä. Vaikea tilanne, pystyykö edes selvänä hetkenä keskustelemaan ja vaikka näyttämään videota mikä meno on kun iso pyörä pyörähtää väärälle jaotukselle.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   10.12.24 13:13:30

Minulla on auttanut ainoastaan REILU etäisyyden ottaminen oman elämän "kirsiin".
En usko että etäisyyden otto on parantanut eikä pahentanut hänen vointiaan. Minulla on puolestaan huomattavasti enemmän voimia, kun iso pala energiaa ei kulu ailahtelevaisen ja negatiivisen ihmisen kannatteluun vuodesta toiseen.

Kerroin tälle oman elämän "kirsille", että omassa elämässäni on nyt sellainen tilanne että oman jaksamiseni vuoksi en pysty lähikuukausina ja todennäköisesti pitkään aikaan kuuntelemaan ja kannattelemaan hänen elämänsä vastoinkäymisissä. Sen jälkeen olen systemaattisesti jättänyt huomiotta satunnaiset valitusviestit joita silti tulee (mutta paljon aiempaa vähemmän). Jos puhelimeen on tullut 10 viestiä, luen ehkä ensimmäisen ja olen opetellut sulkemaan keskustelun heti sen jälkeen jos sävy on negatiivinen. Positiivisiin viesteihin saatan jotain vastatakin. Yritän minimoida tapaamiset "kirsin" kanssa millä tahansa verukkeella ja ilman verukettakin.

Olin varautunut että välit menee, mutta ei ne nähtävästi ole kokokaan menneet. Hyvän päivän kuulumisia välillä vaihdetaan. Vuosi on kohta mennyt ja olen tainnut noin 4 kertaa muistutella häntä siitä että voimavarani eivät edelleenkään riitä kuunteluun.

Voimia aloittaja, mikään tuskin muuttuu jos "kirsi" ei itse halua muutosta. Oma kokemukseni on se, ettei se "kirsi" yleensä kuuntele mitä läheiset hänelle muutokseksi ja hoidoksi ehdottavat. Silloin voi vain muuttaa sen, mitä itse tekee, mihin itse reagoi ja mitä ajattelee.

Lähettäjä: Auttaja 
Päivämäärä:   10.12.24 14:38:25

"Olen joskus kuullut jonkun sanovan, että psyykkisesti sairas sairastuttaa koko perheensä ja näin se taitaa olla"

Olen kuullut sanottavan, että mustimmalla lampaalla on pahinta olla.
Tarinasi on yhtä uskottavaa kuin valtamedian lässytykset! Ja trumpiakin inhotaan koska valtamedia vaikka Trump oli se joka lopetti isisin kun Obama (eikä muut) ei kyennyt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 14:48:25

Teillä tuntuu olevan käsitys että Kirsi on epäsiistissä kodissa asuva likainen ja rääsyinen sekopää joka pitää lapsiaan pelossa. No ei ole. On siistissä kodissa asuva ulkoisesti siisti tuurisekopää joka rakastaa lapsiaan. Käy töissä jne. Ulospäin ei ikinä voisi arvata miten rikkonainen mieli ulkokuoren alla piilee.

Just tuollaisissa tilanteissa lähipiirissä mahdollistaa sekoilun.
Että ei kun välit poikki asap.

Lähettäjä: Jeah 
Päivämäärä:   10.12.24 17:42:56

Lastensuojeluilmoituksia tehdään niin monta kuin tarve vaatii. Eihän se yksi mihinkään johda.
Ei kyllä toisaalta useakaan, kun tilanne on tuo.
Et sinä mitään voi tehdä. Juokse tai kuole.

Päivämäärä:   10.12.24 18:39:44

Hankala tilanne sillä koko lähipiirin pitäisi pystyä kohtelemaan kuin lasta. Se harvoin on käytännössä mahdollista. Eli rajat tulisi pystyä asettamaan napakasti ja pitää niistä kiinni. Jos itsemurha on mielessä, soitetaan häkeen. Ja jos elämä tosiaan on niin tuskaa niin ei täällä kenenkään pakko ole olla. Hän on vapaa tekemään omat ratkaisunsa. Te, ette halua hänen tappavan itseään, mutta se on kuitenkin hänen oma päätöksensä. Eli en ymmärrä myöskään sitä että keinolla millä hyvänsä ollaan valmiita pomppimaan toisen pillin mukaan samaan aikaan kun eutanasiaa kannatetaan. Veisi uhkailustakin vallan.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.12.24 11:50:37

Jos ei lanssi tule kun soitetaan häkeen niin sitten tehkää seuraavasti: Kun kirsi sekoilee niin kuvatkaa puhelimella tai edes äänittäkää mahd paljon sitä sekoilua ja uhkailua niin että on rittävästi todisteita. Kirsin lähettämät viestit on myös hyviä todisteita. Sitten tilaatte ajan lääkärille sinne terveyskeksukseen tai menette päivystykseen ja menette lääkärin puheille ja näytätte hänelle kaikki viestit ja tallenteet kirsin käytöksestä. Sen perusteella lääkäri tekee päätöksen henkilön saamiseksi MT-arvioon. Kun tämä päätös on tehty ja on epäiltävissä että henkilö ei suostu vapaaehtoisesti, niin lääkäri tekee virka-apupyynnön poliisille. Kun tämä on hyväksytty niin lanssi paikalle ja poliisipartio mukaan ja silloin henkilö voidaan vastoin tahtoaan viedä vaikka väkisin sinne lääkäriin.
Kun henkilö on saatu sinne lääkäriin, niin sitten lääkäri tekee arvion onko henkilö tahdonvastaisen hoidon tarpeessa. Usein ne jatkaa matkaa suljetulle psyk osastolle ja joskus ne pääsee takaisin kotiin jos eivät lääkärin mielestä ole pakkohoidon tarpeessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 13:18:26

Itse mietin voiko olla elimellinen vika tai tarvitsisiko lääkityksen. Kuinka paha olo oireile alla itsellään on? Miten saisi ottamaan apua vastaan?
On vaikea uskoa ettei muissa ole vikaa ja yksi vaan on kamala ihan pahuuttaan.

Lähettäjä: Baas 
Päivämäärä:   11.12.24 13:37:37

Olen itsekin laittanut välit poikki yhteen oman elämäni Kirsiin, hän tosin oli läheinen työkaveri. Todella, todella fiksu ja ihana ihminen, kunnes iso pyörä lähti pyörimään. Silloin kaikki oli huonosti ja väärin, syyllisiä aina kaikki muut kuin hän ja tilanne kaikin tavoin dramaattinen ja teatraalinen.

Lapsestaan on aina pitänyt esimerkillisesti huolta ja lapsella on erinomainen isä, joka asuu eri osoitteessa. Jollain keinolla lapsen isä on tälle Kirsille koskematon, tietää varmaan itsekin että lapsen huoltajuus voisi siirtyä isälle sormia napsauttamalla, jos Kirsi sekoilee liikaa.

Eniten näissä aina säälittää lapset ja siksi minäkin sanoisin aloittajalle, että lopeta yhteydenpito siskoosi ja pidä yhteyttä vain hänen mieheensä. Ota lapsia teille hoitoon ja ylläpidä hyvää, tervettä ja turvallista suhdetta heihin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.12.24 15:49:59

Trumppiko lopetti isisin :D Eipä sitä kai kukaan ole lopettanut vaikka nyt suht hiljaa onkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.